Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020.03.31.
Digitális távoktatás: egyes, mert nem kézzel írtad
Szülők tíz-, ha nem százezreire szakadt rá két hete a pedagógus életpálya összes szakmai és emberi szépsége. A képesítés nélküli tanárrá válás az indexeseket sem kímélte, gyakorló szülőkként vagy idősebb testvérként mi is szembesültünk azzal, milyen napi 8-12 órás munka mellett alsósokkal, felsősökkel tanulni vagy középiskolásokat segíteni tanulni. Rossz és jó példákkal, segítőkész és beleszarós, lelkes és maradi, a digitális eszközöket jól kihasználó és csak nyűgnek tekintő tanárokkal egyaránt találkoztunk abban az elavult, korszerűtlen és életképtelen katyvaszban, amit magyar közoktatásnak neveznek.
(Forrás: index)
 
2020.03.31.
A most elindult tankönyvrendelés a bizonyíték arra, hogy a kormány az elmúlt hetekből semmit nem tanult
A Civil Közoktatási Platform nyílt levélben fordult az illetékes miniszterekhez az ügyben, az eddig ismertetett szakmai kritikájukon felül immár amiatt is kérik, hogy az illetékes minisztérium halassza el az új alaptanterv bevezetését, mert a bevezetésére szánt idő rendkívül rövid; a szükséges elvégzendő feladatok elől a digitális munkarendre való átállás elvonja az időt, energiát; amennyiben elhalasztásra kerülne a Nemzeti Alaptanterv, a rendkívüli helyzetben szerzett tartalmi, módszertani tapasztalatok beépíthetők lennének az új alaptantervbe; az oktatási ágazat dolgozóinak többsége megnyugvással fogadna egy ilyen több mint gesztusértékű bejelentést.
(Forrás: mérce)
 
2020.03.31.
Ausztriában egy diáknak sem lesz hátránya a koronavírus miatt kialakult helyzetből
„Ésszel és szívvel” fogják értékelni a tanulókat a tanév végi záróvizsgákon – jelentette ki Heinz Faßmann. Az oktatási miniszter kifejtette. áprilisban várhatóan még otthonról, digitális eszközök segítségével tanulnak majd a diákok; és csak húsvét után születik döntés arról, mikor térhetnek vissza az iskolapadokba, és hogy május 19-én megkezdődhetnek-e az érettségi vizsgák. Leszögezte ugyanakkor, hogy tisztességes feltételeket teremtenek minden tanuló számára a bizonyítvány megszerzéséhez.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.03.31.
Már lehet tankönyveket rendelni a következő tanévre az interneten
A kormány döntése értelmében 2020 szeptemberétől már minden köznevelésben résztvevő tanuló ingyenesen kapja meg a tankönyveit, így a rendelés semmilyen anyagi terhet nem jelent a családok számára, ugyanakkor az intézmények adminisztrációs terhei is jelentősen csökkennek.A 2020/2021-es tanév tankönyv alaprendelése a korábbi évekhez hasonlóan áprilisban zajlik a Könyvtárellátó Nonprofit Kft. (KELLO) felületén.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.03.31.
Iskolaérettség: nem lett egységesebb a rendszer
Míg korábban a gyermeket ismerő óvoda és a szülő dönthetett arról, hogy az adott év augusztus 31-éig hatodik életévét betöltő, vagyis tankötelessé váló gyermek további egy évet óvodában maradhat-e, a kormány egy törvénymódosítással megszüntette ezt a jogot. Idén januártól csak az OH dönthet, az iskolahalasztást a szülőnek kell kérelmeznie, ehhez saját indoklását is csatolhatja. Ha az OH nem tud maga dönteni, kérheti az érintett gyermek vizsgálatát az illetékes szakszolgálatnál. Az OH legutóbbi tájékoztatása szerint a január végi határidőig 10,8 ezer kérelmet kaptak, nagy részüket el is fogadták, a többi esetben szakszolgálati felülvizsgálatra küldték az érintett gyermeket. Az elutasítások aránya minimális.
(Forrás: Népszava)
 
2020.03.31.
Milyen válaszokat adhatnak a pedagógusok és oktatási rendszerek a COVID-19 járványra? – Néhány tanulság a TALIS felmérésből
A mostani válsághelyzet felszínre hozza az oktatási rendszereinkben tapasztalható egyenlőtlenségeket: az online oktatáshoz szükséges internetkapcsolattól és számítógéptől kezdve a támogatói környezeten át (amely ahhoz szükséges, hogy a tanulók a tanulásra tudjanak koncentrálni) egészen addig, hogy képtelenek vagyunk a tehetséges pedagógusokat a leginkább kihívást jelentő osztályokba vonzani.De az egyenlőtlenségek felerősödése a válság idején egyben lehetőséget is adhat arra, hogy változtassunk mindezen. Mi alakíthatjuk a sorsunkat, és az, hogy közösen, rendszerszinten milyen válaszokat adunk egy ilyen mindent felforgató helyzetre, meghatározza annak ránk gyakorolt, további hatásait.
(Forrás: DPMK)
 
2020.03.31.
Hat állami egyetem kerül magánalapítvány kezébe
Bár még kevés tapasztalat gyűlt össze az egykori „Közgáznál”, a törvényjavaslatok pontosan ugyanazt a sémát követik. A felsőoktatási törvény szintén benyújtott módosítása azonban pontosítja, hogy a központi költségvetés csak a felsőoktatási intézmény alaptevékenységét támogatja, ami „az oktatási tevékenység támogatásából, a tudományos kutatási, művészeti alkotótevékenység támogatásából, valamint az ezekhez igazodó mértékű fenntartási, üzemeltetési tevékenység támogatásából áll.” Ez azokra is vonatkozik, amelyek állami fenntartásban maradnak, és a fejlesztésről például nem szól.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.03.30.
Húsz oktatási és civil szervezet kéri az új alaptanterv bevezetésének halasztását
Több mint húsz szakszervezet és közoktatásban aktív civil szervezet írta alá azt a nyílt levelet, amely az új NAT halasztása mellett azt is kéri, hogy legyen szava az érintetteknek az érettségik megszervezésében.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.03.30.
NAT-hatás: látatlanban kell tankönyvet rendelni
Úgy kell megrendelniük az idén szeptemberben bevezetésre kerülő új Nemzeti alaptantervhez (NAT) illeszkedő tankönyveket az iskoláknak, hogy azok még el sem készültek – derült ki a Könyvtárellátó Nonprofit Kft. (KELLO) intézményvezetőnek küldött, lapunk által is megismert tájékoztatójából.
(Forrás: Népszava)
 
2020.03.30.
Tantárgyak az iskolában? Ugyan, felejtsük el!
Nem fognak teljesen megszűnni a hagyományos tantárgyak a finn iskolákban sem, de egyre nagyobb teret kap a témaközpontú, gyakorlati helyzetekhez alkalmazkodó oktatás. A finn reformerek szerint a XIX-XX. században megalkotott tantárgyak zárt gondolkodásmódja ma már nem használható a valóságban, a munka világában adódó komplex problémák megoldására. A tantárgyak határai a magyar oktatásban is kezdenek feloldódni, de egészen új szemléletre volna szükség, ha magyar pedagógusokkal akarnánk belevágni hasonló kísérletbe.
(Forrás: index)
 
2020.03.30.
Szülői Hang: vonják vissza a hatévesek beiskolázásának új rendszerét
A Szülői Hang Közösség felmérést végzett az iskolaérettség elbírálásának új rendszeréről az érintett szülőkkel, az adatokkal pedig a szakmai egyeztetésekhez szeretnének hozzájárulni. A legfontosabb azonban, hogy a járványhelyzetben ők is komoly kéréssel fordulnak a kormányhoz.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.03.30.
Az egész ország rákattant, de nem távoktatás, ami most zajlik. Hogy mi ezzel a baj?
Bár több intézmény évek, sőt évtizedek óta kísérletezik az oktatás bizonyos elemeinek virtualizálásával, az országban most zajló hirtelen átállásra senki nem volt felkészülve. A Szegedi Tudományegyetem Digitális Kultúra és Elméletek Kutatócsoportjának vezetője csokorba gyűjti a módszertani, technikai és mentális dilemmákat.A mindennapjainkat megbénító járvány lassításának érdekében március idusán már minden magyarországi köz- és felsőoktatási intézmény távoli oktatásra állt át. Minden oktatási tevékenység digitális, online platformon folytatódik az eddigi személyes kontaktórák helyett. Vannak olyan szakmai közösségek, netán iskolák, egyetemi szakok, ahol előrehaladottabbak az ilyen irányú fejlesztések és megoldások, de sajnos ez korántsem egységes, még intézményeken belül sem feltétlenül.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.03.30.
Jelentés a perifériáról: „A szülők és a pedagógusok viszik a hátukon a rendszert”
Németh Katalinnal, a Pécsi József Nádor Gimnázium és Szakképző Iskola igazgatójával beszélgettünk arról, hogy milyen problémákba ütközhet a digitális távoktatás egy hátrányos helyzetű, nehéz szociális körülmények között élő diákokkal foglalkozó intézményben.
(Forrás: Pécs ma)
 
2020.03.27.
Távoktatás? Nem most van a nagydolgozatok íratásának ideje
„A kényszer szülte átállás a digitális távoktatásra nálunk most aránylag gyorsan megtörtént” – mondta a HVG-nek Ignácz István, Európa első roma nemzetiségű középiskolája, a Gandhi Gimnázium, Kollégium és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója. Hozzátéve, segítenek a diákjaik internet-elérésének biztosításában is, a kollégái pedig nagyon konstruktívan álltak a kihívás elé, és azóta is folyamatosan és sokat dolgoznak, összeállítják a szükséges tananyagokat, javítják, értékelik a visszaküldött megoldásokat.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.03.27.
Pörög a távoktatás: mi lesz az évvégi jegyekkel?
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma tájékoztatása szerint a számonkérések módja lehet például beadandó dolgozat, prezentáció vagy videós beszámoló, de használhatnak valamilyen teszt-kezelő rendszert is, ami rögzíti azt is, hogy mikor, honnan töltötték ki. Ezek a dokumentumok, tesztek osztályozhatók
(Forrás: eduline)
 
2020.03.27.
Májustól vakáció, augusztustól új tanév - a Pedagógus Kar ötlete
Észrevételei vannak a digitális átállással kapcsolatban a Nemzeti Pedagógus Karnak. Pontos napirendet és a tananyag mérséklését javasolja a Nemzeti Pedagógus Kar a digitális távoktatásban. Horváth Péter, a szervezet elnöke az InfoRádióban elmondta, türelem és rugalmasság kell a tanároktól a jelenlegi helyzetben, kölcsönösen pedig a bizalom nagyon fontos.
(Forrás: Infostart)
 
2020.03.26.
A tanárok számára is kihívás az újfajta oktatás
Egy kis baranyai település általános iskolai tantestülete az iskolák bezárása és a digitális oktatás kihirdetése (március 11.) után rögtön összeült, hogy a kialakult helyzetet közösen kielemezzék, és megoldást találjanak rá. Az iskolában mintegy 100 diák tanul. Az első feladat a tanárok számára az volt, hogy felmérjék, mennyi tanuló rendelkezik otthoni tanulásra alkalmas digitális eszközzel és internetkapcsolattal. Rövid időn belül kiderült, hogy vannak olyan családok, amelyek semmilyen eszközzel és internettel sem rendelkeznek.
(Forrás: BAMA)
 
2020.03.26.
A távoktatás pluszteher tanárnak, gyereknek, szülőnek
Soha nem volt még ilyen fontos a tanulók, a szülők és a pedagógusok együttműködése, egymásba vetett bizalma. A digitális munkarend sikere jelentős mértékben ezen múlik.Ezt a nehéz időszakot csak úgy lehet átvészelni, ha figyelembe veszik, hogy a családok életkörülménye, eszközellátottsága, a lakóhelyek internet-lefedettsége különböző. Nem várható el, hogy mindenki minden eszközzel rendelkezzen, az online jelenlétnek az eszközökön kívül is van költsége, miközben a járvány miatt több család anyagi helyzete bizonytalanná válik.Nem várható el a folyamatos online jelenlét a tanulóktól, hiszen egy családban több gyermeket is érinthet a digitális oktatás, egyszerre nem biztos, hogy tudják az eszközöket használni, 10-12 órát pedig se tanár, se diák ne töltsön számítógép előtt, mert ártalmas.
(Forrás: 24.hu)
 
2020.03.26.
Az összefogás ideje jött el a tanulásban is
A koronavírus-járvány miatti távoktatás kapcsán több száz egyetemista döntött úgy, hogy önkéntesen online tanórákat tart az egészségügyben dolgozók gyermekeinek. Az alapítvány már évek óta segíti az otthoni tanulásra kényszerülő beteg diákok felzárkóztatását; az ezalatt felhalmozódott tananyagot osztják meg most a kialakult rendkívüli helyzetben.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.03.26.
Pedagóguskar: Ne várjunk el folyamatos online jelenlétet!
Fontos a napirend az új munkarendben is, éjszaka és hétvégén lehetőleg ne küldjenek feladatokat a diákoknak – többek között erre hívja fel a figyelmet friss ajánlásában a Nemzeti Pedagóguskar elnöksége. A digitális oktatás kapcsán azt is javasolják, hogy a tananyag átadására az intézmények egyszerre csak egy online platformot használjanak, és az lehetőleg ne egy közösségi oldal legyen.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.03.26.
A bölcsődei, óvodai dolgozókat átállíthatják fogyatékkal élők segítésére
A fogyatékkal, de saját otthonukban élő emberek és családjaik támogatásáról szóló, a koronavírus-járvány idejére vonatkozó intézkedési tervet kaptak az önkormányzatok a pénteken megjelent Önkormányzati Hírlevélben. A Kásler Miklós miniszter szignálta, március 23-i keltezésű dokumentum bevezetője emlékeztet rá, hogy a fogyatékos emberek megfertőződése „fokozottan súlyos, akár végzetes következményekkel is járhat”, és rengeteg emberről van szó: a 2011-es népszámlálás adatai szerint 490 578 fő, azaz a népesség 4,9 százaléka vallotta magát fogyatékosnak, de a nemzetközi vizsgálatokra épülő szakértői becslések szerint még többen lehetnek, a lakosság átlagosan 10 százaléka él valamilyen fogyatékossággal, „a valós szám tehát hazánkban is inkább az 1 milliót közelítheti”.
(Forrás: index)
 
2020.03.26.
Kötelező otthoni videó a tesióráról? Nem hozhatnák ilyen helyzetbe a diákokat
Azt mindenképp le kell szögezni, a digitális távoktatás főként a rendszer újdonsága miatt még nincs törvényi szinten szabályozva. Ezért bizonyos kereteket fontos lenne megszabni, főleg a diákok, tanárok jogait szem előtt tartva. Az online osztályozó vizsgával kapcsolatban például már megszólalt az Emberi Erőforrások Minisztériuma. Kiderült, hogy a jelenlegi helyzetben tantermen kívül is meg lehet ezeket a vizsgákat tartani. „Ez azt jelenti, hogy a helyben preferált módon a személyes megjelenést nem feltétlenül igénylő számonkérési és értékelési forma (pl. videókonferencia, de akár projektmunka, írásos beszámoló) alkalmazása javasolt” – írják állásfoglalásukban.
(Forrás: eduline)
 
2020.03.26.
Nényei Pál: A NAT kapuja, avagy egy „írófejedelem” leleplezése
Kevés írás szól úgy az új Nemzeti Alaptanterv „mélyrétegeiről”, mint a most következő. Nényei Pál magyartanár, író – akit nemrég az egyházi iskolák pedagógusainak állásfoglalásáról kérdeztünk – nem kisebb dologra vállalkozott, mint hogy boncasztalra teszi a kultúrharcban írófejedelemnek kikiáltott Herczeg Ferenc frissen kötelező olvasmánnyá tett művét, Az élet kapuját. Esszéje mégsem (csak) műelemzés: giccsanatómia, a nemzeti önsajnáltatás leleplezése, az „új irodalmi kánon” kulcsfigurájának ízekre szedése.
(Forrás: Válasz online)
 
2020.03.26.
KÖNYVHÉT.HU ONLINE
Az MTVA vasárnapi tájékoztatása szerint az archivum.mtva.hu/radio/ oldalon olyan klasszikusok érhetők el, mint A kőszívű ember fiai, az Ábel a rengetegben, A Pál utcai fiúk, a Mesék Mátyás királyról, A kincses sziget, a Robinson Crusoe vagy a Tom Sawyer kalandjai.A közmédia a kialakult helyzetre reagálva jelentős lépéseket tett, hogy megkönnyítse az oktatási tartalmakhoz és kulturált szórakozáshoz történő hozzáférést. Az M5 csatorna minden hétköznap este 20.30-ig iskolatévéként működik. A reggel 8-tól este 20.30-ig terjedő műsorsávban a biológia, földrajz, matematika, történelem, nyelvtan és irodalom óráké, valamint a nyelvtanulásé a főszerep. A Felsős és Érettségi című műsorok az általános iskolai és gimnáziumi évfolyamoknak szólnak, a Szólalj meg! című sorozattal pedig a nyelvtanulókat célozzák meg. A Mindenki Akadémiája című műsorokban az egyetemi tananyag felé is kitekintenek. A műsorok visszanézhetőek a mediaklikk.hu oldalon.
(Forrás: konyv7..hu)
 
2020.03.24.
MŰKÖDHET-E A TÁVOKTATÁS EGY KÖZPONTOSÍTOTT RENDSZERBEN?
Valójában itt az oktatásirányítás ismeretlen terepre tévedt. Ez abból látszik igazán, hogy a kormányzati intézkedések színlelt határozottsága alatt minduntalan felsejlett a valójában mögöttük meghúzódó jókora bizonytalanság.A kapkodás hátterében valószínűleg az is ott rejtőzik, hogy ez a rendszer nehezen tud mit kezdeni a 21. századi oktatással.Ez abból fakadt, hogy hiába született módszertani ajánlás a digitális átállásra, de a kivitelezés módja kimondatlanul is a helyi tanári közösségekre hárult. Ebben a merev és központosított rendszerben hirtelen lehetőség nyílt az önállóságra
(Forrás: azonnali.hu)
 
2020.03.24.
BOLDOGOK-E A TANÁROK?
Boldog-e a szakember, aki egyik pillanatról a másikra kénytelen áttenni természetes közegét a digitális térbe – egy hétvége alatt, minimális időkerettel és ugyanannyi kormányzati támogatással, kaotikus körülmények között, de a prioritásokra tekintettel, hogy két nap múlva hitelesen azt tudja mondani egy egész nemzedéknek, hogy „nehéz lesz, de együtt megcsináljuk?” Boldog-e, aki két nap alatt egyszerre hajt végre digitális átállást és távoktatásra való átállást, ami – a gyengébbek kedvéért, kedves Maruzsa úr – két fundamentális változtatás az oktatási gyakorlatban? Nem.
(Forrás: Szemlélek)
 
2020.03.24.
Ami most történik az oktatásban, megmutatja, mekkora zsákutca a NAT2020
A lehetőségekhez képest még egész jól sikerült többnyire az átállás, az bizony elsősorban nem az oktatási kormányzaton múlt. Hanem pedagógusokon, diákokon, szülőkön, szolidáris civileken, tankönyvkiadókon, és ki tudja még, ki mindenkin, akik megfeszített tempóban azon ügyködtek és ügyködnek a mai napig (és még fognak is, jó sokat), hogy tovább gördüljön ez a tanév.
(Forrás: mérce)
 
2020.03.24.
Összefogtak a magyar könyvkiadók a járvány miatt: szabadon lehet olvasni a neten
Mérföldkő lehet a koronavírus-járvány a hazai digitális könyvpiacon: 12 kiadó közel 15 ezer könyvét teszik hétfőtől elérhetővé a járványhelyzet miatt, soha ilyen gazdagságban nem lehetett a neten legálisan olvasni friss, magyar nyelvű szakkönyveket. A legkülönbözőbb tudományágak szakkönyveit egyelőre egy hónapra, április 23-ig biztosítják ingyenesen mindenkinek.
(Forrás: index)
 
2020.03.24.
Az összefogás ideje jött el a tanulásban is
A koronavírus-járvány miatti távoktatás kapcsán több száz egyetemista döntött úgy, hogy önkéntesen online tanórákat tart az egészségügyben dolgozók gyermekeinek. Az alapítvány már évek óta segíti az otthoni tanulásra kényszerülő beteg diákok felzárkóztatását; az ezalatt felhalmozódott tananyagot osztják meg most a kialakult rendkívüli helyzetben.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.03.24.
Angliában feltették a kérdést: vajon veszélyben vannak-e az ügyeletet ellátó tanárok?
Az Egyesült Királyságban péntek délután bezártak az iskolák, hétfőtől már csak ügyeletet tartanak azoknak a gyerekeknek, akiknek szülei fontos feladatot látnak el. Vajon veszélyben vannak az ügyeletet ellátó tanárok? A kérdés azután merült fel, hogy Wendy Jacobs, a Roose általános iskola igazgatója hétfőn elhunyt – a BBC. Az oldal szerint a tanárnőnek koronavírusra utaló tünetei voltak. A tanárok helyzete miatt most világosabb, egyértelműsített útmutatót kérnek a kormánytól az iskolák. A fő kérdésük, hogyan lehet megvédeni a tanárokat és a diákokat az ügyeletet tartó iskolákban.
(Forrás: eduline)
 
2020.03.24.
Ezt tanácsolja az óvodapedagógusoknak a Nemzeti Pedagógus Kar
Valószínű, hogy több hónap, amíg helyre áll a normális élet. Ezért szükség van arra, hogy távlatokban gondolkodjunk - írja az óvodapedagógusoknak a Nemzeti Pedagógus Kar. Szerintük így működhet a Home Office az óvodákban. Elképzelhető, hogy a nyári időszakban az eddigiektől eltérően üzemelni fognak az óvodák, a dolgozók szabadságát az eddigi szokásrendtől eltérően kell kiadni, a nyári karbantartások a járvány megszűnte után történnek - írják közleményükben. Erre a helyzetre érdemes többféle tervet kidolgozni, figyelve az arányos tehervállalásra.
(Forrás: eduline)
 
2020.03.22.
A Pécsi Tudományegyetem rektora azt kéri a pécsiektől, ne bántsák a külföldi egyetemi hallgatókat
„A rendkívüli helyzetben elszaporodóban vannak azok a cselekmények, melyek hátrányosan érintik a városban tanuló külföldi diákokat. Különösen igaz ez a távol-keleti hallgatókra még akkor is, ha évek óta nyugat-európai országokban élnek.” A rektor azt írta, a „COVID-19 megbetegedés nem diszkriminál, kérem, Önök se tegyék”. „Az egészségügy dolgozói a betegség elleni küzdelem frontvonalában vannak, munkájukat ezúton is köszönöm, és erőt kívánok a folytatáshoz! Ugyanakkor az ő munkájukat is elősegíti a higgadt, felelősségteljes és mértéket tartó viselkedés” – írja Miseta Attila. (Szabad Pécs)
(Forrás: 444.hu)
 
2020.03.22.
Minden tanárnak tudunk digitális eszközt biztosítani
A továbbiakban is úgy kell megoldani a tanulási folyamatot, hogy annak része legyen az ellenőrzés, valamint a támogató értékelés – hangsúlyozta az osztályozás kapcsán a Magyar Nemzetnek Hajnal Gabriella. A Klebelsberg Központ elnöke az első digitális munkarendben lezajlott iskolai hétről azt mondta, gyorsan alkalmazkodtak az intézmények a kialakult helyzethez, és egyetlen olyan iskoláról sem tudnak, ahol alig-alig vagy egyáltalán nem sikerült volna az átállás.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.03.22.
Csépe Valéria: Az online iskolában elfelejthetjük a számonkérés szót Interjú a Nemzeti alaptanterv megújításáért felelős korábbi miniszteri biztossal
Az új Nemzeti alaptanterv munkálatait elindító Csépe Valéria professzor régóta nem adott interjút. Most úgy látta, a koronavírus járvány miatt kényszerből bevezetett "digitális tanrend" kapcsán érdemes megszólalnia. Az akadémikus szerint annak nincs értelme, hogy a frontális oktatást vigyék át a digitális térbe. Ha azonban jól csinálják, akkor a digitális oktatás egyszerre lehet játék és mélyreható tanulás, amelyben a hagyományos számonkérést és a puskázást is el lehet felejteni. Csépe Valéria szerint itt volna az ideje a mobilok rehabilitálásának az oktatásban, a sokszínűséget nem tiltotta meg senki az iskolában, és az akadémikus röviden az új Nemzeti alaptantervről is elmondta a véleményét.
(Forrás: Index)
 
2020.03.22.
„Nem tudjuk elkerülni, hogy a szülő pedagógusabb legyen, mint eddig”
Az új távoktatási forma nemcsak a pedagógusok számára kihívás, hanem a diákoknak és szülőknek is, akikre a járvány miatt még pszichológiai nyomás is nehezedik. Milyen stratégiákkal érdemes nekifogni az új rendszernek? Mit tehet a szülő, a diák, hogy jól jöjjön ki a koronavírus-időszakból?
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.03.22.
Mi lesz azokkal, akik lemaradnak a távoktatásban?
A szakértő szerint azt, hogy ki, hogy viszonyul a helyzethez, nagyban meghatározza az, ki, hogy viszonyul magához az iskolához, az oktatáshoz. És ezzel nem állunk túl jól – írja blogjábam L. Ritók Nóra. "Nagyon nehéz lesz. Iszonyúan látszik most az a társadalmi szakadék, ami családok között van." Megoldás egyelőre nincs, de mindenkinek csinálni kell, agyalni rajta, hogyan lehet motivációt kialakítani ott, ahol ez közvetlen érintkezésben is nehezen ment – olvasható a blogon. A szakértő szerint most az a tanulság, hogy mennyire fontos az értő olvasás, a figyelemkoncentráció, a memóriafejlesztés. A tanulás tanítása.
(Forrás: eduline)
 
2020.03.21.
Nincs szünet, csak az oktatás módja változott meg
Március 16. óta tantermen kívüli, digitális munkarendben kell megszervezni az oktatást. Ez azt jelenti, hogy a tanulók nem látogathatják a köznevelési intézményeket, minden tanórát virtuálisan, személyes kapcsolat létesítése nélkül kell megtartani. Fontos hangsúlyozni, hogy ez nem rendkívüli szünet, hanem az oktatás módjának megváltoztatása. A munka tehát folyik tovább, a tanév nem ért véget.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.03.21.
Wass Albert, a koronavírus és az új NAT – Takaró Mihály a Vasárnapnak
Az utóbbi időben hatalmas közéleti vita bontakozott ki a megújított Nemzeti alaptanterv körül, s bár a koronavírus-járvány hazai megjelenése miatt kényszerűen bevezetett digitális oktatás most új kihívások elé állítja a társadalmat, több rendkívül fontos kérdés tisztázatlan maradt. Takaró Mihály irodalomtörténész lapunknak adott nagyinterjúban beszél a jelenlegi helyzetről, az őt ért durva kritikákról, a NAT megalkotásáról és a társadalmi konszenzust akadályozó folyamatokról.
(Forrás: vasarnap.hu)
 
2020.03.21.
Digitális oktatás? Itt vannak házak, ahol áram sincs!
Miközben a legtöbb iskolában hétfő óta az a fő kérdés, hogy milyen programot használjanak a távoktatáshoz, az ország egy jelentős részében még azt se tudják, hogy miként jut el a tananyag a diákokhoz. Civil szervezeteket és segítőket kérdeztünk, hogy mik az első tapasztalatok az iskolák bezárása után a hátrányos helyzetű településeken, ahol sok családban se megfelelő eszköz, se internethozzáférés nincs. Versenyfutás indult, hogy a távoktatás alatt ne növekedjenek még jobban a társadalmi egyenlőtlenségek.
(Forrás: index)
 
2020.03.21.
Radó Péter a Fülkében: Ebben a helyzetben el kellene engedni, hogy van tananyag
Beszélgetésünkben szó esik arról, hogy:mik az első hét tapasztalatai, kaptak-e központi segítséget a tanárok, vagy marad a kreativitás, felkészítették-e erre a szülőket,mi a helyzet az elmaradottabb helyeken, ott mit kezdenek a digitális oktatással, illetve fenntartható-e ez a helyzet hosszabb távon. Szóba kerül még Maruzsa Zoltán államtitkár is, aki úgy fogalmazott, nem halasztják el az új Nemzeti alaptanterv szeptemberi bevezetését.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.03.21.
Így végezd ki a humán erőforrásodat!
Nem ideje van a pedagógusoknak „a jelen helyzetben”, államtitkár úr, hanem elege. Ahogy mindannyiunknak. A saját határaikon táncolnak minden nap, ahogy mi mindannyian – pedig a java csak most jön. És nem szabadságon vannak, hanem fogságban. Ahogy mindannyian. Nem „boldogság van a rendszerben”, hanem stressz és bizonytalanság az egész országban. És nem az extra elvárások meg a más szabadidejével való nagyvonalú gazdálkodás idejét éljük most, hanem a soron kívüli alázatos köszönetekét. A szívbéli gratulációkét, az őszinte elismerését. A minimumért. Azért, hogy az ország ma sem dobta be a törülközőt.
(Forrás: Magyar Hang)
 
2020.03.19.
TÜRELMET A GYEREKEKNEK, IDŐT A TANÁROKNAK – JÁRVÁNY VAN! A CKP PETÍCIÓJA
Miközben kétségbeesett szülők és kialvatlan tanárok próbálnak megbirkózni a rájuk szakadt feladatokkal, Maruzsa Zoltán azt nyilatkozta, hogy a digitális munkarend kiválóan működik, mindenki maradéktalanul boldog, a NAT-ot pedig már csak azért sem kell visszavonni, mert a tanároknak most bőven lesz idejük a bevezetéssel kapcsolatos feladatokra. Követeljük, hogy ebben a nehéz helyzetben más országok gyakorlatával megegyezően ne a tanórai haladás és a korábban kitűzött tanári feladatok maradéktalan elvégzése, a tanárok ellenőrzését biztosító adminisztráció legyen az elsődleges! Az oktatási vezetés intézkedéseivel azt segítse elő, hogy a tanárok, a gyerekek és a szülők egészségben és lelki sérülések nélkül vészeljék át a járvány nehéz időszakát!
(Forrás: ckpinfo)
 
2020.03.19.
Jelen állás szerint lesz érettségi, de jobban szétültetik a diákokat
„A kormány oktatási akciócsoportja dolgozik az érettségi lebonyolításának különböző forgatókönyvein” – nyilatkozta Maruzsa Zoltán, köznevelésért felelős államtitkár az Inforádiónak.Úgy látja, ha a járvány terjedése mérsékelt marad, a diákokat több tanterembe szétültetve a jelenlegi szabályok szerint is megtarthatók a vizsgák. „Ha a helyzet romlik, nyilván szóba jöhet mind az időbeni eltolás, mind pedig egyéb oktatási-, levelezési megoldások” – tette hozzá. Az államtitkár további konkrétumokat nem árult el. „Egyelőre minden érettségizőnek azt tanácsolom, hogy a felkészülésre fókuszáljon. És természetesen kezelni fogjuk a helyzetet, ahogyan a körülmények is lehetővé teszik”
(Forrás: Magyar Narancs)
 
2020.03.19.
Felmondások és tanárelbocsátások a koronavírus miatt – a fenntartó persze nem tud és nem tehet semmiről
Bajba kerültek a megbízási szerződéssel foglalkoztatott tanárok, mert többeknek azonnali hatályú felmondással szüntetik meg munkaviszonyukat – írja a Népszava. Több tucat megkeresés érkezett a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetéhez (PDSZ), hogy jellemzően napközis tanároknak, de testnevelőtanároknak is megmondták, nincsen szükség a munkájukra. Volt olyan, akinek SMS-ben mondták fel a megbízási szerződését. A PDSZ felhívta az érintettek figyelmét: ha a megbízási szerződésben van felmondási idő, azt minden tankerületnek be kell tartania.
(Forrás: 168 óra)
 
2020.03.19.
Sokan segítenek az oktatás megfelelő átállításában
zámos cég ajánlotta fel segítségét a tantermen kívüli digitális oktatásra való átálláshoz: tanároknak, szülőknek nyújtanak szakértői, technikai támogatást, távoktatást lehetővé tevő platformokat, szoftvereket mutatnak be vagy éppen a tanítást, tanulást segítő hasznos linkeket gyűjtenek csokorba. A Microsoft Magyarország munkatársai például ingyenes webes tanfolyamokon mutatják be a digitális oktatás lehetőségeit pedagógusoknak. Közleményükben azt írták, a digitális oktatás könnyen begyakorolható, nagyon sok tanárnál és diáknál már most is megvannak az ehhez szükséges eszközök és szoftverek. Az Office-csomagban elérhető Teams és a One Note oktatási változatai kifejezetten az iskolák igényei­re szabott funkciókkal rendelkeznek. A Microsoft minden diáknak és tanárnak díjmentesen biztosítja a szükséges szoftvereket, amennyiben a közoktatásban vagy a felsőoktatásban tanulnak.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.03.19.
A PDSZ azt kérte az államtitkártól, hogy nyilatkozatait a szokásosnál körültekintőbben igazítsa a valósághoz
A politikus csütörtök este beszélt az Inforádió Aréna című műsorában. A járványügyi intézkedések részeként hétfőtől a tanítás digitálisan folyik tovább. Maruzsa Zoltán ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a visszajelzések alapján azt tapasztalják, hogy boldogság van szerte a rendszerben, a kollégák felzárkóztak a feladathoz. Közölte, hogy jól vizsgázik a digitális munkarendet lehetővé tevő KRÉTA-rendszer. Kijelentette, hogy a kormány oktatási akciócsoportja már dolgozik az érettségi lebonyolításának különböző forgatókönyvein is, ugyanis ha a helyzet romlik, szóba jöhet az időbeni eltolás, illetve egyéb oktatási-, levezetési megoldások is. Leszögezte, hogy a módosított Nemzeti alaptanterv szeptemberi bevezetését nem halasztják el, és a pedagógusoknak most úgyis több a szabadideje a felkészüléshez.
(Forrás: Népszava)
 
2020.03.19.
Maruzsa szerint szóba jöhet az érettségi elhalasztása, de egyelőre mindenki fókuszáljon a felkészülésre
Ha a koronavírus-járvány terjedése mérsékelt marad, a diákokat több tanterembe szétültetve megtartható az érettségi, mondta Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár csütörtökön az Inforádió Aréna című műsorában. „Ha a helyzet romlik, nyilván szóba jöhet mind az időbeni eltolás, mind pedig egyéb oktatási-, levezetési megoldások,” „Azért nem szeretnék erről pedig most több konkrétumot mondani, mert kellő időben a kormány erre nézve meg fogja hozni a döntéseket.
(Forrás: 444.hu)
 
2020.03.19.
Pedagógus állások veszélyben, lemondanak a napközis tanárokról
öbb tucat megkeresés érkezett az elmúlt napokban a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetéhez (PDSZ) arról, hogy a tankerületi központok azonnali hatállyal elküldik a megbízási szerződéssel foglalkoztatott tanárokat – erről Nagy Erzsébet, a PDSZ pécsi ügyvivője számolt be lapunknak. Bár vannak köztük szakos oktatók is – például testnevelőtanárok –, a megkeresések egy jelentős része olyan pedagógusokról érkezett, akiket délután, a napközis ellátásban foglalkoztattak az iskolák. A héten bevezetett digitális távoktatási munkarend miatt ugyanis az ő munkájukra jelenleg nincs szükség. Volt olyan érintett, akinek SMS-üzenetben mondták fel a megbízási szerződését.
(Forrás: Népszava)
 
2020.03.17.
Digitális oktatás – A köztévé is közvetíti az oktatási műsorokat
A koronavírus-járvány megfékezésére hozott intézkedésekkel összhangban, segítve az otthon tanuló diákok munkáját a közmédia számos oktatási tartalmát mostantól – amíg a helyzet indokolja – az M5 kulturális csatorna napi műsorában sugározza – számolt be az Origo. Március 16-tól minden hétköznap reggel 8.00-tól 14.30-ig az alábbi tematikájú műsorokkal készülnek.8.00 órától -11.00 óráig az 5-8. osztályos diákoknak szánt Felsős című műsorokat sugározzák, Biológia, Magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, művészetek és informatika témakörben.
(Forrás: Mandiner)
 
2020.03.17.
A koronavírus elindíthatna akár egy valódi oktatási reformot is
Az iskolabezárás miatt akár észre is vehetné az oktatási rendszer, hogy 2020-at írunk. Technológiailag majdnem minden adott lenne ahhoz, hogy korszerű távoktatásra álljunk át ideiglenesen, ám változtatni kell a pedagógiai szemléleten, s ez már nehezebb ügy. A hátrányos helyzetű térségekben persze nem biztos, hogy a diákok hozzáférnek a nethez, és az sem bizos, hogy van megfelelő eszközük ahhoz, hogy bekapcsolódjanak a távoktatáshoz. Bemutatunk néhány olyan platformot, amit bármely iskola használhat.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.03.17.
Viharos gyorsasággal álltak fel a digitális operatív törzsek az iskolákban
A legtöbb helyen izgalmas kihívásként tekintenek a tanárok a közoktatás digitális térbe helyezésére, napok óta az innovációs lehetőségeken gondolkodnak a tantestületek. Mindenképp egy nagy oktatási és szociális kísérletről van szó, aminek azért megvannak a veszélyei is: a leszakadó rétegek hátrányai várhatóan még inkább nőnek.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.03.16.
Sem a polarizált magyar közoktatás, sem a viharvert tanártársadalom nem áll készen a gyors digitális fordulatra
Az elkövetkezendő időszak egyik legnagyobb kérdése, hogy lehet-e most digitális fejlesztést rákényszeríteni a teljes tanártársadalomra, illetve hogy mindez milyen következményekkel és áldozatokkal fog járni. Az már biztos, hogy most nem jön jól a magyar közoktatást jellemző nagyfokú egyenlőtlenség
(Forrás: Qubit)
 
2020.03.13.
Az IKT és az oktatási egyenlőtlenségek összefüggései
Elemzésünk fókuszpontjában az áll, hogy vajon az otthoni számítógép- és internethozzáférés, valamint -használat képes-e enyhíteni a társadalmi háttér és a tanulmányi eredmények szoros kapcsolatát, és ily módon csökkenteni az oktatási egyenlőtlenségeket. A 2003 és 2015 közötti PISA-felmérések magyar adatai alapján arra következtetünk, hogy az IKT-hozzáférés egyre kevésbé befolyásolja a teljesítményt, a használat bizonyos típusai azonban pozitívan hatnak rá, míg mások negatív összefüggést mutatnak vele. A kifejezetten tanulásra, iskolai feladatok elvégzésére való IKT-használat a várttal ellentétben inkább csökkenti, semmint növeli az iskolai teljesítményt.
(Forrás: Magyar Tudomány)
 
2020.03.13.
"Fontos, hogy a gyerekek otthon maradjanak. Ez most nem a bandázás ideje!"
Az iskolaépületeket nem zárják be, ezzel is segítve a gyermekétkeztetést, de "vélelmezik, hogy az otthon maradó gyerek otthon kapnak majd enni," és azoknak, akikre az iskolákban felügyelnek, kapnak majd ott enni. Azt, hogy hogyan és milyen eszközöket ajánlunk, a mai napon egy módszertani útmutatóban hozzuk nyilvánosságra, jelentette be. Az otthonmaradó szülőknek egyelőre semmilyen kompenzációt nem tud felajánlani a kormányzat.
(Forrás: 444.hu)
 
2020.03.13.
Bezárják a fővárosi óvodákat és bölcsődéket is
Sajtótájékoztatót tartott Karácsony Gergely szombat délután, ahol a kerületi polgármesterekkel, illetve a fővárosi operatív törzzsel folytatott tárgyalás eredményeit foglalta össze. Karácsony Gergely elmondta, hogy Budapestnek annyiban szerencséje van, hogy ide lassabban ért el a vírus, mint több más városba, és így lehet tanulni a jó gyakorlatokból. A jó gyakorlat pedig nagyon egyszerű: amennyire csak lehet, le kell állnia a városnak, aki csak teheti, maradjon otthon, kerüljük a találkozást másokkal, de közben ne feledkezzünk meg senkiről.
(Forrás: 444.hu)
 
2020.03.13.
Otthon maradhatok hétfőtől a gyerekemmel?
Orbán Viktor péntek este bejelentette, hétfőtől bezárnak az iskolák, és digitális munkarend lép életbe. A diákoknak otthon kell maradniuk, a tanárok digitális eszközökkel folytatják a tanítást. A miniszterelnök azt is kérte, hogy az otthon maradó gyerekekre ne a nagyszülők vigyázzanak, mivel a koronavírus-járvány elsősorban rájuk jelent komoly veszélyt. Így aztán adódik a kérdés: milyen munkajogi lehetőségei vannak a szülőnek, ha nincs kire bíznia a gyereket, így otthon kell maradnia? A Hargittay és Tóth ügyvédi iroda munkajogi szakértői segítségével vettük végig a lehetőségeket.
(Forrás: 24.hu)
 
2020.03.13.
„Ránk szakadt a XXI. század” – Tanárok a digitális távoktatásról
Most hirtelen ránk szakadt a XXI. század. De ha az iskolák jól csinálják, ennek a poshadt, retrográd szemléletnek az alkalmassága, ami a jelenlegi oktatásirányítást jellemzi, megkérdőjeleződet – fogalmazott. Pilz Olivér, a Miskolci Herman Ottó Gimnázium közalkalmazotti tanácsának vezetője emlékeztetett: a kormány által indított Digitális Oktatási Stratégiának 2018-ig kellett volna befejeződnie – ha ez megtörtént volna, most nem kellene azon agyalni, melyik iskola hogyan oldja meg a távoktatást. A Hermanban sem döntöttek még, a tantestület hétfőn fog összeülni.
(Forrás: népszava)
 
2020.03.13.
Így csinálják Európában: tananyag a tévében és virtuális órák
Hétfőn Magyarországon is bezárják az általános és középiskolákat is az egyetemek után, amit az EU 27 országából eddig 19 tett meg országosan, további négy pedig részlegesen. Ez utóbbiak: Franciaország, Hollandia, Németország és Spanyolország. A spanyolok azonban hétfőtől lényegében a teljes lezárás felé mozdulnak el, 10 millió diák marad otthon – írta az El País angol nyelvű kiadása.
(Forrás: index)
 
2020.03.13.
Telefonon vagy levélben is folyhat az oktatás, ha nincs valahol eszköz
Dr. Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár elmondta, hogy felállítottak egy "koronavírus oktatási akciócsoport", az akciócsoport tett tegnap javaslatot a digitális oktatásra történő átállásra. "Az iskola nem bezár, csak más módszerekre áll át" – mondta ezzel kapcsolatban. Ha egy tanár nem rendelkezik a távoktatáshoz szükséges digitális eszközökkel, akkor ő bemehet az intézményekbe, és használhatja az ottan eszközparkot. Az oktatási akciócsoport egyébként azt javasolja, hogy a gyerekekre néhány fős csoportokban vigyázzanak a szülők, akár egy szomszédság közösen, felváltva.
(Forrás: index)
 
2020.03.13.
Bezárt iskolák, felfüggesztett szűrővizsgálatok, nem küldik nyugdíjba az orvosokat - itt az első adag rendelet
Megjelent az iskolák bezárásáról szóló rendelet, az óvodákról és bölcsődékről ismét az önkormányzatok dönthetnek. Állami fogászati ellátást csak sürgős esetben lehet igénybe venni, az orvosokat nem kell nyugdíjba küldeni. A gyerekükkel otthonmaradó szülők megsegítéséről továbbra sincs döntés.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.03.13.
Orbán Viktor: Hétfőtől bezárnak az iskolák
Hamarosan rendeletet hoznak arról, hogy március 16-a hétfőtől új oktatási munkarend lép életbe: a tantermen kívüli digitális munkarend. Ezt azt jelenti, hogy a gyerekek nem mehetnek be az iskolába, az igazgatóknak viszont be kell menniük, a tanároknak pedig folytatniuk kell a tanítást. Digitális eszközökről otthonról, ha nincs ilyenük, akkor az iskolából kell tanítani a gyerekeket. Így a szokott rendben az érettségi vizsgákat is jó eséllyel meg tudják majd tartani. Csak olyan tanítási módok lesznek, amiket otthonról tudnak biztosítani. Azt a kormányfő is elismerte, hogy az ehhez szükséges infrastruktúrát még nem építették ki teljesen, ezért most idő előtt kell megindítani, így lehet, hogy döcögni fog, de így még mindig jobb, mintha egyáltalán ne lenne tanítás.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.03.11.
Sorra zárják be az iskolákat Európában
Az ENSZ-hez tartozó Unesco közlése szerint 22 ország vezetése döntött úgy, hogy a koronavírus elleni védekezésképpen bezáratja az összes iskolát - írta csütörtök reggel a BBC, de aztán a nap folyamán ez a szám nőtt:csütörtökön Írország is az iskolabezárás mellett döntött és ugyanígy határoztak Norvégiában is. Tehát a jelen állás szerint 24 ország zárja be az iskolákat. A TELJES ISKOLABEZÁRÁSRÓL SZÓLÓ DÖNTÉSEK VILÁGSZERTE 372 MILLIÓ GYEREKET ÉRINTENEK. Legutóbb Dánia döntött úgy, hogy valamennyi iskoláját bezáratja, beleértve az egyetemeket is. A dánok azután döntöttek így, hogy megugrott a fertőzöttek száma, most 514-nél tart.
(Forrás: index)
 
2020.03.11.
Nem igaz, hogy meg kellene ismételni a tanévet, ha bezárnák az iskolákat
Határozottan cáfolta a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke Gulyás Gergely miniszter szerdai kijelentését, mely szerint a teljes tanév megismétlését és érvénytelenítését eredményezné, ha az általános iskolákat, középiskolákat is be kellene zárni a koronavírus terjedésének megelőzésére. Szabó Zsuzsa lapunk kérdésére elmondta, az elmaradt órák pótlására később hat napos tanítási hetet is el lehet rendelni, a jogszabályok továbbá arra is lehetőséget biztosítanak, hogy az iskolákban a következő tanévben pótolják az elmaradt tananyagot. Sőt, miután a kormány kihirdette a járványügyi vészhelyzetet, a tanév rendjéről szóló rendeletet is módosíthatnák. A PSZ a napokban fejezte be országjáró körútját, a tapasztalatok alapján pedig elmondható: a pedagógusok egyre jobban tartanak a vírus terjedésétől, különösen a nyugdíjasként alkalmazott tanárok aggódnak.
(Forrás: Népszava)
 
2020.03.11.
PDSZ: Igenis be kell zárni az iskolákat!
A nyilvánosságra hozott adatok szerint igaz, hogy az átlagos kontaktok alapján a fertőzés valószínűsége 8 százalékos, de a családon belül és zárt csoportokon belül ennek akár hatszorosa lehet a fertőzés veszélye. Bár a fiatal korosztály megbetegedési rátája szerencsére alacsony, észrevétlen vírushordozóként azonban nagy veszélyt jelenthetnek a vírus terjedése szempontjából – írja közleményében a PDSZ. Úgy vélik, fontos lenne minden fronton a megelőzés, az, hogy a gyermekek, az óvoda, iskola ne legyen terjesztője a vírusnak, hiszen sok helyen még mindig nincs kézfertőtlenítő, de van, ahol a szappan és a kéztörlő is hiányzik. Azt a tényt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a pedagógusok átlagéletkora már igen magas, és sok intézményben a nyugdíjas kollégák alkalmazásával tudják csak enyhíteni a tanárhiányt.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.03.11.
Gyerekellenes, pedagógusellenes, nemzetellenes: mi a baj a NAT-tal?
Nahalka István a Civil Közoktatási Platform oldalán összegezte az eddig született kritikai megállapításokat a NAT-2020-szal és a nyomában megjelenő kerettantervekkel kapcsolatban.Az átfogó problémák közt több különböző formában is megjelenik a kritika, miszerint az új NAT nem felel meg a kor kihívásainak, sőt, „a jelentől viszolygó, a 21. század kihívásaira süket, életidegen, korszerűtlen”, ráadásul „tananyagtartalma morálisan vállalhatatlan”.És talán a legfontosabb meglátás ez:„Komoly kritikákat váltott ki a NAT szakmai körökben, megosztotta a társadalmat, márpedig a Nemzeti alaptantervnek éppen az a feladata, hogy megteremtse azt a nemzeti alapot, amelyre egy korszerű, XXI. századi oktatás épülhet.”
(Forrás: mérce)
 
2020.03.11.
L. Ritók Nóra: Míg mindannyian belezuhanunk
Az iskolai erőszak is valahogy így alakul. A rendszer működési hibái hozzák létre. Számomra egy látlelet ez, olyasvalami, ami ráadásul pontosan megjósolható volt. Legalábbis a terepen dolgozva, a családok, a szegregált iskolák, és a feladatait betölteni nem képes intézményrendszer szintjéről megtapasztalva ezt az egészet, már sokkal korábban világosan látszott, hogy ez megtörténhet. De hiába volt jelzés sokfelől, a döntéshozói szint ezekről nem akart tudomást venni, és most sem ez történik – sokkal inkább a hibáztatás és a hatósági eszközök újra hadba állítása.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.03.11.
„A tanítók pedagógiából elégtelent ad(ná)nak Maruzsa Zoltánnak”
A Magyar Nemzet március 6-ai számában Maruzsa Zoltánnak, az oktatás irányítás ténylegesen első számú vezetőjének sikerült a tankönyvekkel kapcsolatban több olyan állítást tennie, mely köszönő viszonyban sincs a valós helyzettel, legalábbis ami az alsó tagozatos magyar irodalom tantárgycsoportot érinti – állítja a Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesülete. Maruzsa állítása szerint a tankönyvek átalakítása az új Nemzeti alaptantervhez és kerettantervekhez nem akkora probléma, hiszen a tananyag csökkent, így csak kihagyásokra van szükség. Elsőben egyébként sem jellemző a tankönyvek használata.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.03.11.
Koronavírus: egyre reálisabb a tanítási szünet
Bár a koronavírus-járvány miatt egyre több szomszédos ország zárja be az iskolákat, a magyar hatóságok erre még nem szánták el magukat. A Klubrádióban a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke azt mondta, amióta ő pályán van, még nem volt ilyen, de most egyre reálisabbá válik ez a forgatókönyv, hiszen a biztonság miatt az a lényeg, hogy ne terjedhessen a vírus.Horváth Péter szerint a kényszerszünet nehéz helyzetbe hozná az iskolákat, amelyek többsége nem tudna mit kezdeni a nyárba még inkább belógó tanév időjárásával. A jogszabályok alapján ugyanis nagyjából 180 napot kell iskolába járni, pótolni kellene a kieső tanítási napokat, a meleg idő azonban sokszor már május végén is gondot okoz.
(Forrás: 24.hu)
 
2020.03.09.
z iskolákat egyelőre nem zárják be
Az óvodákat, iskolákat egyelőre nem zárják be, de azt javasolják, a március 15-i megemlékezést ne tartsák meg.Az Olaszországból most hazatérőket két hét önkéntes karanténra kérik, a határon egy idő után őket is szűrni és regisztrálni fogják.Jelenleg 12 koronavírusos beteg van Magyarországon, a Szent László Kórház 16 munkatársa karanténban van. Müller Cecília országos tisztifőorvos szerint van elég lélegeztetőgép (1600, de folyamatban van továbbiak beszerzése is), a Kútvölgyi Kórházat azért ürítik ki, hogy legyen elég hely az esetleges koronavírusos betegeknek.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.03.09.
Gyarmathy Éva: Karanténba az oktatással!
Gyarmathy Éva 139 Magyarországon még hivatalosan nem zárták be az oktatási intézményeket, miközben már konferenciákat és tudományos üléseket és a március 15-i ünnepségeket is lemondták. Pedig az előbbiekben sokkal jobban terjed a vírus. Tulajdonképpen nem is kellene kinyitni az iskolákat. Vélemény.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.03.08.
„Vakugrásnak” nevezték a szakképzés átalakítását
Aláírásgyűjtéssel tiltakoznak a Szegedi Szakképzési Centrum dolgozói az új szakképzési törvény ellen, petíciójukat hétfő délben adták át Budapesten az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak (ITM). A tiltakozók, valamint a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) nevében Mészáros Imre sajtótájékoztatót is tartott, ahol arról beszélt: a szakképzés átalakításában évek óta a káosz az úr.
(Forrás: Népszava)
 
2020.03.08.
Hajnal Gabriella: A legfontosabb, hogy a gyerek szeresse az iskolát
Meg fogjuk teremteni a feltételeit annak, hogy ha csak két-három tanuló szeretne fizika- vagy kémiafakultációt egy iskolában, akkor ennek a néhány gyereknek is megtartsák a felkészítőt – mondta a Magyar Nemzetnek adott interjújában Hajnal Gabriella. A Nemzeti alaptanterv megújításáért felelős miniszteri biztos, a Klebelsberg Központ elnöke kiemelte: a kerettantervekben elképzelhető még módosítás, de nem a mostani vélemények, hanem csakis a bevezetést követő tapasztalatok alapján. Beszélt a tantervek elleni tiltakozásokról is, például arról, hogy egyes iskolák már a szülői közösségeket, sőt a szülők egymást is levelekkel bombázzák, hergelik. Sokszor anélkül, hogy egyáltalán olvasták volna a Nemzeti alaptantervet.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.03.08.
Tovább bővül az iskolai wifihálózat
Néhány éve még sem a tanárok, sem a diákok nem használhattak az oktatási intézményekben saját wifihálózatot. Azonban tavaly óta a Digitális oktatási stratégia részeként háromezernél is több közoktatási intézményben adtak át a Diákháló programban iskolai wifit. Az eddigi eredményekről beszélt a Magyar Nemzetnek a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség elnöke, Szijártó Zoltán.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.03.08.
Hajnal: A NAT már nem fog változni
Az interjúval feltehetőleg a Takaró Mihály szélsőjobboldali oktatáspolitikus, a NAT egyik szerzője azon, óriási felháborodást keltett nyilatkozatának hatását próbálták enyhíteni, miszerint "Az iskola nem a gyermekek igényeit kielégítő intézmény". A mostani cikk címe ugyanis az, hogy "A legfontosabb, hogy a gyerek szeresse az iskolát." Az interjúban a kérdések sem érintették az új NAT-tal szemben érkezett legfontosabb kifogások többségét, például azt, hogy a kritizálók szerint annak alapvető hozállása retrográd, a tananyag felmondására, nem pedig az önálló gondolkodásra ösztönöz, illetve azt, hogy a történelem és a magyar irodalom oktatását mélyen átpolitizálná, szinte propaganadisztikus lendülettel.
(Forrás: 444.hu)
 
2020.03.07.
Igazat mond-e az államtitkár?
Maruzsa Zoltán államtitkár állítása:“…Miklósi Lászlóék (Történelemtanárok Egylete) a kormány oktatási intézkedéseiről nyilvánosan még soha nem nyilatkoztak pozitívan…” „Hazugság, hogy nem volt egyeztetés”
(Forrás: Történelemtanárok Egylete)
 
2020.03.07.
Balavány György: Egyházi iskolák tiltakozása: ez a tűz már nem oltható el
A történet legalább annyira szomorú, mint amennyire reményt keltő. A Budapesti Piarista Gimnázium honlapján megjelent – az új NAT, valamint a közoktatás visszásságai ellen szót emelő – állásfoglalásra gondolok, illetve az azt követő botrányra.Itt ez a Nemzeti alaptantervnek hívott izé, ami fű alatt, érdemi szakmai egyeztetés nélkül született, ahogy az efféle dolgok NER-Magyarországon születni szoktak. Hazafias, jobboldali, keresztény és konzervatív akar lenni, mintha bizony egy ország közoktatását alá kéne rendelni bármiféle ideológiának; mintha nem az volna egy alaptanterv dolga, hogy a közre – vagyis mindenféle diákemberre – terjessze ki a fókuszát, konszenzusos legyen és korszerű, ráadásul hasznos tudást és készségeket közvetítsen.De láthatóan nem ez a Takaró-különítmény ambíciója, hanem az, hogy fideszes agymosodává tegye az iskolarendszert.
(Forrás: 24.hu)
 
2020.03.05.
Több mint 200 iskolában, 65 különböző településen tiltakoznak már a NAT ellen
Eddig 211 iskolából érkezett tiltakozás a januárban megjelent új Nemzeti Alaptanterv ellen. Összesen 65 különböző település intézményei, főleg általános és középiskolák vannak a tiltakozók között. Ezen kívül számos egyetemi tanszék, 18 szakmai szervezet és több oktatási szakértő is bírálta az alaptantervet - írta közleményében az aHang és a Civil Közoktatási Platform. A két szervezet egyúttal bejelentette: külön oldalt indítanak, ahol összegyűjtik az alaptantervet bíráló eddigi összes nyilvános állásfoglalást, és ide várják az ezután beérkező nyilvános tiltakozó leveleket is.
(Forrás: 444.hu)
 
2020.03.05.
Őszinte fórum Fehérgyarmaton
A fehérgyarmati Deák Ferenc Gimnázium és Kollégium aulájában találkoztak annak a szakmai fórumnak a résztvevői, amelyet a Nemzeti Pedagógus Kar Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei területi szervének vezetősége hívott össze. A szervezők arra vállalkoztak az érdeklődő intézményvezetők és pedagógusok előtt, hogy szakmailag hiteles előadók segítségével bemutatják mindazon változásokat, amik a nemzeti köznevelés előtt állnak. Kulcsár Judit, a Nemzeti Pedagógus Kar megyei elnöke köszöntötte a közel kétszáz résztvevőt.
(Forrás: szon.hu)
 
2020.03.05.
„Hazugság, hogy nem volt egyeztetés” (interjú Maruzsa Zoltánnal)
Az elmúlt két évtizedben sok iskola a csökkenő tanulólétszámra rea­gált azzal, hogy bővítette a tantárgyi kínálatot, az órarendek túlzsúfolásának azonban gátat szab a módosított Nemzeti alaptanterv, amely évfolyamonként maximálja a tanulók terhelhetőségét – hangsúlyozta lapunknak a köznevelésért felelős államtitkár. Maruzsa Zoltán szerint a változtatások szakmai megalapozottságát jól jelzi, hogy a Nemzeti alaptanterv elvi alapjait és a tantárgyak többségét nem éri érdemi kritika, a bírálatok hangsúlyosan az identitásképző tárgyak esetén jelennek meg, ráadásul meglehetősen kiszámítható módon. Az államtitkár lapunknak arról is beszélt, hogy a tantervi változások mintegy negyven tankönyv átdolgozását teszik szükségessé, de mivel főleg tananyagcsökkentés várható, a munka időben elkészül.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.03.05.
„Ha a NAT egyik fele jó, a másik meg totál problémás, akkor ez egy dilettáns tanterv”
„Miért állít engem olyan helyzet elé egy oktatáspolitikai dokumentum, hogy én annak ne tudjak megfelelni?” – teszi fel a kérdést a Nemzeti alaptantervre utalva Pethőné Nagy Csilla középiskolai magyartanár, tankönyvszerző. Szerinte egy szaktanárnak választania kell: vagy a NAT modern pedagógiát leíró bevezetőjéhez tartja magát, vagy a tartalmat leíró másik feléhez. Az egyiket mindenképp el kell szabotálnia, mert együtt nem lehet megtanítani a kettőt. Tankönyveinek a jogait szerette volna megszerezni az Oktatási Hivatal, de ő nem járult hozzá azok NER-esítéséhez (BAlla István interjúja).
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.03.05.
Szülői szervezet: a NAT visszavonása nem elég, iskolabezárással kell elérni a régi tanterv visszaállítását
Az Európai Szülők Magyarországi Egyesülete (ESZME) szerint nemcsak az új, hanem a jelenlegi NAT-ot is vissza kell vonni, mert az úgy terheli túl a gyerekeket, hogy közben a legfontosabb készségek és képességek fejlesztése az iskolában nem történik meg. Ezért szerintük drasztikus lépésre is szükség lehet.Az ESZME közleménye szerint a változást akár úgy is ki lehetne kényszeríteni, hogy az állami oktatási intézmények nem nyitnak ki 2020. szeptember 1. után határozatlan ideig. A szülői szervezet emlékeztet arra, hogy számos ország tapasztalatai mutatják, hogy „a nem tárgyalóképes kormányzattal szemben csak a határozatlan idejű és totális oktatási akciók hatásosak. Ehhez megnyerhető a szülők támogatása.”
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.03.02.
Szakmaiság és politikum a NO NAT mozgalomban
A pedagógusok mozgalmát kezdettől – és a NAT elleni mozgalmat jelenleg – áthatja ez a dilemma: politikai ellenállásról van szó, vagy szakmai kritikáról? Újra és újra megfogalmazódik, hogy maradjunk szigorúan a szakmai kereteken belül, ne tévedjünk a politika ingoványos talajára. Annál is inkább jogosnak tűnik ez a figyelmeztetés, mert a kormány sem unja meg, hogy Gyurcsány láncos kutyájának tekintsen mindenkit, aki kritikai hangot üt meg vele szemben.
(Forrás: hotigris.blogspot.com)
 
2020.03.02.
Korokon átívelő értékek a tantervben
Az irodalmi kánon legfontosabb újítása, hogy a városi, liberális polgári irodalom kiegészül a nemzeti konzervatív polgári irodalommal, valamint a határon túlra szorult Kárpát-medencei magyar irodalommal – hangsúlyozta lapunknak a módosított Nemzeti alaptanterv (NAT) és a kerettantervek kapcsán Takaró Mihály József Attila-díjas irodalomtörténész. A tananyag-szabályozás magyar nyelv és irodalom fejezeteinek készítésében részt vevő, Magyar Örökség és Németh László-díjas tanár azt mondta: a szerzők megítélési alapja csakis az életmű és az érték lehet, ebbe pedig nem fér bele az a világnézeti harc, amit ma sokan szakmai álarcban próbálnak folytatni a NAT ellen. Kitért arra is, hogy a megújult szabályozás régi és jogos igényt kielégítve újra megerősíti a tanár pozícióját, és soha nem látott szakmai szabadságot biztosít a pedagógusoknak.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.03.01.
Ezer pedagógus arconrúgásáról
Állásfoglalás az oktatás mai helyzetéről címmel közölt vitairatot és alatta több mint ezer aláírást péntek reggel a pesti Piarista Gimnázium honlapja. Az egyházi iskolákban dolgozó pedagógusok a NAT-vita nyomán világossá teszik, hogy a magyar oktatás válságban van: méltatlan pedagógusbérek, túlzott óraterhek, tanárhiány, a pedagógusi szerep- és szemléletváltás feltételeinek fogyatékossága. A budapest.piarista.hu-n közölt állásfoglalás kitér a NAT-ra is, de határozottan nem ideológiai, hanem szakmai alapon, üdvözölve a helyenként megjelenő korszerű pedagógiai szemléletét, kritizálva az egyeztetés elmaradását, illetve a bevezetésre adott minimális időt.
(Forrás: válasz online)
 
2020.03.01.
Itt a teljes névsor: ők 45-en készítették elő a NAT-ot
Tanárok, diákok, iskolák sora tiltakozik hetek óta a kormány által legyártatott új Nemzeti alaptanterv (NAT) és a kerettantervek ellen. A nyilatkozatokban szakmai és világnézeti kritikák is megfogalmazódtak, a múlt héten pedig az egyházi iskolák tanárai nyilvánították ki, hogy ebben a formában nem a várt megújulást segítik az oktatás alapdokumentumai, hanem inkább gátolják a korszerűbb pedagógia érvénysülését. Az Oktatási Hivatal Szél Bernadettnek megküldött névsorából az egyébként nem derül ki, hogy kit milyen szerepkörre vettek fel a NAT-csapatban. Az Oktatási Hivatal szerint valamennyiüknek az volt a feladata, hogy „szakmai támogatás biztosítsanak az új tantervi-tartalmi szabályozók készítéséhez”, amihez a „minőségbiztosítás” is hozzátartozott. Az OH szakmai fejlesztő munkakörben bruttó 480 ezer forintos bérezéssel alkalmazta őket.
(Forrás: 24.hu)
 
2020.03.01.
Mohás Lívia: A szellem és lélek belső tereiről
A valódi nevelés a szellem és a lélek ügye. Minden egyéb, ami manapság körülötte zajlik, többnyire külsőségekkel akar hatni, javítani, operálni. Bekamerázni az iskolákat? Iskolarendőrséget fölállítani? Külső megközelítések. Az új tanterv beláthatatlan vitákkal bajlódik? Kell-e kötelező ideológia? Visszalépés vagy örömteli, ha a nemzeti és a keresztény szellemiség uralja az alaptantervet? Külső megközelítések. Rá kell bízni a pedagógusra! Amit saját meggyőződésének erejével közvetít, abból belső élménye lehet a diáknak.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.03.01.
Nem igaz, hogy csak néhány oktató és 7 középiskola tiltakozott a NAT ellen
Kásler Miklós a Kossuth Rádió Jó reggelt, Magyarország című műsorában reagált a Nemzeti Alaptantervvel kapcsolatos véleményekre kedd reggel. Emellett pedig bejelentette azt is, hogy „szeptemberre minden elkészül”, így a következő tanévben már bevezetik a NAT-ot és a kerettanterveket is – írja az MTI.Az emberi erőforrások minisztere továbbá arról is beszélt, hogy mintegy 3 ezer középiskola van az országban, és összesen csak 7 iskolából tiltakoztak a NAT bevezetése ellen, illetve mindössze néhány egyetemi oktató csatlakozott hozzájuk, szerinte pedig ez „csekély, 1 százalék alatti”.Csakhogy amit Kásler mondott arról, hogy hányan is tiltakoztak a NAT ellen, az súlyos csúsztatás.
(Forrás: mérce)
 
2020.03.01.
Persze, sztrájkolhatnak a tanárok, de majd csak tanítás után
Csak akkor engedné meg a munkabeszüntetést a sztrájkra hajlandó pedagógusoknak az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi), ha a gyermekfelügyelet biztosítása mellett az első négy-öt órájukat is megtartják. Az „ajánlatot” Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár vetette fel a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) képviselőinek a legutóbbi sztrájkbizottsági tárgyaláson. „Kijelentettük, hogy ezt az ajánlatot egy az egyben elutasítjuk, még vitaalapnak sem tekintjük” - olvasható a szakszervezet beszámolójában. Az államtitkár erre azt felelte: mivel más sztrájkbizottságoknak is a fenti ajánlatot adták, ezt nem fogják visszavonni, de arra kérte a szakszervezet képviselőit, küldjenek újabb ajánlatot az Emmi számára jogi érveléssel alátámasztva, majd a közeljövőben egyeztessenek megint a kérdésről. A PDSZ tervei szerint erre már a héten sor kerülhet. Jelezték: ha a minisztérium nem fogadja el javaslatukat, bírósághoz fordulnak.
(Forrás: Népszava)
 
2020.03.01.
Szükségünk volt egy olyan történetre, ami motiválja a nehéz sorsú gyerekeket
Bogdán Árpád Gettó Balboa című filmjében egy megtért, egykori nyolcadik kerületi gengszter tanítja bokszolni a kerület kallódó fiataljait. Tanítványai közül kitűnik tehetségével Zolika, aki nehéz körülményei ellenére profi bokszoló szeretne lenni. Az ő útját követhetjük végig a filmben.
(Forrás: hvg.hu)
 
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep