OFOE | Nyomtatóbarát oldal: Nyílt levél Varga Mihály nemzetgazdasági miniszterhez
2016. augusztus 17.
» Hozzászólások (0)
: Háttér

Nyílt levél Varga Mihály nemzetgazdasági miniszterhez

Tisztelt Miniszter Úr!

Különös dolog egy pedagógus-mozgalom tagjaiként épp a nemzetgazdasági miniszterhez fordulni. De nincs mit tenni, ma Magyarországon a szakképzésben tanulók és tanítók sorsáról bizony a Nemzetgazdasági Minisztérium dönt.

Nincs más választásunk, mint nyílt levelet írni, hiszen ma Magyarországon az oktatási rendszer (is) olyan mértékben hierarchikus és bürokratikus, hogy egyetlen esélyünk csakis a nyilvánosság lehet. Az „alulról jövő” szakmai érvek amúgy nem számítanak.

A Tanítanék Mozgalom és a Civil Közoktatási Platform már szinte minden lehetséges fórumon hangot adott tiltakozásának a szakképzés tervezett átalakításával kapcsolatban. Rendkívül aggályosnak tartjuk a közismereti tárgyak kiszorítását, a diákok iskolaváltási, továbbtanulási lehetőségeinek befagyasztását, és egyáltalán, az egész átgondolatlan, felelőtlen koncepciót, melynek meglátásunk szerint semmi más, ésszerű alapja nincs, mint az iparkamara rövidtávú anyagi érdeke. Ezekhez kapcsolódóan azonban egyéb, finoman szólva ellentmondásos döntésről is tudomást szereztünk – szeretnénk választ kapni Öntől felmerülő kérdéseinkre az ügyek kapcsán.

A Nemzetgazdasági Minisztérium fenntartása alá tartozó szakközép- és szakiskolák számára idén tavasszal országszerte tagintézmény vezetői pályázatot írtak ki. A vezetői megbízás szintén egységes, 2016. július 1-én indult.Így történt ez az Egri Szakképzési Centrum Kereskedelmi, Mezőgazdasági és Vendéglátóipari Szakközépiskolája, Szakiskolája és Kollégiuma esetében is.

A felhívásra két pályázat érkezett, az egyiket a Nemzetgazdasági Minisztérium azonnal elutasította, mert a jelentkező több ponton sem felelt meg a pályázatban kiírt feltételeknek.

A másik pályázat elbírálása sikeres volt, a jelöltet Hadházi Róbertnénak hívják. Pályázata jogilag is megfelelőnek ítéltetett, a szakmai tartalmát pedig a jegyzőkönyvezett adatok szerint az iskola tantestületének 84 százaléka támogatta. 2016. június 30-án azonban az Egri Szakképzési Centrumtól szóban és e-mailben is az az értesítés érkezett Hadházi Róbertnének, hogy az egyedüli érvényes és a tantestület által elsöprő többséggel támogatott pályázata ellenére a tagintézmény vezetői posztot nem ő, hanem még egy évig az intézmény jelenlegi vezetője, Prof. Dr. Vasas Joachim fogja betölteni.

Az említett személy azonban a tagintézmény vezetői beosztásra még csak nem is nyújtott be pályázatot, az elutasított pályázat sem az övé volt. Az intézmény dolgozói nem ismerik az okát, hogy a 70 éves és súlyos egészségügyi problémákkal küzdő, a tantestületet meglehetősen megosztó Prof. Dr. Vasas Joachim miért kapott még egy éves megbízatást, holott a kiírás országos szinten öt évre szól.

Választ várunk Öntől, Miniszter Úr.

Ezek szerint a tantestület véleményezési joga tényleg csak a látszat-demokráciát szolgálja? Miért nem vezetheti az intézményt egy olyan személy, akinek a pályázata kifogástalan, és a kollégák is elfogadják? Ön tényleg úgy gondolja, hogy hatékony együttműködés várható egy, abszurd módon az intézményre kényszerített vezető és a felháborodott beosztottak között? Tudomásunk szerint más szakképzési centrumokban is felmerültek hasonló problémák – de az érintett tantestületek egyelőre nem merik vállalni a nyilvánosságot.

Kérjük, segítsen őket meggyőzni, hogy nincs mitől félniük, hiszen a célunk közös: hatékony, korszerű oktatási rendszer, melynek egyik alapja a nyílt kommunikáció. Ugye Ön sem szeretné, ha ma Magyarországon az Önök minisztériuma egyet jelentene a megfélemlítéssel és az elnyomással?

További kérdéseink: mikor döntenek végre a szakképzésben a kerettantervekről? Már rég el kellett volna készülniük az iskolákban a jövő évi, pontos tantárgyfelosztásoknak – ám a kerettanterv nélkül ez nem megy!

Egyelőre számos kollégának bizonytalan az állása. Érthető, ha közülük sokan más, biztos foglalkoztatás után néznek. Ez egy fájdalmasan egyszerű, gazdasági kényszer, biztosan megérti.

Szeptembertől kik fogják helyettesíteni azokat a kollégákat, akik az elhúzódó bizonytalanság miatt a nyár folyamán pályát módosítanak?

Vagy majd egyszerűen csak elmaradnak az órák?

Vagy majd mindenki helyettesít – de akkor ki csinálja meg az órarendet és a tantárgyfelosztást, melyek elkészítése az Önök elhúzódó „munkatempója” miatt egyelőre sehol sem tart?

Hogy fog így elindulni a tanév, ilyen káoszban hogy fognak a kollégák a tanulókra koncentrálni?

Bár konkrét kerettanterveket még nem láthattunk, nyilatkozatokból, tervezetekből az látszik, hogy a természettudományos tantárgyak egy részét törölnék a szakképzésből – a tanulók továbbtanulási, iskolaváltási lehetőségei így jelentősen beszűkülnek.

Hogyan fogják az esélyegyenlőtlenségeket kompenzálni?

Meg nem erősített hírek szerint szeptembertől összevont természettudományos tárgyat, úgy nevezett „science-tantárgyat” kívánnak bevezetni. Ez igaz? Ha igen, Ön szerint nem kellene erre tanárképzéssel, kidolgozott tantervvel, tankönyvekkel felkészülni?

Miniszter Úr, nyílt levelet írtunk, mert ez közügy. Minden állampolgárnak joga van tudomást szerezni a levélben foglaltakról. És természetesen joga van megismerni az Ön/Önök válaszát, nézőpontját, érveit. Ha nem válaszol – annak is komoly információértéke van. Gondoskodni fogunk róla, hogy az Ön reakciója, vagy épp annak hiánya minél szélesebb körben ismertté váljék.

A mielőbbi válasz olvasásának reményében, üdvözlettel:

A Tanítanék Mozgalom képviselői

Budapest, 2016.08.16.