| 
    		         | 
     
    
    
		
        	2005. július 31. vasárnap, 23:59 Címkék:  Bemutatkozik az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete (OFOE)
A megalakulás előzményei
2000 júniusában került sor a III. Országos 
        Osztályfőnöki Konferenciájának megrendezésére Szombathelyen. A közel. 200 
        pedagógus a rendezvény zárásakor elfogadta a következő állásfoglalást: 
A III. Országos Osztályfőnöki Konferencia állásfoglalása
A konferencia résztvevői egyetértettek abban, hogy 
- a nevelőmunkának nagyobb hangsúlyt kell kapnia az intézményes (iskolai)
 
            tevékenységben;  
- az osztályfőnök az iskolai nevelőmunka kulcsszereplője; 
 
- az osztályfőnöki tevékenység nem azonos a heti egy órányi (törvényileg
 
            szabályozott) óra megtartásával;  
- éppen ezért (is) folyamatosan növelni kell az osztályfőnökök számára
 
            biztosított heti egy óra kedvezményt és az osztályfőnöki pótlékot;  
- sürgető igény, hogy a pedagógusképző intézmények a hallgatókat célzottan
 
            készítsék fel az osztályfőnöki szerepre;  
- a minisztérium szerepe nem az osztályfőnöki tevékenység tartalmának (a
 
            rendelkezésre álló órakeret felhasználásának) a meghatározása, hanem a 
            tevékenység feltételeinek garantálása, ezért sem értünk egyet azzal, hogy az 
            osztályfőnök számára biztosított – amúgy is csekély – óraszám felhasználására 
            (évi 10 óra egészséges életmódra nevelés) kötelező jogszabály rendelkezik majd;  
- nem értünk egyet azzal sem, hogy általánosan megoldatlan nevelési problémákat
 
            központilag az osztályfőnök, az osztályfőnöki óra hatáskörébe utalnak;  
- a minisztérium gyűjtesse össze, és szakmai szempontból elemeztesse az iskolákban
 
            működő nevelési programokat, projekteket annak érdekében, hogy a felhasználó 
            iskolák tájékozódhassanak azok pontos tartalmáról, minőségéről;  
- kérjük a minisztérium támogatását az országos konferencia rendszeres (legalább
 
            kétévenkénti) megrendezésére;  
- szükségesnek tartjuk egy olyan országos szakmai műhely (egyesület) létrehozását,
 
            amely folyamatosan figyelemmel kíséri az osztályfőnöki munka feltételeinek, 
            tartalmának aktuális helyzetét, javaslatokat tesz ezek javítására illetve szakmai 
            igényességgel segíti a döntéshozók munkáját.  
 
Szombathely, 2000. június 23. 
A konferencián megfogalmazott igény kielégítése érdekében alakult meg az a 
        szűkebb szakmai grémium, amely elhatározta egy az osztályfőnöki munkával 
        foglalkozó egyesület létrehozását. E testület a következő szakmai 
        állásfoglalást hozta nyilvánosságra az Interneten és az Új Pedagógiai Szemle 2000. 
        12. számában:  
Szakmai állásfoglalás az osztályfőnök helyzetéről és a 
        kapcsolódó szakmai feladatokról
Az osztályfőnöki szerep tartalma az elmúlt években egyre bizonytalanabbá 
        vált, konkrét megjelenési formája, működése a NAT bevezetése óta a korábbiaknál 
        is erősebben függ az adott iskola programjától, a helyi lehetőségektől, a 
        fenntartó által biztosított kondícióktól, az aktuális körülményektől.  
A Nemzeti Alaptanterv bevezetésével megszűnt az osztályfőnökség központi 
        kodifikációja, e hagyományos funkció konkrét tartalma mellett megőrzésének, 
        modernizálásának felelőssége is átkerült az egyes intézmények hatáskörébe. 
        Annak ellenére, hogy ez a döntés biztosítani látszott az intézmény, a pedagógus 
        szakmai szabadságát, a tapasztalatok azt igazolják, hogy a megszokott központi szintű 
        legitimáció híján – annak ellenére, hogy maga a szerep az iskolák túlnyomó 
        többségében megmaradt – általában elhalványult ennek súlya, csökkent addig sem 
        igazán magas presztízse. Feltételezhető, hogy ennek a 150 esztendeje a személyre 
        szóló törődés ellátására létrejött szerepnek az elsúlytalanodása is jelentős 
        szerepet játszik abban a hazai és nemzetközi kutatásokkal is igazolható negatív 
        folyamatban, amelyet. az iskola világának elszemélytelenedése, érzelmi 
        elsivárosodása, a gyerekek és a pedagógusok mentálhigiénés állapotának romlása, 
        az iskolai szereplők (pedagógus, szülő, diák) egymás iránti bizalmatlansága 
        jellemez. 
Az osztályfőnöki munka lényegesen többet jelent az osztályfőnöki órák 
        megtartásánál. Az osztályfőnök Magyarországon hagyományosan az a pedagógus, 
        aki állandóan az arcvonalban állva a legközvetlenebbül tapasztalja meg az 
        osztályába járó gyerekeken és szüleiken keresztül a társadalom valamennyi 
        feszültségét és problémáját. A problémák sokasodása ismét felhívta a figyelmet 
        az iskolai nevelés fontosságára, s ezen belül az osztályfőnöki szerep általános 
        nélkülözhetetlenségére.  
Az osztályfőnöki munka ellehetetlenüléséhez nagyban hozzájárult a 
        pedagógusok általános egzisztenciális és szakmai elbizonytalanodása. A 
        megélhetési gondokkal küszködő, állását, iskoláját féltő pedagógustól 
        ugyanis nehezen várható az az őszinte tanítványok felé fordulás, ami nélkül az 
        osztályfőnökség működése nehezen képzelhető el. A helyzeten tovább ront, hogy e 
        feladat ellátására egy méltatlanul alacsony (átlagosan bruttó 1500 és 2500 Ft) 
        közötti pótlék ellenében az iskola bármelyik pedagógusa kötelezhető. Mindenképpen 
        szükség van e feladatkör méltó dotálására, a pótlék jelentős emelésére.  
Feltétlenül szükségesnek tartjuk az osztályfőnöki órakeret jelentős 
        megemelését is. Megfelelő időkeret birtokában (és természetesen megfelelő 
        pótlék biztosításával) már elvárható lenne a feladattal megbízott pedagógustól, 
        hogy az adott tanulócsoport szükségleteihez igazodva, az adott iskola pedagógiai 
        programjában szereplő célkitűzéseket is szem előtt tartva, magas színvonalon 
        (professzionális szinten) alakítsa ki, és valósítsa meg nevelési programját. A nevelési 
        programok tartalmát és metodikáját feltétlenül gazdagítaná, ha az 
        osztályfőnököknek módjuk lenne megismerni a kapcsolódó tapasztalatokat, elméleti 
        és módszertani eredményeket. Hiszen hazánkban számos egészségnevelő, 
        mentálhigiénés, az erkölcsi, az állampolgári és a családi neveléssel foglalkozó, 
        környezetvédelmi stb. program működik. Több ezek közül már több éves 
        (esetenként évtizedes) múltra tekinthet vissza. A jó szakmai felkészültség, a 
        színvonalas tevékenység a pedagógusok világában (sem) feltétlenül párosul azonban 
        jó önérvényesítő képességgel és üzleti érzékkel, ezért is lassulhat le 
        értékes tapasztalatok közkinccsé válása. Nagyon fontos lenne megteremteni a 
        anyagi és szakmai feltételeket e tapasztalatok minél teljesebb feltárásához, 
        tudományos igényű elemzéséhez, s az elemzés tapasztalatainak nyilvánosságra 
        hozásához.  
Annak érdekében, hogy az iskolai gyakorlatban jelenleg még létező belső 
        tartalékok ne enyésszenek el, feltétlenül szükség lenne a közoktatás 
        irányítás vezetőinek, a pedagógia elméleti szakembereinek, a pedagógiai 
        szolgáltatásokat nyújtó, illetve a pedagógusképzést és továbbképzést ellátó 
        intézményeknek a folyamatos kommunikációjára ás kooperációjára a 
        feltételteremtés és a segítségnyújtás összehangolt, a valós szükségleteket szem 
        előtt tartó megvalósítására. A kialakult helyzetért ugyanis a maguk módján a 
        felsorolt tényezők valamennyien felelősek, s a kiutat is csupán együtt találhatják 
        meg. 
A III. Országos Osztályfőnöki Konferencián megjelenő osztályfőnökök 
        viszonylag magas száma (több mint 200 pedagógus volt jelen) jelzi, hogy az iskolai 
        életnek e sok megpróbáltatást megélt szereplői körében még mindig lenne 
        késztetés a tanítványaikkal való személyes törődésre. Még mindig sokan vannak, 
        akik hivatásként élik meg a pedagógus pályát, értelmét látják az osztályfőnök 
        nevével fémjelzett funkciórendszernek. 
- A jelzett problémák megoldása érdekében kezdeményezték a szombathelyi konferencia
 
            résztvevői egy az osztályfőnöki munkával kapcsolatos országos szakmai testület 
            létrehozását. 
 
A jelzett állásfoglaláshoz a helyszínen a következő szakemberek csatlakoztak: 
- dr. Aszmann Anna, gyermekorvos, Fodor József Iskolaegészségügyi Társaság
 
            elnökségi tagja, az Országos Közegészségügyi Központ főosztályvezetője;  
- Fenyő D. György, tanár, Berzsenyi Gimnázium, Budapest; 
 
- Földes Petra, mentálhigiénikus, Zöld Kakas Líceum, Budapest; 
 
- dr. Havas Péter, igazgató, Országos Közoktatási Intézet; 
 
- dr. Galicza János, tanszékvezető egyetemi docens, Veszprémi Egyetem; 
 
- Kósáné dr. Ormai Vera, iskolapszichológus, Budapest, XIII. kerületi Pedagógiai
 
            Kabinet;  
- Ligeti György, szociológus, Kurt Lewin Alapítvány, Budapest; 
 
- dr. Meleg Csilla, tanszékvezető egyetemi docens, Pécsi Egyetem; 
 
- Padányi Zsoltné dr. , igazgatóhelyettes, Vas megyei Pedagógiai Intézet; 
 
- dr Sallai Éva, egyetemi adjunktus, Veszprémi Egyetem; 
 
- dr. Szabó László, igazgató, Vas megyei Pedagógiai Intézet; 
 
- dr. Szekszárdi Júlia, egyetemi docens, Veszprémi Egyetem.
 
 
E kezdeményezés nyomán jött létre az Osztályfőnökök Országos Szakmai 
        Egyesülete. 
Az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének megalapítása
Az egyesület (továbbiakban OFOE) alapító közgyűlése 2000 októberében fogadta 
        el az alapító okiratot és választotta meg az öttagú vezetőséget. A szervezet 
        bejegyzése 2001 áprilisában történt meg. 
Az Alapító Okirat alapján az Egyesület neve: Osztályfőnökök Országos 
        Szakmai Egyesülete. 
Székhelye: 1051 Budapest, Dorottya u. 8. 
Kiadásait tagdíjakból, valamint természetes– és jogi személyek adományaiból 
        fedezi. Az Egyesület közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete 
        pártoktól független, azoknak anyagi támogatást nem nyújt, azoktól támogatást nem 
        fogad el. Pártokat a maga részéről semmilyen formában nem támogat, továbbá 
        országgyűlési képviselőjelöltet nem állít, és nem támogat a választásokon. 
Az Egyesület önkormányzati elven működő szakmai és társadalmi szervezet. Az 
        Egyesület jogi személy. 
Az Egyesület célja: 
- az iskolai nevelőmunkát érintő gyakorlati és elméleti kérdésekkel történő
 
            foglalkozás,  
- az osztályfőnöki tevékenységgel kapcsolatos projektek kezdeményezése, kísérleti
 
            kipróbálása, tapasztalatainak közzététele,  
- folyamatos információcsere az osztályfőnöki tevékenységgel kapcsolatos elméleti,
 
            gyakorlati kérdésekről a pedagógiai szaksajtó (kiemelten az Új Pedagógiai Szemle) 
            valamint az Internet útján,  
- a hazai és nemzetközi tudományos kutatások, pedagógiai kísérletek eredményeinek
 
            a gyakorlat szempontjából történő elemzése és a hasznosítható tapasztalatok 
            hozzáférhetővé tétele,  
- regionális, illetve országos tanácskozások, konferenciák rendszeres szervezése, 
 
- az osztályfőnöki munkát érintő továbbképzési és nevelési programok, projektek
 
            szakmai minősítése;  
- a mindenkori oktatásirányítási szervek, nevelési-oktatási intézmények
 
            felkérésére az iskolai (osztályfőnöki) neveléssel kapcsolatos szakmai anyagok 
            készítése, illetve véleményezése,  
- folyamatos együttműködés a nevelési, valamint pedagógusképzésért és
 
            továbbképzésért felelős intézményekkel, civil pedagógiai szakmai szervezetekkel, 
            valamint a társtudományok képviselőivel,  
- nemzetközi kapcsolatfelvétel, kapcsolattartás és tapasztalatcsere.
 
 
A vezetőség tagjai:
Dr. Szekszárdi Júlia, egyetemi docens (elnök) 
           Kósáné dr. Ormai Vera, iskolapszichológus 
          Ligeti György, szociológus (titkár) 
          Dr. Sallai Éva, egyetemi adjunktus 
          Stanglné Pintér Márta, pedagógus 
Ügyintéző:
Karajz Elvíra, pedagógus  
Az OFOE tervezett tevékenysége
- foglalkozik az iskolai nevelőmunkát érintő elméleti kérdésekkel, a gyakorlat
 
            szemszögéből elemzi, s a pedagógusok számára hozzáférhetővé teszi a tudományos 
            kutatások, pedagógiai kísérletek a praxis számára közvetlenül is felhasználható 
            tapasztalatait;  
- az illetékesek felkérésére véleményez az osztályfőnöki nevelő munkájával
 
            kapcsolatos szakmai anyagokat;  
- az igényeknek megfelelően szakmai szempontból értékeli,
 
            "márkajelzéssel" látja el a gyakorlatnak szánt továbbképzési és 
            nevelési programokat, projekteket;  
- gondoskodik a legfontosabb elméleti és gyakorlati információknak a pedagógusokhoz
 
            történő eljuttatásáról (pedagógiai folyóiratok, első sorban az Új Pedagógiai 
            Szemle közvetítésével, esetenként az Interneten keresztül, saját honlap 
            működtetésével;  
- megteremti az alkalmi szakmai konzultáció feltételeit; 
 
- rendszeresen kezdeményezi a gyakorló osztályfőnökök számára országos, illetve
 
            regionális tanácskozások, konferenciák létrehozását;  
- munkája során együttműködik a pedagógusképzésért és továbbképzésért
 
            felelős intézményekkel, illetve az érintett civilszervezetekkel.  
 
       Az OFOE működési szabályzata (pdf, 183 KB) 
        Belépési nyilatkozat 
        magánszemélyeknek (pdf, 25 KB)  
		 
     | 
      
        |  
         
         | 
     
    
      | 
          Vissza       | 
     
 
			
             
             | 
            
                
                
                
             |