OFOE | Nyomtatóbarát oldal: Akadályozva – a mozgássérültek világa
2008. február 12.
» Hozzászólások (0)
: Gyakorlat

Szociális kompetenciák fejlesztése 10.

Akadályozva – a mozgássérültek világa

15-16 éveseknek 45 percben

A terv leginkább egy 45 perces osztályfőnöki vagy magyar nyelvi tanóra keretében használható fel. Az óra előkészítéseként a diákok – egy térképvázlat és egy munkalap segítségével – kis csoportokban dolgozva, felmérést végeznek saját lakókörzetükben. Azt igyekeznek megállapítani, hogy a környék közterei és a sokak által használt épületek mennyire közelíthetők meg akadálymentesen a kerekes székkel közlekedő emberek számára. A külön-külön szerzett tapasztalatokat az órán összesítik, és elkészítik a környék leginkább problémás részeinek a „feketelistáját”. Ezután hivatalos levelet fogalmaznak a témával kapcsolatban a település (vagy a kerület) polgármesterének, segítségét kérve a problémák elhárításához. A levelet ténylegesen is eljuttatják a címzetthez.

A foglalkozás célja

Betekintést engedni a diákok számára a mozgássérültek világába. Mozgósítani szociális érzékenységüket és szolidaritásukat. Elősegíteni, hogy a feladatok elvégzése által növekedjen a tanulókban a mások problémái iránti érzékenység, valamint a közösség ügyeiért való felelősségérzet. Hozzájárulni ahhoz, hogy tapasztalatokat szerezzenek a terepmunkában, és fejlődjön írásbeli kifejezőkészségük.

Előkészítés

Az előző órán a gyerekek 3-6 fős csoportokat alakítottak, és minden csoport kapott egy e célra előkészített térképet az iskola tágabb körzetéről, valamint egy-egy csoportos feladatlapot.

A saját városunk, községünk vagy kerületünk fénymásolt térképén annyi körzetet kell előzetesen színes filctollal kijelölni, ahány csoport alakul majd az osztályban. A csoportok feladat az lesz, hogy bejárják az általuk választott (vagy véletlenszerűen nekik jutott) körzetet, és figyelmesen megvizsgálják a köztereket és közintézményeket abból a szempontból, hogy vajon mennyire könnyen közelíthetők azok meg a kerekesszékkel közlekedő emberek számára. A diákok jegyzeteket készítenek körzetük „fekete pontjairól”, és feljegyzéseiket magukkal hozzák az órára.

Megjegyzés a pedagógus számára
A térképeken akkora körzeteket érdemes kijelölni, amelyek 1-2 órás sétával bejárhatók.

Szükséges eszközök

A foglalkozás felépítése

I. Ráhangolás

A tanár elmondja a diákoknak, hogy Magyarországon – csakúgy, mint a világ más fejlett államaiban – az Alkotmány és különféle egyéb törvények is garantálják a fogyatékkal élők jogait, például az akadálymentes közlekedéshez való jogot. A valóságban azonban a mozgássérültek sokszor a legegyszerűbb ügyeket sem tudják segítség nélkül elintézni, egy magas járdaszegély vagy néhány lépcső miatt…

II. Új ismeretek és fejlesztő gyakorlatok
1. A problémák felderítése

A csoportok összeülnek, és áttekintik saját térképüket és a korábban készített jegyzeteiket. Közösen meghatározzák, hogy a körzetükben talált kritikus „gócpontok” közül melyik az a 3-5 helyszín, amelynek a megközelítése vélhetően a legnagyobb nehézség elé állítja a mozgássérülteket. (Jó, ha ennek során azokra a közterületek és közintézményekre fókuszálnak, amelyeket az adott térségen belül az emberek általában a leggyakrabban vesznek igénybe.) A kiválasztott helyszínek jellemzését leírják egy külön papírra. Ezután minden csoport választ egy képviselőt.

2. A problémák összesítése

A csoportok képviselői – az előzőleg elkészített jegyzetek alapján – egy nagy csomagolópapírra összesített listát készítenek a környék „fekete pontjairól”, a legnehezebben megközelíthető helyekről.

3. Akció indul

A többiek – saját korábbi csoportjukban maradva – hivatalos levelet fogalmaznak a település/kerület polgármesterének címezve. Ebben ismertetik az általuk elvégzett kutatómunkát, felhívják a figyelmet a téma fontosságára, és kérik a polgármester segítségét annak érdekében, hogy csökkenjen térségükben a nehezen megközelíthető helyek száma. A feketelistás gócpontokat ekkor még egyelőre nem említik meg a levélben, de ügyelnek a hivatalos levél formai és tartalmi szabályainak a betartására.

III. Lezárás

Az osztály meghallgatja a feketelistát elkészítő csoport képviselőjének ismertetőjét, valamint a többi csoport által készített hivatalos levelek fogalmazványait. Az elhangzottakból közös döntés alapján ollózzák össze a végleges levél szövegét, amit egy önként vállalkozó tanuló letisztáz.

A levél végleges változatának elkészítése és célba juttatása érdekében 2-2 tanuló vállalja a következő feladatokat:

A levél sorsáról a következő órán számolnak be a többieknek azok, akik szerepet vállaltak a célba juttatásában.

Mellékletek

--

(Szerző: Ur Anita)

Az óraleírás több civil szakmai szervezettel közös projekt keretében jött létre, melyhez az OFOE 2005-ben csatlakozott. A projekt kezdeményezője és szervezője az EDUNET Alapítvány szakmai vezetője, Gönczöl Enikő. A projekt többi résztvevője: ALÉLA Kulturális Egyesület, Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) és a Szabad Iskolákért Alapítvány (SZIA). A projektet a Nemzeti Civil Alapprogram (NCA) támogatta.