OFOE | Nyomtatóbarát oldal: Digitális (tanító-) és tanármesék 6. – Képközpontú szövegfeldolgozás és szövegértés-fejlesztés magyarórán
2019. december 17.
» Hozzászólások (0)
: Gyakorlat

Digitális (tanító-) és tanármesék

6. Képközpontú szövegfeldolgozás és szövegértés-fejlesztés magyarórán

Kódváltás

A 21. századi elejének gyermekei képközpontú, megosztással teli világban szocializálódnak, ahol minden pillanatot rögzítenek. A képek megalkotásával egyfajta nyelvi konstrukciót is létrehoznak, s emiatt úgy tapasztalom, hogy a szövegértési és szövegalkotási kompetenciáik fejlesztését ezen a képalapú szűrőn keresztül (is) lehet fejleszteni. Gondoljunk csak bele, ma már nehéz a gyerekeket összefüggő szövegek olvasására, interpretációjára szorítani; egész egyszerűen azért, mert nyelvi kódváltás történt a vizuális feldolgozás irányába.

Első kiemelt módszer:

GIF-készítés - Gondoltam, Inkább Filmezek –Gárdonyi: Egri csillagok

Diákjaink képi, vizuális ingerek tömegével találkoznak nap, mint nap. A legtöbb információt már ilyen formában nyerik. De hogyan lehetne ezt a tendenciát a szövegértés és szövegalkotás kulcskompetenciának fejlesztésére használni? A következőekben lépésenként rögzítem az általam jól és motiválóan működő módszert.

Képválasztás

Válasszunk egy témába vágó vizuális művészeti alkotást (pl.: festményt, szobrot, filmrészletet stb.)!

Orientáló kérdések

Elemző kérdések segítségével 3-4 fős kiscsoportban reflektáljanak a műre, majd nagycsoportban tárjuk a nyilvánosság elé a véleményeket, ütköztessük az álláspontokat!

Adjunk másik címet!

Milyen más címet lehetne adni a műalkotásnak? Miért?

Rekonstrukció/szerepfelvétel

Készítsünk egy állóképet a műalkotásból! Pontosítsuk, ki kinek a szerepét veszi fel!

Állókép-sorozat fotóban

Három képben. Bővítsük a megalkotott kép történetét azzal, hogy a kép előzményét és következményét is elkészítjük állóképben! Mindhárom képet fotózzák is le.

Szövegírás

Rögzítsék a szereplők elhangzó gondolatait szövegkönyvként, a szereplők megszólásának megfelelően.

GIF-készítés - Egy előzetesen letöltött képszerkesztő applikáció segítségével a képekből értelmezhető sebességű animált mozgóképek („gif”) készülnek.

Megosztás

Az elkészült GIF-ek megosztása egy digitális felületen (Pl.: Padlet, LinoIt)

Értékelés megadott szempontok alapján

a) Értelmező kérdések feltétele (3 hozzászólás) b) Mi tetszett? (3 hozzászólás) c) Javaslatok (3 hozzászólás)

Továbbhaladási lehetőségek 1.

Átértelmezett állókép-sorozat - Ugyanazokkal a mozdulatokkal, alkossanak egy másik helyzetet, amely nem kötődik a tanult műhöz.

Továbbhaladási lehetőségek 2.

A GIF - fejlesztése - Szövegek, animációk, filterek illesztése a jelentésmező kiterjesztéséhez

Továbbhaladási lehetőségek 3.

Az elkészült állókép-sorozat megmozdítása, a megírt szöveg felhasználása: szöveges jelenetkészítés.

Továbbhaladási lehetőségek 4.

Kreatív írási gyakorlat - Pl.: Az állóképben megjelenített szereplő naplóbejegyzése, levele egy rokonához, stb.

Második kiemelt módszer:

Az InstaVers

A gifek készítése mellett szívesen építem be az óráimba az InstaVers módszerét is. Az InstaVers Kele Dóra nevével fémjelzett projekt keretében indult 2014. április 11-én. Az alapvető cél a kortárs költészet népszerűsítése volt. A projekt az MR2 Petőfi Rádióban, az ATV Start Plusz című műsorában, az index.hu-n, a vous.hu-n, a Fidelio-n, a Magyar Nemzet Online kiadásában, a Kreatív.hu-n és számos más felületen bemutatkozhatott.

Popularizálás és oldódás

Ha az a vágyunk, hogy nehezen érthető, régies szövegeket transzformáljunk és interpretáljunk a mai diákok nyelvezetéhez közelítve; az igazi cél a költészet popularizálása! Könnyen érthető, „azonnal oldódó” verssorokat válogathatunk össze, amiket egy sajátos képi rendszerbe szerkesztünk. A szándék az, hogy több helyre eljuthasson a költészet, több olvasója legyen a kortárs és klasszikus magyar irodalomnak.

Az InstaVers kortárs magyar költők verseiből válogatott verssorait posztolja egy saját képi rendszerben úgy, hogy a posztban megjelenő kép leírásába belinkeli a teljes verset is, így elősegítve annak elolvasását. A projekt célja hidat képezni a szöveg és az olvasó közé úgy, hogy akár telefonról, tabletről gögetve a Facebookot verseket olvashassunk.

Szeptember végén

Utoljára Petőfi: Szeptember végén c. versében hasznosítottam az Instaversben rejlő lehetőségeket. Véleményem szerint a tanítási óra keretén belül bármelyik szakaszban felhasználható; a ráhangolódásban előkészítő jelleggel, a jelentésteremtésben a szöveg értelmezését elősegítendő konkrét részletekhez keresve képet, a reflexió szakaszában a vers tartalmának összefoglalására, vagy a szöveg és kép egymásra gyakorolt hatásának vizsgálatára.

Soroktól a versig

A tanult mű feldolgozásához válasszunk belőle kedvenc verssorokat, verstöredékeket! Részletesebb életmű tanításánál akár több vers szövegét is beilleszthetjük. A szöveg mellé társítsunk saját készítésű vagy találjunk az idézethez „passzoló” képet. Végül osszuk meg akár üzenetként e-mailen, akár más kollaboratív felületen!

Néhány összegző vélemény…

Tárgyi feltételek, időbeosztás
Nehézségek, egyéb tapasztalatok
Záró gondolatok, búcsúzás

Szabolcsi Marcell

Szabolcsi Marcell prezentációja
SzM´ART - Alkalmazott Rendhagyó Tanítás című Facebook oldal
Youtube-csatorna

--