OFOE | Nyomtatóbarát oldal: Életmód és testkultúra
2009. április 6.
» Hozzászólások (0)
: Elmélet

Életmód és testkultúra

Kutatási tapasztalatok a mai tinédzserek szokás- és értékrendjéről

A Fanta TrendRiport a magyar fiatalok szokásait, értékrendjét vizsgáló sorozat, melyet Ságvári Bence szociológus szerkeszt. A Fanta TrendRiport első, 2008. április 23-án nyilvánosságra hozott jelentése a digitális technológiák, a digitális kultúra és a tinédzserek viszonyát vizsgálta (Földes Petra: Digitális bennszülöttek). A sorozat második része azt vette górcső alá, hogy milyen a fiatalok kapcsolata a divattal és a legújabb öltözködési trendekkel, foglalkozott a zenehallgatás, illetve a zenélés, zenekészítés szerepével a tinik életében, valamint röviden kitekintett a nyári (zenei) fesztiválokra is. A harmadik TrendRiport a fiatalok jövőképét és hosszú távú terveit vizsgálta. A közelmúltban nyilvánosságra hozott negyedik jelentés a fiatalok életmóddal és testkultúrával kapcsolatos szokásaival és véleményeivel foglalkozik. Ebből közlünk a tizenévesek gondolkodását jellemző néhány részletet.

Természetes(?) tinik

A 21. századi fiatalok a környezeti kockázatoktól, veszélyektől hangos világban nőnek fel, és mindez meg is teszi a hatását. A társadalmi szemléletváltozáshoz is jó alapot szolgáltathatnak a kutatás biztató adatai, mely szerint a magyar fiatalok csaknem fele – saját bevallása szerint – szelektíven gyűjti a hulladékot, s hasonló arányban törekednek a vízzel és az árammal való takarékoskodásra is.

A természetesség a megjelenés és a testkultúra szempontjából is fontos számukra. Ennek azonban ellentmond, hogy a tetoválások, testékszerek és plasztikai műtétek egyre elfogadottabbá válnak körükben.

Alakjukkal és testsúlyukkal sokan elégedetlenek: a lányok közel fele tartozik ebbe a csoportba. Ezzel összefüggésben széles körben elfogadottá váltak a plasztikai beavatkozások. Így a vélt vagy valós megoldást nyújtó mellműtétet a fiatalok több mint 40%-a tartja elfogadhatónak.

A női szőrtelenítés teljes elfogadottságára már senki sem kapja fel a fejét. Új jelenség viszont a fiúk szőrtelenítése, bár ennek természetességével kapcsolatban még jócskán megoszlanak a vélemények (az ötfokú „természetességi skálán” 2,9 pontot kapott a férfiak szőrtelenítése). Bár nem általános jelenség, figyelemre méltó, hogy a fiatalokkal folytatott beszélgetések során többször szóba került a fiúk külsőségekben tetten érhető elnőiesedése.

A kutatást bemutató sajtóbeszélgetésen György Ábel stylist hozzáfűzte: nem szabad összekeverni az igényes férfi és a metroszexualitás* fogalmát, s úgy tűnik, a tinik is különbséget tesznek az ápoltság és a túlzott külsőségek között.

Meglepő módon a tetoválás viszont már nem csak a férfiak kiváltsága – legalábbis a fiatalok körében. Míg a lányok 8, addig a fiúk csak 6 százalékának van tetoválása. A 14-19 éves lányoknak közel a fele (44%), a 20-25 éveseknek pedig bő kétharmada (67%) festi a haját, s mindkét korosztály legalább a harmada napi rendszerességgel sminkel.

Életmód, szokások

A magyar tinik negyede soha nem sportol, egy komoly csoport azonban éppen a versenysportban kíván bizonyítani. A tinik harmada iszik és/vagy dohányzik, imádja a csokoládét, ugyanakkor többségük rendszeresen fogyaszt zöldséget és főleg gyümölcsöt – legtöbben azért, mert édesanyjuk főztjét fogyasztják.

A Fanta TrendRiport eredményei szerint a rossz szokások begyűrűztek a fiatalok hétköznapjaiba. A 15-19 évesek 35, míg a 20-25 évesek 44 százaléka dohányzik, és a rendszeres alkoholfogyasztók aránya 28 százalék. A 14-19 évesek negyede, míg a 20-25 évesek több mint 40%-a saját elmondása szerint soha sem sportol.

Ugyanakkor – talán a nemzetközi sportsikerek hatására – a középiskolások élen járnak a versenysportban: míg e korosztály 13 százaléka sportol versenyszerűen, addig a valamivel idősebbek között csupán elvétve találkozhatunk ilyen fiatalokkal. A legnépszerűbb sportok a kerékpározás, a futás-kocogás és a foci. A testépítés értelemszerűen a fiúk, míg a fitness és az aerobik a lányok körében elterjedt. A hagyományos sportok mellett új mozgásformák is divatba jönnek: bár jóval kevésbé elterjedtek, több olyan fiatallal is találkoztunk, akik jógáznak, táncolnak vagy éppen squash-olnak.

A fiatalok harmada rendszeresen, vagyis legalább hetente egyszer fogyaszt valamilyen alkoholos italt: a legnépszerűbb a sör, de nem sokkal maradnak le a bor és a különböző röviditalok sem. A fiatalabbak 35, míg az idősebbek 44 százaléka dohányzik. Az előző csoportban 9, míg az utóbbiban 15 százalék azok aránya, akik már (legalábbis egyelőre) felhagytak e szokásukkal.

A ma már hagyományosnak számító gyorséttermek mellett egyre népszerűbbek az urbánus gasztrokultúra ma már sztenderd kellékei, a török és olasz gyorséttermek is: ezt jelzi a pizza népszerűsége, amihez lassan a gyros is felzárkózik. Míg gyakori vagy rendszeres pizzaevőnek a fiatalok összesen 41 százaléka számít, addig a gyros esetében ez az arány 19 százalék.

Ami az egyéb ételeket illeti, a kép vegyes. Némiképpen ellentmondva a kólán és pizzán élő fiatal sztereotip képének, a megkérdezettek 70 százaléka legalább hetente eszik gyümölcsöt, és csupán 7 százaléknyian vannak azok, akiknek életéből ez teljes mértékben hiányzik. Zöldséget is 50 százalék gyakran, míg további 34 százalék rendszeresen eszik. Ezenkívül népszerűek még a sajtok és a különböző tésztából készült ételek is.

--

Jegyzet

* Metroszexualitás: A metroszexualitás fogalma Mark Simpson brit szatíraírótól ered, és a metropolisz-nagyváros kifejezésből származik. Azokat az utóbbi években, elit nagyvárosi körökben megjelent férfiakat jelöli, akik rendszeresen foglalkoznak a kinézetükkel, sokat költenek fodrászra, kozmetikumokra (illetve kozmetikusra), márkás ruhákra. Így biztosítják jó közérzetüket, és ezzel fejezik ki igényességüket. A metroszexuális férfi mindezt nem tartja „nőiesnek”, és szexuálisan a nőkhöz vonzódik.