OFOE | Nyomtatóbarát oldal: Hogyan fejleszthető a tanulók kreativitása a mai iskolában? 3 - Miért válik be a Kreatív Partnerség program?
2019. június 15.
» Hozzászólások (0)
: Elmélet

Hogyan fejleszthető a tanulók kreativitása a mai iskolában?

3. Miért válik be a Kreatív Partnerség program?

Kutatási eredmények bizonyítják, hogy a Kreatív Partnerség program növeli a tanulók motivációját, serkenti aktív iskolai jelenlétüket, támogatja a szülők iskolai életbe való bevonását, és növeli a tanulók iskolai teljesítményét. A tanulók iskolai eredményének javulása a programnak nem „mellékterméke”, hanem központi fejlesztési célja. A nemzetközi és a hazai szakirodalom is évtizedek óta hangsúlyozza, hogy a művészeti nevelés nagy szerepet játszik nemcsak a teljes személyiség kibontakozásában, hanem a tanulási teljesítmény növelésében is.

A tanulmányi teljesítmény és a művészeti nevelés közötti összefüggés minősége az alkalmazott tanítási módszereken is múlik. 2013-ban az OECD Arts for Arts Sake című anyagában nemzetközi mérési eredményeket mutattak be a művészeti nevelésnek a kreativitást, a kritikai gondolkodást, a kitartást, a motivációt és a pozitív énképet fejlesztő hatásával kapcsolatban. Az adatok alapján valószínűsíthető ez az összefüggés, de a pozitív elmozdulás egyértelműen attól függ, hogyan tanítják ezeket a tárgyakat. A művészeti nevelés ugyan növelheti is a teljesítményt, de előfordulhat, hogy hatástalan marad. Alapvető fontosságú tehát, hogy tudatában legyünk annak, milyen típusú pedagógia vezet a pozitív változáshoz.

A Kreatív Partnerség program arra törekszik, hogy – művészek bevonásával – fenntartható változást érjenek el a pedagógusok tanítási gyakorlatában. A művészek ugyanis olyan hatékony technikákat alkalmaznak munkájuk során, amelyeket a tanárok könnyen átvehetnek, és közvetlenül alkalmazhatnak napi munkájukban. Kutatási eredmények bizonyítják, hogy az így megvalósuló pedagógiai gyakorlat pozitívan befolyásolja a tanulók motivációját, teljesítményét, sőt viselkedését is.

A Kreatív Partnerség által szorgalmazott tantermi gyakorlat során lehetőség nyílik a választásra, az önirányításra. A pedagógus ezúttal informatív, de nem korrektív visszajelzéseket ad. s ezáltal önálló gondolkodásra ösztönzi a tanulóit. Fejleszti belső motivációjukat, erősíti bennük az autonómia és az önhatékonyság érzését. Ezt a szemléletet testesítik meg a kreatív szakemberek, akiket a program bevon az osztálytermi folyamatokba.

A Kreatív Partnerség keretében a tanulókat arra ösztönzik, hogy merjék vállalni a kockázatot, legyenek önálló, autonóm személyiségek. Nagyfokú választási szabadsággal határozhatják meg munkájuk tartalmát, a munkamódszereiket és az eredmény bemutatásának formáját is, így a motivációjuk fokozatosan belsővé válik. A program hatására nő az önbizalmuk, fejlődik önirányítási képességük, megerősödik bennük a közösséghez tartozás érzése, és a egyre több jelét mutatják annak, hogy képesek rugalmasan kezelni a felmerülő problémákat.

Úgy véljük, hogy ezeknek a kompetenciáknak a birtokában a közoktatási intézményből kilépő fiatal képes lesz nemcsak kreatív skilleket igénylő munkahelyek betöltésére, hanem arra is, hogy sikeres munkahelyteremtővé váljon.

Németh Szilvia

--