OFOE | Nyomtatóbarát oldal: Digitális (tanító-) és tanármesék 4. – Digitális tanári életút a digitális tranzíció világában: kérdések, megoldások, reflexiók
2019. december 11.
» Hozzászólások (0)
: Elmélet

Digitális (tanító-) és tanármesék

4. Digitális tanári életút a digitális tranzíció világában: kérdések, megoldások, reflexiók

Nem nehéz egyetértenünk abban, hogy életünket átszövi a technológiai fejlődés, mindennapjaink szerves része a digitális eszközhasználat, tevékenységeink digitális támogatása. Nem lehet kérdés tehát, hogy mindez az oktatási szférában is megjelenik. Az oktatás digitalizál(ód)ása, az IKT-eszközök használata, a digitális írástudás és az ezekhez kötődő számos terület kurrens témáink.

Úgy fogalmaznék, az oktatás területén tranzícióban működünk. Cáfolhatatlan a változás, s ennek részei vagyunk.

Nyitott kérdés azonban, hogy mikor lesz vége, lesz-e, vagy állandó további alakulás várható. Másik nyitott kérdés, hogy e folyamatnak – akár mint végtelen kontinuumnak, akár mint kezdő- és végponttal behatárolható szakasznak – mely részén vagyunk éppen, hol tartunk. További kérdés, hogy rendszerszinten vizsgálódunk-e, vagy az egyes intézmények, résztvevők, a személyes megélések szintjén.

Az előadás ezt a tranzíciót igyekszik megragadni és interpretálni a kontextuselemzés, az angolnyelv-oktatás, a generációértelmezés, a technológiafejlődés és a személyes megélés metszetében. Hogyan reagál a nyelvoktatás, a nyelvtanár, a tanuló? Szólunk a történeti és kortárs angolnyelv-tanítási módszerekről az IKT aspektusából, a jelen lehetőségeiről, megoldásairól, kihívásairól, a digitális dimenzió megjelenési formáiról és színtereiről. Kitérünk az általános iskolai digitális alapú alprogrami foglalkozásainkra is. Több átvehető gyakorlati példát is hozunk, ugyanakkor támaszkodunk a vonatkozó szakirodalomra, kutatásokra.

Néhány javaslattal is élünk. Írásban például először itt szorgalmazzuk a gépírás mint digitális alapkészség kötelező iskolai elsajátításának mielőbbi rendszerszintű bevezetését, remélve, hogy addig is ötletadóul szolgálhatunk helyi szintű kezdeményezésekhez, megvalósulásokhoz.

Dr. Bankó Marietta

Bankó Marietta prezentációja (pdf)

Okleveles angol nyelv és irodalom szakos tanár, szakvizsgázott pedagógus, PhD-doktor. 20 éves szakmai gyakorlata kiterjed az általános iskolai, a középiskolai és a felsőoktatásra. Jelenleg a galgamácsai általános iskolában tanít angol nyelvet és digitális alapú foglalkozásokat vezet.

--