OFOE | Nyomtatóbarát oldal: Hova tovább?
2015. január 14.
» Hozzászólások (0)
: Háttér

Hova tovább?

Január-február a továbbtanulási, pályaválasztási döntések időszaka az érettségizők számára. Erre reflektálva készítettük összeállításunkat, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy azt is bemutassuk: mennyire fontos (lenne), hogy az életpálya-építés a továbbtanuláshoz köthető kampányon túlmenően, folyamatos szemléleti alapként jelen legyen az iskola életében.

Tanárként, diákként és szülőként sem könnyű eligazodni az érettségit követő szak- és felsőfokú képzések között, nem beszélve a munkaerőpiacnak az iskoláétól oly annyira eltérő elvárásairól. Sajnos sok helyen teljességgel el is engedték a fiatalok és a családok kezét. Az elektronikus jelentkezéssel megszűnik a papír fölötti összehajolás lehetősége; a hova-tovább kérdése a fiatalok, családok magánügyévé vált. Jó, ha az iskola legalább a felvételi eljárást és a pontszámítást ismertető tájékoztatást nyújt a szülőknek és/vagy a fiataloknak, de ez csak technikai támogatás; a tartalmi kérdésekben vajmi kevéssé segít eligazodni.

Ezért fontos, hogy a pályaválasztással kapcsolatos érdemi gondolkodást sikerüljön megtámogatni ezekben a hónapokban. Nem egyéni tanácsadásról, az átláthatatlanul szerteágazó lehetőségek harminc-egynéhányszoros mérlegeléséről és harmincvalahány pályaválasztási döntés egyéni előkészítéséről van szó, hanem a megfelelő szempontok exponálásáról, az osztályban érdemi beszélgetés kezdeményezéséről, a tudatos tájékozódás előkészítéséről. A Bázisiskolai Program korábban oldalunkon már bemutatott honlapján - bip.ujnemzedek.huHova tovább? címmel található ifjúsági információs kiadványok segítenek egy-egy ilyen beszélgetés megtervezésében. Az érettségi utáni pályaválasztás kérdéseit a harmadik, Hogyan készüljek a munka világába? című füzet dolgozza fel, segítve a tanulás és munka közötti döntés mérlegelését, valamint részletezve a továbbtanulási döntés szempontjait. De a bip.ujnemzedek.hu foglalkozástervei is kínálnak ötleteket és kidolgozott anyagokat a továbbtanulási döntést előkészítő foglalkozások megtartásához.

Egy-egy ilyen, pályaválasztást előkészítő beszélgetés óhatatlanul felszínre hoz olyan mélyebb, önismereti kérdéseket, melyekre a felvételi-jelentkezés kéthónapos kampányidőszakában képtelenség válaszolni; ezért fontos, hogy az osztályfőnöki munka négy (nyolc, tizenkét) évébe folyamatosan beépítsük az önismeretet és pályaismeretet összekapcsoló életpálya-építő foglalkozásokat. Hogy hogyan, ahhoz a fentieken kívül a Bázisiskolai Program honlapján a folyamatosan bővülő Jó gyakorlatok rovat is segítséget ad, ahol a programban részt vevő középiskolák saját életpálya-építő kezdeményezéseiket mutatják be.

A bip.ujnemzedek.hu honlap az Új Nemzedék Központ Nonprofit Közhasznú KFT gondozásában, a TÁMOP 3.3.12-12-2013-0001. sz. „Ifjúság.hu a sikeres nemzedékért – Átfogó ifjúsági szolgáltatásfejlesztés a köznevelésben tanuló diákok esélyegyenlőségének növelése érdekében” keretében jött létre.

OFOE