Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2018.10.31.
ENSZ: Magyarországon a szegényebb gyerekek közül sokan már nem is tervezik a továbbtanulást
Oktatáskutatást végzett az UNICEF, az ENSZ gyerekügyi szervezete az egyenlőtlenségekre fókuszálva. Magyarországon a családok helyzete döntő, és fontosabb, mint máshol: az azonos képességű gyerekek közt a szegényebbek közül kevesebb mer akárcsak gondolni a továbbtanulásra. Ugyancsak fontos, hogy milyen iskolába jár a gyerek, az iskolák közti különbségek meghatározóak.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.31.
Csökkenteni kell a stresszfaktort az oktatásban! – Szabó Ildikó és Fenyvesi Kristóf a Mandinernek
Mi a baj az elitiskolai oktatás kiváltságos helyzetével? Még mindig nagyhatalom vagyunk-e matematikából? Hogy lehet megvalósítani iskolai keretek között a természettudományok és a művészetek szintézisét? Miben téved a hazai oktatáspolitika? Az ÉlményMűhely Matematikai-Művészeti Mozgalom alapítóival, Szabó Ildikó fizika-matematika tanárral és fiával, Fenyvesi Kristóf nemzetközi oktatáskutatóval beszélgettünk.
(Forrás: Mandiner)
 
2018.10.31.
Komoly gondok és megszorítások az ELTE három karán
Szigorú takarékossági intézkedéseket írt elő az Eötvös Loránd Tudományegyetem kancellárja a Természettudományi, a Bölcsészettudományi és a Társadalomtudományi karokon. A kancellári utasítás bér- és létszámstopot ír elő, leállítja a beszerzéseket. A Természettudományi Kar Biológiai Intézetében közben néhány oktató „sztrájkba" kezdett: mivel nincs pénz, a kísérleteket csak „szóban" végzik el. A helyzet nem csak azért alakult ki, mert kevés az állam által adott képzési normatíva. A bajba került karoknak is változtatniuk kellene, mivel kevés a hallgató, sok az oktató és széttagolt a képzési szerkezet.
(Forrás: index)
 
2018.10.31.
Kétfejűek lesznek a szakképzési centrumok: oda is jönnek a kancellárok
A szakképzésben is kancellárok felelnek majd az intézmények gazdálkodásáért egy új törvényjavaslat szerint. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a benyújtó, mivel ezt a területet elvették az oktatást irányító tárcától. Úgy fogalmaz az indoklásban, hogy „a felsőoktatási intézményekben már jól működő intézmény mintájára” tervezik ezt a lépést. Erről a jó működésről sok egyetemnek bizonyára más a véleménye, mert a miniszter által kinevezett és neki felelős hivatalnokok gyakran háttérbe szorítják a tudós vezetőket, akiket többnyire az intézményi közösség választott meg, kivéve ahol a miniszter egy nem támogatott jelölt kinevezését vitte keresztül.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.31.
A középiskolás lányok tudományos pályáját segítő magyar egyesület nyerte a Nature díját
A világ legismertebb tudományos folyóirata, a Nature az Estée Lauder vállalatcsoporttal közösen alapította meg azt a díjat, melyet az inspiráló tudományos projekteknek ítélnek oda, és a díj első évében rögtön szép magyar siker született: a Nők a Tudományban Egyesület (NaTE) részesült ebben az elismerésben. A díjjal 10 ezer dolláros jutalom is jár, amit a szervezet a programijaira költhet el.
(Forrás: 444.hu)
 
2018.10.31.
Videón üzennek a CEU-s diákok a Fidesz pártcsaládjának
Azt írják, november 5-én az ebédszünet alatt egy drónvideót fognak készíteni az egyetem Nádor utcai épületénél, amellyel az a céljuk, hogy eljuttassák azt az Európai Néppárt (EPP) jövő hét szerdán és csütörtökön tartandó helsinki kongresszusára. A tervek szerint a felvétel egy flashmobot fog megörökíteni, amelyen a hallgatókból és szimpatizánsokból álló tömeg egyszerre kérdezi majd Manfred Webertől, az EPP elnökétől, hogy „Mr Weber, where is your Red Line?”, azaz:„Weber úr, Ön hol húzza meg a határt?” A kérdés a Néppárt elnökének egy korábbi nyilatkozatára utal, amelyben arról beszélt, hogy a CEU és a civilek vegzálásával Orbán Viktor és kormánya „egyre közelebb kerül ahhoz, hogy átlépje a határt”.
(Forrás: mérce)
 
2018.10.31.
Annyit nyomkodják az okostelefont a gyerekek, hogy elfelejtették, hogy nem tudnak megfogni egy ceruzát
A The Guardian beszámolója szerint nem ez az első eset, hogy az tapasztalható: az emberek kézügyességét jelentős mértékben befolyásolja a kütyük – például az okostelefon – használata. Az év elején például kiderült, az iskolás kort elérő gyerekek képtelenek olyan egyszerű dolgokra, mint például a ceruza vagy a toll helyes tartása.Sally Payne, a gyerekekkel foglalkozó Heart of England alapítvány terapeutája szerint egyértelműen látszik, hogy a mostani gyerekeknek sokkal kevésbé fejlett a kézügyességük, mint 10 évvel ezelőtti társaiké volt. A szakember szerint az ok az érintőkijelző használatában keresendő. Ugyanakkor más, nem kívánt mellékhatása is van a technológia túlzott használatának.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.31.
Közel százezer gyereket hagytak hátra a külföldön dolgozó szülők Romániában
2017 végén 77 471 olyan kiskorút tartottak nyilván Romániában, akinek egyik szülője és 17 425-öt, akinek mindkét szülője külföldre távozott. Tanáraik szerint gyakran hiányoznak, iskolai teljesítményük, érdeklődésük csökken, kommunikációs és érzelmi zavarokkal küzdenek, könnyen apátiába esnek, vagy éppenséggel hiperaktivitással, szóbeli és fizikai erőszakkal próbálják felhívni magukra a figyelmet.A legtöbb hátrahagyott gyerek (több mint 31 ezer) az ország észak-keleti (moldvai) térségében él. A legkisebb arány a fővárosban és az ország nyugati régiójában figyelhető meg, ahol az ország lakosságának 20 százaléka, de a hátrahagyott gyerekek alig két százaléka él.
(Forrás: 24.hu)
 
2018.10.30.
"Legyen az angol kötelező érettségi tantárgy, de el a kezekkel a második nyelvektől!"
Az egy nyelvre átállás kormányzati terve ugyanakkor elég meglepő, mert épp egy kormányzat által elrendelt kutatás mutatta ki, hogy nem az alacsony óraszámban kell keresni a sikertelen nyelvtanulás okát: az általános iskolákban 504 tanórát ülnek végig a diákok (ez nagyjából a V4-országok átlagának felel meg), a középiskolákban pedig további 432 tanórán vesznek részt, ez összesen 936 órányi – elvileg aktív – nyelvtanulást jelent.Ennek pedig bőven elégnek kellene lennie ahhoz, hogy a tanulók sikeres nyelvvizsgát tegyenek, az Association of Language Testers in Europe nevű szervezet szerint ugyanis az alapfokú nyelvvizsgáig 350-400 60 perces órával kényelmesen el lehet jutni.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.30.
Reagál a CEU: Tényleg egy amerikai "kulipintyóban" tanítanak?
Rengeteg erőfeszítés árán elindították amerikai képzésüket, sőt, túl is teljesítették a működéshez szükséges feltételeket, erre belekötnek az épületbe, és lekicsinylik azt – így vélekedik a CEU rektorhelyettese, Enyedi Zsolt, miután az amerikai képzésük helyszíne miatt támadta őket a kormányoldali média. Szerinte a magyar kormány már eldöntötte, hogy nem írják alá a Budapesten maradásukhoz szükséges megállapodást, Palkovics László ráadásul azt is rosszul tudja, hogy nem oktathatnak Bécsben.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.28.
Horn György: Rég tudom, hogy az iskola, bárhogy próbáljuk megújítani, halott
Nem gondolom, hogy rosszabb a közoktatás, mint tíz vagy akár harminc éve, inkább a légkör rosszabb. Sok oka lehet, hogy valaki magániskolát választ a gyerekének, de azt látom, hogy nálunk a Kádár-korszak végén és mostanában jelentkeztek a legtöbben. Egyre többen látják, hogy a mai iskola, amit 150 éve találtak ki, több kárt okoz a gyerekben, mint hasznot. Rég tudom, hogy az iskola, bárhogy próbáljuk megújítani, halott. Nem tudom, mi a megoldás, ha tudnám, azt csinálnám.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.28.
Tantárgy lett az e-sport a Corvinuson
40 fő számára indult a kurzus, az internetes üzlet oldaláról fogják meg a fiatal tudományterületet. Az óra látogatói egytől egyig gyakorló e-sportolók. Az adjunktus azt mondja, a számítógép előtt ülve sportolás egyáltalán nem felesleges. Másfél éves előkészítő és akkreditációs munka után a Budapesti Corvinus Egyetem az első egyetem, ahol választható tantárgyként megjelent az e-sport. A kezdeményezésről az Infokommunikációs tanszéken oktató Kis Gergely a Digisport televíziónak hétfőn elmondta, a három kreditpontot érő tárgy esetében is az vezérelte az egyetemet, hogy olyan képzéseknek engedjenek teret, amelyeknek van felvevőpiaca.
(Forrás: Infostart)
 
2018.10.28.
Nagy változás a nyelvvizsgáknál
Az idén 60 ezerrel kevesebben mentek nyelvvizsgára a 2008-ban mért 174 ezres létszámmal szemben. Légrádi Tamás, a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének alelnöke az ATV Start műsorában elmondta, ennek oka részben demográfiai, részben pedig az, hogy eddig nem volt feltétele a főiskolai, egyetemi felvételinek a nyelvvizsga megléte. 2020-tól viszont már kötelező lesz, így emelkedés várható. Az új rendelet komoly problémát jelent azok számára, akiknek nincs módjuk megszerezni a nyelvvizsgát, mert ők nem jelentkezhetnek felsőoktatási intézménybe.
(Forrás: Infostart)
 
2018.10.28.
Palkovics is azt állítja, hogy nem költözik a CEU
Nem költözik a CEU. A nyilatkozatuk arról szólt, hogy bizonyos amerikai tevékenységeiket elviszik Bécsbe. Ha lesz ott is egy kampusza a CEU-nak, és megmarad mellette a magyar egyetem is, akkor nem nagyon változik semmi. Nincs CEU-ügy – nyilatkozza a 168 Óra e heti számában Palkovics László innovációs miniszter, aki elárulja, a CEU-val megállapodó amerikai Bard College-nál láttak egy nyolcvan négyzetméteres épületet, „amelynek környékén valószínűleg aznap reggel vetették el a fűmagot, meg láttunk rajta egy CEU táblát is”. Hozzáteszi, azért „álságos” ez a történet, mert amit a CEU most Bécsben csinál, azt megtehette volna Magyarországon is. A tárcavezető közli azt is, hogy pár hete járt nála David B. Cornstein amerikai nagykövet, aki szóba sem hozta az egyetem ügyét.
(Forrás: 168 óra)
 
2018.10.28.
Miközben a CEU-t elüldözi, egy másik amerikai magánegyetem Budapestre költözéséről szavaztat a kormány
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter nyár közepén jelentette be, hogy egy újabb amerikai egyetem indíthat képzési programot Budapesten. Mint kiderült, a világranglista 150. helyét elfoglaló Notre Dame Egyetemről van szó, amely a Pázmány Péter Katolikus Egyetemmel már két évtizede működik együtt, a tervek szerint pedig 2019-ben már Budapesten indítana szakokat.És miközben a múlt héten a CEU költözésétől (és a kormány időhúzásától) volt hangos a magyar közélet erre fogékony része, hirtelen meg is jelent az Országgyűlés holnapi napirendi pontjai közt egy zárószavazás a T/2161. törvényjavaslatról, ami nem másról szól, mint a Magyarország Kormánya és Indiana Állam között a felsőoktatás területén történő együttműködésről szóló Megállapodás kihirdetéséről.
(Forrás: mérce)
 
2018.10.27.
Pedagógusok tiltakozása a hajléktalanság kriminalizálása ellen
E nyilatkozat aláírói, a tanári szakma képviselői, ezúton csatlakozunk az ügyvédek, orvosok és pszichológusok felhívásához, és fejezzük ki tiltakozásunkat a hajléktalanságot kriminalizáló törvény ellen, mely 2018. október 15-én lépett hatályba.Egyetértve a más szakmák által megfogalmazott tiltakozás tartalmával, a saját nézőpontunkból azzal egészítjük ki a korábban elhangzottakat, hogy ez az intézkedés azokkal az értékekkel ellentétes normákat közvetít a társadalom, így a gyermekek és a fiatalok felé, amelyeket mi felelős pedagógusként közvetíteni igyekszünk. Fontosnak érezzük kijelenteni, hogy a hajléktalanság áldozatául esők nem bűnözők, a szegénység és a nélkülözés nem bűncselekmény. A nehéz sorsú emberek iránti szolidaritás olyan alapvető erkölcsi parancs, amely mindenfajta nevelési erőfeszítésnek központi eleme kell, hogy legyen.
(Forrás: docs.google.com)
 
2018.10.27.
Fülöp Attila: A gyermekekért való felelősségvállalás fontos érték
gyermekekért való felelősségvállalás fontos érték Magyarországon - mondta az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára szombaton Debrecenben, a nevelőszülői hivatást népszerűsítő országos kampány első állomásán. Fülöp Attila közölte: több mint 15 ezer gyermek van nevelőszülőknél - a gyermekvédelemben lévők kétharmada -, róluk mintegy 5200 nevelőszülő gondoskodik.Az országos kampány céljáról azt mondta az államtitkár: szeretnék felhívni azoknak a figyelmét, akik elhivatottságot éreznek vagy esetleg még nem tudtak erről a hivatásról, hogy bátran jelentkezzenek nevelőszülőnek.
(Forrás: Magyar Hírlap)
 
2018.10.27.
Petíció: A családi életre nevelés jelenjen meg a Nemzeti Alaptantervben!
zekben a hetekben folynak az egyeztetések az Nemzeti Alaptantervről, ám a családi életről, a felelős gyermekvállalásról és a szülői létről csak elméleti szinten tesz említést a dokumentum – írta a petícióval kapcsolatban a citizengo.org/hu.A 24. órában vagyunk hazánk demográfiai mutatóit nézve. Itt az ideje, hogy a kormány lehetőségeihez mérten mindent megtegyen a társadalom megerősítése, azaz a családok megerősítése érdekében! A köznevelésen keresztül – ha a család szerepét át nem is veheti – pótolhatja azt a hiányt, amit a családok nem, vagy egyre kevésbé tudnak a gyermekeknek megadni – tették hozzá.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.10.27.
Osztályharc
Névtelen levél: „Tényleg meg kellene nyitni ezt a nagyon kényes kérdést. Senki sem beszél arról, hogy mi folyik itt, a termeken belül, becsengetés után hogyan viselkednek a tanulók, mit engednek meg a tanárokkal és egymással szemben. Agresszívan lépnek fel, ez az óvodától a középiskoláig már szinte mindenütt tapasztalható, csak persze senki nem beszél róla. A deviáns tanulók szétverik a tantermi munkát, az órák jelentős része így nem tanulással, hanem gyakran cirkusszal és fegyelmezéssel megy el. Fontos, hogy az igazgatók olyan jogokat kapjanak, amivel ezek a tanulók azonnal eltávolíthatók, és nekik kell iskolát keresni, nem az igazgatónak. A tanárok jelentős része azért hagyja el a pályát, mert képtelen megbirkózni mindezzel. A fiatal pedagógusok jelentős része öt év tanulás és a gyakorlógimnáziumban vagy általános iskolában való gyakorlat után szembesül azzal a tragédiával, ami sok iskolában és osztályban tapasztalható.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.10.27.
Így beszéljünk a halálról a gyerekekkel
A gyermekekben sok életkorban magától felbukkan a halál kérdése. Először körülbelül négy éves korban kérdeznek erről a témakörről. "Számukra érthetetlen a halál véglegességének fogalma, szeretik azt gondolni, hogy ez visszacsinálható, valahogyan változni fog. Ebben az életkorban még nagyon átjárható a valóság és a képzeletvilág határa, ezért könnyen találnak maguknak a fantáziavilágból töltekező, vigasztaló gondolatokat" - magyarázta Deliága Éva gyermekpszichológus.
(Forrás: Infostart)
 
2018.10.27.
Az Echo TV-n sem tudtak belekötni a CEU rektorhelyettesébe, mikor elmagyarázta, hogyan mismásol az ügyükben a kormány (videóval)
Enyedi Zsolt, a CEU rektorhelyettese Velkovics Vilmos vendége volt Mészáros Lőrinc tévéje, az Echo TV stdiójában. Velkovics többször tüntette ki magát riporterként, a diáktüntetések idején például megpróbálta földbe döngölni a Független Diákparlament gimnazista szóvivőjét, aztán az Echo TV igyekezett mindenhonnan leszedetni az interjú nyomait is. A riporter Enyedinek is megpróbált bekérdezni, de nem járt sikerrel, a rektorhelyettes bement a stúdióba, és higgadtan elmagyarázta, hogyan halogatja a CEU működéséről szóló megállapodás megkötését a kormány, és hogyan kényszeríti rá az intézményt ezzel egyre inkább arra, hogy az amerikai programjait (azaz programjai többségét) elköltöztesse Budapestről.
(Forrás: 444.hu)
 
2018.10.27.
L. Simon László szerint a CEU döntése, hogy Bécsbe költözik-e, nem a kormányé Czinkóczi Sándor POLITIKA október 27., szombat 8:20 553 1652
Bár a Fidesz kultúrembere péntek este az ATV Egyenes beszéd című műsorában elismerte, hogy a CEU-n folynak értékes oktatási és tudományos programok, de azért megjegyezte, hogy néhány szakdolgozati téma nem tetszett neki. Ugyanakkor hozzátette, hogy a kormányzat és a CEU között ezt a kérdést megnyugtatóan kell rendezni. L. Simon László a tüntetést is feleslegesnek tartotta, szerinte csak az egyetemen múlik, hogy elköltözik-e az országból. Erről azt mondta: „Ha a rektor úr azt mondja, hogy márpedig ők elköltöznek Bécsbe, ez nyilvánvalóan az ő döntésük lesz, és nem a kormányé. Ezzel kár revolverezni a kormányt és kár ezzel hergelni az embereket.”
(Forrás: 444.hu)
 
2018.10.27.
A CEU-val újabb darabka jövőt dobtunk ki
A CEU bejelentette, hogy a 2019-20-as tanévtől összes amerikai diplomát adó képzését áthelyezi Bécsbe. Akik már megkezdték tanulmányaikat – mint én – még befejezhetik itt, aztán nem lesz több budapesti évfolyam. Vesztettünk. Meglehet, nem a legnagyobb, legfontosabb csatát, de egy jelentőségteljeset. A magyar kormánypárt egy tollvonással száműz egy szabad egyetemet az országból, ahogy a despota száműzi a szabadgondolkodókat, ahogy a középkori királyok űzték ki országukból a zsidókat. Létrejön az első – de ki tudja – talán nem az utolsó emigráns egyetemünk.
(Forrás: mérce)
 
2018.10.27.
Minden második diák inkább külföldi egyetemeken tanulna - akkor is, ha fizetnie kell
A korosztályra nézve reprezentatív kutatás szerint a 14–25 évesek nem kevesebb, mint 43 százaléka szeretne külföldi felsőoktatásban tanulni, a megkérdezettek további öt százaléka pedig már meg is valósította ezt a célt (3 százalék alap-, 1 százalék mesterképzésben, további 1 százalék egy-két szemeszterre szóló ösztöndíjjal tanul). Még az idősebbeket is magában foglaló 18–49-es korosztály 28 százaléka is szívesen tanulna külföldi egyetemen, pedig többségük alighanem túl van az álmodozás időszakán, és már meghozta fő pályaválasztási döntéseit.
(Forrás: Népszava)
 
2018.10.27.
November 16-ra újabb tüntetést jelentett be Fekete-Győr
A Momentum elnöke, Fekete-Győr András bejelentette: a párt újabb tüntetést szervez a CEU mellett, november 16-ára a Szabadság térre hívta az embereket. A mostani tüntetésen nagyjából 500-1000 ember jelent meg, de a szervezők szerint egy nap alatt ez is eredmény, de azért ők is látják a különbséget a mostani, illetve a másfél évvel ezelőtti - több tízezres - tüntetések között. Fekete-Győr szerint van esély meghátrálásra bírni a kormányt, és elérni, hogy "Orbán aláírja a békeszerződést", de azért harcolni kell.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.27.
Örökbeadás külföldre: a gyereknek szerencse, de jól mutatja a magyar gyerekvédelem csődjét
Magyarországon ma legtöbben szőke, kék szemű csecsemőt szeretnének örökbe fogadni – mondják a gyermekvédelemben jártas szakemberek. Miközben – bár hivatalosan erről senki sem beszél – az állami gondozásban nevelkedő gyerekek többsége roma. Közülük is az idősebbek – akik már betöltötték a hatodik életévüket – és ráadásul betegséggel vagy fogyatékkal élők lényegében senkinek sem kellenek. A KSH adatai szerint az örökbe fogadható gyerekek között alig van 3 év alatti, a többség jóval idősebb: az 55 százalékuk 10 éves is elmúlt, a 31 százalékuk 3–9 éves. Ők azok, akik benn ragadnak a rendszerben. Számukra a külföldi örökbe fogadó szülők az utolsó esély arra, hogy családban nevelkedhessenek. Így válhat egy kelet-magyarországi cigánytelepről származó kislányból tanult, felső középosztálybeli polgár Dániában
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.27.
„Nagyon örültem, amikor a gyerekek meg tudták védeni otthon a füzeteiket!” – Önállóság, önálló tanulás: Winkler Márta véleménye
Azzal kell kezdenem, hogy én első osztályban hosszú ideig nem adtam házi feladatot. Mindaddig, amíg a gyerek meg nem szokta, hogy hogyan dolgozunk, és nem tudta önállóan is elvégezni a feladatokat. Az első hónapokban azt sem engedtem, hogy haza vigyék a füzeteiket, mert egyrészt szerettem volna, ha tanítás után az összes idő a pihenésé, másrészt nem akartam, hogy a szülők látva, hogy egy-egy oldal kevésbé szépen sikerült, újra írassák azokat a gyerekekkel. Nagyon örültem, hogy amikor viszont már kaptak házi feladatot, meg tudták védeni otthon a füzeteiket: „Ez Márta néninek így jó!” – mondták a szülőknek, akik pedig ezt – mivel rám hivatkozott a gyerek – kénytelenek voltak elfogadni. Ez a bizalom kellett nekem a gyerektől, mert ez biztosította a továbbiakban is a közös munkát.
(Forrás: Hogyan mondjam el neked? )
 
2018.10.24.
Koncentrálná a nyelvtanulást a kormány, de nem biztos, hogy ez a jó megoldás
A jövőben kettő helyett csak egy idegen nyelvet tanulnának a középiskolás diákok, a második nyelv óraszáma is az első nyelvre jutna.Megvizsgálják, érdemes-e átcsoportosítani a középiskolákban oktatott második idegen nyelv óraszámát az első nyelv tanítására – jelentette be szeptember közepén az Innovációs és Technológiai Minisztérium. Pölöskei Gáborné szakképzési helyettes államtitkár néhány nappal később arról beszélt, gondolkodnak azon, hogy koncentrálják a nyelvoktatást, azaz az óraszámot nem csökkentenék, de alapvetően egy nyelvet oktatnának a szakképző iskolákban.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.24.
Szegregált oktatásból nem vezet út az egyetemre
A szegregált oktatásnak van még egy, a romákkal szembeni előítéleteket súlyosan erősítő káros következménye, ami szintén megakadályozza a roma gyerekek iskolai sikerességét. A szakirodalom az ellenállás kultúrájának hívja azt, amikor homogén közegbe összezárva a roma gyerekek gyakran szembefordulnak az iskolával, illetve az általa közvetített értékekkel. A roma gyerekek az őket sújtó diszkriminációval kapcsolatos kollektív tapasztalataik miatt gyakran bizalmatlanok a többségi társadalommal szemben, és visszautasítják az oktatási eredményesség fontosságát, pedig az a társadalmi beválás előfeltétele lenne.
(Forrás: Qubit)
 
2018.10.23.
Ónody-Molnár Dóra: Így is, úgy is
Az egész Európai Unióban szinte kizárólag Magyarországon csökkent a diplomások aránya a 25–34 éves fiatalok között a megelőző években. Azoknak az oktatóknak a többsége, akik ma azt hangoztatják, hogy a szegény gyerekek nem jutnak majd be azokra az egyetemekre, amelyeknek nem a kormány lesz a fenntartója, sajnos nem protestáltak elég hangosan amiatt, hogy a szegény gyerekeknek már eddig is alig maradt esélyük, pedig egyelőre az állam a fenntartó. Ami jól mutatja, hogy nem a fenntartó az érdekes, hanem a kormányzati politika. Ha az lenne a kormányzati szándék, hogy minél többen szerezzenek diplomát, akkor ezt a célt el lehetne érni alapítványi formában működő intézményekben is. Ha a kormány az ellenkezőkét akarja, akkor ezt a generációt nem menti meg a jelenlegi modell sem.
(Forrás: 168 óra)
 
2018.10.23.
A kutyák esete a gender studies-zal – a tudományos publikációk mocskos biznisze
Az állami pénzből (tehát: adófizetők pénzéből) fenntartott kutatóintézetekben, egyetemeken dolgoznak kutatók. Ők szintén az államtól, tehát az adófizetőktől kapják a fizetésüket. Ha befejeztek egy adott témát, akkor azt megírják egy szakcikkben. A cikket elküldik egy magánkézben lévő tudományos szaklaphoz. A szaklap szerkesztője felkér egy vagy két kutatót, olyat, aki jártas az adott témában, hogy bírálja el a cikket. A bírálóknak semmilyen pénzt nem fizetnek ezért, mert ez úgymond megtiszteltetés. A bírálók tehát teljesen ingyen elolvassák és megkritizálják a cikket – ezzel biztosítva, hogy a cikkben nem állítanak hülyeségeket, tehát tudományosan hiteles. Ha a bíráló úgy ítéli, hogy jó a cikk, akkor az újság publikálja. Annak pedig, aki a publikáció után el akarja olvasni a cikket, pénzt kell fizetnie – még akkor is, ha ő maga a szerző!
(Forrás: mérce)
 
2018.10.23.
Az oktatás alapvető jog – a parlament előtt az ellenzéki minimumprogram
„A Kormány által végrehajtott átalakítások miatt a közoktatás és a felsőoktatás is az összeomlás szélére került” – áll annak a határozati javaslatnak az indoklásában, amelyet szerdán nyújtottak be az Országgyűlésnek ellenzéki képviselők „Oktatási Minimum Programról” címmel. A javaslat szándéka szerint megteremtené leállítaná „a kormány jövőellenes oktatáspolitikáját” és megteremtené „a 21. századi modern oktatás feltételeit”. A határozati javaslatot még szeptember elején harangozta be Tóth Bertalan az MSZP és Karácsony Gergely, a Párbeszéd elnöke. A szöveg arra az oktatási minimumra épül, amelyet még a választások előtt, februárban fogadtak el az ellenzéki pártok képviselői (a Jobbik kivételével), megfogalmazói a Tanítanék Mozgalom és az Oktatói Hálózat aktivistái, szakértői, de az ellenzéki pártok szakértői is részt vettek a megalkotásában.
(Forrás: Népszava)
 
2018.10.23.
Van egy iskola, ahol az a dolgod, hogy számítógépen játszol -videó
Tandíj van, és csak napi négy óra a klasszikus tanóra. A SAS, a Sportolók Alternatív Sulija egy olyan iskola, ami élsportoló, e-sportoló és programozó gyerekeknek készült.
(Forrás: index)
 
2018.10.23.
"A gyerekek 20-25 százaléka küszködik mentális problémákkal"
Tizenhat éves életkor alatt a második leggyakoribb krónikus betegség a mentális betegségek csoportja – mondta a hvg.hu-nak adott interjúban Pászthy Bea gyerekpszichiáter, egyetemi docens. A pszichiátriai betegségek továbbra is stigmát jelentenek, a rendszer képtelen az igényeket ellátni, és hiába akar a kormány növekvő szülésszámot, abba már nem gondol bele, ezeknek a gyerekeknek milyen lelki egészsége lesz.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.23.
Újabb szervezeti vélemények a Nemzeti Alaptanterv tervezetéről
Október elején a CKP HAT-tal közös véleménye mellett a közzétettük a Platformban együttműködő szervezetek addig megismert véleményét is a Nemzeti Alaptanterv tervezetéről. Azóta újabb szervezetek véleménye készült el, így most 13 szakmai szervezetünk alapvetően egybecsengő, de szakterületük vonatkozásában egymást kiegészítő véleményét tudjuk elérhetővé tenni – többet az adott szakterület más szervezetei is aláírtak. A hónap végéig újabb vélemények várhatók.A vélemények mögött komoly munka és szakmai tapasztalat áll. Aki komolyan veszi az oktatás megújítását, ezeket a véleményeket nem hagyhatja figyelmen kívül.
(Forrás: CKP info)
 
2018.10.23.
Nem elég nemzeti az új alaptanterv tervezete, átdolgozzák
Gulyás Gergely kormányszóvivő már a megjelenésekor azt mondta, hogy csak egy tervezetről van szó, nem szabad konkrétumnak venni semmilyen elemét, és abban a formában biztosan nem lép életbe, ahogy megkapták. Gulyás szerint ugyanis komoly változtatásokra van szükség a történelemre, irodalomra, természettudományokra vonatkozó elképzeléseken. Az átdolgozással kapcsolatban Kásler Miklós emberi erőforrás miniszter egy hete azt nyilatkozta, hogy szeretnék 2019. szeptember elsején bevezetni, de nem mindenáron ragaszkodnak a dátumhoz. A kormány megfontoltan kíván dönteni, inkább később vezessük be az új NAT-ot, de koherens, kimunkált legyen. Kásler is utalt arra, hogy sokak meglátása szerint hiányzik belőle a nemzeti jelleg. Mint mondta, társadalmi vita során a korrekciókkal módosult az eredeti elképzelés, például "a nemzeti értékeink hangsúlyozása, megjelenítése már az óvodától kezdve nagyon fontos."
(Forrás: index)
 
2018.10.23.
Értékválasztást jelent a NAT”
Csépe Valéria korábban a Magyar Időknek nyilatkozva a NAT-tervezet emberképéről azt mondta: „magyar és európai. Ideálja a harmonikus, folyamatosan tanulni tudó, a világ változásaihoz megfelelően alkalmazkodni képes, környezetét aktívan alakító, gondolkodó ember.” Hozzátette: „sokan kérdezik, hogy a javasolt alaptanterv mitől nemzeti. Például attól, hogy ez Magyarország alaptanterve. S attól is, hogy a nemzeti identitást erősítő tartalmak akkor és úgy jelennek meg, amikor és ahogyan ezt az értelmi és érzelmi fejlődés lehetővé teszi.” Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős helyettes államtitkár lapunknak nemrég megerősítette, hogy a minisztériumban jelentős mértékben átdolgozzák a tervezetet. Közölte, a módosított alaptanterv november közepére-végére készülhet el.
(Forrás: Magyar Hírlap)
 
2018.10.23.
Igazítanak az oktatás látószögén Debrecen különleges iskolájában
Országos hírré vált az idehaza unikálisnak nevezhető Debreceni Nemzetközi Iskola az augusztus végi alapkőletétellel, majd a 3,8 milliárd forintos állami beruházás a 2,4-4,7 millió forintos éves tandíjaival élesebb hangokat is kiváltott. A városvezetés ugyanakkor rendkívül büszke a történelminek nevezett iskolalapításra és jövő szeptemberben az önkormányzati fenntartású, angol tanítási nyelvű intézményben – mondta el a Cívishírnek adott interjújában Öreg János igazgató – két-két óvodai és általános iskolai csoporttal már rendes tanév kezdődik. Az ISD-ként (International School of Debrecen) emlegetett iskola indulásának előkészítése a pallagi építkezéssel párhuzamosan a nemzetközi oktatási-nevelési program akkreditálásával és a tanerő toborzásával zajlik
(Forrás: Civishír)
 
2018.10.20.
Reagált a Klebelsberg Központ a farkasréti iskola igazgatójának levelére
A Klebelsberg Központ péntek esti közleményében azt írta, nem tudják értelmezni azokat a kijelentéseket, hogy folyamatosan nő a pedagógusok terhelése az iskolában, a farkasréti iskolától kapott adatok alapján az idei tanévben nem csökkent a pedagógusok száma, miközben csökkent a diákoké. Az egész iskolában összesen 7 túlóra van.„Visszautasítjuk azt is, hogy a minőségi oktatás feltételei ne lennének adottak a Farkasréti Általános Iskolában. A tankerületi központ többek között engedélyezte a kis létszámú osztályok fenntartását annak ellenére, hogy például a tavalyi hatodik évfolyamból 28 tanuló választott másik iskolát magának, ennek következtében a jelenlegi 7. évfolyamon 14-17 fős osztályok vannak” – írja a központ.
(Forrás: Eduline)
 
2018.10.20.
„Nem jó, ha valaki a gyereke véleménye ellenében dönt az iskoláról”
„Olyan iskolákra van szükség, ahová a gyerekek úgy jönnek be reggel és úgy mennek el délután, hogy úgy érzik, ezt a napot is megélték és nem túlélték” – így képzeli az ideális iskolát Horváth Péter, a Nemzeti Pedagóguskar elnöke, aki egyben a győri Révai Gimnázium igazgatója. „Nem hiszek az egységesítésben, abban, hogy mindenhol mindenkinek ugyanazt kellene csinálnia. Az a legfontosabb, hogy minden osztályban, iskolában lévő gyereknek lehetősége legyen arra, hogy bármit elérjen, a képességei szerint fejlődjön. Kellene olyan minimumszint, amit el kellene érnie mindenkinek, de afölött az erősségeinkkel kellene foglalkozni.”
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.20.
„Itt nem kell a gyerekeket kényszeríteni, hogy tanuljanak”
A zseniképző kifejezés idegen tőlünk. Nem célja oktatásunknak, hogy zseniket képezzünk. Eredményességünk a gyermekek érdeklődéséből, a tanárok szakmai felkészültségéből és pedagógiai-módszertani kultúrájából, a szülők által képviselt értékrendből, valamint az iskola hagyományaiból fakad. Sok tehetséges diák jelentkezik a Fazekasba, és mi minden támogatást megadunk ahhoz, hogy a tehetségük kibontakozzon. Valóban jól állunk a diákolimpiákon – a matematikától kezdve az informatikán és a természettudományokon át, de még a nyelvészeti és filozófiai tárgyúakon is –, de nem követelmény a Fazekasban, hogy valaki versenyezzen. Az ide bekerülő gyerekek – talán a családi hátterük miatt – ezt maguktól teszik, nem teherként élik meg a versenyzést, hanem a személyiségfejlődésük része – mondja Pásztor Attila a budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium igazgatója.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.18.
Az Oktatási Hivatal nem vizsgálja a CEU ügyét, pedig az egyetem már rég teljesítette a Lex CEU feltételeit
Szél Bernadett szerint itt „egy tisztességes intézménnyel szórakoznak, benne több száz diákkal, tanárral és dolgozóval. Az oktatással szórakoznak, ami mindannyiunknak létkérdés: az élethez és a minőségi élethez kiváló és elérhető oktatás kell. Megint azt mondom: európai értékközösséget, jogállamiságot és oktatási szabadságot akarunk, és egyre többen vagyunk. Most pedig fogom az egész paksamétát és elküldöm a kormánynak, mondjak meg nyíltan, milyen “szakértők” vizsgálódnak a CEU ügyében.”
(Forrás: mérce)
 
2018.10.18.
Tanár leszek, vagy mégsem?
Nincs már sok hátra, hogy kézhez kapjam a tanári diplomámat. Hamarosan hivatalosan is középiskolai pedagógussá avatnak, végre értelmet nyer hatéves egyetemi kínszenvedésem. Vagy mégsem. Papíron tanár leszek, a valóságban viszont sosem leszek az, és nem azért, mert nem tanítanék szívesen. Már 5 évesen a 3 éves húgomat oktattam az élet nagy dolgairól, az oviban is mindig tanár néniset akartam játszani. Jól kijövök a kamaszokkal, szívesen tölteném velük a napjaimat és szívesen vezetném be őket a nagybetűs életbe. Lennék pedagógus, mert szenvedélyem a szakma. De nem leszek.
(Forrás: 20on)
 
2018.10.18.
Időben szállítják ki a tankönyveket
Nem igaz, hogy nőttek a terjesztési költségek, sőt ugyanannyi pénzért több szolgáltatást kapnak az iskolák – mondta lapunknak a Könyvtárellátó Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. Tőczik Zsolt szerint korábban jellemző volt a tankönyvpiaci szereplők erőteljes koncentrációja, illetve az agresszív piacszerzési praktikák nagy volumenű bevetése.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.10.18.
A tehetséges középiskolások támogatására fókuszál az 5. TDK-fórum
Szabó István, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal elnökhelyettese arról beszélt, hogy a vállalkozások keveset fektetnek a felsőoktatásba, még mindig inkább „emberszállító gyárakként” tekintenek az egyetemekre és főiskolákra, nem kutatási, fejlesztési és innovációs (KFI) partnerként.Ezen próbálnak változtatni a felsőoktatási intézményi kiválósági programmal, amelynek keretében az egyetemek meghatározzák, mely KFI területre szeretnének fókuszálni – mondta el. A fórumon az OTDT és az Élenjáró Gimnáziumok Igazgatóinak Grémiuma együttműködési megállapodást írt alá a magyar középiskolások tehetséggondozásának segítése és a felsőoktatási hallgatók tehetségprogramjának támogatása érdekében.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.10.18.
Hol csúszott félre a PISA-toleranciamérés, és miért maradt ki belőle Magyarország?
2018-ban újfajta készségek mérésével bővült a PISA-teszt: a fejlett államokat tömörítő Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) úgy döntött, hogy mostantól a természettudományok, a matematika, a szövegértés, a közös problémamegoldás és a pénzügyi ismeretek mellett a diákok úgynevezett globális kompetenciáját is méri. Magyarország azonban nem vett részt a globáliskompetencia-mérésben: itthon a diákok idén tavasszal is csak a háromévenként esedékes matematikai, természettudományos és szövegértésről szóló feladatsorokat oldották meg (eredmények még nincsenek).
(Forrás: Qubit)
 
2018.10.18.
A közoktatás hátsó udvara – a legrosszabb középiskolák
- Az érdektelenség mellett a másik nagy probléma, hogy rengeteg a funkcionális analfabéta, a sajátos nevelési igényű, a halmozottan hátrányos helyzetű gyerek, akik komoly lemaradással, tudáshiánnyal érkeznek az általános iskolából – tette hozzá. – Igazából nem is értem, hogyan engedhetik ki őket az alapfokú iskolák, illetve pontosan tudom: meg akarnak szabadulni a problémás gyerekektől. Csak éppen azt nem veszik figyelembe, hogy a középfokú oktatásnak nem az alapszint megtanításáról kellene szólnia. El lehet képzelni, milyen szakmunkás lesz valakiből, aki nem tud százas nagyságrendben számolni. A probléma nem egyedi, oktatáskutatók régóta figyelmeztetnek rá, hogy a jelenlegi hazai közoktatás nem alkalmas rá, hogy a hátrányos, illetve halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeket felzárkóztassa.
(Forrás: Népszava)
 
2018.10.18.
Személyes motivációja lehetett a kercsi ámokfutó diáknak
A lőfegyverhez - egy Bekasz típusú, csőtáras vadászpuskához - amelyet a támadás előtt mintegy egy hónappal szerzett be, törvényesen jutott hozzá. A történtek miatt az orosz parlament alsóháza napirendjére tűzte a lőfegyverhez jutás megszigorítását. Az Interfax hírügynökség egy névtelenül nyilatkozó, jól értesült forrásra hivatkozva azt írta, hogy az ámokfutásnak a nyomozás nem végleges verziója szerint személyes indítéka lehetett, a diák konfliktusban állhatott tanáraival. Az indítékkal kapcsolatban hivatalos nyilatkozat nem hangzott el. A történteket a kiemelt bűnügyekben eljáró orosz hatóság, a Nyomozó Bizottság (SZK) szerdán előbb terrortámadásnak, majd közveszélyes módszerrel elkövetett, többszörös emberölésnek minősítette.
(Forrás: Infostart)
 
2018.10.18.
Ez vár a cukorbeteg diákokra az iskolában?
Elmondható, hogy a diabéteszes gyerekek óvodai és iskolai ellátásának szabályai, valamint a képzéshez szükséges jogszabályi feltételek adottak.- írja Rétvári Bence államtitkár, Mesterházy Attila írásban feltett kérdésére. Az MSZP-s képviselő arra volt kíváncsi, sikerült-e megteremteni a jogszabályi feltételeit a diabéteszes gyerekek óvodai és iskolai ellátásának, illetve terveznek-e külön képzést indítani a pedagógusok számára a diabéteszes gyerekek óvodai és iskolai ellátása érdekében.
(Forrás: Eduline)
 
2018.10.18.
Újra kinevezték a korábbi igazgatót, még a portás is felmondott a gimnáziumban
Viszonylag gyakori forgatókönyv, hogy egy iskola élére kineveznek egy arra alkalmatlannak tűnő embert, amire a korábban összeszokott és összezáró tanári kar felháborodik és tiltakozik, vagy feláll. A budapesti Weöres Sándor Általános Iskola és Gimnáziumban a korábbi igazgató, Kormos László újbóli kinevezése ellen tiltakoztak a tanárok, olyannyira, hogy 12 tanár mellett még a portás is felmondott. Szeptember elejéig tizenöten adták be felmondásukat, a tanárok és a portás mellett felmondott egy iskolatitkár, egy óraadó is. A tanári kar nem támogatta Kormos László újbóli kinevezését, az általános iskolai munkaközösség viszont igen. Az igazgató 2013 szeptembere óta áll az intézmény élén, idén augusztus közepén kapta megbízását az újabb ötéves ciklusra. Rajta kívül nem pályázott más a tisztségre.
(Forrás: index)
 
2018.10.18.
Segélykiáltással lemond a Farkasréti Általános Iskola igazgatója
A problémás iskolai állapotokra és az oktatási rendszer működésképtelenségére hivatkozva lemond a Farkasréti Általános Iskola igazgatója. Hosszú, kilenc oldalas levelét a Dél-Budai Tankerületi Központ Intézményi Tanácsának címezte, és ebben azt írja, "nem szabad ennek a helyzetnek a fenntartásához hozzájárulnom. Fel kell vállalnom, hogy kimondjam: rohanunk a szakadék felé!" A helyzethez egy Babits-idézetet is választott: mert vétkesek közt cinkos, aki néma.
(Forrás: index)
 
2018.10.17.
Jelentősen átalakítják a Nat-tervezetet
A Nemzeti alaptanterv módosított tervezete a jövő hónapban készülhet el – mondta lapunknak Maruzsa Zoltán. Bemutatta tegnap az Európai Bizottság az „Education and Training Monitor 2018” című kiadványát. A 2016-os adatokat értékelő dokumentum megállapítja: hazánk az uniós átlagnál többet költött oktatásra, a béremeléseknek köszönhetően vonzóbbá vált a pedagógus pálya, és nőtt a jelentkezők száma a tanárképzésben. Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős helyettes államtitkár az eredmények ismertetésekor elmondta, Magyarország GDP-arányos oktatási ráfordítása 4,9 százalék volt, a teljes közkiadásoknak pedig 10,5 százalékát fordította hazánk az oktatásra, mindkét adat EU-átlag feletti érték. A pedagóguspálya vonzóbbá válása főként az óvodapedagógus és gyógypedagógus szakok esetében volt kiemelkedő, az okok között szerepel a Klebelsberg Ösztöndíjprogram és az is, hogy már nem egy, hanem hét intézményben képeznek gyógypedagógusokat.
(Forrás: Magyar Hírlap)
 
2018.10.17.
Rétvári szerint kiemelt cél, hogy az év végéig minden magyar iskolában legyen wifi
A szocialista Mesterházy Attila kérdésére válaszolva közölte az Emmi államtitkára, hogy a kormány kiemelt célja, hogy "az iskolák a digitális oktatáshoz szükséges sávszélességű szupergyors interneteléréssel, illetve épületen belüli Wifi-hálózattal rendelkezzenek 2018 végéig." Rétvári Bence bejelentése nem új keletű. Igaz, tavaly októberben Kara Ákos államtitkár még azt ígérte: szupergyors internetet és teljes wifi-lefedettséget kapnak az állami és egyházi iskolák 2019 végéig.
(Forrás: 444.hu)
 
2018.10.17.
Gyermek és Ifjúsági Országgyűlést tartottak a parlamentben
Több mint háromszáz diák részvételével rendezték meg szerdán a nyolcadik Gyermek és Ifjúsági Országgyűlést a gyermekek világnapja alkalmából az Országház Felsőházi termében; a résztvevők elsősorban az oktatásról és a környezetvédelemről tettek fel kérdéseket az illetékes kormánytagoknak.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.10.17.
A magyar gyerekek harmadát fenyegeti szegénység
A családoknak adott támogatások nem emelkedtek annyira az elmúlt években, mint amennyivel a megélhetés költségei nőttek, írja a HVG közlése. A megfelelő anyagi háttér mellett azonban a felmérés ezen kívül is talált problémákat:nem jut hozzá minden gyerek a minőségi oktatáshoz, nem megfelelő a gyerekek egészségügyi ellátása, különösen érintik ezek a problémák a sérülékeny társadalmi helyzetű és a fogyatékkal élő gyerekeket a szegény nagycsaládosok mindennapi megélhetése nagyon drága nem fordít elég figyelmet és támogatást a kormány azokra a gyerekekre, akik nem élhetnek a saját családjukkal, külön kiemelték a fogyatékkal élő és a roma gyerekek diszkriminációját az örökbefogadási folyamatokban.
(Forrás: Magyar Narancs)
 
2018.10.17.
Kárpátaljai magyar nyelvű oktatók támogatásáról döntött a kormány
A Magyar Közlöny szerdai számában megjelent kormányhatározat szerint a kormány egyetért a kárpátaljai közoktatási intézményekben magyar nyelvű oktatási és nevelési feladatokat ellátó emberek, illetve a magyar nyelvű oktatási és nevelési feladatok megvalósítását segítők kiegészítő támogatásával.Ezért a Kárpátalján megvalósuló egészségügyi, kulturális és szociális célú programok jövő évi támogatásához szükséges forrás biztosításáról szóló kormányhatározat értelmében 2019-ben egyszeri mintegy 1,4 milliárd, továbbá 2019-től beépülő jelleggel ugyancsak mintegy 1,4 milliárd forintos támogatásról döntött a kormány.
(Forrás: Magyar Narancs)
 
2018.10.17.
Mátyás Győző: A tanulás ára
Magam úgy hiszem: nívós felsőoktatás csak úgy képzelhető el, ha jelentős hányada piaci alapon működik. Egy elengedhetetlen feltétellel: ha össze van kapcsolva egy alaposan átgondolt, világos kritériumok szerint működő, széles körre kiterjedő ösztöndíjrendszerrel. Ilyesmiről viszont még körvonalaiban sem igen hallani az új koncepció kapcsán. Enélkül pedig értelemszerűen bekövetkezik, hogy „akik szegények, azok nem fogják tudni kifizetni a tandíjat a gyermekeik számára”, ahogy azt a fizetős rendszer ellen agitálva egy bizonyos Orbán Viktor észrevételezte még 2008-ban. A piaci alapú rendszer reménytelenül elvághatja a továbbtanulás esélyét a tehetséges, de nem tehetős családból származó gyerekek elől.
(Forrás: 168 óra)
 
2018.10.17.
A részmunkaidő kevés lesz a gyerekbummhoz
Sokan, köztük a kormány is azt gondolja, hogy ha több részmunkaidős állás lenne, a gyerekes nők előbb visszamehetnének dolgozni, és végül többen is vállalnának gyereket. Ez szépen hangzik, de nem ilyen egyszerű. A részmunkaidős állások rosszul fizetnek, bizonytalanok, és még inkább a nőkre tolják a házimunka terheit. Ettől még nem biztos, hogy kukába kell dobni a tervet, de önmagában nem fog csodát tenni.
(Forrás: abcug.hu)
 
2018.10.17.
Margón kívül - újabb jelentés a magyar oktatásról
Az oktatás társadalmi meghatározottsága még mindig nagy probléma Magyarországon - derül ki a Margón kívül - magyar ifjúságkutatás 2016 című kötetből.A szóban forgó tanulmánykötet "nem a Magyar Ifjúságkutatás 2016-os adatfelvételének hivatalos kiadványa, hanem egy margón kívüli kötet, olyan szerzőkkel, akik - mélységesen tiszteletben tartva a másik kötet szerzőinek, szerkesztőinek álláspontját -, nem kívántak együttműködni abban a folyamatban, hogy a 2016-os kutatásnak csak 2018-ban lett eredménye" - mondta el Nagy Ádám, a Neumann János Egyetem kutatóprofesszora, a kötet szerkesztője.
(Forrás: Infostart)
 
2018.10.17.
Borult a magyarországi gimnáziumok rangsora
„A HVG Középiskolai Rangsorában eddig mindig a budapesti Fazekas Gyakorló Gimnázium végzett az élen. Idén ez megváltozott” – olvasható a HVG kiadványában, amelyből kiderül: a 2019-es rangsort az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium vezeti, amely egyenletesen jól teljesített minden tárgyból, a diákok egyetemi felvételi átlagpontszáma például kifejezetten magas, 440 pont feletti.A második és a harmadik helyen két állami fenntartású fővárosi gimnázium, a Toldy és az Eötvös végzett, a Fazekas a negyedik helyet szerezte meg. A Fazekas egyébként két – a matematikaérettségi és a matematikai kompetenciamérés eredménye alapján összeállított – alrangsort is vezet, ugyanakkor a gimnáziumban valamivel gyengébb eredmények születtek a humán tárgyakból, mind magyarból, mind történelemből.
(Forrás: Infostart)
 
2018.10.17.
Állami vezetők képzésére indít szakokat a közszolgálati egyetem
Az állami vezetők oktatására indít új szakokat is tartalmazó képzéscsomagot a Nemzeti Közszolgálati Egyetem – közölte lapunkkal az intézmény rektora. Koltay András arról is beszámolt: az oktatás és a kutatás szintjén is foglalkozni fognak azzal a problémával, hogy az online véleménynyilvánítás határait egyre inkább külföldi magáncégek határozzák meg. Hozzátette: legfőbb feladata a nyugodt építkezés feltételei­nek megteremtése lesz.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.10.17.
„A diákokkal együtt próbálunk túlélni”
Noha az oktatási kormányzat szerint sem a tanulók, sem pedig a tanárok nincsenek agyonterhelve a magyar iskolákban, az érintettek pont az ellenkezőjét érzik – derült ki a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerdai fórumán, ahol pedagógusok, szülők, diákok számoltak be az idei tanév első hónapjának tapasztalatairól. Napi 8-9 órát ülünk az iskolában, aztán haza megyünk, házi feladatok írunk, készülünk a következő napra. Ez így egy kicsit sok – mondta Rajna Réka gimnazista, a Független Diákparlament tagja. Ezt Hagymásy Soma, az Országos Diákparlament képviselője is megerősítette, hozzátéve: a tanárok legtöbbször csak ledarálják a tananyagot, azzal kevésbé foglalkoznak, abból mennyit értenek meg a diákok. A tudásanyag egy részének ráadásul semmi értelme nincs, a diákok szerint egyedül a nyelvi óráknak van gyakorlati hasznuk.
(Forrás: Népszava)
 
2018.10.17.
Több oktatási mutatónk is romlott az EU átlagához képest
Uniószerte a négyéves vagy annál idősebb gyermekek 95,3 százaléka részesült kora gyermekkori nevelésben és gondozásban, ami, ha kismértékben is, de meghaladja a 95 százalékban megállapított célértéket. Magyarországon hasonlóan alakult ez az arány 95,7 százalékkal. Az iskolából lemorzsolódó diákok arányát tekintve már nem áll ilyen jól az unió, bár vannak biztató jelek. Ez az érték 2017-ben uniós szinten 10,6 százalékra esett vissza, ami már nagyon közel jár a 2020-ra kitűzött célhoz, vagyis ahhoz, hogy a lemorzsolódók aránya 10 százalék alá csökkenjen. Magyarországon ezzel szemben kismértékben romlott ez a mutató. Míg 2014-ben 11,4 százalék volt a korai iskolaelhagyók aránya, 2017-ben már 12,5 százalék. Ez már zsinórban a második év, hogy romlanak az eredmények, így egyre messzebb kerülünk a bevállalt 10 százaléktól.
(Forrás: index)
 
2018.10.17.
A gettófalu, ahonnan programozással törnének ki a romák
A program azért is nagyon biztató, mert ellentétben a hazai és uniós projektekkel, itt nincs egy rögzített időintervallum, amíg az zajlik. Általában ugyanis egy program lezárása annak végét is jelenti, nem indul be önjáróan, a támogatások nélkül gyorsan elhal. Itt viszont a végtelenségig mehet a képzés, amíg az ITSH biztosítja a tanárokat, a Logiscool a tanmenetet, a platformot. Bár elköszönésénél megbeszéljük nevetve, hogy amint Szendrőládon kialakul a magyar Szilícium-völgy, visszatérünk, ez nem valószínű. De ha az ottani gyerekek egy része valós piaci képzést kap, és akár a programozói, akár bármilyen piacképes szakmában el tud helyezkedni, már kisebb csodáról beszélhetünk.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.16.
Megszólalt a genderszak-ügyben az ELTE: a döntés megkérdőjelezi a tanszabadságot
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Társadalomtudományi Kara sajnálattal értesült arról, hogy a társadalmi nemek tanulmánya mesterszakot törölték a felsőoktatásban szerezhető képesítések jegyzékéből" - írják közleményükben.Korábban megfogalmazott véleményét fenntartva az ELTE TáTK oktatói és kutatói közössége úgy gondolja, hogy a döntés megkérdőjelezi a tudománynak az Alaptörvény X. cikkében hirdetett autonómiáját, valamint az ugyancsak itt meghirdetett tanszabadságot; illetve a kar továbbra is fontosnak tartja a társadalmi nemekkel kapcsolatos tudományos diskurzusok folytatását.
(Forrás: Eduline)
 
2018.10.16.
Állami tankönyvek: fellebbezéssel reagál a kormány strasbourgi bíróság elmarasztalására
A kormány fellebbezni fog a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) keddi elsőfokú, nem jogerős ítélete ellen, amely "nem a tankönyvpiaci kiadványok fejlesztésének állami monopolizálása, hanem a tankönyvek iskolákba történő kiszállításának 2011 decemberében bevezetett és 2013-tól alkalmazott központosítása kapcsán született" - közölte az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) szerdán az MTI-vel.
(Forrás: Eduline)
 
2018.10.16.
L. Ritók Nóra: Egy ország, két világ
Akinek az élete felfele ível, az a kedvezmények lehetőségeivel megtámogatva egyre jobban él. Akinek meg lefele megy a szekér, az egyre nagyobb tempóban rohan a teljes elszegényedés felé. Egy olyan világba, ahol a támogatások elérhetetlenek, ahol a reménytelenség és a kilátástalanság határoz meg mindent. Életet, jövőképet. A két világban az élet stratégiája teljesen más. Az egyik helyen az anyagi biztonsággal megalapozott vágy a szervező erő, a másikban a napi túlélésért folytatott harc. Együtt, egyszerre a két dolog értelmezhetetlen, pláne, ha az egy országon belül van, és az elszegényedés ekkora tömegeket érint, mint nálunk.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.16.
A magyar társadalom húsba vágó problémáival foglalkozott a szak, amit a kormány most egy tollvonással felszámolt
Hétfőn, a lakástakarékok váratlan felszámolásával és a hajléktalan emberek elleni fellépés megindításával egy napon derült ki Magyar Közlönyből az is, hogy a kormány tényleg megszünteti a társadalmi nemek kérdésével foglalkozó mesterszakos képzéseket. A sajtóban legtöbbször csak gender szakok néven emlegetett képzés elleni kormányzati lépés egy ideje már várható volt, miután augusztus elején kiderült, hogy az EMMI mindössze 24 órát adott az egyetemeknek, hogy véleményezzenek egy rendeletmódosító előterjesztést, amely kimondta, hogy a jövőben nem indulhat ilyen képzés állami egyetemeken.
(Forrás: 444.hu)
 
2018.10.15.
A 15-24 éves diákok fele dolgozik tanulás mellett
Minden második 15-24 éves diák dolgozik a tanulás mellett a Magyarországi Diákvállalkozások Országos Érdekképviseleti Szövetségének (DiákÉSZ) adatai szerint – közölte a szervezet elnöke az M1 aktuális csatornán hétfőn.Az összes iskolaszövetkezet körülbelül 50 milliárd forint árbevételt generált az idei év első nyolc hónapjában, amely megegyezik a 2017-es éves bevétellel – hangsúlyozta. Nyaranta a fesztivál és turizmushoz köthető munkák a legnépszerűbbek a diákok körében, akik általában könnyű, betanított munkát végeznek. Az elnök kitért arra is, hogy az általános munkaerőhiány miatt a megbízók egyre több mentor- és gyakornoki programokat indítanak, ezzel lehetőséget nyitva a diákok állandó elhelyezkedésére is.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.10.15.
Harc felsőoktatás ellen
Az uralkodó osztály nem csak elképzelhetetlen mértékű materiális javakat halmoz fel, hanem az oktatási és egyéb kulturális berendezkedések eszközeit is irányítja. Az oktatási rendszerekben például azáltal, hogy olyan reformokat vezetnek be, amelyek növelik a fogalmi és kulturális analfabetizmust. A kritikai tanulás helyét átvették az irányított tesztek, az információk gépies magolása, valamint az a módszer, hogy a tanulók soha ne kérdőjelezzék meg a tudást és az autoritást. A pénz tehát már nem csak politikai választásokat befolyásol, hanem azokat a reformokat is irányítja, amik a közoktatást formálják, mint ahogyan az összes többi társadalmi, kulturális és gazdasági intézményt is
(Forrás: mérce)
 
2018.10.15.
Azt ígérik, marad az ingyenes oktatás a Corvinuson
A jelenlegihez hasonló mértékben, évfolyamonként ezres nagyságrendben megmarad az ingyenes tanulás lehetősége a Budapesti Corvinus Egyetemen azt követően is, hogy alapítványi fenntartásúvá válik az intézmény – jelentette ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszteri biztosa az M1 csatorna keddi műsorában.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.15.
Pert nyertek a Gyöngyöspatán szegregáltan oktatott romák
Az állam köteles kártérítést fizetni azoknak a roma gyerekeknek, akiket éveken keresztül szegregáltan oktatott a gyögyöspatai Nekcsei Demeter Általános iskola – mondta ki hosszú évek óta tartó pereskedés után első fokon az Egri Törvényszék. A diákokat képviselő alapítvány ügyvédje szerint a kártérítési per fő kérdése az volt, hogy be lehet-e árazni ma Magyarországon a szegregációt. Bár már korábban is volt rá példa, hogy egy diáknak kártérítést ítélt meg bíróság a szegregáció miatt, ez per amiatt is jelentős, mert most először léptek fel tömegesen az állammal szemben a hátrányba hozott diákok.
(Forrás: abcug)
 
2018.10.15.
Az államtitkár szerint nem használhatatlan a KRÉTA, nem telik percekbe egyetlen jegy beírása
Védelmébe vette a KRÉTA-rendszert Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára, szerinte a KRÉTA az állami, egyházi és magániskolák elvárásainak is képes megfelelni, az intézményeknek ugyanis „elemi érdeke, hogy az adminisztráció egyszerűbbé, átláthatóbbá, pontosabbá és felhasználóbarátabbá váljon”.
(Forrás: Eduline)
 
2018.10.15.
A strasbourgi bíróság elmarasztalta Magyarországot a tankönyvpiac államosítása miatt
A felperesek – a Könyv-Tár Kft., a Suli-Könyv Kft. és a Tankönyv-Ker Bt. – a magyarországi tankönyvkiadás- és forgalmazás 2011-es, illetve 2012-es centralizálása miatt fordultak a törvényszékhez. Az EJEB kimondta: az átalakítás tisztességtelen terheket rótt az érintett vállalatokra, megfosztva őket korábbi vevőkörüktől, a változtatások pedig gyakorlatilag monopolpiac kialakulásához vezettek az iskolai tankönyvellátásban.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.13.
Sztrájk lehet az iskolákban? Akciósorozatba kezd az egyik pedagógus szakszervezet
A PDSZ akciósorozatának célja, hogy felhívja a figyelmet arra, „a pedagógusok munkaterhelése a 2011-es köznevelési törvény bevezetését követően átlépte azt a határt, amelyen túl már nagyon nehéz rekreációra képes, munkáját teljes értékűen ellátó munkaerőről beszélni”. Hozzáteszik: az iskolákban dolgozók sokkal több ingyenmunkát végeznek, mint korábban, „az oktatásban dolgozók anyagi elismertségének hiánya pedig egyre nagyobb gátja az ágazatban végzett minőségi munkának, az utánpótlásban jelentkező gondok rendezésének”.
(Forrás: Eduline)
 
2018.10.13.
Palkovics László: „szintet lépünk” a szakképzési intézmények fejlesztésében is MTI
Palkovics László szerint az iskolákból kikerülő fiatalok az alapkompetenciákon túl olyan tudással és készségekkel kell rendelkezzenek, amelyek segítségével megállják a helyüket a 4. ipari forradalom átalakuló munkaköreiben is. További cél, hogy a szakképzés társadalmi elfogadottsága egyezzen meg a gimnáziumokéval, és egymás pozícióit erősítve egyenrangú versenytársakká váljanak. Emellett fontos az is, hogy a diákok és szüleik elhiggyék, szakképzettséggel Magyarországon ugyanúgy lehet boldogulni, mint más végzettséggel – fogalmazott.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.10.13.
Janisch Attila: A gender szak megszüntetése az ELTE-n nem más, mint politikai erődemonstráció
A hallgatóknak kellene közösen tiltakozniuk az egyetem autonómiájának megsértése miatt, hiszen elsősorban az ő érdekük, hogy egy olyan intézményben tanuljanak, amely képes megőrizni a függetlenségét és önrendelkezési jogát, különösen a jelenlegi diktatórikus, önkényuralomra törő politikai vezetés idején. Az ELTE az ország legnagyobb egyeteme, több ezer egyetemi polgárral, ha a hallgatók együtt tiltakoznának, akkor ezt a megalkuvó beleegyezést az ELTE vezetése nem tehetné meg magának, s minden bizonnyal a kormánynak is meg kellene hátrálnia. Persze ehhez szükség lenne arra is, aminek ebben az országban sajnos nyoma sincs: állampolgári öntudatra, a saját jogok érvényesítésének képességére és az összefogásra.
(Forrás: Magyar Narancs)
 
2018.10.13.
Herczeg Szonja: Mentálhigiénés foglalkozásokat az iskolákba!
Az adatok magukért beszélnek, kevés a hozzáfűznivaló. Amit én, mint érintett minden alkalommal hangsúlyozok – és ez így lesz, amíg csak tehetem –, hogy ha egyetlen plusz tantárgyat bevehetnék a nemzeti tantervbe, az nem egy nemzeti identitásfokozó magoláshalmaz lenne, hanem a mentálhigiénés foglalkozás. Ugyanis nem mindenki olyan szerencsés, hogy megfelelő mintát lát otthon, vagy van családi, baráti védőhálója, esetleg magától képes felismerni, ha ő vagy más bajban van. A mentális egészségükkel kevesen foglalkoznak, pedig véleményem szerint az létezésünk, társas kapcsolataink, vagyis általában a „működésünk” alapja.
(Forrás: 168 óra)
 
2018.10.13.
A bölcsészek szívhatják meg legjobban a felsőoktatási átalakítást
Lannert Judit oktatáspolitikai szakértő szerint Palkovics László volt oktatási miniszter, jelenlegi innovációs miniszter egy valós problémára reagált, amikor felvetette, hogy ki kellene terjeszteni a Corvinus alapítványi modelljét, mert a jelenlegi felsőoktatás az állami fenntartás miatt nagyon bürokratikus, rugalmatlan. Ezt az egyetemek is megszenvedik, ugyanis ilyen keretek között nem tudnak minőségi kutatást végezni. Szerinte a modell célja, hogy versenyképessé tegye a magyar egyetemeket, amelyeken jelenleg se az oktatók, se a hallgatók között nincs semmiféle verseny.
(Forrás: abcug.hu)
 
2018.10.13.
Játékosan a pénzügyekről
Egy költözés apropóján például szóba kerül a hitel fogalomköre, a megtakarítás és a kereskedelmi bankok működése is. A K&H animációs sorozatához mobilalkalmazás is készült, amelyet a díjnyertes magyar startup, a BOOKR Kids fejlesztett, gyerekeket is bevonva a projektbe, hogy minden szempontból megfeleljenek a fiatalok új tanulási és tartalomfogyasztási szokásainak. A telefonos alkalmazás segítségével az aktuális epizódhoz kapcsolódó játékok és kvíz is elérhető a gyerekek számára.
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
 
2018.10.13.
Arccal a tandíj felé
A kormány álmokat kerget, amikor a hatékonyság javulását várja a felsőoktatás piacosításától – állítja Polónyi István oktatáskutató. Az egyetemek elveszthetik akadémiai jellegüket és autonómiájukat, kis vidéki egyetemek zárhatnak be, bölcsész- és társadalomtudományi szakok szűnhetnek meg és a hátrányosabb helyzetű fiatalok végleg kiszorulhatnak a felsőoktatásból. A diákok nagy többsége pedig tandíjat fog fizetni, amely ellen a Fidesz korábban – ellenzékből – még határozottan fellépett.
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
 
2018.10.12.
Sok pénzt veszítenek a tanárok a vetítési alap bebetonozásával, petíciót indít a PDSZ
019-ben is az 101 500 forintos vetítési alap határozza majd meg a pedagógusok bérét, hiába kéri évek óta a szakszervezetek, hogy vagy emeljenek a vetítési alap összegén, vagy térjenek vissza a pedagógus-életpályamodell bevezetésekor kidolgozott számítási módhoz, és a mindenkori minimálbér legyen a tanárok, tanítók, óvodapedagógusok, gyógypedagógusok fizetésnek alapja. Legalább 60-70 ezer forintot veszít havonta egy néhány éves tapasztalattal rendelkező tanító vagy tanár azzal, hogy a pedagógusok bérét még mindig a négy éve változatlan összegű, 101 500 forintos vetítési alap határozza meg, nem pedig az évről évre emelkedő minimálbér.
(Forrás: Eduline)
 
2018.10.12.
Ápolási díj: 18 év fölötti gyerekek után is jár majd
a kormány döntése értelmében az önellátásra képtelen gyermeküket otthon ápoló szülőknek 2019. január 1-jétől bevezetik a gyermekek otthongondozási díját (gyod), amelynek összege bruttó 100 ezer forint lesz. A díjra 17 ezer család jogosult.Azok a családok, amelyek több önellátásra képtelen gyermeket is nevelnek, másfélszeres összegű, tehát bruttó 150 ezer forint gyodot kapnak. A gyermekek otthongondozási díját nyugdíj-járulékfizetési kötelezettség terheli. A család- és ifjúságügyért felelős államtitkár szombaton elmondta: a díjnak nincs korhatára, tehát arra a 18 évnél idősebb gyermeküket ápoló szülők is jogosultak.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.12.
Harapott a kisfiú, kitették az óvodából – mi van, ha az állami segítség kevés?
Az óvodákban a pedagógusnak nincs lehetőségük személyre szabottan foglalkozni egy-egy problémás gyermekkel. A rászorulók az előírt fejlesztéseket különböző időpontokban és helyen kapják meg, ráadásul szakemberekből is hiány van. Egy autizmus gyanúval diagnosztizált kisfiú esetében például évekkel ezelőtt egy falu óvodájában írták elő a fejlesztést. A szakmai grémium álláspontja az volt, hogy a kétéves fejlesztés után majd újra megvizsgálják, hogy valóban autista-e. Az anyuka meg halálra aggódta magát, miközben azt látta, hogy a gyógypedagógus állandóan rohan, mert más gyerekhez is kell mennie más településre. Végül magánutat választottak, és otthon is nagy erőfeszítéseket tettek a kisfiú érdekében, így elérték, hogy amikor az iskolai beíratásra került sor, addigra már integrált osztályba mehetett a fiú.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.10.
100 ezer forintra nő a gyermekek után járó ápolási díj
Ez az emelés folytatódik a következő években is, a cél az, hogy 2022-re – három lépésben – ezen ápolási díj mértéke elérje az akkori minimálbér összegét – tette hozzá. Az államtitkár közölte továbbá, hogy azon családokban is emelkedik az ápolási díj, amelyekben nem a gyermekek jogán kapják ezt a jogosultságot. Ez esetben az ápolási díjat – szintén a jövő évtől – 15 százalékkal emelik, majd 2020-ban, 2021-ben és 2022-ben további öt-öt-öt százalékkal lesz magasabb a díj összege.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.10.
ELTE Zrt.: "A vállalati forma meg is ölheti a felsőoktatást"
Alapjaiban forgatná fel a kormány a felsőoktatást, de a konkrét elképzelést sem a rektorok, sem a diákok fő szervezete nem ismeri. Az tény, az érintettek régóta lobbiznak azért, hogy rugalmasabb legyen a gazdálkodás, és a rektorok már 2016-ban eredményorientáltabbá tették volna az intézményeket, csak ez akkor nem ment át. Miután nemzetközi példák alapján gondolkodtak a struktúraváltáson, Palkovics László innovációs miniszter szavai nem okoztak meglepetést vagy sokkot számukra.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.08.
Jöhet az ELTE Zrt. és a Debreceni Egyetem Kft.
Nem kerül az összes hazai egyetem alapítványi irányítás alá, ahogy az a Corvinusszal történik majd hamarosan, de a hvg.hu információi szerint az intézményeknek ettől függetlenül a saját kezükbe kell venniük a sorsukat, mert az állam fenntartói szerepe megszűnik. Az "egyetem kft.-kben és egyetem zrt.-kben" értelemszerűen közalkalmazott oktatók sem lesznek, és most, hogy lassan elült körülöttük a vihar, kancellárok sem.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.08.
Több ezer gyógypedagógus hiányzik, mégsem engedik őket a főiskolára
A súlyosan, halmozottan sérült gyerekek fejlesztésének kulcsszereplői a gyógypedagógusok. Sokszor ők az egyetlenek, akik hidat képeznek a fogyatékossággal élő gyerekek és a közoktatás között. Szerepük felbecsülhetetlen, mégis több ezren hiányoznak ma Magyarországon a munkaerőpiacról. Az üres álláshelyeket annak ellenére sem tudják betölteni, hogy évről-évre háromszor annyian szeretnének gyógypedagógusi diplomát, mint ahány felsőoktatási férőhely van. Hogyan látják saját szakmájuk helyzetét a benne dolgozók, és mitől megy tönkre idővel a gerince egy gyógypedagógusnak?
(Forrás: abcug.hu)
 
2018.10.06.
Tényleg nihilizmusra tanítottak minket a NER előtt az iskolákban?
Engem semlegességre egyáltalán nem neveltek az iskolában, hanem tekintélytiszteletre és túlélésre, meg ha jól emlékszem, leginkább arra, hogy ne legyek láb alatt. (Pedig hol volt akkor még Hoffmann Rózsa?) De voltak azért tanáraim, akiktől sokat tanultam, például szolidaritásról, és voltak, akik ránk erőltették valóban radikális világnézetüket, amely szerint minden gyerek egyformán fontos.
(Forrás: Mérce)
 
2018.10.05.
A kormány kiterjesztené a teljes magyar felsőoktatásra a Corvinus új működési modelljét
Palkovics az MTI beszámolója szerint azt mondta, azt szeretnék, ha a magyar egyetemek ugyanolyan feltételek mellett tudnának működni, mint a más országban működő egyetemek, vagy egy magyarországi magánegyetem, és nem terhelnék az intézményeket feleslegesen olyan ügyekkel, ami ebbe a struktúrába nem fér bele. Azt is mondta, a termelékenység növekedéséhez elengedhetetlen Magyarország és a hazai tulajdonú vállalkozások innovációs képességének javítása, ehhez pedig az egyetemek biztosíthatnak hátteret. Ugyanis az egyetemekre szeretnék ráépíteni azt a támogató funkciót, amely a vállalkozások innovációs képességének fejlődéséhez vezet. Ha ez nem valósul meg, komoly gondokkal szembesülnek a 30 éve létező, első generációs magyar vállalatok Palkovics szerint.
(Forrás: index)
 
2018.10.05.
„Szard le az iskolát!” – interjú Vekerdy Tamással
Bármit mond, arra odafigyelnek, emberek milliói nevelnek vagy próbálnak gyereket nevelni az ő elvei alapján. Vajon milyen apa volt a neves pszichológus, és milyen gyerekkora volt? Miért foglalkozik szívesebben gyerekekkel, mint felnőttekkel? Mi a kedvenc időtöltése? Erről és még sok mindenről beszélgettünk a 83 éves Vekerdy Tamással.
(Forrás: Nők Lapja Café)
 
2018.10.05.
Hajnal Gabriella: a szülők nyomására terheli túl az iskola a diákokat
Hajnal Gabriella régóta szorgalmazza azt is, hogy azok a diákok, akik gimnáziumban kezdték el tanulmányaikat, válthassanak szakgimnáziumra, mielőtt még érettségiznének. „Tizennégy évesen még nagyon sokan nem elég érettek ahhoz, hogy eldöntsék, egyáltalán milyen irányba menjenek” - érvelt a szakember. A minisztériumban is megfontolják annak a tervnek a megváltoztatását, amely szerint 2020-tól minden felsőoktatási intézménybe csak középfokú nyelvvizsgával lehetne bekerülni
(Forrás: Infostart)
 
2018.10.04.
A diákok röhögnek, az e-napló nem tudja regisztrálni a jegyeiket 20
Az általános iskolák év eleje óta küzdenek a legújabb elektronikus naplóval: lassú a rendszer, nehezen lehet regisztrálni a diákok érdemjegyeit. Hadházy Ákos Facebook-oldalán családja tapasztalatai alapján írt a központosított közoktatási rendszer sokadik elektronikus naplójáról, a Krétáról. Hadházy szerint már a gyerekek is röhögnek azon, hogy egy hónappal a tanévkezdés után alig kerültek fel osztályzataik az e-naplóba. A képviselő szerint fia jegyei közül is csak egyet sikerült rögzíteni a szekszárdi általános iskolában, azt is csak azért, mert ő a névsor elején van. A többieket nem tudták még beregisztrálni sem a „tetűlassú rendszerbe”.A Kréta rendszert Palkovics László innovációs miniszter üzlettársának cége fejlesztette, és fejleszti jelenleg is.
(Forrás: 24.hu)
 
2018.10.04.
Több ezer diákot fosztanak meg az államilag finanszírozott képzéstől a Corvinuson
Nemrég derült ki, hogy állami alapítású alapítvány fogja tovább működtetni a Corvinus Egyetemet, a fenntartói jogok Palkovics Innovációs és Technológiai Minisztériumához kerülnek. Gulyás Gergely a bejelentéskor még azt mondta, a lépés célja, hogy a Corvinus hosszú távú fenntarthatósága biztosítva legyen, ennek érdekébena. Kormány „jelentős rézvényvagyont” bocsát az alapítvány rendelkezésére, amit az egyetem fejlszetésére fordítanak majd. A kormány reményei szerint így a Corvinus a világ 200 legjobb egyeteme közé lerülhet majd. Az intézmény átalakítása miatt dolgozói értekezletet hívtak össze, ahol az egyetem rektora azt mondta, a Corvinus azért van biztonságban, mert a kormány bízik az egyetem vezetésében. Egyetlen elvárás a világszínvonal.
(Forrás: mérce)
 
2018.10.04.
Több ezer diákot fosztanak meg az államilag finanszírozott képzéstől a Corvinuson
Nemrég derült ki, hogy állami alapítású alapítvány fogja tovább működtetni a Corvinus Egyetemet, a fenntartói jogok Palkovics Innovációs és Technológiai Minisztériumához kerülnek. Gulyás Gergely a bejelentéskor még azt mondta, a lépés célja, hogy a Corvinus hosszú távú fenntarthatósága biztosítva legyen, ennek érdekébena. Kormány „jelentős rézvényvagyont” bocsát az alapítvány rendelkezésére, amit az egyetem fejlszetésére fordítanak majd. A kormány reményei szerint így a Corvinus a világ 200 legjobb egyeteme közé lerülhet majd. Az intézmény átalakítása miatt dolgozói értekezletet hívtak össze, ahol az egyetem rektora azt mondta, a Corvinus azért van biztonságban, mert a kormány bízik az egyetem vezetésében. Egyetlen elvárás a világszínvonal.
(Forrás: mérce)
 
2018.10.04.
Iskolai felvilágosító program indul a cukorbetegségről
A KiDS programot a Nemzetközi Diabétesz Szövetség hozta létre, Magyarországon a Sanofi gyógyszercég támogatásával és az Egy Csepp Figyelem Alapítvány közreműködésével valósul meg, amely a gyakorlati képzést vállalta magára. Erős Antónia, az alapítvány alapítója a programról tartott szerdai, budapesti sajtótájékoztatóján elmondta, a hozzájuk érkezett visszajelzések szerint több olyan intézmény is akad, ahol a cukorbeteg gyerekeket elutasították általános iskolai beiratkozáskor betegsége miatt. Mint mondta, egészen szélsőséges, extrém esetekkel is találkoztak, ezért vállalták, hogy kidolgozzák a program gyakorlati részét, a betegséggel kapcsolatos és a beteg gyermek napközbeni ellátásához szükséges ismeretanyagot összeállítva szülőknek, gyerekeknek és pedagógusoknak.
(Forrás: Magyar Idők)
 
2018.10.04.
Kettészakítja az országot a tanárhiány is
Tény, hogy a Dunántúlon, különösen Nyugat-Magyarországon, Budapesten és agglomerációjában jelentős a tanárhiány. Ezekben a térségekben a közigallas.hu-n százas nagyságrendben kerestek tanárokat. De vajon miért szakadt ketté az ország a tanárhiány kapcsán is? Tény, hogy a közszférában dolgozók számára a magángazdaság kínálta álláshelyek menekülő utat jelenthetnek a Dunántúl nagy részén, Budapesten és a tágan értelmezett vonzáskörzetében. Ezzel szemben az ország hátrányos és fejletlenebb részei – ide tartozik a Dél-Alföld is – ezek a menekülő utak nem vagy alig léteznek. Az is közrejátszhat a kialakult helyzetben, hogy a külföldön munkát vállaló magyarok többsége nem Kelet-Magyarországról vág neki szerencsét próbálni a világnak. Így aztán – más lehetőségek hiányában – az állami munkahelyekhez való ragaszkodás jóval nagyobb lehet a Dunán innen, mint túl.
(Forrás: Népszava)
 
2018.10.04.
Az önkormányzat felújítja a XIII. kerületi iskolát, az épület állami része viszont romos marad
Érdekes felirat jelent meg egy Váci úti iskolaépületre rögzített molinón. Mint azt a 444 olvasói észrevették, ezen azt írták: „A XIII. kerület felújítja. Az állam nem költ rá, csak használja.” A portál összefoglalója szerint ha nem változik meg a helyzet, akkor az épületet a felújítás után úgy fogják átadni, hogy a tetőszerkezete és a háromból két homlokzata – az önkormányzati rész – szépen fel lesz újítva, a harmadik homlokzat – az állami – viszont romos-kopott marad. Mint írják, a problémát az okozza, hogy az iskolaépület, amiben régebben általános iskola és gimnázium működött, két gazda kezében van: 57 százaléka önkormányzati, 43 százaléka pedig állami vagyonkezelésben. Az állami gazda a Közép-pesti Tankerület, illetve az azt felügyelő EMMI.
(Forrás: Népszava)
 
2018.10.04.
Tananyag lehet a KRESZ
Október-novemberben 200 ezer Közlekedő kisokos munkafüzet kerül az ország negyedik-ötödikes tanulóihoz. A füzet a gyalogos és kerékpáros közlekedés alapjait tartalmazza kevés szöveggel, sok ábrával. A tanárok döntik el, hogy beépítik-e a 8-10 órás anyagot a tananyagba. A munkafüzetet nálunk is letöltheti. Révész Máriusz, a kerékpározás és az aktív kikapcsolódás fejlesztéséért és népszerűsítéséért felelős kormánybiztos a munkafüzet bemutatóján elmondta, hogy elsődleges céljuk a közlekedési kultúra javítása, amit jó, ha már gyerekkorban elkezdenek.
(Forrás: index)
 
2018.10.04.
Elérni, hogy az iskola ne kudarc legyen
A Szociális Innováció Alapítvány InDaHouse programja négy éve foglalkozik Miskolc környéki falvakban élő hátrányos helyzetű, zömmel roma gyerekek felzárkóztatásával. Több mint száz önkéntesük személyesen és Skype-on keresztül is tanul velük, illetve már egészen pici kortól kezdve részt vesz a gyerekek korai fejlesztésében. A programot megalkotó és vezető szociális munkással, Benkő Fruzsinával beszélgettünk. A kutatások szerint a roma gyerekekre ma Magyarországon gyakran jellemző, hogy hatodikos korukban feladják az álmaikat, utána a munka világában legfeljebb a fizikai szolgáltató szektorban tudják elképzelni magukat. Az önök programja mindezt hogyan igyekszik ellensúlyozni?
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.04.
A CEU már az engedélyeket szerzi be a bécsi költözéshez
Ignatieff biztosított mindenkit, a CEU minden körülmények között folytatja oktatási és tudományos tevékenységét, és minden oktatási programja elérhető lesz 2019 szeptemberében. Megemlítette, a rendelkezésükre állnak a megfelelő források az egyetem bécsi működéséhez, bármelyik forgatókönyv is lép életbe. Ha az egyetemnek Bécsbe kell mennie, akkor a tanulmányaikat már korábban megkezdett hallgatók Budapesten maradnak a 2019-20-as es tanévre, csak az új diákok kezdenek Bécsben.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.03.
Hamarosan a kormány elé kerül az idegen nyelvi stratégia
A következő hetekben kerül a kormány elé az idegen nyelvi stratégia - mondta Maruzsa Zoltán köznevelési helyettes államtitkár csütörtökön Budapesten, sajtótájékoztatón.
(Forrás: Eduline)
 
2018.10.03.
„Ez a nemzeti alaptanterv nem a nemzet NAT-ja”
A Civil Közoktatási Platform új Nemzeti alaptanterv tervezetéről készített elemzése szerint a dokumentum „a tanítás-tanulás kérdéseiben korszerű szemléletmódot képvisel, tartalmi szabályozással kapcsolatos javaslatai, merev, indokolatlanul részletező előírásai azonban a szakmai szempontból pozitívan értékelhető alapelveknek ellentmondva tovább erősítik az oktatási központosítást, nem szüntetik meg a tanulók és a pedagógusok túlterheltségét, és ezzel tovább mélyítik a magyar oktatás egyre inkább láthatóvá váló válságát”.
(Forrás: Eduline)
 
2018.10.03.
A magyar gyerekek ötöde bántalmazott már egy másik gyereket a neten
A XII. kerület gondolt egyet, és az államról leválva saját hatáskörben oktatni kezdte a kerület iskoláiba járó tinédzsereket a tudatosabb internetezésre. Az edukációs program hatásait, valamint az internetezési szokásokat kutatásokkal mérték, és az adatokat összevetették az országos reprezentatív mintán végzett hasonló felmérések eredményeivel. Sok minden kiderült: például hogy az ország leggazdagabb környékén tízből három óvodásnak van már saját mobil eszköze; hogy a kamaszok még mindig a szüleikben bíznak a legjobban, bár erősen jönnek fel a vloggerek; hogy a neten elszenvedett zaklatás, bántalmazás – akárcsak a felkavaró vizuális élmények – sokáig a gyerekekkel maradnak.
(Forrás: Qubit)
 
2018.10.02.
„A NER elitje inkább az egyházi iskolákat preferálja, a miénk túl szabad számukra”
Horn György szerint nem rosszabb a közoktatás, mint 10, vagy akár 30 éve, inkább a légkör rosszabb. „Sok oka lehet, hogy valaki magániskolát választ a gyerekének, de azt látom, hogy nálunk a Kádár-korszak végén és mostanában jelentkeztek a legtöbben. Egyre többen látják, hogy a mai iskola, amit 150 éve találtak ki, több kárt okoz a gyerekben, mint hasznot. 6 és 18 éves kora között egy munkahelyre zárja be őket, holott a szükséges tudást más módon is meg lehet szerezni. Rég tudom, hogy iskola, bárhogy próbáljuk megújítani, halott. Nem tudom mi a megoldás, ha tudnám, azt csinálnám.”
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.02.
A Figyelő elérte: kockázatosnak ítélte a szegedi egyetem a Politic
A program 800 hallgatót érint, a Political Capital iránt pedig csupán egyetlen hallgató jelezte igényét, így az egyetem közlése szerint „a szerződés nem bír nagyobb jelentőséggel”. Az egyetemnél hozzátették, a szerződés keretei között egyetlen egy hallgatójuk sem végez gyakornoki munkát a Krekó Péter-féle cégnél. Az egyetem közölte, hogy a Szegedi Tudományegyetem központi jogi és gazdasági minőségbiztosítási rendszere a szerződést kockázatosnak ítélte meg, ezért azt az egyetem fenntartani nem kívánja.
(Forrás: hvg.hu)
 
2018.10.01.
Prima Primissima: L. Ritók Nóra is a jelöltek között
Nyilvánosságra hozták a 2018. évi Prima Primissima díj tíz kategóriájának három-három jelöltjét. A magyar oktatás és köznevelés kategóriában "A zene mindenkié" Egyesületet; Falus Iván pedagógust, egyetemi tanárt és L. Ritók Nóra pedagógust jelölték.
(Forrás: Eduline)
 
2018.10.01.
A cukorbeteg gyerekek se kellenek az iskoláknak
Az óvodai és iskolai pedagógusok egy része egész egyszerűen nem hajlandó vállalni a cukorbeteg gyerekek oktatását. Ennek oka legtöbbször a félelem: a tűtől, a napi többszöri vércukorméréstől, és a felelősségtől. Pedig a szülők együttműködőek lennének, telefonon elérhetőek, táblázatot gyártanak, viszik az ebédet reggelente. Van olyan kisfiú, aki hétéves korára megtanulta saját magának beadni az inzulint és kiértékelni vércukor eredményeit, csak azért, hogy ne a tanárának kelljen ezzel bajlódnia. De mindez hiába, ha a pedagógus felesleges tehernek éli meg ezt a helyzetet.
(Forrás: abcug.hu)
 
2018.10.01.
A Magyar Tudomány Ünnepe: betiltott két előadást a Magyar Tudományos Akadémia vezetése
A napokban Barnabás Beáta Mária, az MTA főtitkárhelyettese közölte: két tervezett előadás megtartását sem engedélyezi a Magyar Tudomány Ünnepén. Az egyik betiltott előadás címe a Nők és a férfiak szerepe és sikeressége a számítástechnikában nagy adatok alapján lett volna, ezt a hivatalos indoklás szerint „a társadalmi nemek tematika egyéb vonatkozásai miatt" nem engedi megtartani az MTA vezetése. A másik tervezett előadás címe A közösségi média jogi oldala – itt a betiltás indoklásában mindössze annyi áll, hogy a téma „politikai vonatkozásai miatt" nem lehet megtartani az előadást.
(Forrás: Qubit)
 
2018.10.01.
Valami nagyon nem stimmel az idegen nyelvi oktatással
A gyerekek motiválatlansága mellett komoly gondot jelent a szakmai-módszertani felkészületlenség, az eszköz- és tanárhiány, valamint az, ha ebből adódóan túl gyakran cserélődnek a nyelvtanárok. Egyre kevesebb fiatal jelentkezik be nyelvvizsgázni, a jelentkezők közül pedig egyre kevesebben tesznek sikeres vizsgát – ez derül ki abból a kutatásból, amelynek az elkészítését 2017 nyarán rendelte el a kormány. Az adatok azért is elszomorítóak, mert 2020-tól már csak azok felvételizhetnek egyetemre vagy főiskolára, akiknek van legalább egy középfokú nyelvvizsgájuk.
(Forrás: hvg.hu)
 
Sajtófigyelő
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep