2020.07.31.
Hibrid tanításra kell felkészülni szeptembertől az iskolákban
A műsorban felidézték, hogy Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár korábban azt mondta, remélhetőleg hagyományosan, normál munkarendben lehet elkezdeni az új tanévet, de arra is fel kell készülni, hogy esetleg ismét digitális oktatásra kell átállniuk az iskoláknak a koronavírus-járvány miatt. Horváth Péter erre reagálva elmondta, tapasztalataik szerint már a diákok, a szülők és a pedagógusok is nagyon várják a szeptemberi hagyományos iskolakezdést. Ugyanakkor bizonyos egészségügyi szabályokat alaposan át kell gondolni: maradnak a kihelyezett fertőtlenítőszerek az iskolák folyosóin, és figyelni kell a távolságtartási szabályokra a termekben is.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.07.31.
A család és a nemzet értékeire épít a tananyag
A család, a nemzet és a szülőföld fontosságáról tanulhatnak a diákok az új kerettantervhez igazodó kötelező olvasmányokon keresztül. Az ötödikesek számára előírt irodalmi művekben hangsúlyosan jelenik meg a szűkebb és tágabb közösséghez való kötődés érzése, amelynek közvetítéséhez új verseket, meséket is bevontak a tankönyvfejlesztők. Összességében csökkent a kötelező olvasmányok száma.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.07.31.
Újabb nemzetközi siker: most a kémia diákolimpián szereztek érmeket a magyar diákok
A koronavírus-járvány miatt idén online rendezték meg a versenyt, így elméletre szorítkozó dolgozat alapján hirdették ki a nyerteseket. A dolgozatot a diákok személyes tanári felügyelet mellett írták meg. A közleményben azt írták, hogy Magyarországot a versenyen négy középiskolás képviselte, mindannyian kiemelkedően szerepeltek, egy ezüstérem és három borzérem született: Benkő Dávid, a Budapesti Fazekas Mihály Gimnázium tanulója lett ezüstérmes, Ficsór István Dávid, a kecskeméti Református Gimnázium, Fajszi Bulcsú, a Budapesti Fazekas Mihály Gimnázium és Garamvölgyi István, a kecskeméti Katona József Gimnázium tanulója pedig bronzérmes.
(Forrás: eduline)
2020.07.26.
A kormány elmagyarázza, miért nagyszerű hír, hogy 20 éve nem jelentkeztek ilyen kevesen egyetemre
A számok mögött súlyos tendencia van: mintegy 20 ezerrel kevesebben jelentkezett felsőoktatási intézménybe, ez 19 éve nem látott negatív rekord, ráadásul a felvettek száma is durván csökkent, 79 ezerről 68 ezerre. Nehéz ebből győzelmi jelentést gyártani, de az Innovációs és Technológiai Minisztérium sajtóosztályának sikerült. Péntek délutáni közleményükben a fenti adatokat kihagyták, helyette viszont elkészült ez a bekezdés: A jelentkezők közel háromnegyede tehát felvételt nyert az általa megjelölt felsőoktatási intézménybe, így a sikertelenül felvételizők száma 33 ezerről 23 ezerre csökkent. Tavalyhoz képest 8 százalékkal nőtt a mesterképzésre felvett hallgatók száma. A felvettek több mint 80 százaléka állami finanszírozásban kezdheti meg tanulmányait.” „Az ideihez hasonlóan magas arányban még soha nem kerültek be felsőoktatási intézményekbe a jelentkezők. 2020-ban a sikeres felvételit tevők aránya elérte a 74 százalékot. ”
(Forrás: 444.hu)
2020.07.26.
Segítsen az állam a közös digitális oktatási platform kialakításában!
Azért kell közös platform, hogy minden tanár ugyanazzal dolgozzon – mondta Kunhalmi Ágnes, hozzátéve: „Legyen mindenhol eszköz, legyen mindenhol laptop, (…) ne a zsebből fizesse a pedagógus az internet-előfizetését otthon, vagy akkor ezt a fizetésében vagy valamilyen módon kompenzálják neki.”Kritizálta Maruzsát, amiért sikersztoriként akarja eladni az „elképesztő fejetlenséget” az oktatásban a járvány alatt, és azért is, mert azt mondta: több szabadidejük volt a pedagógusoknak.
Riporteri kérdésre a 2022-es választásokra való felkészülésről az MSZP választmányi elnöke azt mondta: az ellenzéki pártok már elkezdtek egyeztetni a köztársasági minimumprogramról; az oktatás és az egészségügy területén voltaképp már a 2018-as választások előtt készen volt a program e két területen.
(Forrás: mszp.hu)
2020.07.26.
Kálmán László: Mi a fenét akarnak tőlünk az iskolában, amikor valamit elemezni kell?
Az irodalmi művekhez persze egészen másképpen kell közelítenünk, mint mondjuk természeti jelenségekhez (vegyük most ide a nyelvi mondatokat is) vagy a matematikai problémákhoz, ezért nyilván az elemzésük is egészen mást jelent. Ennek ellenére azt javaslom, hogy térjünk vissza az elemzés szó eredeti értelméhez, a ‘magyarázat’, ‘megoldás’ típusú értelmezéshez. És akkor, ahogy feljebb már mondtam, valójában válaszokat keresünk az illető jelenséggel kapcsolatban, és minden azon múlik, hogy mire keressük a választ, hogy milyen kérdéseket tudunk megfogalmazni. (És talán az iskolában is erre kellene nagyobb hangsúlyt helyezni: tanuljunk meg jó kérdéseket feltenni.)
(Forrás: Qubit)
2020.07.24.
„A tanárok tanítani akarnak, és nem meghalni”
Amerikában egyre növekszik koronavírusos megbetegedések száma, ennek ellenére Donald Trump az iskolák őszi kinyitását sietteti. Számos oktatási és egészségügyi szakértő küzd ez ellen, mondván, az újranyitás nem biztonságos. Arizonában például 87 orvos írt alá egy Doug Ducey kormányzónak címzett levelet, azt kérve, legalább a következő tanév első negyedében maradjanak zárva az iskolák. Dave Grohl azzal zárta az írását, hogy a tanárok tanítani akarnak, nem meghalni. \"Támogatnunk és védenünk kell őket, mint nemzeti kincseket, mert igenis azok. Nélkülük hol lennénk?\"
(Forrás: hvg.hu)
2020.07.24.
Gyengébben sikerült az idei érettségi a tavalyinál
Összességében alacsonyabb átlagosztályzatok születtek a májusi-júniusi érettségi vizsgákon, mint tavaly. Az emelt szinten vizsgázók körében megnégyszereződött a bukások aránya. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke, Gosztonyi Gábor arra is felhívta a figyelmet, az eredményekben az is közrejátszhatott, hogy idén sokkal kevesebben vizsgáztak, miután a járványhelyzetre tekintettel úgy döntött a kormány, hogy május-júniusban csak a végzős középiskolások, illetve azok érettségizhetnek, akiknek ez feltétlenül szükséges a továbbtanuláshoz. Így törölték az előrehozott vizsgákat, ami mintegy 30 ezerrel kevesebb érettségizőt jelent. A gyengébb eredmények egyik oka lehet az is, hogy idén a szóbeli vizsgák többsége elmaradt.
(Forrás: Népszava)
2020.07.24.
A jelentkezők háromnegyedét felvették valamelyik képzésre
A nagy egyetemek nagyjából úgy szerepeltek az általános felvételi eljárásban, mint az elmúlt években, ennek megfelelően a felvett elsőéves hallgatók számát nézve az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) az első, amelyet a Debreceni Egyetem és a Szegedi Tudományegyetem követ, jelentősen előrelépve a Budapesti Gazdasági Egyetem idén a negyedik a rangsorban, mondta el az Innovációs és Technológiai Minisztérium felsőoktatásért, innovációért és szakképzésért felelős államtitkára a ponthatárok kihirdetése után tartott sajtótájékoztatón.
(Forrás: hvg.hu)
2020.07.24.
Rekordkevesen kezdik el az egyetemet szeptembertől
2020-ban az általános felvételi eljárásban összesen 91 460-an jelentkeztek a felsőoktatásba, közülük ősztől 68 112-en kezdhetik el felsőfokú tanulmányaikat. Magyar állami ösztöndíjasként 55 521-en tanulhatnak tovább, és 12 591 hallgatónak tandíjat kell fizetnie.
(Forrás: eduline)
2020.07.23.
Kibővíthetik a diákhitelt igénylők körét
A Gazdasági Kabinet javaslatot fogalmazott meg a kormány részére annak érdekében, hogy a jövő tanév tavaszi félévében a szakképző intézmények tanulói, illetve a felnőttképzési jogviszonyban résztvevők is élhessenek a diákhitel adta lehetőségekkel – írja az MTI. A szabadon felhasználható képzési hitel akár havi 150 ezer forint is lehet. A szakképzéshez felvett diákhitel visszafizetésére a tanulmányok befejezése után tíz év áll rendelkezésre.
(Forrás: Magyar Narancs)
2020.07.23.
AZ ISKOLAŐRSÉGRŐL ZSARUSZEMMEL
Pozsgai József elmondása szerint komoly felháborodást kelt az exrendőrök körében, hogy a szervezet, amelyet sokan évtizedekig szolgáltak, nem állt ki mellettük, mikor a költségvetés rajtuk spórolt, de most azt várja tőlük, hogy önként álljanak be „sulizsarunak”. Vérmérséklettől függően nevetnek vagy dühöngenek a helyzeten, de az biztos, hogy nem sokan akarnak verebek lenni ott, ahol sasok is voltak már. Még akkor sem, ha a felajánlott 220 ezres bruttó fizetés pont tízezerrel több, mint amit egy pályakezdő tanár hazavisz. Ráadásul a pedagógusoktól már évek óta megvonták a nem anyagi juttatásokat, az iskolaőröknek viszont évi 200 ezer forintnyi cafeteria is jár. Vagyis eljutottunk oda, hogy egy jó fizikumú, egészséges, frissen végzett pedagógus anyagilag jobban jár, ha inkább iskolaőrnek megy a tanítás helyett.
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
2020.07.23.
Már most is olcsóbb az albérlet, de mire kezdődik az egyetem, még olcsóbb lehet
Ingatlanpiaci szakértők szerint sok egyetemista kivár és addig nem köt lakásbérleti szerződést, amíg ki nem derül, hogyan folytatódik az oktatás a felsőoktatási intézményekben szeptembertől. Az árak – nem csak a járvány miatt – csökkentek, és a nagy kínálat miatt még tovább csökkenhetnek. Eközben kollégiumi férőhelyből nemhogy több, kevesebb lett. A kormány még 2016-ban hirdetett kollégiumfejlesztési stratégiát, azt ígérve, hogy országszerte 3500-zal növekszik majd a férőhelyek száma – 2023-ig. Ennél valamivel nagyobb beruházást jelent a Budapest Diákváros projekt, amely – ha megvalósul – 12 ezerrel több fővárosi kollégiumi férőhelyet ad majd az egyetemistáknak. Igaz, 2024-ig.
(Forrás: hvg.hu)
2020.07.22.
Kevesen izgulhatnak idén az egyetemi ponthatárok miatt, és ez nagy baj
Magyarországon kulcskérdés a jelentkezők számának alakulása, a 20-24 évesek felsőoktatásban való részvétele ugyanis elmarad az uniós átlagtól: a magyar fiatalok körében ez az arány 26 százalék volt 2018-ban, miközben az EU-tagállamok átlaga 35 százalék volt. A tendencia ráadásul e statisztikát tekintve is csökkenést mutat, pedig a diploma számos előnnyel jár a munkaerőpiacon és ezáltal persze az életminőséget tekintve is.
(Forrás: g7.hu)
2020.07.22.
Egyre kevesebben akarnak tanárok lenni, durván leesett a pedagógusnak jelentkezők száma
Tavaly még 17 ezer 300 volt a jelentkezők száma, a felvetteké kilencezer körül alakult – írja a lap. Nagyjából hatezren helyezkedtek el pedagógusként, de nem voltak háromezernél többen, akik letették az első minősítő pedagógusvizsgát, vagyis a felsőoktatásban tanárképzésre jelentkezők ötöde marad csak a pályán. A következő években ötezer felett lesz a nyugdíjba vonuló pedagógusok száma, ami lassan a duplája a belépők számának.
(Forrás: 24.hu)
2020.07.22.
Szolgálnak és kézbesítenek: rendőrök viszik házhoz a toborzólevelet
Bár nem kötelező, csak előnyt jelent a rendvédelmi vagy rendészeti végzettség és tapasztalat azoknál, akik iskolaőri állásra pályáznak (s mint utóbb kiderült, még középfokú végzettség sem kell), a rendőrség mégis igyekszik jelentkezőket toborozni azok körében, akik korábban rendőrként dolgoztak, de korengedményes nyugdíjba mentek. Ennek érdekében névre szóló levélben keresik meg egykori kollégáikat, amit nem postán küldenek el nekik, hanem a helyi járőrszolgálatok munkatársai kézbesítenek – számolt be a Népszavának több érintett is.
(Forrás: Népszava)
2020.07.22.
Az év végére egyházi kézben lesz a gyermekvédelmi szakellátás 60 százaléka
Júliustól az eddigi három mellett további öt megyében működik a Szeged-Csanádi Egyházmegye Szent Ágota Gyermekvédelmi Szolgáltató, közölte Fülöp Attila szociális ügykért felelős államtitkár. Így az év végére a gyermekvédelmi szakellátás 60 százaléka egyházi kézben lesz.A szakellátás körébe tartoznak a bentlakásos gyermekvédelmi intézmények (lakásotthonok, gyermekotthonok) és a nevelőszülői hálózatok is. Az egyházak szerepvállalását segíti az a tavasszal elfogadott jogszabály, amely alapján a feladatvállaláshoz a fenntartók ingatlan-tulajdonjogot is kapnak. A 2021-es költségvetésben pedig az egyházi és civil fenntartóknak az ideinél 20 milliárd forinttal magasabb támogatást biztosít az állam, mondta Fülöp.
(Forrás: 444.hu)
2020.07.20.
L. Ritók Nóra: „Az iskolaőr az adott ügyet kezelheti, de az okokat nem”
A szakember szerint az volna jó, ha sokkal jobban megfizetnék a szakembereket, ki kellene alakítani egy nagyobb presztízst a felzárkóztatásban dolgozóknak és csoportbontási lehetőséget kellene biztosítani a közoktatás teljes spektrumában. Ezen kívül
elég fejlesztő- és gyógypedagógust, logopédust és pszichológust kellene biztosítani, aki az alapozó szakaszban képes olyan tanulási viszonyulást kialakítani, olyan szociális készségfejlesztést végezni, ami kiküszöbölheti a későbbi problémákat. Ha ebben a korban karhatalmi eszközökkel próbáljuk kikényszeríteni a változásokat, azok nem lesznek hatásosak.
(Forrás: Szeretlek, Magyarország)
2020.07.20.
Bárány Balázs: Nem fogjuk tudni, mennyire maradtak le a gyerekek a távoktatás miatt
Amiatt, hogy az idei tanévben a kompetenciamérés elmarad és nem tartják meg mondjuk a tanév elején – a megfelelő eszközökkel ellátottabb helyeken ez ma akár elektronikus formában is megoldható lenne, várhatóan nemigen lesz képünk arról, hogy a karantén idejére elrendelt „távoktatás” milyen lemaradást okozott a tanulóknál. Amíg ugyanis az oktatásvezetés sikeresnek minősítette a „tantermen kívüli, digitális munkarend” bevezetését, addig a szakma képviselői ezzel nem feltétlenül értenek egyet.
(Forrás: azonnali.hu)
2020.07.20.
NIEDERMÜLLER ANNA: AZ ÁLLAM NEM TUDJA CSINÁLNI AZ ISKOLÁT
Kinek a feladata megmondani, hogy kell tanítani karantén idején? Míg sok intézményben a kapottnál jóval nagyobb infrastrukturális és szakmai támogatásra lett volna szükség, hogy iskola, gyerek és szülő is rugalmasan reagálhasson a kihívásokra, máshol viszonylag hamar ment az átállás, sőt a kényszerű helyzetnek pozitív hozadéka is lett. Pénz, családi körülmények, iskolai légkör és tanári egyéniség egyaránt szerepet játszott abban, mit sikerült kihozni a digitális oktatásból.
Niedermüller Anna oktatási szakértővel, az AKG 1-6 kísérőjével, a Szülő 2.0 blog alapító szerzőjével az iskola és a család közti jó kapcsolat fontosságáról és a minőségi oktatás feltételeiről is beszélgettünk.
(Forrás: dívány.hu)
2020.07.20.
Rezeda: Nemzeti nevelde
Tegnap máshová írtam egy melankóliát hajdani iskolámról a leadbe kitéve egy összetett mondatot, amire jött is két perc alatt a hozzászólás a nyájas olvasótól, hogy neki ez bonyolult, ő ezt itt abbahagyja, mert nem érti. Én viszont ezek után már mindent, azt hiszem. Amikor tanárnak tanultam a rég letűnt időkben, emlékeim szerint az oktatás-nevelést egységben szemléltük, mint ami a dolgunk volna az iskolában. Mára az oktatás ebből kikopott, marad a nevelés, amit zsandárok végeznek el gumibottal, kizárólag a gyerek végtajait ütve. Mintha nem lenne mindegy, meg – jobban – már úgysem hülyül, mint a köznapi iskolai élettől. Az output ostoba is lesz, sánta is, de, hogy ekképp miként lesz belőle futballista, az még kérdéses
(Forrás: huppa.hu)
2020.07.20.
Ahol az oktatás rendben van, ott ne nyúljon bele se az állam, se az önkormányzat. Interjú Vecsei Miklóssal
Vecsei Miklós évtizedek óta a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke.
A hajléktalanellátásban kezdte, az MSZP-kormányok alatt öt évig hajléktalanügyi miniszteri biztos is volt.
Tavaly óta miniszterelnöki biztosként dolgozik, miután a kormány megbízta, hogy terjessze ki 300 településre a Málta Jelenlét-programját, amit évek óta visznek az ország számos nyomortelepén. Ezt évszázados léptékben is egyedülálló lehetőségnek tartja. Amikor éppen nincs vidéken, a Belügyminisztériumban ül, pár ajtónyira Pintér Sándortól, akivel majdnem minden hétvégén együtt beszélik át a szegénység helyzetét. Óvatosan kritizál: ami nem az ő területe, arról inkább nem mond semmit, Gyöngyöspatáról pedig csak Gulyás Gergellyel és Pintér Sándorral osztotta meg a véleményét.
(Forrás: 444.hu)
2020.07.20.
A magyar középiskolások a legjobb kémikusok. HÉT ÉREM AZ ONLINE VERSENYEN
Az elméleti feladatsorokat mindenki a hazájában, személyes és videófelügyelet mellett írta meg angolul vagy oroszul, a javítást a feladatszerzőkkel szintén videókapcsolaton át vitatták meg a versenyzők. A megméretésre Magyarország rendezőként tíz diákot nevezhetett, közülük ezüstérmet (14–39. helyezés) kapott Kapdos Ádám (Fazekas Mihály Gimnázium, Debrecen) és Benkő Dávid (Fazekas Mihály Gimnázium, Budapest). Bronzérmet (40–78. hely) szerzett Ficsór István Dávid (Református Gimnázium, Kecskemét), Kozák András (ELTE Apáczai Gimnázium), Fajszi Bulcsú (Fazekas Mihály Gimnázium, Budapest), Babcsányi István (Fazekas Mihály Gimnázium, Budapest) és Borbás Balázs (Kökönyösi Gimnázium, Komló). Simon Vivien (ELTE Apáczai Gimnázium), Kóta Kata (Radnóti Miklós Gimnázium, Szeged) és Garamvölgyi István (Katona József Gimnázium, Kecskemét) dicséretet kapott.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.07.20.
Elsős tanulók online kapcsolatban
Az élő kapcsolatra helyezték a hangsúlyt az első osztályosok digitális oktatásában a pedagógusok. A stabilan írni és olvasni még nem tudó legkisebbeknél komoly kihívást jelentett az online tanulás, ezért hatalmas szerep hárult a szülőkre is, hogy sikeresen teljesíteni tudják a tanévet a gyerekek. A Magyar Nemzet által megkérdezett alsós tanítók arról számoltak be, hogy a többség online munkarendben is el tudta sajátítani a tananyagot, nem jellemző az évismétlés. Különösen nagy figyelmet kellett viszont fordítani a gyerekek érzelmi jóllétére és a motiváció fenntartására.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.07.20.
Rétvári Bencének elfelejtett szólni az iskolaőrök elvárt végzettségéről az Emmi
„Jogszabály valóban nem írja elő feltételként a középfokú végzettséget. Nem is állítottuk, hogy ezt jogszabály fogja előírni”
- írta lapunknak az Emberi Erőforrások Minisztériuma, annak kapcsán, hogy kiderítettük: a rendőrség és kormánytagok korábbi nyilatkozatai ellenére valójában nyolc általánossal is lehet valaki iskolaőr, ha átmegy a fizikai-pszichológiai teszteken, és sikerrel végzi el az egy hónapos felkészítő tanfolyamot - és csupán előnyt jelent, ha a pályázó ennél képzettebb.
(Forrás: Népszava)
2020.07.19.
Korai magyar történelem: átdolgozták a történelemtankönyveket
A Fejér megyei hírportál, a Feol.hu interjút közölt Szabados Györggyel, aki két fehérvári kutatóhely, a Siklósi Gyula Várostörténeti Kutatóközpont és a Szent István Király Múzeum munkatársa, illetve az MKI – László Gyula Kutatóközpont és Archívum igazgatója. A szakember dolgozta át az új történelemtankönyvek korai magyar történelmét tartalmazó részeit. A történelem identitásfenntartó tantárgy. Ha egy államnak van valami koncepciója a saját jövőjére nézvést, akkor egységesen dolgozza ki azt a történelmi műveltséget, amit az emberek túlnyomó többsége egy életen keresztül magával visz!
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.07.19.
L. Ritók Nóra: Szociokulturális környezet
Azt hiszem, a felsőoktatás annak idején elég jól belém (is) sulykolta azt a szempontot, hogy mennyire fontos az oktatási hatását nézni annak, honnan érkezik a gyerek az iskolába. Hogy a gyerekeket mindig a szociokulturális helyzetével együtt kell értelmezni. Ennek a bevésése azóta is fontos pedagógiai elv a szakemberképzésben. Ám ennek a megvalósulását a gyakorlatban nem látni. A nagy központi szervezési és elvárási rendszerben ezek a szempontok úgy tűnik, nem érvényesülnek. Vagy legalábbis nem úgy, ahogy a szakma azt elemzi, tanítja, írja, feltételezi. Ha valaki beleolvas ennek a szakirodalmába (van bőven), mintha más dimenziókba kerülne. Valami félelmetes távolságot érzek ettől, mondjuk a gyöngyöspatai történésekkel, vagy az iskolaőr rendszerbe állításával összevetve.
(Forrás: hvg.hu/Nyomor széle blog)
2020.07.19.
Társasjáték az osztályteremben. Dávid Péter írása
A társasjátékok alkalmazásának a pedagógiában az az egyik legnagyobb akadálya, hogy nem találni olyan „designer board game”-et, amit 22-30 fővel lehetne játszani. Ezek a játékok általában maximum 6 főre lettek tervezve, a játék színtere (a tábla vagy a tér, ahová a kártyákat leteszik a játékosok) pedig túlságosan kicsi ahhoz, hogy egy egész osztály körülülhesse. A negyvenöt perces keretek sem kedveznek a társasjátékoknak. Bár léteznek olyan játékok, amelyeknek játékideje a szabálymagyarázattal együtt éppen kijönne egy tanítási órára, ám a bonyolultabb, a tanulók számára ismeretlen mechanikájú játékok szabályzatának pontos bemutatása és maga a játék biztosan túllépi az óra kereteit.
(Forrás: tani-tani online)
2020.07.19.
BRUTTÓ 3.784.200 FT
https://nedolgozzingyen.hu/2020/07/16/brutto-3-784-200-ft/?fbclid=IwAR26WWFPxlN7f3T-zIi7VXEdISokan nem értik ebben az országban, miért panaszkodnak folyton a pedagógusok, mikor az utóbbi években folyamatosan emelték a fizetésüket. Legutóbb pár hete dobtak meg mindenkit egy elegáns 10 százalékkal – ami persze elsőre jól hangzik, de aki figyel, az pontosan tudja, hogy ez az összeg egyrészt nem mindig 10 százalék, másrészt nem béremelés, hanem egy bármikor elvehető pótlék. A gyakorlatilag zéró autonómiával rendelkező, puszta végrehajtóvá degradált intézményvezetőknek és helyetteseiknek viszont valóban csinos Júdás-pénzt juttatott a kormány, annyit, amennyiért már érdemes a kollégák és a diákok érdekei helyett a kormánypolitikai széliránynak megfelelően vezetni egy intézményt:
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
2020.07.19.
Maruzsa Zoltán: A válsághelyzetet mi nem megszorításokkal kezeljük
Három nagyon fontos eredményt emelnék ki. Az egyik, hogy számos országtól eltérően úgy tudtunk átállni az új munkarendre, hogy egyetlen napot sem szünetelt az oktatás. Nagy eredmény továbbá, hogy a járványhelyzetben is meg tudtuk szervezni az érettségit, a szakmai vizsgákat és a felsőoktatási felvételit, vagyis az iskolaváltáshoz és a munkába álláshoz szükséges kimeneti „mérések” nem maradtak el. A harmadik, hogy eredményesen le tudtuk zárni a tanévet anélkül, hogy változtatni kellett volna annak hosszán.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.07.19.
A magyar orvostanhallgatók fele tervezi, hogy egyszer elhagyja Magyarországot
A magyar orvostanhallgatók 50,5 százaléka a bizonytalan megélhetés miatt tervez külföldi munkavállalást – derül ki a Magyar Orvosi Kamara legújabb kutatásából. A MOK négy nagy egyetem több mint 3700 orvoshallgatóját kérdezte arról, hogyan és hol képzelik el a jövőjüket. A felmérésből egyebek mellett kiderült, hogy bár a medikusok 60 százaléka az egyetem befejezése után szeretne családot, ehhez a jelenlegi orvosbéreket kevésnek tartják. A kitöltők háromnegyede szerint a hálapénz kifejezetten káros az orvos-beteg kapcsolatra nézve, és 92,6 százalékuk maradna Magyarországon, ha a kormány elfogadná a kamara bértábla javaslatát.
(Forrás: Népszava)
2020.07.19.
Nem oktatni, hanem ideológiailag fognak formálni az új törikönyvek a történész szerint
Az új történelemkönyvek a cambridge-i egyetem történész professzora szerint nem gondolkodásra buzdítanak, hanem egy hamis, sokszor hazug múlt képét erőlteti majd a gyerekek fejébe.Az már eddig is tudtuk, hogy az új Nemzeti alaptantervhez készült általános iskolai törikönyvből kimaradt az őskor és Hammurapi törvénykönyve is. Helyette viszont magyar őstörténetet tanulnak majd a diákok. Most viszont újabb fontos problémákra hívta fel a figyelmet a Berend Nóra, a cambridge-i egyetem történész professzora az új 5. osztályos tankönyvről.
(Forrás: eduline)
2020.07.17.
Közérdekű munkára ítélték a mezőtúri diákokat, akik a tanárukat inzultálták
Jogerősen közérdekű munkára ítélték a tanárukat inzultáló mezőtúri tinédzsereket - közölte a Szolnoki Törvényszék csütörtökön az MTI-vel. A másodfokon eljáró törvényszék - helybenhagyva az elsőfokú bíróság döntését - július 10-én a két büntetlen előéletű fiatalt fejenként 160 óra közérdekű munkára ítélte. Az eset januárban történt egy mezőtúri középiskolában: a diákok óra közben felálltak a helyükről; a tanári asztalnál egyikük fejelő mozdulatot tett a pedagógus felé, majd a vállánál megragadta a blúzát és a kézfejével az arca felé legyintett, anélkül, hogy hozzáért volna; végül belerúgott a tanárnő székébe, míg a társa egy papírlappal többször meglegyintette a nő fejét.
(Forrás: 444.hu)
2020.07.17.
„Ha a NAT egyik fele jó, a másik meg totál problémás, akkor ez egy dilettáns tanterv”
„Miért állít engem olyan helyzet elé egy oktatáspolitikai dokumentum, hogy én annak ne tudjak megfelelni?” – teszi fel a kérdést a Nemzeti alaptantervre utalva Pethőné Nagy Csilla középiskolai magyartanár, tankönyvszerző. Szerinte egy szaktanárnak választania kell: vagy a NAT modern pedagógiát leíró bevezetőjéhez tartja magát, vagy a tartalmat leíró másik feléhez. Az egyiket mindenképp el kell szabotálnia, mert együtt nem lehet megtanítani a kettőt. Tankönyveinek a jogait szerette volna megszerezni az Oktatási Hivatal, de ő nem járult hozzá azok NER-esítéséhez.
(Forrás: hvg.hu)
2020.07.17.
Új szakképzési centrum alakul Esztergomban
Bár a legtöbb nyolcadikos már tudja, melyik középiskolában folytatja tanulmányait ősztől, a rendkívüli felvételin augusztus 31-ig jelentkezhet az a néhány ezer diák, aki első körben sehová nem jutott be vagy időközben meggondolta magát a választott iskoláról. A szakképzésben sok változás várható, érdemes böngészni, hol maradtak üres helyek.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.07.17.
Hogyan érinti majd a frissen felvételizett hallgatókat, ha szeptembertől is marad a távoktatás az egyetemeken?
Bár a felősoktatási intézmények is szeretnék, ha szeptembertől személyesen folytatódhatna az oktatás, lehet, hogy erre a koronavírus miatt nem lesz lehetőség. Éppen ezért a kormány igyekszik felkészülni arra, ha szeptembertől távoktatással indulna a tanév. De hogyan érintheti majd ez a frissen felvételizett hallgatókat? A legújabb rendeletből kiderül.
(Forrás: eduline)
2020.07.17.
Kis magyar mitológia
A Történelemtanárok Egylete – a NAT2020 alapján átdolgozott tankönyvekről írt – gyorselemzését követően kaptuk az alábbi szaktörténészi elemzést az egyik új 5. osztályos tankönyvről. Az írást vitaindítónak szánjuk. Várjuk a további szakmai reagálásokat, közzétételükre nyitottak vagyunk.
(Forrás: tte.hu)
2020.07.17.
Aláírtak egy 20 milliárdos szerződést, majd megvette az állam az Alföldi Nyomdát
Azonban ezek közül az Alföldi bonyolította az elmúlt években messze a legnagyobb forgalmat, és ő a konzorcium vezetője is. Egyébként már az elmúlt években is ez a hat cégből álló konzorcium szállította a tankönyveket a Könyvtárellátónak, és a G7 információi szerint az elmúlt években az Alföldi nem csak névleg töltött be vezető szerepet a konzorciumban, hanem ők végezték a munka javát, ők osztották ki a feladatokat. A tankönyvnyomtatás egyébként az egyik legjobban fizető munka a nyomdai piacon.
(Forrás: index)
2020.07.16.
Meztelen a király!? – …no és aztán…Jakab György írása
A tanárok jelentős része továbbra is azt tekintette alapvető feladatának, hogy „le-adja” (ebben az esetben inkább „ki-adja”) a tananyagot, és a digitális közvetítőkön keresztül „vissza-kérje” (számon kérje) azt. Ez szélső értékben – konkrét szülői visszajelzéseim vannak – azt jelentette, hogy a tanár elküldte a diákoknak a megtanulandó tankönyvi részek helyeit, és – a puskázási lehetőségeket minimalizálva – roppant rövid időket megadva dolgozatot íratott a diákokkal. Nem kétséges, hogy a tanárokat váratlanul érte a járványhelyzet.
(Forrás: tani-tani online)
2020.07.16.
Örülhetnek a VIII. kerületi óvodapedagógusok: 40 ezer forinttal többet vihetnek haza havonta
Józsefváros Önkormányzatának képviselő-testülete mai ülésén elfogadta azt a Pikó András és dr. Erőss Gábor által jegyzett előterjesztést, amely havi 40 ezer forintos bérpótlékot biztosít valamennyi kerületi óvodapedagógusnak – számol be közleményében az önkormányzat. Tájékoztatásuk szerint „a mintegy 140 embert érintő bérpótlék, amely 2020. augusztus 1-től épül be a kerületi óvodapedagógusok fizetésébe, egyrészt becsületbeli ügy is: Józsefváros sok éves tartozását törleszti, amikor ezzel a lépéssel kifejezi megbecsülését azok felé, akik magas színvonalú munkájukkal a kerületi gyerekekért dolgoznak.”
(Forrás: 168 óra)
2020.07.16.
1,5 milliárdból újítottak fel egy iskolát, de az ebédlőt elfelejtették megcsinálni
Az ATV arról számolt be, hogy ugyan Iregszemcse önkormányzata az iskola felújítására 1,5 milliárd forint EU-s támogatást kapott, de a tervekből kimaradt az étkező, így a gyerekeknek mindennap 1 km-t kell gyalogolniuk, hogy ebédet kapjanak.Farkas János önkormányzati képviselő a televíziónak azt mondta, felkereste a Kliket, és elmondta, hogy mit hiányolnak a szülők és a gyerekeik, úgyhogy segítsenek nekik, és módosítsanak, de az volt a válasz, hogy a terv kész, már nem tudnak változtatni.
A falu néhány képviselője megkereste Keresztes László Lórántot, az LMP parlamenti képviselőjét, hogy segítsen. Ő a lapnak azt mondta, megkereste a fideszes Süli Jánost, hogy a körzet kormánypárti, országgyűlési képviselőjeként segítsen az iskolán. (ATV)
(Forrás: 444.hu)
2020.07.16.
288 köznevelési és 203 szakképzési intézményben lesznek iskolaőrök
Idén ősszel 491 helyszínen kezdhetik meg munkájukat az iskolaőrök, közölte az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) szerdán. Az iskolaőrség külön rendészeti szervként, a rendőrség irányítása alatt jön létre, feladata azon intézmények belső rendjének fenntartása lesz, amelyekben erre leginkább szükség van. Az állami intézményfenntartók felmérése és az intézményvezetők kérése alapján az őssz
(Forrás: index)
2020.07.16.
Kéretlen iskolaőrök – Sok iskolát meglepett, hogy bekerült a programba
Az iskolák maguk dönthettek arról, hogy fogadnak-e iskolaőrt – igyekezett megmagyarázni az Emberi Erőforrások Minisztériuma azt, hogy miért kerültek olyan intézmények is a listára, amelyeket nem érdekelt ez a lehetőség. A tárca szerint ahol kiderül, hogy nincs szükség őrre, ott visszamondhatják, más iskolák pedig később is csatlakozhatnak a programhoz.
Miután Békéscsabán több iskola vezetése is meglepődött azon, hogy felkerültek a listára, megkerestük a Békéscsabai Szakképzési Centrum vezetőjét, Mucsi Balázs Sándort. Szerinte minden tagintézménnyel egyeztettek, és egyetértettek abban, hogy a korábbi bűnmegelőzési programok alapján jó az iskolaőrök jelenléte. Felvetésünkre, hogy az egyeztetések és az iskolaőrök kérése között lehet különbség, azt mondta: félreértés történhetett. Megerősítette, hogy ha egy iskola nem kéri, akkor nem lesz náluk iskolaőr.
(Forrás: Népszava)
2020.07.15.
Magyar gimnazisták találmánya hozhat reformot a különóra-piacon
Diákként mindenkinek ismerős az érzés, amikor a tanórán ülve olybá tűnik, mintha a tanár kínaiul adná át az éppen aktuális anyagot, ami még az otthon könyvek fölött eltöltött hosszú órákkal sem válik érthetőbbé. A legtöbben ilyenkor, már ha anyagilag megtehetik, plusz órákat vesznek, korrepetálásra járnak, ezzel pedig a probléma legtöbbször meg is van oldva. Annak, aki viszont feszeng egy tanár jelenlétében, és anyagilag nem engedheti meg magának a különórákat, kevés lehetősége marad. Erre az időtlen idők óta fennálló problémára kínál megoldást a kiskunhalasi diáklányok által létrehozott Diákorep szolgáltatás, ahol diákok magyarázzák el társaiknak az anyagot, méghozzá teljesen ingyen.
(Forrás: Helló, Vidék!)
2020.07.15.
A szegedi rektor a vírus miatt lefújta az orvosi kar diplomaosztóját
A kar végzős hallgatói levélben fordultak az egyetem rektorához, hogy „szíveskedjen fontolóra venni annak lehetőségét, hogy a 2020 nyarán orvosi diplomájukat megszerző hallgatók részt vehessenek az ünnepélyes orvosdoktor avatáson”. Hangsúlyozták, hogy készek elfogadni „minden jellegű biztonsági előírást, amelyek lehetővé teszik az orvosdoktor avatást”. Nem értik, hogy „miután már zenés-táncos rendezvények is megtarthatók legfeljebb 500 fő részvételével, a körülbelül 250 végzős orvostanhallgató részvételével” miért nem rendezhető meg biztonságosan az avató ünnepség.
(Forrás: 24.hu)
2020.07.15.
Ahol a füzet és a toll már felesleges Nem eszközt, hanem újfajta gondolkodásmódot tanítanak a digitális kultúra órán
Eltűnnek a következő tanévtől a hagyományos informatikaórák, a tantárgy helyét a tartalmában és célkitűzéseiben is megújult digitális kultúra veszi át az új tantervi szabályozás értelmében. – Nem pusztán az elnevezés lett más, a tananyag változása olyan mértékű, hogy teljesen új tankönyvsorozat készül az általános iskola 3. osztályától a gimnáziumok 11. évfolyamáig. Ebből eddig – a kerettantervek bevezetésének üteméhez igazodva – az ötödikes és a kilencedikes tankönyv készült el, de már megkezdődött a hatodikos és tizedikes tankönyvek tervezése is – magyarázza lapunknak Farkas Csaba tananyagfejlesztő.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.07.15.
Életvezetési tanácsok óvodásoknak
„Én még sosem voltam moziban!” - kiáltott izgatottan egy óvodás a Sugár Moziba lépve, amikor a Bartos Erika könyvei alapján készült, elsősorban a 2-6 éves korosztályhoz szóló rajzfilmsorozat legújabb, negyedik részét mutatták be. Mintha rendelésre kiáltott volna: a filmet rendezőként és producerként is jegyző M. Tóth Géza nyitóbeszédében hangsúlyozta, hogy a Bogyó és Babóca-rajzfilmek kifejezetten ajánlottak első moziélménynek. Ezt a vetítés alá is támasztotta: a gyerekek igazi rajongókhoz illően egyből tapsolni és nevetgélni kezdtek, amint megpillantották kedvenc mesefiguráikat a vásznon és csak a 72 perces játékidő vége felé kezdtek el fészkelődni. A filmet gyártó KEDD Stúdió által meghirdetett országos rajzpályázat első helyezett óvodáscsoportjai tesztelhették először nézőként a 14 epizódból álló mozifilmet. A győztes Erzsébetvárosi Magonc Óvoda lett.
(Forrás: népszava)
2020.07.15.
A járványtan is beépült a biológia-tananyagba
Alaposan átalakulnak a biológiaórák a következő tanévtől, mivel a korábbi három helyett már csak két évig lesz kötelező tanulni a tantárgyat a gimnáziumokban. Az új tantervi szabályozáshoz illeszkedő tankönyvekben az ismeret helyett a problémamegoldás a kulcsszó, és a jelenségek puszta leírása helyett a vizsgálaté a főszerep. Veres Gábor, az egyik átdolgozott középiskolás biológia-tankönyv szerzője azt mondja, olyan újszerű témák is helyet kaptak a tananyagban, mint a vírusterjedés modellezése vagy a legfrissebb evolúciós elméletek.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.07.15.
Szűcs Tamás PDSZ-elnök: „Nekem a lemondás szinte önvédelem volt”
Meglehetősen csalódott nyílt levélben tudatta a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) elnöke, hogy lemond. Szűcs Tamás a hvg.hu-nak megerősítette, hogy ennek elsősorban az volt az oka, hogy belefáradt a feladatokba, de úgy érzi, egyelőre nem tudták átvinni a közös feladatvállalás üzenetét a pedagógustársadalom felé. Úgy véli azonban, mindez nem reménytelen, ezért bár visszalép, marad a vezetőségben.
(Forrás: hvg.hu)
2020.07.14.
50 pontban az iskolaérettségi törvény hibáiról
A szülők többsége jelenleg nem bízik abban, hogy az iskolaérettségi eljárással kapcsolatos jogos panaszának a bíróságon érvényt tudna szerezni. Rendkívül csekélyek a szülők esélyei, és az eljárás nagyon hosszadalmas – várhatóan nem zárul le az iskolai beiratkozás időpontjáig – és igen költséges is, hiszen a szülőknek vesztes per esetén az Oktatási Hivatal perköltségét is meg kell fizetni, és emellett saját költségen saját ügyvédet is érdemes fogadniuk. Ilyen feltételek mellett az a meglepő, hogy 22 család egyáltalán belevágott ebbe a folyamatba. De általában az volt a jellemző, hogy a szülők inkább feladták a küzdelmet, és nem vállalták a rendkívül stresszes bírósági eljárást, miután az Oktatási Hivatal elutasította a kérelmüket.
(Forrás: Szülői Hang)
2020.07.14.
Belefáradt a harcba, lemondott a PDSZ elnöke
A mai napon, hosszas átgondolás után, bejelentettem lemondásomat a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének Országos Választmányi elnöki tisztségéről. Azok, akik ismernek engem, és akikkel együtt dolgoztam az utóbbi időben, tudják, hogy ezt a kérdést régóta fontolgattam, nem hirtelen elhatározásból született. Így kezdi a hétfő este megjelent közleményét Szűcs Tamás, a PDSZ elnöke a szervezet honlapján. Szűcs szerint az elmúlt két évben rengeteg figyelemre méltó eredményt értek el, a tagság megerősödött, markánsabban és határozottabban vannak jelen a közéletben – folytatja a most távozó elnök.
(Forrás: hvg.hu)
2020.07.13.
A nyelviskolák 20-30 ezer diákot biztosan elveszítettek a járvány miatt
A járványhelyzet miatti korlátozások a nyelviskolák és vizsgaközpontok piacát is erősen érintette – mondta a Világgazdaságnak Rozgonyi Zoltán, a Nyelvtudásért Egyesület elnöke. Bár az enyhítések óta fokozatosan térnek vissza a diákok, a létszám egyelőre meg sem közelíti a március eleji szintet. Optimista becslések szerint a nyelvtanulók létszáma a kétharmadát éri el annak, amennyit tavaly ilyenkor mértek. Kezd ugyan normalizálódni a helyzet, de 20-30 ezer diákot biztosan elveszített a piac amiatt, hogy idén nyelvvizsga-bizonyítvány nélkül is mindenki megkapta a diplomáját, a korábban bennragadtakat is.
(Forrás: 168 óra)
2020.07.13.
L. Ritók Nóra: Beavatkozási pontok
Aztán az idén a tanoda bővült egy klubbal, a Szülői klubbal, ami megint újabb szállal erősíti meg azt a hálót, amit a gyerekek köré fonunk, és erősíti a tanuláshoz kötődést. Mert nagyon fontos szempont, hogy ne csak a gyerekkel foglalkozzunk, hanem azzal a családdal is, ahol a gyerek él. A rendszer már idáig nem nyit. Pedig e nélkül a gyerekekre irányuló hatások leamortizálódnak. Hosszasan figyelve a Baba-mama klub hatását, körvonalazódott egy másik beavatkozási pont is. Mert nemcsak a gyereknevelési ismeretek bővítésére van szükség. Hanem arra is, hogy a nők a szerepüket megerősíthessék, tudatosabbá tegyék, értsék önmagukat, a helyzetüket és a lehetőségeiket is.
(Forrás: hvg.hu/Nyomor széle blog)
2020.07.13.
Maruzsa: remélhetőleg hagyományosan lehet elkezdeni az új tanévet
Korábban már beszámoltunk róla, hogy Maruzsa Zoltán szerint annak ellenére, hogy mások voltak a felkészülés körülményei, nem lettek \"sem rosszabbak, sem jobbak\" az érettségi eredmények. Az elégtelen osztályzatok aránya idén csupán 0,89 százalék volt, ez javulást jelent a 2013 és 2019 közötti időszak 1,5 és 1,02 százalék között mozgó értékéhez képest. A jegyek átlaga idén 3,61 volt, ami nem tér el az elmúlt öt év átlageredményétől.
(Forrás: eduline)
2020.07.12.
Horn Gábor: Az erősek, a bosszúállók, a kicsinyesek világa
A vasalódeszkás tanár esete is mutatja, hogy a NER oktatáspolitikája megalázza, elsöpri, kiiktatja azt, aki bárhogyan is eltér a sorvezetőtől. Ráadásul az ellenállásnak legjobb szándékkal sem nevezhető devianciára is engesztelhetetlen szigor vár.
A jóakaratú, joviális regresszió áporodott, különösebben nem ártalmas, olykor ízléstelen világ – a magyar pedagógusok többsége éli ebben mindennapjait, nincs módjuk, motivációjuk, erejük fejlődni, továbblépni. A szervezett továbbképzések rossz minőségűek, ami pedig az önerőből való élethosszig tartó tanulást illeti: ha tudnak is angolul, luxus lenne a nyugati kollégák módszereiről olvasni az interneten, amikor arcpirító fizetés mellett kell gyereket nevelni, felkészülni a másnapi órákra, vezetni a háztartást. Horribile dictu pihenni, kikapcsolódni, nézni a plafont, amíg lejár a mosás, hátha másnap frissebben lesz a résmentesen tollbamondott alaptanterv szócsöve. A rendszer, amiben felfújható erdő sem jár a Kisvakondnak és barátainak, amiben lassan tényleg vasalódeszkán fogunk úszni tanítani – a cikóriakávé, a citrompótló, a dióíz oktatási rendszere.
(Forrás: hvg.hu)
2020.07.11.
Pygmalion-effektus vagy fejlesztés? Adalékok és értelmezési lehetőségek az iskolarendszer alulteljesítésének és méltányossági mutatóinak összefüggésrendszerében. Asztalos György írása
Jelen dolgozat egy konkrét, mégis tipikusnak tekinthető intézmény országos kompetenciamérési eredményeire épülő esettanulmány. Ugyanakkor segédletnek is felfogható, ha valaki saját iskolájában szeretné vizsgálni, hogy milyen hatással van vagy lehet egy évfolyamon az osztályok közötti jelentős teljesítménybeli különbség az alábbi elemzés modelljét követve. Vizsgálódásunk tárgya egy kisvárosi, többcélú intézmény, amelyben a vizsgált időszakban megtalálható volt az óvoda, az általános iskola, valamint a hat és a négy évfolyamos gimnáziumi képzés is.
(Forrás: tani-tani online)
2020.07.11.
A BM, az Emmi és az ORFK sem adott választ arra, hogy valós-e az iskolaőrök véletlenül kiderült fizetése
A kormány az iskolai erőszak megfékezésére bevezeti az iskolaőrséget, amely külön rendészeti szervként jön létre, az őrök pedig gázspray-t, rendőrbotot és bilincset is használhatnak. − Hallatlan nagy bérfeszültséget fog kelteni az iskolaőrök odaállítása, ha másért nem, akkor azért is jó, hogy ez a probléma most fókuszba került, mert így most a társadalom is pontosan látja, hogyan árazták be a pedagógusokat − mondta a híradónak Nagy Erzsébet pedagógus. Az ATV megkérdezte a rendőrséget is arról, hogy valósak-e a hirdetésben szereplő feltételek, válaszukban azt írták: „a plakát tévedésből került ki idejekorán a közösségi portálra”.
(Forrás: 168 óra)
2020.07.10.
Maruzsa: Sikeres volt az idei tanév, hatalmasat csökkent a bukások száma
Sikeresnek értékelte a koronavírus-járvány miatt tantermen kívüli, digitális munkarendben befejezett elmúlt tanév lezárását a köznevelésért felelős államtitkár csütörtökön sajtótájékoztatón, Budapesten. Maruzsa Zoltán az eredmények között említette, hogy Magyarországon a járvány ellenére egyetlen napra sem szünetelt az oktatás, illetve meg tudták szervezni az érettségit, a szakmai vizsgákat és a felsőoktatási felvételit. \"Sikeres tanévet tudtunk zárni\" - jelentette ki, közölve: az érettségi jegyek átlaga idén 3,61 volt, ami nem tér el a 2013 és 2019 közötti átlageredményektől, amelyek 3,57 és 3,71 között alakultak.
(Forrás: hvg.hu)
2020.07.09.
SZAKKÉPZÉS – TE MÁR MEGKAPTAD A VÉGKIELÉGÍTÉSEDET?
Mivel a továbbfoglalkoztatást nem vállaló közalkalmazottak jogviszonya 2020. július 1. napjával, automatikusan megszűnik, így a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: “Mt.”) 80. § (2) bekezdés második fordulata alapján: “a munkaviszony megszűnésétől számított ötödik munkanapon a munkavállaló részére ki kell fizetni a munkabérét, egyéb járandóságait, valamint ki kell adni a munkaviszonyra vonatkozó szabályban és egyéb jogszabályokban előírt igazolásokat.”
Vagyis ha te szakképzésben dolgozó egykori közalkalmazottként nem vállaltad a továbbfoglalkoztatást, legkésőbb a mai napon, július 8-án meg kell, hogy kapd a végkielégítésedet és minden egyéb járandóságodat.
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
2020.07.09.
Klebelsberg Központ: álhír, hogy fejenként 1000 forintos jutalmat kaptak a pedagógusok, mert az intézmények 1000/fő pluszjuttatást kaptak
Fejenként kerek ezer forinttal honorálta pedagógusai egy jelentősebb csoportját a veszprémi tankerület pedagógusnap alkalmából, szemléztük mi is tegnap a magyarnarancs.hu cikkét. Bár a Narancs szerint korábbi megkeresésükre nem reagált, a cikk megjelenése után közleményt adott ki a Klebelsberg Központ, amelyben álhírnek és hecckampánynak nevezi a cikket, hogy aztán tulajdonképpen más szavakkal megerősítse, hogy 1000/fő pluszjuttatást kaptak a tankerület intézményei, majd a közlemény végén siessen leszögezni, hogy se Kásler Miklós, se a Klebelsberg Központ nem tudott semmit a veszprémiek különutas kezdeményezéséről.
(Forrás: 444.hu)
2020.07.09.
Tanárokéval vetekedő fizetést és cafetériát ígérnek Baranya megyében a leendő iskolaőröknek
Iskolaőröket toborzó hirdetést szúrt ki a Magyar Hang a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság Facebook-oldalán, amely alapján 220 ezer forintos bruttó havi munkabérrel és bruttó 200 ezer forintos cafetéria juttatással csábítják a posztra a jelentkezőket. Az iskolaőri munka feltétele a toborzóplakát szerint minimum középfokú végzettség és az egészségi, fizikai, pszichikai alkalmasság, az életkort pedig 65 évben maximalizálták. A rendvédelmi vagy rendészeti képzettség, de a nevelői-oktatói tapasztalat is előnyt jelent.
(Forrás: 444.hu)
2020.07.08.
Felbukkant a koronavírus egy sátoraljaújhelyi táborban
Két koronavírusos beteget találtak a Rákóczi Szövetség sátoraljaújhelyi táborában, tudta meg a hvg.hu. A lap egyik, a táborban résztvevő olvasója elmondta: körülbelül 250-en vannak a táborban: Kárpát-medencei, diaszpórában élő középiskolások, egyetemisták. A tábor hétfőn kezdődött, majd a keddi városnézés közben derült ki, hogy pozitív lett a tesztje egy délvidéki tanárnak és diáknak. Ezt követően mindenkit visszavittek a táborba, a két érintettet külön autóval szállították. A teszteket egyébként még Budapesten végezték, a lap olvasója viszont azt nem tudta megmondani, hogy a vizsgálatokat ki és miért kérte. Később már úgy hallotta, aktív fertőzöttekről van szó, a táborban pedig az ÁNTSZ is megjelent, a két ember kontaktjait elkülönítették és letesztelték, a betegeket pedig mentővel vitték egy fővárosi kórházba.
(Forrás: 24.hu)
2020.07.08.
A Fidesz oktatáspolitikájában csak a szegény gyereknek jár a bilincs
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint elképzelhető, hogy rövidtávon, néhány esetben valóban megoldást nyújt majd az iskolaőrség, ugyanakkor emellé muszáj lenne a problémák megelőzésére is tervet kidolgozni. A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány szerint iskolai agresszió esetén nem kizárólag az elkövetők felelősségét kell vizsgálni, hanem a közeget is, ahol tettüket elkövették, vagyis elsősorban arra kellene koncentrálni az iskolákban, hogy hogyan lenne megelőzhető a bántalmazás. Hiszen „a kriminológia egyik alapvetése, hogy önmagában nem az tart valakit vissza egy szabályszegéstől, hogy súlyos büntetést kap majd érte, hanem az, hogy biztosan lesz következménye a tetteinek.”
(Forrás: mérce)
2020.07.08.
Kiakadt a BKV szakszervezete Karácsony tervén
Úgy tűnik, a elcsúsztatott tanításkezdési terv ötletének kidolgozásakor a „sok bába közt elveszett a gyerek”. Értsd: éppen a kulcsszerepet játszó BKV-nál nem kérdeztek meg senkit hivatalosan, hogy mit szólnak a változtatási tervhez. Pedig van véleményük, sőt, tennivalójuk is jócskán ez ügyben, ezért is hívják fel magukra a főpolgármester figyelmét – írja az EKSZ. Naszályi Gábor, a szakszervezet elnöke hangsúlyozta, hogy személyes egyeztetést szeretnének, ahol elmondhatják aggályaikat és javaslataikat. Naszályi szerint ez azért is fontos, mert a változtatás alapjaiban érinti a közösségi közlekedést: változtatni kell a menetrenden, a munkaidő-beosztáson és a havi vezénylésen.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.07.08.
Enyhítheti a pedagógushiányt a szeptembertől felálló iskolaőrség
Az óvodák felében és az általános iskolák hetven százalékában van valamilyen mértékű pedagógushiány a köznevelési szakértők felmérése szerint. Azt mondják, az iskolai konfliktusok okozta stressz sokszor a bérhelyzetnél is nagyobb visszatartó erő a leendő tanárok számára, a kormányzati erőfeszítések azonban meghozhatják a fiatalok kedvét a tanári hivatáshoz és csökkenthetik a pályaelhagyást is. A Nemzeti Pedagógus Kar azt javasolja: a kormány idén kivételesen könnyítse meg a felsőoktatásba felvételiző tanárjelöltek helyzetét.
(Forrás: magyar nemzet)
2020.07.08.
Egy iskolai értekezleten köhögő tanár húsz mezőkövesdi embert fertőzhetett meg koronavírussal
Huszonegy ember fertőződött meg koronavírussal Mezőkövesden – értesült a Ripost, amit a lapnak Müller Cecília megerősített. Az országos tisztifőorvos elmondta, hogy egy oktatási intézményben történt az eset, és az egészségügyi hatóság tulajdonképpen a „második” beteggel találkozott először. Az RTL Klub információi szerint az eset miatt az egyik mezőkövesdi iskolát zárták le július 27-ig. A népegészségügyi intézet megerősítette, hogy a tanár kontaktjai közül 21 minta pozitív lett, ő maga egy zártkörű értekezleten fertőződhetett meg
(Forrás: Népszava)
2020.07.08.
A kormány fizeti a gyöngyöspatai diákoknak a kártérítést
A gyöngyöspatai szegregációs perben jogellenes iskolai elkülönítés miatt a bíróság jogerős döntése 60 roma diáknak ítélt meg összesen mintegy 100 millió forintos kártérítést. Orbán Viktor miniszterelnök nyilvánosan bírálta a döntést, a kártérítést munka nélkül szerzett jövedelemnek nevezte. Az alperesek (a helyi önkormányzat, az érintett általános iskola és az illetékes tankerületi központ) pénzfizetés helyett természetben, az általuk felajánlott pótlólagos képzés, oktatás formájában akarták teljesíteni kártérítési kötelezettségüket. A Kúria mostani ítélete szerint erre csak peren kívüli megállapodás esetén lett volna lehetőség. A legfőbb bírói fórum eljáró tanácsa a nem vagyoni kártérítés összegének csökkentésére sem látott alapot.
(Forrás: Népszava)
2020.07.08.
A legnagyobb egyetemek is bajba kerülhetnek a koronavírus miatt
A minőségi online oktatás ugyanakkor nem olcsó, és nem tekinthető a spórolás eszközének – mutatott rá az EUA. Beszédes, hogy a Bloomberg Businessweek szerint például az amerikai egyetemek-főiskolák másfél millió oktatójának 70 százaléka korábban soha nem tanított virtuálisan. Viszont a diákok harmada a 2018–2019-es oktatási évben legalább egy online kurzuson részt vett. De bármilyen profi is egy online képzés, a brit egyetemeket képviselő Universities UK felmérése szerint a megkérdezett diákok és végzősök 60 százaléka úgy érezte, a campusélmény segített az élettapasztalatok bővítésében, a csoportmunka és az időbeosztás javításában, valamint abban, hogy függetlenebbé és magabiztosabbá váljanak.
(Forrás: hvg.hu)
2020.07.08.
A kirgiz jólétért rajongó Orbán hun-türk víziójával manipulálnak az átírt tankönyvek
Akár Orbán Viktor is írhatta volna a legújabb magyar történelemtankönyvek egyes fejezeteit. Ezek ugyanis kifejezetten az általa kultivált értelmezést közvetítik a diákoknak. A magyarság eredetének kérdése Orbán számára a nemzeti identitás egyik alapköve; nem is hagyatkozik a tudósokra, maga is szívesen megnyilvánul ez ügyben. Az erről szóló tankönyvi fejezetekből pedig teljesen nyilvánvalóvá válik, hogy a megújult NAT-hoz igazított segédletek politikai megrendelésre készültek: semmi más szerepük nincs, mint hogy Orbán nemzeti identitásról alkotott elképzeléseit a tananyag részévé tegyék.
(Forrás: hvg.hu)
2020.07.07.
Kinek jár ingyenes tankönyv a 2020/2021-es tanévben?
a tankönyvellátás eddig az 1-9. évfolyamon volt ingyenest, a döntés most ezt terjeszti ki mindenkire, aki a köznevelésben és a szakképzésben tanul. Így elsőtől egészen tizenkettedikig ingyenesek a tankönyvek minden diáknak. Miket kapnak ingyenesen a diákok? Az új Nemzeti alaptantervhez készített tankönyvek nemrég jelentek meg, azonban máris rengeteg kritikát kaptak szaktanároktól és szakmai egyesületektől is. A kritikákra Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára azt mondta, politikai alapú támadás, a szakmai szervezetek és szakértők többsége kétségbeesetten nézi, miből kell jövőre tanítani.
(Forrás: eduline)
2020.07.07.
Nem bíznak vakon az állami tankönyvekben
Szeptember elsejétől egyébként minden tanuló számára, a köznevelésben és a szakképzésben is ingyenessé válik a tankönyvellátás – ezt a köznevelési törvény újabb módosítása biztosítja, amit múlt pénteken fogadott el a parlament. Ám mint arra a Szülői Hang Közösség ismételten felhívta a figyelmet, az „ingyenesség” valójában kölcsönkönyveket takar, amelyeket a gyerekek sokszor használtan kapnak meg, azokba év közben nem írhatnak, később ismétléshez vagy a középiskolai felvételire és érettségire történő felkészüléshez már nem használhatnak, a sérült könyveket pedig a szülőknek ki kell fizetni. A Szülői Hang ezért aktivista programot indított, amellyel azt szeretnék elérni, a tanárok és a szülők fogjanak össze és közösen rendeljék meg a saját igényeiknek megfelelő tankönyveket
(Forrás: Népszava)
2020.07.07.
\"Felesleges pedagógiai kockázat\" - megszólaltak a tankönyvesek is az új könyvekről
A Történelemtanárok Egylete és a szaktanárok után most a Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesülete (TANOSZ) is kifejtette a véleményét az új tankönyvfelhozatalról. Bár Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára nemrég politikai alapú támadásnak nevezte a tankönyvekről eddig beérkezett kritikákat, a szakmai szervezetek és szakértők többsége kétségbeesetten nézni, miből kell jövőre tanítani. Az államtitkár szerint \"mindegyik új tankönyvvel tökéletesen megvalósítható a kompetenciafejlesztés és a tanulói tevékenykedtetésen alapuló aktív, felfedezéses tanulás\". Önmagában a legkorszerűbbnek tartott tankönyv (mint műfaj) sem tudja garantálni a kompetencia alapú fejlesztést.
(Forrás: eduline)
2020.07.06.
Lőrincz László: A sikertörténelem tordai csatája
Talán lesznek, akik azt mondják: miért ne áldozhatnánk fel a történelem tantárgy szakmaiságát a politika oltárán, ha ez hasznos a társadalomnak? Kérdés, hogy hamisított történelemkép hozott-e valaha is bármilyen fellendülést egy nemzetnek. A legnagyobb magyar sikerorientált, Széchenyi István óva intett: „Másokat ezzel rá nem szedhetünk, mert fennhangon szól a história; s az öncsalás esztelenség.” Sok ilyen esztelen öncsaló kísérletet láttunk különféle népeknél, mindenféle katasztrófáik előestéjén, elég ha Ceaușescu dáko-Romániájára gondolunk. Ellenpéldát annál kevésbé. Mindenesetre baljóslatú, hogy a délszláv háború a horvát és szerb emlékezetpolitika ilyen jellegű átfazonírozásával kezdődött.
(Forrás: Tényleg, hogy volt, hogy nem volt...)
2020.07.06.
Jövő nyártól államilag elismert nyelvvizsgát tehettek magyar jelnyelvből
A Magyar Országgyűlés 2020. július 3-án ellenszavazat nélkül elfogadta a Magyar Jelnyelvről szóló törvény módosítását, ami a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (SINOSZ) javaslatára lett benyújtva. A SINOSZ szerette volna a jelnyelvet magasabb szintre emelni, ezért kezdeményezte a jelnyelvi törvény módosítását. A törvénymódosítás fontos dolgokat határoz meg: 2021. július 01 után a magyar jelnyelvből államilag elismert nyelvvizsgát lehet tenni
(Forrás: eduline)
2020.07.06.
Az egyházi iskolákban egyelőre nem lesznek iskolaőrök
Az államtitkár szerint az iskolai erőszak terén az ország északkeleti régiója magasabban reprezentált, mint másutt, ugyanakkor az ország minden részében vannak olyan oktatási intézmények, ahol megalapozott az iskolaőrség bevezetése. Maruzsa hozzátette, hogy az iskolaőrök nem az intézmények alkalmazásában állnak majd, hanem a rendőrséghez tartoznak, és minden esetben együttműködési megállapodáshoz kötött a munkájuk. Az államtitkár elmondta azt is, hogy egyházi és magániskolákban egyelőre nem lesznek iskolaőrök, de ha később esetleg ezt kérik, akkor ott is lesz mód erre.
(Forrás: hvg.hu)
2020.07.06.
Diákhitel külföldieknek is Németországban szerző:
\"Európában egyedülálló ez az oktatási csomag, talán az egész világon nincs ilyen\" - Anja Karliczek, a német kormány oktatási minisztere jellemezte így a legújabb berlini tervet. E szerint ha egy diáknak nincsen német állampolgársága akkor is jogosult a hitelre, melyet az állami fejlesztési bank nyújt. Mindez életmentő lehet olyan időkben, amikor tömegesen szűnnek meg a diák munkahelyek Németországban is
(Forrás: hvg.hu)
2020.07.05.
Rekordkevesen jelentkeztek az egyetemekre az emelt szintű követelmények miatt
Dr. Fendler Judittal, a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) kancellárjával beszélgettünk az online oktatás tapasztalatairól, az egyetemek helyzetéről, és arról, hogy vajon miért esett vissza idén a felsőoktatási intézményekbe jelentkező diákok száma. \"Miközben a bemenetnél szűkítettünk, a kimenet minősége változatlan. A középiskolák közül kevés az, amely maradéktalanul felkészíti a tanulókat a több tudást igénylő vizsgára, de nem minden család engedheti meg magának, hogy különtanárokat fogadjon. Nem várhatok el olyan tudást, amihez nem tudom mindenki számára biztosítani a megfelelő szintű hozzáférést. Ez komoly társadalmi feszültséget hoz. Erősíteni kell a közoktatást, hogy a diákok megfeleljenek a szigorúbb bemeneti követelményeknek, egyébként pedig nem látna abban problémát, ha több gyereket engednénk be a felsőoktatásba, és aki nem bírja, az menet közben kiesne.
(Forrás: mfor.hu)
2020.07.05.
\"A folyóson futni tilos, az iskolaőr lefújhat gázspray-val\"
A parlament 155 igen, 17 nem szavazattal, 21 tartózkodás mellett fogadta el az iskolai erőszak megszüntetése és megelőzése érdekében szükséges törvénymódosításokról szóló jogszabályt a kormány kezdeményezésére. Az iskolaőrség külön rendészeti szervként, a rendőrség irányítása alatt jön létre, tagjai 2020. szeptember 1-jétől teljesíthetnek szolgálatot nagyságrendileg 500 állami köznevelési és szakképzési intézményben, ott, ahol ezt az intézményvezetők kérik – ismertette a vitában Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár. A jogszabály szerint az iskolaőr közfeladatot ellátó személynek minősül, és csak az iskola területén intézkedhet, tanítási időben. Az őrök biztonságot sértő vagy veszélyeztető tevékenység esetén kényszerítő eszközt alkalmazhatnak: testi kényszert, gázspray-t, rendőrbotot és bilincset. Fegyver nem lesz náluk.
(Forrás: civilhetes)
2020.07.05.
Fülöp Attila: gyerekvédelmi területen hangsúlyos szerepet kapnak az egyházak
A kormánynak 2010 óta stratégiai partnerei az egyházak, amelyek jelentős szerepet töltenek be a szociális ellátórendszerben - mondta az Emberi Erőforrások Minisztériumának szociális ügyekért felelős államtitkára pénteken a Magyarországi Evangélikus Egyház Dunakeszi ÉletFa rehabilitációs intézetében tartott sajtótájékoztatón. Fülöp Attila emlékeztetett: a szociális bentlakásos intézmények 25 százaléka, a szociális alapszolgáltatások 44 százaléka egyházi fenntartású, a gyermekvédelmi intézményrendszerben pedig az idén eléri a 60 százalékot az egyházi fenntartók aránya. A szociális törődésnek fontos része a lélek gondozása, és fontos, hogy egy szociális intézményben töltött idő ne csak túlélendő napokat jelentsen, az egyházak pedig bármilyen más fenntartónál többet tudnak a lelkek gyógyításáról.
(Forrás: gondola.hu)
2020.07.03.
Temetés az oviban
Odakint harminc fok, a szűk, levegőtlen, sötét teremben viszont már negyven, plusz ugyanennyi elkínzott szülő, meg húsz gyerek fekete-fehér ünneplőben: kezdődik a szívatás, gyerekek. Hat-hét évesek vagytok, ideje, hogy megtanuljátok, milyen egy ünnepség K-Európában. Nincs kegyelem, kezdődik a műsor. A vidám óvodai ballagás alkalmából a szomorú óvó néni könnyes beszédet mond az elmúlásról, a fájdalmas búcsú perceiről, az elválás nehézségeiről, a szülők már sírnak. Utána ti jöttök, beterelnek titeket a szűk, levegőtlen, sötét terembe, ahol egy másik óvó néni utoljára még elmond nektek egy mesét, ti csüggedten hallgatjátok, pisszenni nem szabad, nevetni sem, elvégre ez egy vidám óvodai ballagás (Kácsor Zsolt).
(Forrás: Népszava)
2020.07.03.
BOTRÁNYOS KÉRDŐÍVEKET TÖLTETNEK KI A GYEREKEKKEL AZ ERZSÉBET-TÁBOROKBAN
Úgy gondoljuk, már az sincs egészen rendben, hogy a rászoruló gyerekek táboroztatását egy az egyben egy világnézetileg határozottan elkötelezett, adófizetői pénzekből gigantikusra duzzasztott szervezet, az Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány végzi, miközben a civil szervezeteket Soros-bérenc közellenségnek kiáltja ki a regnáló kormány. Főleg, hogy ezekben a táborokban a Kárpát-medencei pedagógusok többnyire ingyen, a törvényesen járó bértől messze elmaradó pénzért vagy ételutalványokért cserébe dolgoznak. De a táborban a gyerekek által kitöltetett, hozzánk eljuttatott kérdőívek egyenesen botrányosak.
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
2020.07.03.
Szakvizsga nélkül is kezdhetnek az iskolaőrök
Az iskolai erőszak megfékezésére megelőző programok is kellenek, az iskolaőrség bevezetése önmagában barbárság – mondta a Népszavának a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke Szűcs Tamás. Szerinte beszédes, hogy míg prevenciós programokra 30 milliót, az iskolaőrökre 2 milliárd forintot szán a kormány. – Elképzelhető, hogy vannak iskolák, ahol az iskolaőr jelenléte csökkentheti a konfliktusokat és az erőszakot, de nem ez az egyetlen eszköz minden helyzetben – fogalmazott lapunknak Krémer András, az Országos Mediációs Egyesület alelnöke. A szervezet azt javasolja, hogy az iskolák vegyék fel a kapcsolatot képzett közvetítőkkel és a tantestületek tagjainak munkáját is segítsék konfliktuskezelő szakemberek által tartott előadásokon, tanfolyamokon való részvétellel.
(Forrás: Népszava)
2020.07.03.
Pánikgombbal riasztják majd a pedagógusok az iskolaőrt
A tankerületi fenntartású iskolák közül 288, a szakképző intézmények közül pedig 204 kérte, hogy rendeljenek ki hozzájuk iskolaőrt szeptembertől – értesült lapunk. A főváros mellett Győr-Moson és Szabolcs megyében igénylik leginkább a rendőri segítséget az igazgatók. Az iskolai erőszak tegnap a parlamentben is téma volt, Rétvári Bence államtitkár jelezte: szeretnének mielőbb kifejleszteni egy mobilapplikációt, amelynek segítségével a tanárok pánikgombbal riaszthatnák az őröket, ha baj van.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.07.03.
Egy gyors tesztelésre jó lehet Karácsonyék ötlete a csúsztatott iskolakezdésről
Palkovics négy éve az Indexen tartott online fogadóórát, ahol a szülők feszegették ezt a kérdést. Érdekes módon nem a gyerek oldaláról közelítették meg – számos tanulmány kimondta ugyanis, hogy a későbbi kezdés jobban illeszkedik a gyerek bioritmusához –, hanem onnan, hogy a mai munkaidők mellett sok szülő nem tudja megoldani, hogy 4-re odaérjen a gyerekért az iskolába. A későbbi kezdés pedig értelemszerűen tovább maradást is jelentene.
(Forrás: hvg.hu)
2020.07.02.
Ahol naponta bizonyítják, hogy a zene segít – Így működik a Symphonia Művészeti Iskola
Azt mondja a cigány kislány: „Szeretem a zenét. Amikor ott vagyok, boldogság van bennem.” Azt mondja a zenetanár: „Mindannyiunkat nemesebbé tesz.” A fenti mondatok a Rézangyalok című dokumentumfilmben hangzottak el. A több mint egy órás alkotás a Symphonia Alapítvány által létrehozott zeneiskola, a Symphonia Alapfokú Művészeti Iskola (SAMI) tevékenységét mutatja be.
(Forrás: Papageno Magazin)
2020.07.02.
Hidegzuhany a Mártélyról Maruzsához futóknak: mégis iskola nélkül marad a falu
A falu polgármestere arról tájékoztatta a köznevelési államtitkárt, hogy felvették a kapcsolatot a hódmezővásárhelyi református egyházzal, akik azt ígérték, hogy megvizsgálják, hogy tudják-e biztosítani a feltételeket a fenntartói átvételhez. Maruzsa Zoltán ezt a megoldást nem vetette el, ezért bizakodtak a mártélyiak, hogy megoldódhat az ügy, de tévedtek. A vásárhelyi református egyház vezetője, Bán Csaba csütörtökön arról értesítette az érintetteket, hogy túl sokba kerülne a kihelyezett osztály további működése, ezért mégsem vállalják a fenntartást. Pénteken Putz Anita, a falu polgármestere sajtótájékoztatót tartott a vesszőfutásukról, erről a hodpress.hu közvetített.
(Forrás: hvg.hu)
2020.07.02.
Hajnal Gabriella és a valóság
A Klebelsberg Központ elnöke egy Népszavának adott interjúban értékelte az elmúlt hónapok történéseit a magyar közoktatás szempontjából. Nos, nagyon úgy tűnik, hogy az elnökasszony másik mozit néz. Már az interjú címe („Nem akarunk központosítani”) is érdekes, és Hajnal Gabriella végig úgy beszél, mint aki épít a pedagógusok döntési szabadságára és szakértelmére. A dolog szépséghibája, hogy egy olyan szervezet fejeként teszi mindezt, ami az államosítás előtt gazdaságilag és főleg szakmailag autonómiával bíró, önkormányzatok által fenntartott oktatási intézményeket joystickkal irányított kormányzati lerakatokká degradálta.
(Forrás: ne dolgozz ingyen)
2020.07.02.
Egyelőre nem választották meg a fideszes politikust a miskolci elitgimnázium élére
A miskolci Földes Ferenc Gimnázium igazgatói pályázatán indult egy fideszes politikus is, ezért sokan megijedtek a városban, hogy a kormánypárt ráteszi kezét az elitgimnáziumra is. A pályázatot azonban érvénytelennek/eredménytelennek nyilvánította az Emberi Erőforrások Minisztériuma, írja a hvg.hu. Ez azt jelenti, hogy augusztusig helyén maradhat Fazekas Róbert megbízott igazgató, aki megerősítette a lap értesüléseit. Fazekas megbízatása augusztus 15-ig szól, addig feltehetően új pályázatot írnak ki. Fazekas azt mondta, ha lesz lehetősége, ismét pályázni fog. A minisztérium nem indokolta, miért nem hirdetett eredményt a pályázaton.
(Forrás: Magyar Narancs)
2020.07.02.
Nincs homok az utcakövek alatt: Mi lesz az Angliában tanuló magyar diákokkal?
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint az angliai tanulmányaikat a 2021/2022-es tanévben vagy azután kezdő uniós állampolgárok már nem lesznek jogosultak sem tandíj-kedvezményre, sem államilag támogatott diákhitelre. Ez egyes becslések szerint akár 60%-kal is csökkentheti az országban tanuló EU-állampolgárok arányát. Feltételezhető, hogy a nyugati társaiknál általában kevesebb anyagi erőforrással rendelkező magyar és egyéb kelet- és közép-európai diákok aránya még drasztikusabban fog csökkenni. Bár valóban igazolhatatlan, hogy miért járna egy ukrán fiatalnak kevésbé a minőségi oktatás, mint egy magyarnak, erre az inkonzisztenciára a lehetőségek tágítása, nem további szűkítése kellene, hogy legyen a válasz.
(Forrás: mérce)
2020.07.02.
Nincs homok az utcakövek alatt: Mi lesz az Angliában tanuló magyar diákokkal?
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint az angliai tanulmányaikat a 2021/2022-es tanévben vagy azután kezdő uniós állampolgárok már nem lesznek jogosultak sem tandíj-kedvezményre, sem államilag támogatott diákhitelre. Ez egyes becslések szerint akár 60%-kal is csökkentheti az országban tanuló EU-állampolgárok arányát. Feltételezhető, hogy a nyugati társaiknál általában kevesebb anyagi erőforrással rendelkező magyar és egyéb kelet- és közép-európai diákok aránya még drasztikusabban fog csökkenni. Bár valóban igazolhatatlan, hogy miért járna egy ukrán fiatalnak kevésbé a minőségi oktatás, mint egy magyarnak, erre az inkonzisztenciára a lehetőségek tágítása, nem további szűkítése kellene, hogy legyen a válasz.
(Forrás: mérce)
2020.07.02.
Rendet fogunk tartani az iskolákban
Bősz Anett (DK) bírálta az iskolaőrség tervezett bevezetését, szerinte az iskolarendszer egyenlőtlenségeit nem lehet bilinccsel, gumibottal és gázspray-vel megoldani. A miniszterelnök jogosnak nevezte a kérdést, hogy a legrosszabb anyagi helyzetből érkező diákokat, akik gyakran cigány diákok, miért nem sikerül integrálni az oktatási rendszerbe, amivel a kormányzat küszködik. Leszögezte ugyanakkor, hogy a felzárkózás a nehéz helyzetből induló gyermekek számára – legyen cigány vagy nem cigány – két lehetőségből áll: először tanulni, és utána dolgozni kell. – Az lehetetlen dolog, hogy egy szülő – mindegy, hogy cigány vagy nem cigány – bemenjen az iskolába és megfenyegesse a tanárt. Akkor ott iskolarendőr lesz, és rendet fogunk tartani, mert a tanulás meg a munka is a rendezettségnél kezdődik – jelentette ki Orbán Viktor.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2020.07.02.
Csúsztatott iskolakezdés: minimum egész évre szólna, nem csak a járványhelyzet idejére
A napokban derült ki, hogy a BKK és a budapesti városvezetés azt javasolja az oktatási intézményeknek, hogy csúsztassák el a reggeli kezdést 9 órára - ezzel kapcsolatban már zajlanak az egyeztetések. Szabó Zsuzsanna, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke az Infórádió kérdésére azt mondta, ha életkori sajátosságokat is vizsgálunk, akkor a középiskolásoknak kifejezetten szerencsés a későbbi iskolakezdés, a tanároknak teljesen mindegy, hogy fél 8-kor vagy 8-kor kezdik a munkát. Azt kell megnézni, meddig tolódik ki a tanórák vége, az nem szerencsés, ha a délután foglalkozások, sport és egyebek nagyon késő délutáni időpontig tolódnának ki. Az oktatás hatékonyságát nem zavarná.
(Forrás: eduline)
2020.07.02.
Újabb iskolákat kell bezárni - most Ausztriában okoz gondot a vírus
Péntektől a tervek szerint egy hétre bezárják az iskolákat, az óvodákat és a bölcsődéket a koronavírus-fertőzések számának hirtelen növekedése miatt Felső-Ausztria öt járásában – jelentette be Thomas Stelzer tartományi vezető szerdán, írja az MTI.Az új fertőzések kiindulópontja egy Felső-Ausztria székhelyén, Linzben található keresztény közösség (Freie Christengemeinde). Több helyi nagycsalád is tagja a közösségnek, az elmúlt napokban ők szórták szét a koronavírust az érintett öt járásban.
(Forrás: eduline)
2020.07.02.
\"A júliustól megígért 10 százalékos ágazati szakmai bérpótlék nem béremelés\"
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) kezdeményezte a Köznevelési Érdekegyeztető Tanács (KÖÉT) ülésének összehívását még a jövő évi állami költségvetésről szóló törvényjavaslat parlamenti elfogadása előtt. A PSZ azért szorgalmazta a KÖÉT ülését, mert évek óta követeli az oktatásban dolgozók bérének érdemi emelését, de mint kiderült: az elfogadásra váró, 2021-es állami költségvetési javaslat sem tartalmazza - külön soron - ennek fedezetét. Lesz némi mozgástér, de ez a PSZ számára nem garancia az érdemi béremelésre.
(Forrás: eduline)