Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. augusztus 29. hétfő, 12:00
Címkék:

Kezdődik a tanév

Minden kedves olvasónkat nagy-nagy szeretettel üdvözöljük az új tanévben. Reméljük, hogy mindenkinek sikerült erőt gyűjtenie a következő munkaszakaszra. Ami az osztályfőnöki szerepkört illeti, ebben az ünnepélyes (?) pillanatban szeretném jelezni, hogy ismét mód nyílik a feladatkör újragondolására. A SuliNova által a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében beindított fejlesztések sorában ugyanis az osztályfőnöki órákhoz is születtek modulok (bővebb információkért látogassanak el a www.sulinova.hu honlapra).

Ennek egyrészt nagyon lehet örülni. Hiszen az ún. kompetenciaközpontú fejlesztés során a szociális kompetenciák komoly hangsúlyt kapnak, és fejlesztésükben az osztályfőnök hagyományosan fontos szerepe tölt be. Olyan képességterületek fejlesztéséről van ugyanis szó, mint az önismeret, az identitás, az önállóság és az önbizalom; a szabálykövetés és szabályalkotás, az empátia, a kooperáció.

Önismeret: egy önmagunkról alkotott reális kép, amely a szubjektív énkép és a mások által visszatükrözött kép dinamikus egyensúlyából alakul ki, megélt tapasztalatok és rendszeres önértékelés révén.
Identitás: az emberi világ különböző csoportjaihoz való tartozás felismerése, megélése és tudatos vállalása révén kialakuló, differenciált felépítésű önazonosság.

Önállóság és önbizalom: az elfogadottságból falakó érzelmi biztonságon, a tévedés jogán, a reális önismereten és az identitás életkornak megfelelő stabilitásán alapul.
Szabálykövetés és szabályalkotás: mindenféle emberi együttélés és sikeres együttműködés alapvető feltétele.

Empátia: a mások érzelmi állapotára való ráhangolódás képessége, a megértés, a sikeres kommunikáció és az eredményes együttműködés alapja.
Kooperáció: a másokkal való együttműködés képessége, amely a békés együttélés és minden fajta konfliktus, illetve probléma megoldásának nélkülözhetetlen feltétele.

Örülni lehet továbbá annak is, hogy e képességek fejlesztéséhez számos modul készült tanári és tanulói segédletekkel, és ezek már a tesztelés stádiumába kerültek. Aggódni lehet azonban azért, hogy az osztályfőnök – mint erre már számos példa akadt az elmúlt évtizedekben – e feladat megoldásában magára marad. Az osztályfőnöki óra mint viszonylag lágy tartalmú (és a halmozódó feladatokhoz képest rendkívül szűk) órakeret nagyon csábít arra, hogy minden olyan téma oda sorolódjon, amelyet a tanórát tartó szaktanárok valamiért hárítanak. Pedig a jelzett képességek fejlesztése csakis abban az esetben lehet hatékony, ha az osztályfőnök kollégái között együttműködő partnereket talál, lehetőség nyílik a tantárgyi integrációra, közös projektek elindítására. Ezzel a kérdéskörrel a későbbiekben még foglalkozunk.

Most kedvcsinálóul egy olyan modulból mutatunk be néhány részletet, amely egyértelműen az osztályfőnöki feladatkörhöz kapcsolódik, és a tanév indításánál különösen időszerű.

Az osztály önarcképe

Részletek a tanulói segédletből

1. Emlékek a korábbi iskolaévekről

Egy nápolyi diák a következő módon idézi fel kisiskoláskori élményeit:

„Úgy érzem nem lehet igaz, hogy lassan elvégzem az elemi iskolát, olyan, mint egy álomkép. Mert amikor kezdtem, kicsi voltam, most amikor végzek, nagy vagyok, és amikor a középiskolából ballagok, mégnagyobb leszek.

Elsőben mindig sírtam, mert kicsi voltam, de aztán ötödikben már nem sírtam.

Sok barátot szereztem az iskolában, remélem jövőre megint találkozunk, persze ha átengedik őket.

Az elemiben ezek voltak a legjobb dolgok: Első) a tanítóm, akit soha többé nem felejtek el, akkor se ha meghal, Második) a barátaim, kivéve egyet, Harmadik) a kirándulások. A legszebb kirándulásunk az volt, amikor Gennaro eltűnt a katakombáknál, és azt gondoltam, hogy biztos a halottak kapták el és röhögtünk, nem lehetett kibírni.

Aztán emlékszem az orvosi vizsgálatra, amikor Rosetta fejében tetűt fogtak.

Remélem hogy Nicola fogy egy kicsit, máskülömben szétpukkanik!

Emlékszem a negyedikes csoportképre, amikor Antonio szarvat mutat nekem!

A legrosszabb az elemi iskolában amikor esik és az anyukák télnek hogy elázik a gyerekük, és rohannak az esernyővel, a más gyerekét meg összetiporják.

Remélem, a középiskolában nem lesz ilyen tiprolódás.”

(Részlet Marcella D’Orta: Én reméljük, megúszom című kötetéből. Fordította Mogyorósi Gizella. Európa Könyvkiadó, Budapest, 1992. A helyesírási hibák szándékosan kerültek a szövegbe az eredeti hangulatának megfelelően.)

Kérdések és feladatok

Neked milyen élményeid, tapasztalataid vannak a korábbi iskolaévekről, az osztályról, ahová eddig jártál? Gyűjtsd össze őket!

Kellemes élmények:

Kellemetlen élmények:

Oszd meg osztálytársaiddal korábbi élményeidet!

Milyen élményeket szeretnél átélni a jelenlegi osztályoddal?

2. Konfliktusok az osztályban

Írj le egy olyan konfliktushelyzetet, amelyik az osztályban korábban történt.

Alkossatok 3-4 fős kiscsoportot, olvassátok fel egymásnak a leírtakat, és beszéljetek ezekről a következő szempontok szerint:

  • Kik között játszódott le a konfliktus?
  • Ki robbantotta ki?
  • Milyen következményei voltak az érintettekre és az egész osztályra nézve?
  • Most hogyan látjátok az esetet?
  • El lehetett volna kerülni az ütközést?
  • Milyen tanulságai vannak ennek az esetnek? Mit lehetett tanulni belőle?

Válasszatok ki egyet a csoport konfliktusai közül, és annak az elemzését ismertessétek az egész osztállyal. Vitassátok meg a tanulságokat!

3. Milyen a jó osztályközösség?

Válaszolj a következő kérdésekre!

1. Fontos számodra a jó osztályközösség? Indokold a válaszodat!

2. Szívesen csinálnál programokat osztálytársaiddal a tanítási órán kívül is? Ha igen, milyen programokra gondolsz?

3. Mi kell tenni az egyes gyerekeknek ahhoz, hogy jó osztályközösség alakuljon ki?

4. Milyen segítséget adhat az osztályfőnök a jó közösség kialakulásához?

5. Mit jellemzi az igazán jó osztályközösséget?

Minősítsd a következő jellemzőket fontosságuk szerint! Karikázd be a megfelelő számjegyet!

Nagyon fontos: 3 közepesen fontos: 2; nem fontos: 1.

a) Közösen alakítjuk ki az osztálytermet.

3 2 1

b) Megbeszéljük egymással a problémáinkat.

3 2 1

c) Senkit nem közösítünk ki.

3 2 1

d) Nincsenek klikkek.

3 2 1

e) Minden körülmények között meg tudjuk védeni a közös érdekeinket.

3 2 1

f) Nincsenek veszekedések, viták az osztálytársak között.

3 2 1

g) Jó véleménnyel vannak rólunk a tanárok.

3 2 1

h) Jól szerepelünk a különböző versenyeken.

3 2 1

i) Sok közös programot szervezünk.

3 2 1

j) Törődünk egymással.

3 2 1

k) Egyéb jellemző.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep