OFOE | Nyomtatóbarát oldal: A jövő osztályfőnökei
Archív
: Elmélet

A jövő osztályfőnökei

Interjú Szekszárdi Júliával, az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének elnökével

Mit jelent ma osztályfőnöknek lenni?

Az osztályfőnöki munka lényegesen többet jelent az osztályfőnöki órák megtartásánál. Az osztályfőnök hagyományosan az a pedagógus, aki állandóan az arcvonalban állva a legközvetlenebbül tapasztalja meg az osztályába járó gyerekeken és szüleiken keresztül a társadalom valamennyi feszültségét és problémáját. A problémák sokasodása ismét felhívta a figyelmet az iskolai nevelés fontosságára, s ezen belül az osztályfőnöki szerep általános nélkülözhetetlenségére. Az osztályfőnöki munka ellehetetlenüléséhez nagyban hozzájárult a pedagógusok általános egzisztenciális és szakmai elbizonytalanodása. A megélhetési gondokkal küszködő, állását féltő pedagógustól ugyanis nehezen várható a tanítványok felé való őszinte odafordulás, ami nélkül a hatékony működés nehezen képzelhető el. A helyzeten tovább ront, hogy e feladat ellátására egy méltatlanul alacsony pótlék ellenében az iskola bármelyik pedagógusa kötelezhető. Mindenképpen szükség van e feladatkör méltó elismerésére.

Mikor jött létre az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete, mi hívta életre?

2000 júniusában került megrendezésre a III. Országos Osztályfőnöki Konferencia, amelyen közel 200 pedagógus vett részt. Ott fogalmazódott meg az igény, egy olyan szervezet létrehozására, amely kihangsúlyozza a nevelőmunka fontosságát az intézményes (középiskolai) tevékenységben, amely kulcsszereplőnek tekinti az osztályfőnököt, és tenni kíván azért, hogy a pedagógusképző intézmények a hallgatókat célzottan készítsék fel az osztályfőnöki szerepre. A konferencián megfogalmazott igény kielégítése érdekében alakult meg az a szűkebb szakmai csoport, amely elhatározta az osztályfőnöki munkával foglalkozó egyesület létrehozását.

Kiknek szól ez az Egyesület?

Egy osztályfőnöknek rengeteg feladata van. Többek között olyan adminisztratív munkák sokasága is, amely erőteljesen hozzájárult az osztályfőnöki szerep elhalványulásához, átalakulásához. A mai pedagógustársadalom rendkívül teljesítmény- és versenycentrikus lett az évek során. Az osztályfőnöki szerep a NAT (Nemzeti Alaptanterv) bevezetése óta a korábbiaknál is erősebben függ az adott iskola programjától, a helyi lehetőségektől, a fenntartó által biztosított kondícióktól, az aktuális körülményektől. Az egyesület azoknak és azokhoz szól, akik átérzik e személyre szóló törődés jelentőségét, és nem gondolják úgy, hogy az osztályfőnöki szerepvállalás kimerül a hetente egy órában megtartott osztályfőnöki órával, illetve a hiányzások vezetésével.

Melyek a legfőbb célkitűzései az Osztályfőnökök Egyesületének?

Ez az egyesület egy közhasznú társadalmi szervezet, amely szeretné a témában érintettek számára a tudományt és a gyakorlatot összekapcsolni, e mellett pedig tájékoztatni minden olyan hírről, eredményről és tapasztalatról, amely az osztályfőnökök számára hasznos lehet. Természetesen a weboldalunkon keresztül lehetőséget biztosítunk a tanároknak, hogy a szakmán belüliekkel interaktív módon megosszák ötleteiket, eredményeiket és tapasztalataikat.

Milyen terveik vannak a közeljövőben?

Terveink szerint a következő, negyedik Országos Osztályfőnöki Konferencia, az OKI és a Veszprémi Egyetem Pedagógiai Pszichológiai Tanszékének támogatásával már a mi szervezésünkben kerül megrendezésre ez év szeptember 5-7. között, Balatonfüreden. A Konferencia témái között szerepel majd a család-iskola kapcsolata, a tanár-diák kapcsolat változásai, erkölcsi és jogi szocializáció az osztályban, valamint a felkészülés az osztályfőnöki szerepre a pedagógusképzésben. A Konferencia és az egyesület célja hosszútávon, hogy kialakuljon egyfajta műhelymunka az osztályfőnökök közösségén belül, illetve, hogy a felek megosszák egymással gondolataikat, véleményüket, és állandó dialógus jöjjön létre osztályfőnök és osztályfőnök között.

Gulyás Gábor