OFOE | Nyomtatóbarát oldal: Védőfalak helyett szélmalmok 2.
2013. január 10.
» Hozzászólások (0)
: Gyakorlat

Védőfalak helyett szélmalmok1

2. Újságíró szakkör

A 2004/2005-ös tanévtől kezdve vezetem az iskola újságíró szakkörét magyar szakos tanárként. A szakkör keretében heti 1 órában foglalkozom 12-14 éves tanulók 10-15 fős csoportjával. A feladatunk, hogy nyomon kövessük az iskolában zajló eseményeket, és erről cikkeket készítsünk az iskolaújság és a városi (esetenként a megyei) sajtóorgánumok számára. Az iskolaújság évente kétszer jelenik meg, a helyi sajtóban pedig hétről hétre folyamatosan nyilvánosságra kerül. Az intézménybe érkező híres emberekkel (zenészek, táncosok, színészek, balett művészek) minden alkalommal interjút készítünk, melyek időnként a megyei lapban is megjelennek. A szakkörre járó gyerekek számítástechnika tudása, otthoni internet hozzáférhetősége nagyon jó.

A foglalkozásokon kiadvány szerkesztési gyakorlatok is folynak, újságoldalak összeállítása is zajlik a program (Microsoft Publisher) lehetőségeinek felhasználásával. A tanulók tudnak digitális képeket, képmontázsokat készíteni, képbeállításokat alkalmazni, kész anyagokat számítógépre letölteni. Hang és videofelvételeket készítenek, illetve a következő tanévtől egy pályázat keretében honlapszerkesztéssel: szöveg, kép, hang, animáció, táblázat elhelyezése és formázása, linkek alkalmazása is bővül majd a tudásuk.

A diákok remekül helyt állnak a cikkek gépre írásakor, az e-mailben való üzenetek elküldésekor, és ami a fő: könnyen mozgósíthatók a hét és a nap bármely szakában kisebb-nagyobb munkákra, hiszen cikkek, interjúk nemcsak ebben az egy órában születnek.

A foglalkozások keretében javult a gyerekek kreativitása, kommunikációs készsége, szóbeli és írásbeli szövegalkotó készsége, szövegértése és viselkedéskultúrája is. Elsajátították a publicisztikai műfajok (a cikk, a riport, az interjú, a kommentár, a hír, a hirdetés, a reklám) sajátosságait, a szövegszerkesztés állomásait, a vázlatírás, a jellemábrázolás módjait, a címadás és a kérdésszerkesztés problémáit.

Minden tanévben fontos eseményekről tudósít a szakkör, fontos cikkek készülnek el. Készülnek cikkek például az iskolai alsós, illetve felsős farsangi bálokról, majd az őket követő hagyományos alapítványi bálról. Sokat írunk a zenei életről is. Készül több órás munkát adó cikk az iskolánkban zajló hangversenyekről, melynek során a gyerekek személyesen megismerkedhetnek komolyzenei együttesek karnagyaival, zenészeivel, a magyar balett élet képviselőivel, színművészekkel, artistákkal.

Tudósítanak mindezek mellett a gyerekek az iskolai sporteseményekről és versenyekről, az osztályok kétnapos kirándulásáról, melyek az ország különböző pontjain zajlanak, a Határtalanul pályázat keretében zajló külföldi utazásokról. Szívesen számolnak be az intézményben futó két projektről is Az egyik ezek közül az Egészséghét keretében zajlik, a másik pedig a tehetséggondozó műhely munkáját öleli fel.

Egy-egy interjú, illetve egy-egy újabb lapszám elkészülte során a kreatív folyamat négy szakasza jól láthatóan elkülönül.

1. Az előkészítő fázis során internetről, könyvtárból anyagot gyűjtünk a hozzánk érkező neves vendégről,

2. A lappangás fázisában ötletbörzézünk, kérdéseket dobálnak be a gyerekek sokszor egymás szavába vágva. Általában egy hét múlva tisztázzuk le az interjút, addig e-mailben, személyesen még mindig érkeznek hozzám lehetséges kérdések.

3. A belátás fázisa során a rendezetlen kérdéshalmazból újraszerkesztéssel megalkotjuk az interjú végleges variációját.

4. Ezután lezajlik valós térben és időben az előadás, melyet az újságírósok interjúja követ, majd elkészül az újság számára a cikk.

Az elkészült nagyobb lélegzetű cikkek mindig belekerülnek az iskolaújságba is, melyek megszerkesztése: az oldalak tartalmának kigondolása, az elrendezés, a formázás, a nyelvi jelek alkalmazása a képek kiválasztása a gyerekek feladata.

Zelmanné Varga Zsuzsanna

Folytatása következik

1A cikk a szerzőnek az ELTE PPK szakvizsgájára készült szakdolgozatából tartalmaz részleteket. Konzulense dr. Gyarmathy Éva volt.

--