Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2009. december 2. szerda, 7:16
Címkék:

A Kolibri Színház pályázata budapesti középiskolák részére

2009/2010-es évad

A Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház Budapest Főváros Önkormányzata és a Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet támogatásával az alábbi témakörökben hirdet pályázatot.

1. Ingyenes iskolai előadások

Osztályterem-színházi előadások (9-12. évfolyamosoknak)

Pályázni lehet a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház két osztályterem-színházi előadásának bemutatására.

A Kolibri Színház a Klamm háborúja című előadással 2008-ban indította el osztályterem-színházi projektjét.
A program sajátossága, hogy az előadás az iskolában zajlik, a középiskolások saját közegükben szembesülnek az életüket meghatározó problémákkal. Az osztályterem-színházi előadások előnye, hogy minimális technikai igényük miatt gyakorlatilag bármilyen osztályteremben játszhatók, könnyen utaztathatók. Az előadásokat minden alkalommal színházpedagógus és a színészek részvételével színház-pedagógiai program is kíséri, amely segíti az előadás értelmezését, a drámapedagógia eszköztárát használva véleményalkotásra, vitára sarkall.

1.1 Lutz Hübner: Kikatt

Az előadást Scherer Péter rendezte, játssza Pelsőczy Réka és Szanitter Dávid/Mészáros Tamás. A darab fordítója és dramaturgja Kovács Kristóf.

A 2009. március 21-én bemutatott darabról Peer Krisztina írt recenziót:

„Egy földrajzból bukásra álló diák könyörög a jobb jegyért, hogy egyáltalán lehetősége legyen megpróbálni az érettségit. Persze tenni nem tesz érte semmit és családi körülményei folytán nem is tud. Amikor a kissé kiégett, ám lelkesen tanítani, a »tananyagot leadni« próbáló tanárnőt megkörnyékezi, biztosítva számára a tanév hátralevő óráiban a nyugalmat és a tanítás lehetőségét, váratlan fordulat következik. A tanár felháborodva tagadja meg a jobb jegyet (mondván, eddig sem tett a diák semmit azért, hogy a helyzet változzon), elcsattan egy pofon, majd még egy, aztán Stöhr tanárnő a földre zuhan. Szólhatna, de nem szól. Ordíthatna »segítséget«, de nem ordít. Helyette eltűnik egy időre a színről, majd amikor monoklisan újult erővel visszatér, segítségét ajánlja fel. Félelemből, tehetetlenségből, hatalomvágyból, elkötelezettségből.

Most ő diktál. Az ő szabályai szerint kell játszani. A diák kezdetben szorong (hisz nincs az az isten, hogy nem derül ki, ami történt), majd visszatér belé az a magabiztosság, aminek rövid ideig ugyan, de híján volt. Stöhr felajánlja a lusta diáknak, hogy korrepetálja egy kávézóban minden délután. Ez már-már túlmegy a tanár-diák legális kapcsolaton, titkos segítő viszony, ami már-már a vonzalomba hajlik. A háttérben időnként megjelenő agresszor apa és tehetetlen anya még inkább a segítőt hívja elő a tanárnőből, aki a felmutatott semmire mégis megadja a hármast. A diák meg nem érti. Ambivalens ez az öröm, és végül az előre elrendelt úton haladva tragédiába fullad.”

Tovább…

1.2 Monoblock: Helló náci

A Helló náci témája, a rasszizmus, már túlmutat az iskola világán, ugyanakkor sajnos egyre inkább fontos és feldolgozandó problémává válik.

Ez a – talán témája miatt – gondosan eltitkolt nevű szerző által jegyzett német egyfelvonásos egy őrizetes-cellában játszódik, a szereplők: egy rendőr és két őrizetes, egy lengyel vendégmunkás és egy fiatalkorú neonáci. A cellában jut idejük kiveszekedni, illetve megértetni magukat egymással – ám mire ez utóbbival végeznének, már jön a rendőrség, hogy vigye őket tovább.

A rasszizmusról szóló művészeti alkotások, megnyilvánulások egyik legkomolyabb rákfenéje az általánosítás: az „idegen szép”, az „idegen ártatlan” klisék már-már elkerülhetetlen felbukkanása. Ez a darab azzal emelkedik az átlag fölé, hogy nem kívánja sem eleve felmenteni a rasszizmus áldozatát, sem diabolizálni a rasszistát. Inkább kérdéseket vet fel, mintsem állít – és ezáltal rendkívül élesen és főleg érthetően, sőt: megérthetően fogalmaz ebben az elvben világos, a gyakorlatban azonban sokszor rendkívül bonyolult kérdéskörben.

Az előadást Tóth József rendezi, Mészáros Tamás, Ruszina Szabolcs és Szanitter Dávid játssza. A darab fordítója és dramaturgja Kovács Kristóf.
Bemutató: 2010. január 16.

  • Az előadás ingyenes bemutatására fővárosi fenntartású középiskolák osztályai pályázhatnak.
  • Pályázható előadásszám: 7, egy intézmény egy előadásra pályázhat.
  • A nyertes iskola a színházzal kötött megállapodás szerint biztosítja az előadás szakmai és technikai feltételeit.

A program megvalósítása: 2010. február-május. A programot a Mérei Ferenc Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet támogatja.

2. Kedvezményes árú színházjegyek az agresszió témaköréhez köthető előadásokra

2.1 Simon Stephens: Kócsag

A tizenéves Scott és társai céltalan agresszivitással tengetik életüket egy külvárosi, bűzös csatorna mellett. Egyik félelemben tartott áldozatuk, Billy, megpróbál kiszakadni ebből a brutális és bűnös közegből, de szüleire nem számíthat, egyedül egy lány, Adele barátsága erősíti őt lehetetlennek látszó terve megvalósításában. „Tudod, mit szeretnék a legjobban a világon? Hogy rendbe jöjjön minden.”

Az előadáshoz feldolgozó segédanyagot biztosítunk.

2.2 Chimo: Lila története (16 éven felülieknek!)

A Lila története kézirata 1996-ban jutott el egy párizsi kiadóhoz. Az egyes szám első személyben fogalmazott visszaemlékezés egy magát Chimónak nevező, arab származású tinédzser szemén át mutatja be a tizenhat éves Lila tragédiáját. A szókimondó nyelvezetű szöveg sokkoló őszinteséggel festi le azt a brutális külvárosi közeget, amelyben a tinédzser lányok prostitualizálódása, csoportos megerőszakolása mindennapos jelenség. A máig ismeretlen szerző könyvének sikerét jelzi, hogy több nyugat-európai országban is díjnyertes színházi adaptáció készült belőle.

Az előadáshoz feldolgozó foglalkozást biztosítunk.

Vidovszky György rendező különleges produkciókat készít diákszínjátszóival. A Kócsag és a Lila története főszereplői a legfiatalabb színésznemzedék tagjai.

  • A színházjegyekre budapesti székhelyű vagy fővárosi fenntartású középiskolák pályázhatnak.
  • Pályázható jegyek száma: összesen 540 db. Jegyár: 100 Ft.

A program megvalósítása: 2010. február-május. A programot Budapest Főváros Önkormányzata támogatja.

A pályázatról

Az előadásokról a Kolibri Színház honlapján tájékozódhat.

Pályázni a mellékelt adatlap kitöltésével 2010. január 20-ig lehet, a nyertesek értesítése és az előadások szervezése folyamatos.

Egy intézmény több pályázatot is benyújthat, minden pályázati ponthoz külön adatlap kitöltését kérjük.

A pályázat elbírálásánál előnyt élveznek:

  • a peremkerületekben elhelyezkedő iskolák;
  • azok az intézmények, ahol magas a hátrányos helyzetű diákok aránya;
  • azok a pályázatok, amelyek indoklásában a diákok véleménye, motivációja is megjelenik.

A pályázatokat postai vagy elektronikus úton tudjuk fogadni az alábbi címeken:
Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház, 1061 Budapest, Jókai tér 10.
kolibri[kukac]szinhaz[pont]hu, vegvarivik[kukac]gmail[pont]com.

További információ: Végvári Viktória, 332-25-85, vegvarivik[kukac]gmail[pont]com.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep