2011. április 27. szerda, 18:14
Németh Ákos: A webáruház
12 éves kortól
Bemutató: 2011. április 29. 19 óra, Kolibri Pince (Budapest VI., Andrássy út 77.)
Április 29-én A webáruház címmel mutatja be új előadását a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház a Kolibri Pincében. A 12-15 éveseknek szóló dráma az uniós Platform 11+ együttműködés keretében, Perényi Balázs rendezésében készül.
Tina és Marcella unják az iskolát. Mindketten tizennégy évesek, mindkettejüknek világos, hogy a szüleikre nem számíthatnak semmiben, és mindketten népszerűségre vágynak az osztálytársaik, iskolatársaik körében. Az ötletük, hogy tudatmódosító gyógyszerek árusításával vívják ki a figyelmet, kezdetben működni látszik. Hamarosan azonban maguk is a pirulák rabjaivá válnak…
Szereplők:
Marcella – Földes Eszter
Tina – Kőszegi Mária
Lóránt – Bárdi Gergő
Linda – Simon Lea
Bálint – Kosznovszky Márton
Jelmez: André Gabriella
Játékmester: Somogyi Tamás
A rendező munkatársa: Hajsz Andrea
Rendező: Perényi Balázs
Ezek a mai fiatalok…
„Színházilag a legmostohábban kezelt csoport a 11-14 éveseké, alig készül nekik előadás – mondja Perényi Balázs, A webáruház rendezője. – Ők már kinőttek a gyerekszínházból, de még nagyon más a gondolkodásuk, mint a 14-18 éveseknek, akiknek a legtöbb ifjúsági darab szól. Nagyon jó, hogy a Platform 11+ felhívja erre a figyelmet, és megpróbálja betölteni ezt az űrt.”
Perényi jól ismeri a középiskolások korosztályát: 1997-2007 között drámatagozatos iskolákban kreatív játékot, színjátékot, drámát, színház- és drámatörténetet tanított. Tizenéves csapataival hat fődíjat, valamint öt rendezői-, csoportvezetői díjat nyert az Országos Diákszínjátszó Találkozók döntőin.
A webáruház-ban játszó színészekkel többször beült általános iskolás hetedikesek óráira. Úgy látja, a kiskamaszok nagyon nehezen tudják megfogalmazni az érzéseiket, gondolataikat. Még nem alakult ki az önreflexióra való készségük. Csúszkálnak a gyerek- és felnőtt szerepek között. Jellemző, hogy összezárnak – ha valami problémájuk van, nem kérnek segítséget a szülőktől vagy a tanároktól, maguk között intézik el a konfliktusokat. Keménységük, durvaságuk mögött azonban sebzettség, bizalmatlanság, tanácstalanság húzódik.
„Egészen másképp kell közelíteni hozzájuk, mint a kicsit idősebb középiskolásokhoz – magyarázza. – Nagyon okosan kell kérdezni, hogy egyáltalán válaszoljanak. Figyelmesen kell megszólítani őket, hogy az a megszólítás célt érjen. És nem szabad gyors következtetést levonni a viselkedésükből, válaszaikból, mert sok minden mást jelent az ő kommunikációjukban.”
A 2009 szeptemberében indult Platform 11+ uniós együttműködés a 11-15 éves korosztálynak szóló új előadások megszületését segíti elő. A projektben részt vevő 12 ország 13 ifjúsági teátrumának írói, rendezői, színházpedagógusai iskolákba látogattak megismerni a tizenévesek életét, problémáit, hogy róluk, nekik szóló darabokat készítsenek. A Kolibri a program keretében mutatta be Horváth Péter Emil és a detektívek mai korba ültetett átdolgozását, és az észt Aare Toikka-val közösen írt Help című előadását, valamint Tasnádi István igaz történeten alapuló Cyber Cyrano-ját. Az együttműködő országok kulturális és társadalmi sajátosságainak bemutatását is ösztönző projekttel a Kolibri régi törekvése vált valóra: a külföldi sikerdarabok után hazai szerzők magyar tizenévesekről írt művei kerülnek színpadra.
Keserű pirulák
„Az iskolában először ismerkedtünk a gyerekekkel, aztán feldobtuk a fiatalkori gyógyszerezés, drogozás témáját – meséli Németh Ákos, a darab írója. – A fiktív történet nem csak az ő ötleteikből, az alap szüzsé továbbgondolásából épült fel, de Balázs helyzetgyakorlatokra, improvizációs játékokra is rávette őket, amikből aztán sokat merítettem az írás során.”
A Patikapédia gyógyszerészeti- és orvosi tudástár szerint bizonyos gyógyszerek szedése ugyanolyan függőséget okozhat, mint amilyet egyes kábítószerek. A gyógyszerfüggőségnél is fellép a szer újbóli fogyasztására irányuló leküzdhetetlen kényszer, ami pszichés biztonság- és örömérzetet ad.
Az altatók, nyugtatók, szorongásoldó szerek alkalmazása rövid idő alatt alakíthat ki addikciót. Mindegyik más-más mértékben és idő alatt válthatja ki a függőséget, de egy részüknél már két hét folyamatos használat után is kialakulhat.
Belassulsz, felpörögsz
A szerző úgy látja, általános, hogy a gyerekek brahiból próbálgatják a különböző tudatmódosítókat, fogalmuk sincs a veszélyekről. Ugyanakkor tabunak is tekinthető a problémakör, hiszen a felnőttektől nem mernek kérdezni, ha valamilyen formában találkoznak ezekkel. A gyógyszerek ráadásul legálisan kapható készítmények, hatásukat tekintve mégis nagyon közel állnak a legkeményebb drogokhoz.
„Rengeteg ilyen sztorit hallok a távolabbi ismeretségi körömből – állítja Németh. – És a médiában is egyre többször hangzanak el erről szóló hírek. Hogy mennyire elterjedtek lehetnek a tudatmódosító szerek a tizenévesek körében, azt talán jól mutatja, hogy – bár később bebizonyosodott az ellenkezője – a West Balkán-i eset után egyből szárnyra kaptak olyan pletykák, amelyek szerint kábítószer játszhatott közre a tragédiában. Ezért tartottam fontosnak, hogy a darab ezt a témát vesse fel.”
„Felmerülhet a kérdés, hogy az előadás nem épp ötletet ad-e a gyerekeknek – magyarázza Perényi. – Ahogy a szövegben sincs utalás rá, mi is különös figyelmet fordítunk arra, hogy semmi konkrétumot, részletet ne jelenítsünk meg abból, hogyan működhet az „üzlet”. És olyan jelenet sincs, amiben látható lenne, milyen „élvezetet” nyújtanak ideig-óráig a gyógyszerek. A függőség korántsem vonzó, sokszor fájdalmas velejáróit viszont nagyon hitelesen be szeretnénk mutatni.
A webáruház csúnya kudarc mindkét lány számára. A tudatmódosítók egyikük problémáit sem oldják meg, csak tetézik azokat egy még súlyosabbal. A valóságban is így végződik minden ilyen történet, mi is erre helyezzük a hangsúlyt.”