Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) alelnöke, Komjáthy Anna már november első napjaiban úgy vélte, A JELENLEGI HELYZET TARTHATATLAN. KÉT HÉTRE BE KELL ZÁRNI AZ ISKOLÁKAT, ÉS CSAK TESZTELÉS UTÁN TÉRJENEK VISSZA A TANTERMEKBE A GYEREKEK ÉS A PEDAGÓGUSOK IS. Végül Orbán Viktor, látva a fertőzöttek számának nagy arányú emelkedését, engedett a szakszervezetek kérésének, és egy hete bezártak a középiskolákat. Ám az átállás a digitális oktatásra a tavaszi tapasztalat után sem ment zökkenőmentesen. A csereháti falvakban például sokan tanulnak középiskolákban, az egyik civil szervezet aktivistájától megtudtuk: ahogy tavasszal, most is problémát jelent az, hogy nem elég erős az internet. Néha elmegy a térerő, és percekig nem látják vagy hallják jól a tanárt.
(Forrás: index)
 
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen, de nem traumatikus! A mostani helyzet például azok számára okoz traumát, akiket hirtelen elvágnak a szeretteiktől, és nincsenek abban az állapotban, hogy megértsék, mi ennek az oka – mint a bentlakásos otthonok lakói. Vagy azok számára, akik mellett emberek halnak meg naponta – mint a kórházak intenzív osztályán ápolt betegek. Azok a gyerekek, akik otthon, a saját szobájukban ülve vesznek részt online órákon, és kicsit többet unatkoznak, mint eddig, kényelmetlenségeket tapasztalnak, nem traumatizálódnak! És a jelenlegi helyzetben kicsit kényelmetlenül érezni magunkat hónapokig talán nem akkora tragédia.
(Forrás: alterkata)
 
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak kérését. A szigorú szabályok most minden eddiginél nehezebb helyzetbe hozzák az érintetteket.
(Forrás: index)
 
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak a kutatók, korábban a szünidő alatt elvégzett vizsgálatok bebizonyították, hogy minél fiatalabb egy diák, annál nagyobb a lemaradás. Esetükben ugyanis az adott idő, amíg nem jártak iskolába, az relatíve a teljes iskolában eltöltött időhöz képest sokkal nagyobb arányt képvisel. Ebből a szempontból a legrosszabb helyzetben az elsős és másodikos diákok vannak, akiknél éppen az olvasás és az alapvető matematika megtanulását szakította félbe az iskolán kívüli oktatás”
(Forrás: szeged.hu)
 
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte minden, a korábbi rendszer mozdíthatatlannak hitt elemét – és egy, a köznevelésben érintettek számára teljesen új környezetben kellett, hogy folytassák tevékenységüket az intézmények. Hogy miért kellett hirtelen kellett átállni ahelyett, hogy kaptak volna egy hét felkészülést az iskolák, az rejtély.
(Forrás: Tani-tani online)
 
2020.11.21.
A gyermekeknek joguk van a szeretetteljes élethez
Az ENSZ Közgyűlése 1959. november 20-án fogadta el a Gyermekek Jogairól szóló Nyilatkozatot. A dokumentum megfogalmazta többek között az állampolgársághoz, a névhez, vagy az oktatáshoz való jogot, ugyanakkor nem volt kötelező erejű. Mintegy harminc évvel később, 1989. november 20-án az ENSZ Közgyűlése elfogadta a Gyermek Jogairól szóló Egyezményt, amely előírja a gyermekeknek az életben maradását, fejlődését, védelmét és a társadalomban való részvételét biztosító jogokat. Ez a nap a gyermekek jogainak világnapja.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.11.21.
„A magyar oktatás irányítóinak beszűkült a látókörük” – Interjú Radó Péterrel
Egy ilyen nagy, tehetetlen rendszer nem omolhat össze. Ahhoz, hogy összeomoljon, egy háború kellene, ahol lebombázzák az iskolák egy jelentős részét. Nem ettől kell tartani. Az alapvető probléma az, hogy a 2010 utáni rendszerátalakítás egy elképesztően gyors minőségromlási pályára állította az oktatást. Bár a gyermekmegőrző funkcióját ennek ellenére is biztosítani tudja a rendszer, tanulási, oktatási értelemben már egyre kevésbé képes arra, hogy bármilyen más elvárásnak – például készségfejlesztés, kompetenciák erősítése – megfeleljen. A rendszer intézményezesen elműködget, de a minősége, eredményessége folyamatosan romlik.
(Forrás: Népszava)
 
2020.11.21.
Több ezer gyermeket bántalmaznak Magyarországon
Novemberben az UNICEF Magyarország az Ismerd fel és tegyél ellene kampánnyal is fel kívánja hívni a figyelmet arra, hogy a gyerekek védelme a társadalom közös felelőssége. Országszerte láthatók a kampány plakátjai és ingyenes online mesterkurzus segítségével tájékoztatnak a gyermekbántalmazás fajtáiról a honlapjukon. Tegnap bejelentették azt is: a gyermekekre leselkedő veszélyek növekedését észlelve továbbfejlesztették a HelpAPP applikációját is. Ha a gyermeket bántják, vagy veszélyben van, egyetlen gombnyomással segítséget hívhat, vagy elküldheti GPS koordinátáit. A HelpAPP mobiltelefonos alkalmazás segít felismerni, elkerülni és kezelni az erőszakos helyzeteket.
(Forrás: Népszava)
 
2020.11.21.
Nem minden kollégája támogatta az egyik óráján a brutálisan meggyilkolt francia tanárt
Egy nappal később két tanár elhatárolódott Samuel Paty eljárásától. „Azért írom ezt a levelet, hogy közöljem önnel: nem támogatom kollégánkat” – közölte egy tanárnő. „Nem kívánok a hallgatásommal a cinkosa lenni. Úgy vélem, tönkretette azt a bizalmi kapcsolatot, amit napról napra megpróbálunk létrehozni azon családokkal, amelyek az állami iskolába íratják a gyermeküket”. Sok muzulmán család vagy otthon taníttatja a gyermeket (ez a gyakorlat hamarosan megszűnik, mert kötelezővé teszik az iskolába járást), vagy inkább katolikus iskolába küldik, mert úgy vélik, az állami intézményben nincsenek tekintettel a vallására. Különösen 2004 óta érzik így, amikor az állami iskolában betiltották a vallási jelképek, köztük a muszlim fejkendő viselését.
(Forrás: Népszava)
 
2020.11.21.
Fekete ruhás biztonságiak jelentek meg az SZFE-n, hogy megakadályozzák a szalagozást (videó)
Tekintélyt parancsoló termetű biztonsági őrök fogadták a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatóját, aki megpróbált elhelyezni egy piros-fehér szalagot az épületen. „Bár alighanem a megfélemlítés a cél, a helyzet inkább meglepő” – mondta a hvg.hu-nak egy hallgató. „Amikor a vírushelyzet miatt elhagytuk az épületeket, másnap reggel azonnal leszedték az ellenállásunk jelképévé vált piros-fehér terelőszalagot a bejáratokról. Úgyhogy az első online fórumon megegyeztünk, hogy az összes járványügyi előírás betartásával, egyéni politikai véleménynyilvánítás céljából, teljesen törvényes keretek között egy ember minden nap felrak egy szalagot a Vas utcai egyetemi épület előtti egyik oszlopra. Ezt tesszük is másfél hete minden nap. A munkatársak, valószínűleg utasításra, minden nap le is szedik. Ma azonban az történt, ami a videón látható.”
(Forrás: hvg.hu)
 
Sajtófigyelő
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
--
2020.11.21.
A gyermekeknek joguk van a szeretetteljes élethez
Az ENSZ Közgyűlése 1959. november 20-án fogadta el a Gyermekek Jogairól szóló Nyilatkozatot. A dokumentum megfogalmazta többek között az állampolgársághoz, a névhez, vagy az oktatáshoz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep