OFOE | Nyomtatóbarát oldal: „Elmész helyettem?” – Az IKT korszak és az erőszakos örökség
2015. március 18.
» Hozzászólások (0)
: Elmélet

„Elmész helyettem?” – Az IKT ­korszak és az erőszakos örökség

Szekció a Digitális nemzedék konferencián

A szekció vezetői: Gyarmathy Éva és Veszprémi Attila általános iskolásokkal készített amatőr, művészi jellegű kisfilmeken és rövid előadásokon keresztül próbálják megérteni és megértetni, hogy valójában ki az a gyermek, akit az IKT-kor nevelés-szempontú vitái tárgyukká tesznek, s egyben magukra hagynak. Kívülről és belülről szeretnék bemutatni a netgeneráció jelenét.

Veszprémi Attila magyar szakos tanár, az Új Pedagógiai Szemle állandó munkatársa. Tanári állásban nem volt, bent az iskolában annál többet. A kétezres évek eleje óta készít – sokszor drámai hangvételű vagy szürreális hatású – énekes, zenés mese- és verslemezeket, kisfilmeket, színpadi előadásokat kezdő vagy kicsit gyakorlottabb gyerekekkel, iskolai és tábori környezetben egyaránt. Írásai több pedagógiai folyóiratban megjelentek. Az alkotómunka során leginkább a létezés önértéke, a szerepektől való szabadulás, a szabadon alkotó ember öröme és az észre nem vett értékek felmutatása érdekli. Módszere saját bevallása szerint nincs. Menekülés és átélés az újmédia korában – ezzel a címmel beszél a jelenlegi nemzedékről. Meggyőződése, hogy a bizonytalan felnőtt gátolja a gyerekek fejlődését.

Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektani szakpszichológus, tudományos főmunkatárs, egyetemi előadó, pszichoterapeuta, tréner, mentor, barát, anya, gyerek, társ, állatvédő, egyesületi tag, twitterező, ... és mindez – mint ő maga állítja – egy hálózatot alkot. Bármit tesz, abba az összes szerepe, viselkedése és tudása belejátszik, bár egy-egy helyzetben adott készletet használ. Ezzel mindenki így van, és máris láthatjuk, hogy a web3.0 mit jelent. Előadásának címe: A Web3.0 viselkedés és a harmadik kultúra. Úgy véli, hogy az ember sikerének egyik titka a hatékony infokommunikáció: az a képesség, hogy a tudást átadjuk egymásnak térben és időben akár eltérő síkokban is. Most az infokommunikáció és a technika összeborult, és iszonyúan megnövelte az infokommunikációs sávot. Térben és időben rendkívül felgyorsult az „adatforgalom”. Ebben az extrém adatforgalomban keresik a gyerekek a válaszokat, és gyakran csak technikát találnak. Mivel az idősebbeknek nincsenek kész válaszaik, igencsak úgy tűnik, hogy az ún. net­generációt magukra hagyták az előző nemzedékek.