Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 19:59

Erőszak nélkül – Konstruktív konfliktuskezelés: 6. rész

3. találkozás

A foglalkozás témája: Pozitív énkép kialakítása, megerősítése

Célja: Az énkép viselkedésre gyakorolt hatásának szemléltetése. Én-azonosság erősítése. Egymás megismerése, elfogadása.

Eszközök: Pamutgombolyag, lapok, filctollak

1. Gyakorlat: Azonosságok keresése

Csoportvezető: Akik azon tulajdonságokkal rendelkeznek, amelyeket mondok, lépjenek be a körbe.

– akik barna hajúak
– akik szeretik a spenótfőzeléket
– akiknek a kedvenc évszaka a nyár
– akik 43-asnál nagyobb lábon élnek
– akik úgy érzik, hogy többnyire kedvesek
– akik úgy érzik, hogy ők vagányak
– úgy érzik, jól tudják az idegen nyelveket

A csoport tagjai biztatják egyik társukat, hogy lépjen a körbe, de ő vonakodik.

Csoportvezető: Örülnék neki, ha mindenki saját maga döntené el.
– akik úgy érzik, hogy elég gyakran belevágnak mások
mondanivalójába.
– akik úgy gondolják magukról, hogy nem képesek koncentrálni
a lecketanulás közben.
– akik takarékosak.
– akik minden helyzetben feltalálják magukat.

Csoportvezető: Melyik tulajdonság volt az, amelyről nehezen tudtad eldönteni, hogy jellemző-e rád?
Gyuri: Az, hogy minden helyzetben feltalálom magam. Nem tudom.
Vivien: Kedves vagyok-e? Néha kedves vagyok, néha nem.
Kitti: Minden helyzetben feltalálom-e magam.
Csoportvezető: Melyik volt az a tulajdonság, amelyikben teljesen biztos voltál?
Gerzson: Vagány.
Vivien: Belevágok a másik szavába.
Gyuri: Ebben én is biztos voltam.
Vivien: Hogy nem szeretem a spenótot.
Csoportvezető: Az az érzésem, hogy a külső tulajdonságokban voltatok inkább biztosabbak.

2. Gyakorlat: „Utálom, ha azt mondják…”

Csoportvezető: Mondok nektek egy mondatot, melyet szeretném, ha befejeznétek, ki-ki a rá vonatkozó, jellemző dologgal.
Utálom, ha azt mondják…
A játék végén meg fogom kérni az egyik csoporttagot, hogy ismételje el röviden, ki mit mondott, és utána beszélgetünk arról, hogy milyen tulajdonság következik ezekből a mondatokból.
Az elhangzott mondatbefejezések:

  • te még kicsi vagy az ilyenekhez
  • csináld meg ezt meg azt
  • alaptalanul kritizálnak, lehordják a munkámat
  • kicsi vagy ehhez
  • „Teca koca”
  • ez nem való neked
  • ha sajnálnak
  • alaptalanul gyanúsítanak
  • valamit elrontok, és mások leszólnak érte
  • ha nem kértem véleményt és mégis mondanak
  • ha a hátam mögött beszélnek
  • ha a tanárok mondják a cigiről, hogy hagyjuk abba
  • ha aggódnak értem
  • ha azt hiszik, béna vagyok, nem tudok valamit megcsinálni, „megszakadok”

Csoportvezető: Vállalkozna–e valaki arra, hogy összeszedje, ki mit utál?
Gerzson: Meglehetősen pontosan tudja összeszedni, felidézni, hogy társai közül ki mit utál.

3. Gyakorlat: Átlós játék

Csoportvezető: Az a tapasztalatom, hogy az emberek gyakran érzik úgy, hogy másnak látják őket, mint amilyenek valójában. Nos, ennek lehet az az oka, hogy sokszor álarcot öltünk, másnak mutatjuk magunkat, mint amilyenek vagyunk. Pl. A gyáva gyakran hangoskodik, hogy ezzel magára vonja a figyelmet, a gátlásos pedig vagánykodik, mert azt gondolja, hogy így a csoport jobban befogadja. Ezzel álarcot öltött. Jó lenne megvizsgálni, hogy az álarc és az igazi arcunk között mi a kapcsolat. Hoztam egy játékot, melynek „Átlós játék” a neve. Képzeljünk el a terem közepén az egyik átlót. A terem két sarka az átló mentén a két pólus. Aszerint kell elhelyezkedni, hogy mit tartunk önmagunkra nézve jellemzőnek. Természetesen nemcsak a két pólusra, hanem közötte az átló teljes hosszára is lehet állni.

Illusztráció

Csoportvezető: Miért éppen ott helyezkedtél el Gyuri? Te úgy érzed mindig minden sikerül?
Gyuri: Hát igen. (alapvetően nem jellemző rá, hogy sikeres)
Csoportvezető: Apollónia, te pedig a másik póluson állsz.
Apollónia: Szerintem nem olyan szép a világ, és hát szerintem egyáltalán nem olyan rózsás minden.
Közbevág:
Virág: Te még nem fedezted fel.

Illusztráció

Csoportvezető: Teca teljesen kiviszi azt a sarkot. Elmondanád nekünk, miért álltál oda?
Teca: Nem szokott érdekelni mások véleménye, nem figyelek oda.
Csoportvezető: Az a fontos, hogy Te mit gondolsz.
Teca: Igen.
Csoportvezető: Érezted már, hogy kerültél emiatt kellemetlen helyzetbe?
Vivien: Azt is vedd figyelembe, mikor oda akarsz menni valakihez és csak úgy kötekedni akarsz, akkor az neki rossz, és akkor sem érdekel a véleménye?
Csoportvezető: Érezted, hogy jó neked ez, hogy csak a saját véleményed a fontos?
Teca: Nem.
Csoportvezető: És arra, hogy esetleg emiatt kellemetlenséged lett volna?
Teca: De, otthon mindig.
Vivien: Volt már olyan, hogy valaki mondott neked valamit, és te akkor is a saját véleményedre hallgattál, és később kiderült, hogy mégiscsak neki volt igaza?
Teca: Ilyen már volt.
Csoportvezető: Van, aki szeretne még megszólalni ebben a témában?
Vivien: Én azért álltam pont középre, mert vannak dolgok, amiben kikérem másoknak a véleményét, de van, amiben nem.
Személyesebb dolgokat, ami nem iskolába való, abban nem szoktam itt kikérni mások véleményét, de ami idevaló, abban szívesen kikérem.
Csoportvezető: És ez befolyásol téged?
Vivien: Akkor összehasonlítom az én elgondolásom az övével, és akkor megpróbálom kiszűrni, hogy melyik lehet a jobb nekem is, meg mindenkinek.
Csoportvezető: Akkor ismét mozgásba lehet lendülni.

Illusztráció

Csoportvezető: Akkor nézzük, ki miért állt oda, ahol van!
Norbert: Én elégedett vagyok magammal, szerintem megteszek mindent, ami tőlem telik.
Apollónia: Nem vagyok elégedett magammal, lehetnék jobb is, okosabb is.
Virág: Ha én olyan okos lennék, mint te, akkor pont a másik sarokra állnék.
Vivien: A te mércéd meg az Apollónia mércéje, az két különböző dolog. Lehet, hogy te is lehetnél még okosabb is, mint Apollónia, de neked ez nem célod.
De lehet, hogy neki meg célja, hogy még ennél is okosabb legyen.
Csoportvezető: Ehhez mit szólsz, Virág?
Virág: (Nevet)
Teca: Kidurranhat a feje.
Apollónia: Mindent lehet fokozni.
Vivien: Ezt én nem mondanám.

Csoportvezető: A következő átló két pólusa:

Illusztráció

Krisztián: Lehet, hogy felveszek egy szakadt gatyát, és én azt jónak látom, és megyek az utcán, és rám szólnak, akkor az nem érdekel.
Csoportvezető: Ebben az esetben nem érdekel mások véleménye.
Krisztián: Nem, mert ha nekem az a ruha tetszik, akkor nem érdekel, hogy mások mit hápognak.
Csoportvezető: Van olyan, akinek a véleménye érdekel még ilyen ruha ügyben is?
Krisztián: Nem szólhat bele senki.
Gerzson: Én olyan hülye vagyok, mint amilyennek látszik.
Vivien: Én ikrek jegyében születtem. És azt mondják, két különböző énjük van. Szerintem nekem van egy rossz énem és egy jó énem. A rossz énem az olyan, aki minden hülyeségben benne van, és bajt csinál, és nem akar tanulni, és megbánt másokat. Van egy jó énem is, aki meg szeretne megváltozni, és csak ő lenne egyedül. Én is szeretnék olyan lenni, hogy nem káromkodni, nem bántani meg másokat, barátokat, ismerősöket. Én is szeretnék ilyen lenni. Ez a jó énem. Mindig imádkozom, hogy segítsen hozzá valaki, hogy ez nekem sikerüljön. Minden sikerül, de ez az egy nem, hogy legyőzzem a másik énemet.
Csoportvezető: Komolyan mondom, hogy meghatottál ezekkel a gondolatokkal. Őszintének találtam. Én örülök neki, hogy foglalkozol saját magaddal és ismered is önmagad.
Az utolsó átló következik:

Illusztráció

Kitti: Én azért nem szeretnék úgy élni, mint a szüleim, mert mindenen lehet javítani. Mindent lehet még jobban csinálni. Én biztos arra fogok törekedni, hogy anyuéknál is jobb legyek.
Vivien: Én azért nem szeretnék úgy élni, mint a szüleim, mert az én szüleim azok átlagemberek, és én nem szeretnék az lenni. Nekem az volt a vágyam, hogy én valamiben„hős ”legyek. Nem gazdagabb szeretnék lenni. Én egy olyan helyen szeretnék lakni egy egyszerű házban a természet közelében. Inkább állatok közelében. Az lenne a legjobb, ha azt el tudnám érni, hogy olyan legyek, mint egyes emberek, akik teljesen villany meg gáz nélkül élnek, mindent maguknak csinálnak, szóval úgy egészen visszamenni a természethez.
Csoportvezető: Azok, akik a tagadást választották, tudnának mondani egy-egy dolgot, amit biztosan nem úgy csinálnának, mint a szüleik?
Apollónia: Nem szeretnék férjhez menni, és egyáltalán nem szeretnék gyerekeket, akik a fülembe ordibálnak.
Virág: Én nem szeretném úgy nevelni a gyerekemet, ahogy engem, mert mindentől tiltanak. Nem engednek sehová.
Vivien: Néhány év múlva felnősz, és neked is ugyanez lesz a véleményed.
Csoportvezető: Vivien azt mondja, hogyha belehelyezkednél a szüleidnek a helyzetébe, akkor más lenne a véleményed.
Vivien: Úgy gondolod, ha felnőtt leszel, és anya leszel, jó szülő leszel. Az előbb beálltál a körbe, hogy kedves leszel mindenkihez. Majd akkor elgondolkozol azon, hogy mindent megengedsz-e a gyerekeidnek.
Virág: Nem, azért nem mindent.
Csoportvezető: Úgy gondolod, hogy annál azért többet, mint amit most neked engednek?
Teca: Szerintem, ha tiltanak a szülők valamitől, az nem azért van, mert utálnak, hanem mert szeretnek, féltenek és meg akarnak védeni benneteket.
Virág: Én ezt tudom.
Csoportvezető: Csak nehéz most ezt megélned.
Virág: Én azt nem tudom elfogadni, hogy eltiltanak valamitől. Én szeretném, és akkor is megcsinálom.
Kitti: Becsukom az ajtót, és elkezdek duzzogni, és akkor meglátjuk, ki bírja tovább.
Vivien: Én azt nem szeretem a legjobban, hogy minden reggel felkelni korán, aztán elmenni dolgozni, aztán hazajönni, és elkezdeni takarítani, ahogy anyu. Én szeretnék úgy lenni vele, hogy nekem ott vannak lovak, én vezetném a háztartást és nevelném a gyerekeket. Szóval dolgozni nem nagyon szeretnék, legfeljebb csak a lovak terén.
Csoportvezető: Olyan munkát szeretnél csinálni, ami a szívedhez közel áll, és nem olyat, ami robot.
Vivien: Más munkát én magamnak nem nagyon tudok elképzelni. Még egy van, de rajztehetségem nem nagyon van, a kirakatrendező.
Csoportvezető: Mi az, amit szívesen átvennétek a szüleitektől? Azoktól kérdezem, akik középen állnak.
Gyuri: Azért jöttem ide középre, hogy ne álljak a végén.
Csoportvezető: Szíved szerint odaállnál?
Mi az, amit szívesen átvennétek a szüleitektől, amit úgy gondoltok, hogy érdemes, mert szebbé teheti vele az életetek?

Gyuri: Hasonlítani jó lenne végül is.
Fatime: Van, amit én szívesen átvennék, mert úgy érzem, hogy a szüleim jól csinálják. Nevelés terén, család terén is. Anyuban azt bírom, nincs olyan, amit ne tudna elsimítani, de van sok dolog, amiben nem szeretnék hasonlítani.
Norbert: Nekem az élet, ahogy anyuék élnek, tetszik és meg is felel 100%-ban.
Csoportvezető: Elfogadod ezt, örömteli és boldog az életed.

4. Gyakorlat: „Házassági hirdetés”

Csoportvezető: Az a kérésem, hogy egy képzeletbeli újságba fogalmazzatok meg egy házassághirdetést. Ha már a szülőkről volt szó. Egy összetett mondatra van pénzetek. Nem több. Tudjátok, hogy ez pénzbe kerül. Valahogy úgy: egy ilyen és ilyen ez meg ez keres egy ilyen ezt meg ezt. Az a kérésem, hogy ne mutassátok meg egymásnak, utána ki fogjuk találni, ki adta föl a hirdetést.

(Lázas munkával folyik a hirdetések szövegezése.)

Csoportvezető: Most pedig összeszedem őket, és azt szeretném, ha nem árulnátok el magatokat, hogy kitalálhassuk.

Íme a hirdetések:

„Egy zöld szemű, fogatlan, kék hajú, gyomorfekélyes, tüdőrákban szenvedő férfi keres egy akármilyen nőt. ”(Gyuri)

Csoportvezető: Miért volt ilyen egyértelmű?
– Mert ő az osztály nevettetője, és el is mosolyogta magát.

„Egy csúnya, buta és állatbarát lány keresi egy szintén állatbarát férfi társaságát, akinek biztos anyagi háttere, többmilliós fizetése van.” (Apollónia)

Csoportvezető: Miért volt ilyen egyértelmű?
– Ő az állatbarát. Ő nem tartja magát szépnek, és a sok pénz is rá
jellemző.

„Egy barna szemű és hajú, magas férfi felemás cipőben keres egy tehén termetű asszonyt, akinek sok pénze van.” (Norbert)

Csoportvezető: Miért volt ilyen egyértelmű?
– Csak neki barna a szeme.

„Közepes testalkatú, sportos kinézetű férfi keresi jó vágású szexi kinézetű hölgyét.” (Krisztián)

„Barna hajú, szürkészöld szemű, 175/50/14 éves keresem a hasonló korú Lyányokat.” (Gerzson)

Csoportvezető: Miért volt ilyen egyértelmű?
– Elszólta magát.

„Egy barna hajú, barna szemű hölgy keres barna hajú, kék szemű, korban hozzáillő urat.” (Virág)

Csoportvezető: Miért volt ilyen egyértelmű?
– Csak neki meg Tecának van barna haja, de Teca nem ilyen
hirdetést írna.

„Boldog, életvidám hölgy keres megértő, barátságos, HELYES fiút.”(Vivien)

Csoportvezető: Miért volt ilyen egyértelmű?
– Ő olyan boldog és életvidám.

„Egy intelligens, kedves hölgy keres egy szeretetreméltó, kedves férfit, aki a tenyerén hordozná a hölgyet.” (Fatime)

„Egy szőke, kékszemű lány olyan fiút keres, aki nem romantikus lélek.”
(Kitti)

„166 cm magas, göndör, fekete hajú és szemű, igen pimasz lány vagyok, keresek sportos fiút, aki igen szerény, de szép legyen.”(Teca)

Csoportvezető: Miért volt ilyen egyértelmű?
– Nekem azt mondta, hogy az se baj, ha százéves, csak pénze
legyen.

Csoportvezető: Szeretnétek ehhez a játékhoz hozzáfűzni valamit?
Gerzson: – K… jó volt.
Csoportvezető: Tetszett neked.
– Igen, nagyon jó volt.

5. Zárógyakorlat: Dobjuk a gombolyagot és a pozitív én-üzenetet

Csoportvezető: Zárójáték következik.
Annak dobd a fonalat, akinek szívesen üzennél valamit, mégpedig igen jó tulajdonságot mondj a szemébe.
Kitti: És ha csak valami jót? Nem tulajdonságot, csak jót.
Csoportvezető: Örülnék neki, ha a közös élmények után valami rá jellemző jó tulajdonság kiderülne belőle.
Csoportvezető: Gerzsonnak dobom: maximálisan tisztelem benned, hogy amit elkövetsz, azt vállalod.
Gerzson: Gyurinak: mert ki vagy esve.
Csoportvezető: Fordítsd le nekünk.
Gyuri: Együtt szoktunk hülyéskedni.
Gyuri: Krisztiánnak: együtt szoktunk baromkodni.
Csoportvezető: Jó lehet vele humorizálni, jó a humorérzéke.
Krisztián: Norbertnek: azért adtam, mert Norbi olyan csendes.
Csoportvezető: Tiszteled benne, hogy tud csendes lenni.
Norbert: Viviennek: tisztelem benne, hogy ami a szívén, az a száján is. Kimondja, amit gondol.
Vivien: Tecának: azt szeretem benne, hogy olyan merész, olyan vad, élvezi az életet. Nincs úgy elpityeredve, élvezi az életet.
Teca: Fatimének: azért, mert csámpás. Azt hiszi, hogy nincsenek barátai, pedig vannak.
Fatime: Kittinek: Mert mindig olyan optimista.
Kitti: Virágnak dobnám: mert mindig olyan jó barátnők vagyunk. Megértjük egymást.
Virág: Apollóniának: segítőkész.
Apollónia: Tanár néninek: mert tanár néni olyan kedves.

Csoportvezető: Azt gondolom, hogy a jó tulajdonságaink úgy hálóznak be bennünket, ahogy most ez a fonal. Nagyon fontos, hogy egymásban és magunkban is lássuk ezeket a jó tulajdonságokat. Akkor leszünk majd olyan életvidámak, amit irigylünk a Vivientől vagy a Tecától.
Köszönöm szépen az aktív részvételt.
Jó hétvégét nektek.

(A foglalkozás után a Csoportvezető személyes beszélgetést folytatott Gerzsonnal, aki erősen veszélyeztette a csoport haladását közbeszólásaival, a csoporttagok bizonyos fokú fékezésével, leszólásával. Az a megállapodás született, hogy egy hónapig csak megfigyelőként vesz részt a csoport további munkájában.)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep