Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2022.01.19.
73 ezer diákot várnak a szombati felvételire, sok középiskola szigorú Covid-szabályokkal készül
„Aki teheti, tartsa otthon a gyerekét a felvételit megelőző napokban, ezzel is csökkentve a fertőzésveszélyt” – ezt a tanácsot adta a középiskolai felvételire készülő diákok szüleinek néhány nappal ezelőtt a Civil Közoktatási Platform. Nem véletlenül: járványügyi szempontból kifejezetten rossz pillanatban lesz a szombati központi írásbeli, amelyre majdnem 73 ezer általános iskolást várnak. Az Eduline-hoz érkező információk szerint nagyot ugrott a koronavírus-fertőzöttek száma az iskolákban, egyre több diák kerül karanténba, sőt több intézmény teljes egészében bezárt egy vagy két hétre.
(Forrás: Eduline)
 
2022.01.18.
Ki fogja tanítani a gyerekeinket?
Két év alatt harmadára csökkent a kezdő pedagógusok száma. Szél Bernadett független országgyűlési képviselő adatigénylésére válaszolva, az Emmi nem könnyen árulta el a megdöbbentő számot: míg 2018-ban még hatezren álltak munkába, 2020-ban már csak kétezren. Nahalka István oktatáskutató szerint ez súlyos problémákat okoz. Pedig a pedagógus szakszervezetek is régóta figyelmeztetnek rá, hogy baj látszik, előbb-utóbb nem lesz, aki tanítsa a gyerekeinket. A kevés bér és a nagy leterheltség nem vonzza a fiatalokat a pályára. A már-már gumicsontként rágott pedagógus béremelés pedig egyre csak várat magára.
(Forrás: hírklikk)
 
2022.01.18.
Százak mentek vissza Romániába, ezrek maradtak
Évről évre egyre több diák lépi át a határt Románia magyarlakta településein, hogy Magyarországon folytassa a középiskolát. Az agyelszívás nehezen érinti a partiumi magyar gimnáziumokat, hosszú távon pedig a szórványmagyarság közösségeit is kihívás elé állíthatja, ha a jövő értelmisége már tartósan az anyaországban telepedik le. A 16 éves Örs másfél éve kezdte a gimnáziumot Gyulán, és bár szereti a határ túloldalán fekvő Nagyzerindet, azt mondja, ma már inkább otthona a magyarországi város, mint a romániai falu, ahonnan jött. Az ő példáján keresztül mutatjuk be a Romániából Magyarországra ingázó tizenévesek történetét.
(Forrás: telex)
 
2022.01.18.
Meg kell teremteni a feltételeket a tudományra éhes diákoknak
Mindent megtett a Magyar Innovációs Szövetség, hogy az idén több diák jelentkezzen a tudományos tehetségkutató versenyre, ám valószínűleg a feltételek hiányossága miatt ezt nem sikerült elérni. Pakucs János elnök szerint a jövő évben több iskola is erősítheti technikai és személyi hátterét. Még bő két hónapjuk van pályamunkáik kidolgozására azoknak a középiskolás diákoknak, akik a 2021/2022. évi Ifjúsági tudományos és innovációs tehetségkutató verseny első körében továbbjutottak. A speciális tanulmányi megméretés során a fiataloknak önálló tudományos, innovatív projekteket kell megvalósítaniuk április 1-jéig.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2022.01.18.
„A Klebelsberg Központot és a tankerületi rendszert meg kell szüntetni”
Új Nemzeti alaptanterv és közoktatási törvény, a tankerületi rendszer felszámolása és a pedagógusbérek rendezése – többek között ezeket ígéri az egységes ellenzék oktatáspolitikai kommunikációjáért felelőse, Tóth Endre. Három lépcsőbe soroljuk az intézkedéseket: vannak azonnali, gyorsan végrehajtható intézkedések, mint például az önálló Oktatási Minisztérium felállítása. Majd az egy-két éves, középtávú megoldások, ezek közé tartozik egy új közoktatási törvény kidolgozása is. Végül a hosszabb távú, tág reformok, amelyeket két évnél több időbe telik előkészíteni, egyeztetni.
(Forrás: Népszava)
 
2022.01.18.
Szövegértés-szövegalkotás fejlesztése animációkkal
Cikkünkben azt szeretnénk bemutatni, hogy hogyan lehet a szövegértést-szövegalkotást animációk készítésével fejleszteni. Egyre inkább szükségszerűvé válik a szóbeli kifejezőkészség formálása, mivel egyre nehezebben szólalunk meg, nehezebben fejezzük ki magunkat nagyobb közönség előtt. KÜLÖNÖSEN FONTOS EZ A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ DIÁKOK ESETÉBEN, HISZEN NEKIK MÉG NAGYOBB PROBLÉMÁT OKOZ A SZÖVEG MEGÉRTÉSE, ÉS ÖNMAGUK KIFEJEZÉSE. A szövegértés eredményességét kognitív képességek is befolyásolják, mint például a figyelem, az emlékezet, a képzelet, a gondolkodás stb., így azoknak a tanulóknak, akik eleve hátrányból indulnak ezen képességeket tekintve, szükségessé válik, hogy különböző eszközök segítségével megerősítsük ezeket a területeket.
(Forrás: Moderm Iskola)
 
2022.01.18.
Ónody-Molnár Dóra: MERÉNYLET EGY GENERÁCIÓ ELLEN Szegregálásra költött uniós milliárdok (1.rész)
Magyarország azt a vállalást tette az Európai Bizottság felé, hogy 2020-ra 10 százalék alá csökkenti a korai iskolaelhagyók arányát. A kitűzött célt egyelőre nem teljesítette, viszont alibiprojektekre számolatlanul égeti a közpénz-milliárdokat. Egy olyan uniós projekt nyomába eredtünk, amely már a megalkotásakor is kudarcra volt ítélve. Nem lehet ugyanis egy lemorzsolódást erősítő oktatási rendszerben uniós projektecskéken keresztül strukturális változásokat elérni.
(Forrás: Jelen)
 
2022.01.17.
Mikszáth Kálmánra emlékeznek születése 175. évfordulóján
Mikszáth Kálmánra emlékeznek születése 175. évfordulóján a felvidéki Szklabonyán és a Nógrád megyei Balassagyarmaton szombaton és vasárnap; az író szülőfalujában bemutatják az új állandó kiállítást, Balassagyarmaton emlékülést is rendeznek – tájékoztatta az MTI-t a Mikszáth Kálmán Társaság alelnöke.
(Forrás: Respublika)
 
2022.01.17.
„A hatodikos otthon covidosan, ovis öccse kórházban oxigénkezelésen, a negyedikes öccs mehet suliba”
A „Felvételi a járvány árnyékában” című írásukban a szülők arra hívják fel a figyelmet, hogy a tesztekre épülő középiskolai felvételi eljárás „a szakirodalom szerint eleve rossz gyakorlat, egyebek mellett a több szempontból is kontraszelektív jellege, és a fokozott stresszhelyzet miatt is. Az írásbeli felvételi nagy terhet ró a diákokra mentálisan is”.Burai Vera, a Szülői Összefogás Közösség képviselője a 168-nak adott interjúban arról beszélt, hogy eleve egy nagyon rossz gyakorlat ez az írásbeli, évek óta mindenki erről beszél. Most ebben a helyzetben, amikor két éve nem tudnak rendesen készülni a gyerekek, és nyilván eleve rosszabb feltételekkel indulnak, mint eddig, ez még nehezebb helyzetet okoz, és ez csak az írásbelinek az egyik oldala. A másik az, most egyre inkább azt látják, hogy rengeteg beteg van. Mint írják, most, a járvány idején még inkább megterhelő a központi felvételi megírása a gyerekeknek, hiszen az előző tanévekben nem tudtak megfelelően tanulni az iskolában. „A pandémiás helyzet az eleve súlyosan forráshiányos, működési zavarokkal terhelt iskolarendszert még nehezebb helyzetbe hozta, a meglévő társadalmi különbségeket elmélyítette, és tovább növelte az esélyegyenlőtlenséget.
(Forrás: 168 óra)
 
2022.01.16.
Mennyit keres ma egy tanár, és mennyit keresett a Monarchia alatt?
Gondolta volna, hogy utoljára a tágabb értelemben vett Rákosi-korszakban volt olyan alacsony a pedagógusok fizetése, mint amilyen szintre 2013-ra, az életpályamodell bevezetése előtti időpontra züllött? S hogy ez volt az a két időszak a magyar történelemben, amikor egy átlagos mezőgazdasági munkás is többet vitt haza egy általános iskolai tanárnál? Hát azt, hogy a Horthy-korszakban egy – akkoriban tényleg luxusnak számító – új autó is kifért volna egy évi tanári bérből? Cikkünkben annak jártunk utána, hogyan alakultak a pedagógusi bérek az elmúlt évszázadban, s ehhez a legjobb viszonyítási pontnak – történelmi BigMac-index és bonyolult viszonyítási rendszer híján – az akkori legtöbb embert foglalkoztató ágazat, a mezőgazdaság, s azon beül is a kétkezi munkás, a napszámos bére tűnt.
(Forrás: Mandiner)
 
Sajtófigyelő
2022.01.19.
73 ezer diákot várnak a szombati felvételire, sok középiskola szigorú Covid-szabályokkal készül
„Aki teheti, tartsa otthon a gyerekét a felvételit megelőző napokban, ezzel is csökkentve a fertőzésveszélyt” – ezt a tanácsot adta a középiskolai felvételire készülő diákok szü...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.18.
Ki fogja tanítani a gyerekeinket?
Két év alatt harmadára csökkent a kezdő pedagógusok száma. Szél Bernadett független országgyűlési képviselő adatigénylésére válaszolva, az Emmi nem könnyen árulta el a megdöbbentő...
(Forrás: hírklikk)
--
2022.01.18.
Százak mentek vissza Romániába, ezrek maradtak
Évről évre egyre több diák lépi át a határt Románia magyarlakta településein, hogy Magyarországon folytassa a középiskolát. Az agyelszívás nehezen érinti a partiumi magyar gimnáziumokat...
(Forrás: telex)
--
2022.01.18.
Meg kell teremteni a feltételeket a tudományra éhes diákoknak
Mindent megtett a Magyar Innovációs Szövetség, hogy az idén több diák jelentkezzen a tudományos tehetségkutató versenyre, ám valószínűleg a feltételek hiányossága miatt ezt nem sikerü...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2022.01.18.
„A Klebelsberg Központot és a tankerületi rendszert meg kell szüntetni”
Új Nemzeti alaptanterv és közoktatási törvény, a tankerületi rendszer felszámolása és a pedagógusbérek rendezése – többek között ezeket ígéri az egységes ellenzék oktatáspolitikai...
(Forrás: Népszava)
--
2022.01.18.
Szövegértés-szövegalkotás fejlesztése animációkkal
Egyre inkább szükségszerűvé válik a szóbeli kifejezőkészség formálása, mivel egyre nehezebben szólalunk meg, nehezebben fejezzük ki magunkat nagyobb közönség előtt. KÜLÖNÖSEN FONTOS...
(Forrás: Moderm Iskola)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep