OFOE | Nyomtatóbarát oldal: Digitális pedagógusok a változó világ idegenvezetőiként - Benedekné Fekete Hajnalka
2016. január 24.
» Hozzászólások (0)
: Gyakorlat

Digitális pedagógusok a változó világ idegenvezetőiként

1. Benedekné Fekete Hajnalka

Benedekné Fekete Hajnalka (Turai Hevesy György Általános Iskola)
Ötletének címe: Barangoló természetismeret SNI csoporttal
Ötlete a Tudástár/Digitális Módszertárban

Pedagógusként az iskolában:

Gyógypedagógus - pszichopedagógus szakon végeztem, 15 éve kerültem Turára. Néhány évig fejlesztő pedagógusként dolgoztam, majd szegregált SNI csoport osztályfőnökeként. Iskolánkban honlapszerkesztő és IPR vezető vagyok. Szakvizsgáztam közoktatás vezetői szakon, esélyegyenlőség témában több képzésben is részt vettem, kollégáimmal e-learning tananyagot fejlesztettem. Mostanság a felhő alapú, tanítás-tanulást segítő alkalmazások világa érdekel.

A digitális világ számomra:

Az iskolai közösségben nem, vagy csak külön megsegítéssel oktatható tanulókkal való foglalkozás segített rádöbbenni, hogy a digitális eszközök megfelelő használata mekkora segítséget jelenthet, és mennyire kitágítja azt a teret, ahol tudásépítés folyhat (pl. virtuális osztálytermek napi használata).

Az IKT-eszközök és a tanulás új útjai, a felfedező tanulás:

Nem tudjuk milyen lesz az a világ, amelyben tanítványainknak felnőttként boldogulniuk kell. Könnyen előfordulhat, hogy az általuk választott szakma egyik évről a másikra feleslegessé válik. Olyan készséget kell kialakítanunk, hogy képesek legyenek újat tanulni, alkalmazkodni a változásokhoz. Az az iskola jár jó úton, amely nem az ismeretek átadását preferálja, hanem olyan tanulói készségeket fejleszt, mint az együttműködés, tudásépítés, valós problémák megoldása vagy az önszabályozás. Problémának érzem, hogy bár pontosan látható, digitális kompetencia nélkül nem lehet eredményes életpályát építeni, az általános iskolákban még most is elballagnak olyan csoportok, akik csak heti egy informatika órán találkoznak digitális eszközökkel. A digitális világ nem jön – már itt van.

Tanácsom a kollégáknak:

A pedagógus társadalom jó része – a fiatalok is – az iskolai életéből kizárja a digitális kultúrát, a hagyományos módszereket preferálják. Első lépésként elég volna az, ha végiggondolnák, ők maguk hogyan és mi módon tettek szert arra a tudásra, amit az iskolán kívül használnak. Szükséges-e ez a tudás? Aki igennel felel, annak már csak be kell lépni bármelyik – a világhálón szerveződő – pedagógus közösségbe. Mert akiket ott talál, kivétel nélkül hiszik és gyakorolják is a tudásmegosztást. Lépésről-lépésre – sőt kattintásról-kattintásra fogják a kollégák segíteni.

Szívesen ajánlom a Digitális Módszertárból:

Zsigó Zsolt a „Koncepció karikatúrák a természettudományos tanórákon„ című ötlete nagyon tetszett. A képregény világa a diákok számára nagyon vonzó, életkortól függetlenül kedvelik. Az ötletben leírt forma, miközben kicsit kikacsint az internetes mémek világára, vitára készteti a gyerekeket – és fejleszti a kritikus gondolkodást. S nem csak természettudományos órákon.


Tordai Péter átadja a díjat Benedekné Fekete Hajnalkának

--