OFOE | Nyomtatóbarát oldal: A befőttesüveg
Archív
: Gyakorlat

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 6.

A befőttesüveg

Egy filozófiaprofesszor azzal kezdte az egyetemi előadását, hogy fogott egy befőttesüveget, és megtöltötte 5-6 cm átmérőjű kövekkel. Majd megkérdezte hallgatóit:
„Ugye tele van az üveg?” „Igen” – hangzott a válasz.
Ezután elővett egy, apró kavicsokkal teli dobozt, és elkezdte beleszórni a kavicsokat az üvegbe. Miután az apró kavicsok kitöltötték a kövek közötti üres helyeket, megint megállapították, hogy az üveg tele van. Ezután a professzor elővett egy, homokkal teli dobozt és elkezdte betölteni a homokot a befőttesüvegbe. A homok természetesen minden kis rést kitöltött.
„És most – mondta a professzor – vegyék észre, hogy ez az önök élete. A kövek a fontos dolgok – a családod, az egészséged, a gyermeked, a barátaid – ha minden mást elveszítenél, az életed akkor is teljes maradna. A kavicsok azok a dolgok, amelyek még számítanak, mint a munkád, a házad, az autód. A homok – az az összes többi. Az apróságok. Ha a homokot töltöd be először, nem marad hely a kavicsoknak és a köveknek. Ugyanez történik az életeddel. Ha minden idődet és energiádat az apróságokra fordítod, nem marad hely azoknak a dolgoknak, amelyek igazán fontosak számodra. Fordíts figyelmet azokra a dolgokra, amelyek alapvetők a boldogságod szempontjából. Játssz a gyermekeddel. Menj el orvosi ellenőrzésre. Rendszeresen látogasd rokonaidat. Törődj a pároddal. Mindig szakíts időt barátaidra. Mindig lesz időd dolgozni, takarítani, bevásárolni, rendet rakni. Először a kövekre figyelj – azokra, amik igazán számítanak. Állítsd be a prioritásokat. A többi: csak homok.

Feldolgozási, megbeszélési szempontok (12 évesnél idősebb tanulók számára)

Bibliográfiai adatok: Ismeretlen forrásból.
Akár általános, akár középiskolai diákokkal megbeszélhető idézet.

Kérdések és feladatok a történet feldolgozásához

Szerintetek találó-e, s ha igen, miért a professzor befőttesüveg-hasonlata?
Mivel lehetne még „modellezni” az emberi életet?
Soroljatok fel további, „homoknak”, „kavicsoknak” és „köveknek” tekinthető dolgokat az emberi életből! Indokoljátok meg, mi miért „homok”, „kavics” vagy „kő”!
Egyetértetek-e a professzor által felállított „fontossági sorrenddel”?

Hogyan, miért változnak életünk során a prioritások?
Véleményetek szerint előfordulhat-e olyan élethelyzet, amikor az „apróságok” válnak nagyon fontossá, illetve a legfontosabb dolgok is elveszítik jelentőségüket? Mondjatok példát ilyen élethelyzetekre!
Ki dönti el, hogy mi fontos és mi nem az életben? És a te életedben? (még egy graffiti-gondolatot be lehet iktatni ide: „A lehető leghalványabb bizonyítékunk sincs arra, hogy az élet komoly dolog.”)
Voltatok-e már olyan helyzetben, amikor el kellett döntenetek, mi fontos és mi nem az adott szituációban? Igazolták-e az utóbb történtek döntésetek helyességét?
Mondtátok-e már valamikor, s ha igen, miért, hogy: „a legkisebb gondom is nagyobb annál, hogy...”?
Kinek a véleményére adtok, ha döntést kell hozni egy fontos kérdésben?