2021.03.30.
„Az érettségi értelmetlen vizsga, főleg a mostani formájában” – Interjú Salamon Eszterrel
Sok kutató kérdőjelezi meg az abszolút tudást, vagy a felkészültséget mérő standardizált tesztek értelmét. A járvány idején az iskolarendszerek ezeket engedték el a legkönnyebben, így talán most jött el az a pillanat, amikor el lehet kezdeni azon gondolkodni, hogyan lehet a gyereket segítő módon értékelni. Például Hollandiában is írnak felvételi tesztet a gyerekek, de ezt követően az iskola és szülő közösen leül, a pedagógus elmondja, hogy szerinte a gyereknek milyen típusú oktatás – szakképzés vagy általános középiskola – felé lenne érdemes elindulnia. A javaslatot nem kell elfogadnia sem a gyereknek sem a szülőnek, legfeljebb később kiderül, hogy mégsem volt jó a döntés. Ez a fajta felvételi eljárás sokkal egészségesebb lenne.
(Forrás: thevip)
2021.03.30.
Ha kell, a pedagógusokból is lehet bűnbakot csinálni
Miután kiderült, hogy előre veszik a pedagógusokat, Orbán és Gulyás is úgy beszéltek erről, mintha a fogukat húznák. A miniszterelnök egyszerre méltatta őket („nagyon fontos munkát végeznek, tán a legfontosabbat”), de azért figyelt arra, hogy „nem mindenki pedagóguspárti ebben az országban”. „Tehát az ő munkájuk különösen értékes, ugyanakkor van, hogy nyári szabadság, tehát ismerjük ezeket a hangokat (...) Sok az igazságtalanság ebben a véleményben, hogy nyáron nem dolgoznak, és így tovább. Az én édesanyám egyébként gyógypedagógusként ment nyugdíjba, tehát én pontosan ismerem ennek a színét is meg a fonákját is. (...) Kérek mindenkit, azokat is, akik esetleg fönntartásokkal vannak a pedagógusok iránt, hogy ezt fogadják el.\\\" A rendőrök, ügyészek, katonák, bírók, politikusok oltásakor nem merült fel, hogy egyeseknek fenntartásaik lehetnek velük szemben.Gulyás is úgy emelte ki szombati posztjában a tanárok felelősségteljes munkáját, hogy rögtön hozzátette, mások azért nem kapnak ilyen különleges bánásmódot.
(Forrás: 444.hu)
2021.03.30.
Érettségizők a tantermekben két héttel a vizsgák előtt - megéri vagy felesleges kockázat?
A nyitással kapcsolatban azonban nagyon sok kérdés merült fel, például, hogy mennyire veszélyes a nyitás, ha a tanárok ugyan oltva lesznek, a diákok ugyanúgy megfertőzhetik egymást. Illetve az is kérdés, hogy az érettségik előtt két héttel mennyire lehet a több hónapja tartó távoktatásból az utolsó hajrára hatékonyan személyes oktatásra átállni. Sőt az is sokakban felmerült, mekkora a kockázata annak, hogy ebben a két hétben pont azok fertőzik majd meg egymást, akik május elején vizsgáznak. Bár konkrét válaszok még nincsenek sok oktatási szervezet dolgozik a kérdések megválaszolásán, amik egyenlőre csak gyűlnek - kíváncsiak vagyunk, ti mit gondoltok.
(Forrás: eduline)
2021.03.30.
Komoly ellenszenvet váltott ki az érettségizők petíciója, pedig csak egy kis könnyítést kérnek
Egy átlagos tanév 180 tanítási napból áll. Az idén érettségiző évfolyam tavaly március óta összesen 147 napot töltött otthon, és még mindig nincs vége a digitális oktatásnak – erre hívta fel a figyelmet egy végzős középiskolás, akinek posztja néhány nap alatt több ezer emberhez jutott el. A hónapok óta tartó távoktatás alatt sok végzős vesztette el az összes lelkesedését, motivációját. Sokan érzik reménytelennek a felkészülést a vizsgákra - még akkor is, ha a tervek szerint április 19-én (az oktatásban dolgozókkal együtt 2,5 millió beoltott után) kinyithatnak az iskolák.
(Forrás: eduline)
2021.03.29.
A logaritmus kit érdekel?! Tiszta fejjel tudjon gondolkodni!
Magyarországon a matematika, illetve a matematikaoktatás helyzete és megítélése különös kettősséget mutat. Egyrészt világszerte csodált hagyományai és eredményei vannak a magas színvonalú matematikaoktatásnak: még mindig szép számmal találunk a világ legjobb egyetemein magyar matematikaprofesszorokat, a Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézetet a térség legeredményesebb tudományos műhelyei között tartják számon, Lovász László a napokban kapta meg a „matematikusok Nobel-díját”, az Abel-díjat. (Egyébként az Amerikában élő Lax Péter és Szemerédi Endre után ő már a harmadik magyar Abel-díjas, pedig a díjat csak 2002-ben alapították!) Másrészt viszont évek óta aggasztóan romlanak a magyar diákok matematikai (és természettudományos) eredményei a PISA-felméréseken, már jóval az OECD átlaga alá estünk.
(Forrás: 444.hu)
2021.03.29.
Horváth Péter: normális, biztonságos munkavégzés csak az oltással lesz lehetséges
Megkezdődik a héten a már regisztrált pedagógusok oltása, a többieknek hétfő éjfélig lehet regisztrálni, hogy időben megkapják a vakcinát. A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke az InfoRádiónak azt mondta: megnőtt az oltási kedv, a pedagógusok átérzik a védőoltások szerepének fontosságát. Arról is beszélt, hogy számos nehézséget, veszélyt és megoldhatatlan helyzetet hozott magával a digitális oktatás.
(Forrás: Infostart)
2021.03.29.
Iskolai közösségi szolgálat a járvány alatt
Március 24-én megrendezésre került az Iskolai közösségi szolgálat szakmai nap és börze, amely pont ezért jött létre, hogy segítsen eligazodni a jelenlegi kavarodásban. A rendezvény keretén belül számos előadást és kerekasztal beszélgetést tekinthettek meg az érdeklődők, melyek során töviröl hegyire elmagyarázták az iskolai közösségi szolgálatot érintő jelenlegi szabályokat. Emellett olyan önkéntesek meséltek élménybeszámolókat, akiket a közösségi szolgálat indított el ezen az úton.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2021.03.29.
Orbán Viktor szépen kéri a pedagógusoka
Új hír, hogy sikerült a pedagógusokat előre venni az oltási tervben. Ehhez az kell, hogy hétfő éjfélig regisztráljanak. Kérem őket, vegyék fel az oltást, hogy minél hamarabb újraindíthassuk az óvodáinkat és az iskoláinkat – mondta Orbán Viktor rövid Facebook-videóban. A miniszterelnök közölte, hogy az oltás jól halad, és a mai napon jó esélyünk van arra, hogy a beoltottak száma elérje a kétmilliót.
(Forrás: Népszava)
2021.03.29.
Ki adja vissza a gyerekeknek az elveszett élményeket?
Lesújtó interjút adott a HVG360-nak a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet pszichiátriai osztályának osztályvezető főorvosa, Dr. Sófi Gyula. Annak ellenére sokkoló olvasni, hogy az elmondottak nagy részét már tavaly tavasszal előre lehetett látni, aztán pedig pontosan az is történt, amitől tartottunk. Sófi a pszichés zavarok súlyosbodásáról, rendkívüli mentális terhelésről, magatartásproblémákról, stresszről, öngyilkossági gondolatokról adott számot. De ugrásszerűen megnőtt azoknak a száma is, akik tisztálkodási kényszerrel érkeznek az osztályra. Ezek a gyerekek félnek a fertőzéstől, a kosztól, az ébren töltött idejük jelentős részét kézmosással töltötték, nem tudnak elszakadni a mosdókagylótól.
(Forrás: Magyar Hang)
2021.03.27.
Itt a hivatalos kormányrendelet: április 19-én újranyitnak az iskolák
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter tegnap rendkívüli sajtótájékoztatón jelentett be, hogy az iskolák április 19-én nyitnak meg a jelenlegi tervek szerint, addigra a pedagógusokat beoltják, nyitnak az óvodák, általános iskolák, és a középiskolák is. Orbán Viktor miniszterelnök szerint a tanárok beoltása után 8-9 nappal újranyithatóak az iskolák. A szakirodalom szerint azonban 21 nap kell a védettség kialakulásához, de a legtöbb vakcina esetén csak a 2. dózist követően alakul ki a teljes védettség, ez pedig több, mint egy hónapot jelent. Az április 19-ei biztonságos újranyitáshoz mostanra már be kellett volna oltani a tanárokat.
(Forrás: portfolio.hu)
2021.03.27.
„Az egyetemek politikai megszállása zajlik”
Stumpf István nem érzi úgy, hogy a kuratóriumok politikailag elfoglalnák az egyetemeket, mint mondta, a tagok kiválasztásánál figyelnek a sokszínűségre: legyenek ott az állam, a gazdaság, az egyetem és a tudomány képviselői. Ő maga levelet írt minden rektornak, hogy javasoljanak kuratóriumi tagokat, s írt a Magyar Tudományos Akadémia elnökének is, hogy jelöljön akadémikus tagot – ezeket a javaslatokat pedig igyekeznek figyelembe venni. A modellváltásra egyébként ő úgy tekint, hogy azzal az egyetemek megszabadulhatnak eddigi „béklyóiktól”. – Persze lehetett volna más megoldást is találni, nemcsak alapítványi fenntartást, de a kormány ezt választotta – tette hozzá.
(Forrás: Népszava)
2021.03.27.
Navracsics Tibor vezeti a modellváltó Pannon Egyetem kuratóriumát
Sajtótájékoztatón jelentette be a veszprémi Pannon Egyetem, hogy kik az intézményt a jövőben fenntartó alapítvány kuratóriumának tagjai – írja a 444. A testület elnöke a Fidesz politikusa, Navracsics Tibor lesz, aki 2010-től az Orbán-kormány közigazgatási és igazságügyi minisztere, 2014-től külügyminisztere volt, majd az Európai Bizottság oktatási, kulturális, ifjúsági és állampolgársági ügyekkel foglalkozó európai uniós biztosaként dolgozott. Navracsics elmondása szerint a kuratórium megalakulása csak egy állomás a kuratórium és az egyetem munkájában, már hónapok óta egyeztetnek az egyetem vezetésével, hogy kialakítsák azt az új modellt, amelyben az egyetem szeptembertől működik majd.
(Forrás: hvg.hu)
2021.03.26.
Folyamatos a közoktatási intézmények fertőtlenítése
A MAGYAR HONVÉDSÉG KATONÁI FOLYAMATOSAN FERTŐTLENÍTIK A KÖZOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKET
(Forrás: Magyar Nemzet)
2021.03.26.
PSZ: Túl nagy áldozatok árán jutottunk el a tanárok beoltásáig
Örülünk Gulyás Gergely miniszter bejelentésének, de ezt a lépést sokkal hamarabb kellett volna megtenni. Túl nagy áldozatok mellett jutottunk el idáig – nyilatkozta a Népszavának Szabó Zsuzsa, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke, miután a Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtökön közölte: a tavaszi szünet utánra, április 7-ére tervezett iskolanyitás helyett legkorábban április 12-én, de az is lehet, hogy április 19-én térhet vissza az élet az iskolákba. Ez előtt pedig be fogják oltani azokat a pedagógusokat, óvónőket, bölcsődei dolgozókat, akik regisztráltak az oltásra.
(Forrás: Népszava)
2021.03.26.
A PDSZ szerint oltással is túl korai lenne az iskolák áprilisi nyitása
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint túl korai lenne az iskolák áprilisi nyitása, mivel hiába kezdik el a tanárokat oltani, addigra még nem alakulhat ki a beoltottak immunizáltsága, részleges védettsége sem – hiszen a teljes védelem is jellemzően csak a második oltás beadása után pár héttel jön létre. „Ez pedig – a protokoll szerint – nem április 12-e, de nem is 19-e” – írták közleményükben, amelyet azután adtak ki, hogy Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki kormányinfón elmondta: tervezik, hogy az iskolák megnyitását megelőzően a tanárokat, óvodában dolgozókat és a bölcsődei dolgozókat is beoltják.
(Forrás: eduline)
2021.03.26.
Orbán Viktor: legalább 80 ezer pedagógust kell még beoltani az iskolák újranyitásához
102 ezer regisztrált iskolai dolgozóból - az oltási rend miatt - 20 ezer pedagógust már beoltottak, így 80 ezren maradtak hátra
- mondta Orbán Viktor ma reggeli, a Kossuth Rádiónak adott interjújában. Ha minden a mostani rendben halad tovább, akkor április 10-ig be tudják oltani a tanárokat, iskolai dolgozókat, és ez után egy héttel, azaz legkorábban április 19-én nyithatnak az általános és középiskolák, valamint az óvodák. Hozzátette, az oltásokra csak akkor kerülhet sor, ha beoltották a 65 év felettieket. Ugyanis 2,5 millió beoltott után lehet beszélni az iskolák kinyitásáról.
(Forrás: eduline)
2021.03.26.
Több tízezer végzőst foglalkoztat a kérdés: mi lesz a 2021-es érettségivel?
\"Jelenleg bizakodunk, tavaly is biztonságosan meg tudtuk szervezni a vizsgákat, ősszel a második hullám idején a szóbelik is rendben lementek, tehát normál menetrendre készülünk” - mondta néhány nappal ezelőtt Maruzsa Zoltán, Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) köznevelésért felelős államtitkára. A végső döntés azonban még nem született meg, a kormány – emelte ki Rétvári Bence, az Emmi parlamenti államtitkára – „figyelemmel kíséri a járványhelyzet alakulását, és szükség esetén további intézkedéseket fog hozni”. De milyen megoldások jöhetnek szóba?
(Forrás: eduline)
2021.03.26.
Maruzsa a tanároknak: Hétfő éjfélig regisztráljanak, ha oltást akarnak
Arra a kérdésre, hogy miért most döntöttek a pedagógusok oltásáról, miközben szakmai szervezetek már hónapok óta szorgalmazták ezt, Maruzsa azt válaszolta: az oltóanyagok szűkössége folytán kénytelenek priorizálni a beoltandók körét, és most jutott el odáig az egészségügyi dolgozók és a további veszélyeztetett vagy előnyt élvező csoportok beoltása, hogy sor kerülhet a pedagógusokra is.
(Forrás: hvg.hu)
2021.03.26.
Eddig négyszer támadtak iskolaőrre
A március 8-tól elrendelt távoktatás idejére az iskolaőrök egy részét átvezényelték a rendőrkapitányságokra, ahol bűnmegelőzési feladatokkal bízták meg őket, egyes iskolaőröket pedig másik oktatási intézménybe irányítottak. A szakképző intézményekben, az ott folyó gyakorlatok miatt az iskolaőrök szolgálatellátása a digitális oktatás ellenére is változatlan maradt. Március 8-ig 522 iskolaőr volt szolgálatban, tavaly szeptember óta a távoktatás elrendeléséig 323 alkalommal kellett intézkedniük, az esetek következtében 80 eljárás indult. (MTI)
(Forrás: 444.hu)
2021.03.25.
Akadémiai dolgozók tiltakoznak az új felsőoktatási törvény ellen
Az új törvényről Stumpf István egyetemi modellváltásokért felelős kormánybiztos beszélt egy szakmai fórumon kedden. A kormánybiztos elmondta, hogy március 30-án nyújtják be a törvényt, amelyben például a kuratóriumok új tagjainak megválasztását is szabályozzák. Az ADF közleménye szerint „az egyes egyetemek eljárási szempontból is megkérdőjelezhető módon úgy szavazták meg a modellváltást, hogy annak tényleges tartalma nem volt ismert, és nem is lesz hozzáférhető a jogszabály szövegének benyújtásáig”, ezért is tiltakoznak. Felidézték, hogy az MTA-nél is hasonlót tapasztaltak, amikor „a kutatóhálózat jogellenes elvételén túl az előkészítetlen jogszabályok önmagukban is bizonytalanságot teremtettek, és súlyos károkat okoztak”.
(Forrás: 24.hu)
2021.03.25.
Ónody-Molnár Dóra: MÁRA A SZEGREGÁCIÓ LETT A NORMA
Az „ősbűnnek” több forrása van: az egyik, hogy 2010 után az újonnan megalakuló Orbán-kormány megkönnyítette az egyházaknak, hogy tömegesen vehessenek át önkormányzati iskolákat. Ehhez járult, hogy a hatalomátvételt követő első évben az akkori oktatási államtitkár, Hoffmann Rózsa felfüggesztette a buktatás tilalmát alsó tagozaton. Így megszüntette annak lehetőségét, hogy az iskolai oktatás kezdő szakasza legyen hosszabb, a kisdiákoknak legyen elég idejük az írás, olvasás, a szövegértés elsajátítására, és a későbben érők is utolérjék a gyorsabban haladókat. A buktatás korlátozásának eltörlése komoly gesztus volt azon tanárok felé, akik szinte kikövetelték ezt az intézkedést, s számos pedagógus sóhajtott fel megkönnyebbülten akkor, amikor a kormány 18 évről 16 évre szállította le a tankötelezettség korhatárát.
(Forrás: Jelen)
2021.03.25.
A pedagógusok oltását javasolja a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom
A pedagógusoknak fontos szerepük lesz abban, hogy visszatereljék a normális életbe a társas élettől elszokott, a digitális kütyükre rátekeredett fiatalokat – mondta az Indexnek adott interjúban Skrabski Fruzsina, a családszervezet elnöke.
Orbán Viktor miniszterelnök családügyi civil szervezetek képviselőivel egyeztetett hétfőn, mondván, hogy a kormány járványügyi újranyitási tervéhez szüksége van a javaslataikra.
(Forrás: index)
2021.03.25.
Megkezdték a nélkülözhetetlen dolgozók oltását, úgy néz ki, a tanárok még mindig nem azok a kormánynak
Az Operatív Törzs (ahogy az oltási terv több részéből is) arról csak részleteket árult el, kik számukra a nélkülözhetetlen és kritikus dolgozók. Az általuk említett vállalatok, amiknek munkavállalóit vakcinálni kezdik a BKK, a MÁV, a Paksi Atomerőmű és a Magyar Villamosművek. Ezek természetesen rendben is vannak, hiszen a járvány alatt is személyesen dolgozni kényszerülőknek ingáznia kell a fenti közlekedési vállalatok igénybe vételével, és elektromosság nélkül sem maradhat az ország.
Mindezek mellett úgy tűnik, egy csoportot megint csak elfelejtettek: a tanárokat. Bármi is legyen az oka a kormány hallgatásának az ügyben, az biztos, hogy a tanárokkal úgy tűnik, egyszerűen nem hajlandó foglalkozni. Sem akkor amikor biztosítani kéne számukra az otthoni munkavégzés feltételeit, sem akkor amikor meg kéne hallgatni őket az oktatás ügyeiben, sem akkor, amikor be kéne oltani őket.
(Forrás: mérce)
2021.03.25.
Így teljesíthető a közösségi szolgálat még az érettségi előtt
A korlátozások megnehezítették az iskolai közösségi szolgálat megszervezését, a diákok és iskolák számára komoly kihívást jelent, hogy olyan lehetőséget találjanak, ahol a tanulók érdemi tapasztalatot szerezhetnek és valóban segíteni tudnak. A Hintalovon Gyermekrészvétel programja ezért lehetőséget kínál a közössági szolgálat elvégzésére távmunkában. Az alapítvány regisztrált IKSZ-fogadó szervezet, önkéntes programja megfelel az ötvenórás szolgálatnak és a járványügyi előírásokkal összhangban is teljesíthető.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2021.03.25.
Maruzsa Zoltán: Kizárt, hogy digitálisan búcsúztassuk a tanévet
A személyes jelenlét hiánya egyáltalán nem rontotta le a diákok teljesítményét, a tanulmányi átlagok, az érettségi vizsgák vagy éppen a középiskolai írásbeli felvételi eredményei a járvány idején is stabilan hozták a korábbi évek átlageredményeit – hangsúlyozta a lapunknak adott interjúban Maruzsa Zoltán. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára szerint koránt sincs kőbe vésve az április 7-i iskolanyitás, de az egészen biztos, hogy nem kell otthon tölteni a tanévből hátralévő összes időt. A politikus az interjúban beszélt arról is, milyen segítséget kapnak az online tanuláshoz a szegény gyerekek, kiderült továbbá, hogy melyek az idei érettségi megszervezését övező legfőbb dilemmák.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2021.03.25.
Ellenőriznék a tanárok gépeit - reagált az iskolafenntartó
A PDSZ szerint mindez az jelenti, hogy lényegében semmi sem maradhat rejtve a tankerületek elől. A szakszervezet arra figyelmeztette a pedagógusokat, hogy a megállapodást nem kötelesek aláírni, s az aláírásra más sem kötelezheti őket – még akkor sem, ha az adott számítógépet a munkáltatótól kapták használatba. Szerintük ez az ellenőrzési eljárás jogellenes is. „Senkinek, semmi köze a saját eszközeidhez, pláne nincs köze a saját levelezésedhez, közösségi médiában folytatott tevékenységedhez, fájljaidhoz, fotóidhoz.” Az állami iskolafenntartó Klebelsberg Központ lapunknak elismerte: egy tankerület valóban kötött ilyen megállapodást „kizárólag informatikai biztonsági céllal”. Arra a kérdésre nem kaptunk választ, erre pontosan miért van szükség, s milyen garanciái vannak, hogy a pedagógusok tudtán kívül valóban ne „ellenőrizhesse” senki a számítógépeiket. Azt viszont hozzátették: a PDSZ egyetlen célja, hogy zavart keltsen a pedagógusok körében.
(Forrás: Népszava)
2021.03.25.
Ha azonnal elkezdik oltani a tanárokat, egyáltalán védettek lesznek az érettségiig?
A Pedagógusok Szakszervezete egy budapesti kerületben és egy nagyvárosban több száz tanárt kérdezett meg gyorskérdőívben - írja az ATV -, amiből kiderült, hogy a válaszadók 60 százaléka azt mondja: amíg nincsenek beoltva és nem alakult ki a teljes védettség, valamint, amíg a gyerekek nem védettek, addig nem szabad az oktatást visszaengedni a tantermekbe. A kérdőívből az is kiderült, hogy a megkérdezett pedagógusok több mint 70 százaléka tartja fontosnak az oltást.
(Forrás: eduline)
2021.03.25.
Mindössze öt állami egyetem maradhat az országban: tízből hat hallgató már most modellváltó intézményben tanul
Ellenszavazat nélkül, két tartózkodás mellett bólintott rá a Testnevelési Egyetem szenátusa a modellváltásra a hét elején. A döntés azt jelenti, hogy ez az intézmény hivatalosan is kérvényezi az Innovációs és Technológiai Minisztériumnál az átalakítást, így néhány hónapon belül alapítványi fenntartásba kerülhet. A Testnevelési Egyetem volt a tizenötödik állami felsőoktatási intézmény, amely - alighanem erőteljes kormányzati nyomásra - úgy döntött, hogy alapítványi formában folytatja tovább a működést. Három további intézményben – az Óbudai Egyetemen, a Magyar Táncművészeti Egyetemen és a Nyíregyházi Egyetemen – a hírek szerint szintén fontolgatják a modellváltást, illetve a korábbi hírek szerint 2021. szeptember 1-jétől a Pannon Egyetem is átalakul.
(Forrás: eduline)
2021.03.25.
A felsőoktatásban az ellenkezője történik annak, amit a kormány sikerpropagandája állít
Komoly gondokat vetít előre a pedagógus-utánpótlás is. Az óvodapedagógusi és tanítói képzést megcélzók száma némileg emelkedett ugyan – valamelyest meghaladja a két évvel ezelőtt oda jelentkezők számának felét, illetve kétharmadát –, az osztatlan tanárképzés azonban nagyon súlyos bajban van. Egyáltalán nem növekedett az ezekre a tanári szakokra jelentkezők száma, ami szintén a két évvel ezelőttinek a kétharmada, a 2015-ösnek pedig még a fele sincsen. Persze sokan meggondolják, hogy tanárnak álljanak-e, amikor látják, hogy a kormány a pedagógusok életét sem becsüli többre, mint a munkájukat: dolgozhatnak a diplomás-átlagfizetés kétharmadáért, és miközben home office-ban lévő bírókat soron kívül beoltanak, a pedagógusok nem kapják meg ezt a lehetőséget.
(Forrás: hvg.hu)
2021.03.25.
Köznevelési államtitkár: Kell ahhoz némi optimizmus, hogy az április 7-i nyitást kőbe vésettnek vegyük
Az érettségikről szólva azt mondta: azok forgatókönyvét végső soron az aktuális járványhelyzet fogja meghatározni. „Jelenleg bizakodunk, tavaly is biztonságosan meg tudtuk szervezni a vizsgákat, ősszel a második hullám idején a szóbelik is rendben lementek, tehát normál menetrendre készülünk. Szeretnénk megtartani a kompetenciamérést is, illetve a fittségi mérés véghatáridejét valószínűleg kitoljuk majd a tanév végéig, de azt is szeretnénk megszervezni.” Az államtitkár szerint „a digitális oktatás hatékonysága jellemzően a nevelés terén marad el a jelenléti oktatáshoz képest, a szaktárgyi tudás átadása alapvetően így is meg tud valósulni”, nem is érzékelnek nagy változásokat a tanulmányi átlagokban. Néhány adatot is felsorolt, amelyek szerinte „optimizmusra adnak okot, hogy a digitális munkarendben nem romlik a tanulók teljesítménye”, de jelezte, hogy „ennek igazolására további adatokra lesz majd szükségünk”.
(Forrás: hvg.hu)
2021.03.25.
A TÁVOKTATÁS ÁLDOZATAI
Ritkán, de lehet találni olyan fenntartót, aki elhivatottságból, elvből vagy hirtelen felindulásból támogat SNI-s gyerekeket. Találhatnánk tanárokat is, akik kihívásnak, pedagógiai feladatnak tekintik az integrált diák oktatását. (Néha szaktudásuk is van hozzá.) És van számtalan gyerek, akikben elég nagy küzdeni akarás, találékonyság, rugalmasság van a sikeres integrációhoz. Ám ebben az államnak nincs, vagy csak elhanyagolható a szerepe. Hiába beszél a köznevelési törvény integrációról, sőt inklúzióról, a megvalósítást a kormány nem segíti. A távoktatás harcmezején a pénznélküliség, a felkészületlenség, a hozzá nem értés sorban lekaszálja az SNI-s gyerekeket. A kormány pedig mélyen hallgat vagy sajnálkozik, mondván: a háborúban civil áldozatok is vannak. A támogatásra adható pénzekből meg majd épít pár stadiont, ahova a mozgásfejlődésben lemaradt gyerekek nem tudnak, a szociális fejlődésben visszaesettek meg nem mernek bemenni.
(Forrás: Jelen)
2021.03.24.
PSZ: eddig 60 pedagógus halt meg koronavírusban Magyarországon
Több száz tanárt kérdezett meg a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) egy budapesti kerületben és egy nagyvárosban az újranyitásról. A válaszadók 60 százaléka azt mondja, hogy AMÍG NINCSENEK BEOLTVA ÉS NEM ALAKULT KI A TELJES VÉDETTSÉG, ILLETVE AMÍG A GYEREKEK NEM VÉDETTEK, ADDIG NEM SZABAD AZ OKTATÁST VISSZAENGEDNI A TANTERMEKBE. A kérdőívből az is kiderült, hogy a megkérdezett pedagógusok több mint 70 százaléka tartja fontosnak az oltást. Szabó Zsuzsa, a szakszervezet elnöke az ATV Start című műsorában elmondta, hogy nem csak a tanároknak fontos az oltás, hanem a gyerekeknek és az ő családtagjaiknak is.
(Forrás: msn.com)
2021.03.23.
Jól megy a Pagony Kiadónak, modellváltással igyekszik tartani a lépést
A kiadót három bölcsész végzettségű barátnő és férjeik hozták létre, mert fiatal szülőkként nem találtak megfelelő mesekönyveket a gyerekeiknek.
Az internet hatására valószínűleg megváltozott a gyermekek figyelme. Mitől lesz ma jó egy gyerekkönyv? Tényleg mások a mai gyerekek?
Kovács Eszter: Apró különbségek lehetnek, például régebben ráérősebb tempójú volt egy könyv, ma meg gyorsabb kell, hogy legyen. De nem ettől lesz egy szöveg jó vagy rossz.
(Forrás: hvg.hu)
2021.03.23.
12 milliót kapott Kásler Miklóstól a „magyar népzenére kidolgozott fitnesz mozgáskultúra”
Az Élet Szolgálat Egyesület Kásler Miklós emberi erőforrás miniszter egyedi döntése alapján kapott támogatást még tavaly decemberben az ethno-fitnesz kidolgozására a Nemzeti Kulturális Alap pályázatán. Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy mi az az ethno-fitnesz: a lap megkeresése után erre az egyesület elnöke sem tudott válaszolni, férjéhez, Nagykanizsa volt fideszes alpolgármesteréhez, Törőcsik Pálhoz irányította a megkeresést. Törőcsik úgy fogalmazott, „Ez a mi találmányunk, fitnesz mozgáskultúra magyar népzenére. A cél, hogy a fiatalokat is megszólítsuk, ebben a formában mutassuk be nekik a hatalmas hazai népzenei és néptánckincset.”
(Forrás: telex)
2021.03.23.
Szorongásos zavarok, depresszió, pánikzavar - ezt okozhatja a pandémia a fiatalok körében, interjú Balázs Judittal, az ELTE PPK tanszékvezetőjével
Milyen területeken végez kutatásokat az ön által vezetett Gyermekkori Pszichés Zavarok Kutatócsoport?
Az egyik érdeklődési területünk az idegrendszer fejlődési zavarai, ezek közül az ADHD és autizmus különböző aspektusai, például az életminőségre való hatásuk. A másik fókuszunk pedig az öngyilkos magatartás és a nem szuicidális önsértés vizsgálata. Jelen élethelyzetünkhöz, a pandémiához kapcsolódóan is kutatunk. Kezdetben hetente, majd havonta kerestük meg online a kutatásunkba beleegyező fiatalokat és szüleiket, és most márciusban az egyéves utánkövetésre készülünk. A kutatásainknak mindig fontos eleme, hogy szeretnénk visszaforgatni az eredményeinket a gyakorlatba. Most csak online lehettünk jelen, de így is igyekeztünk segíteni.
(Forrás: Magyar Narancs)
2021.03.22.
Változhat az oltási terv: a tanárok soron kívüli oltását vizsgálja a kormány
A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke szerint a pedagógusok oltása nem csak az iskolában dolgozók problémája. Amennyiben nem szeretnénk, hogy sokáig zárva tartsanak az iskolák, az óvodák, a szülők el tudják végezni a munkahelyi kötelezettségeiket, és ne kelljen segíteni a tanulmányaikban a kicsiket, az csak úgy lehetséges, hogy ismét megnyílnak az iskolák. Nemcsak a pedagógusok kívánsága ez, hanem az egész társadalom érdeke is ez – tette hozzá a győri iskolaigazgató. A Nemzeti Pedagógus Kar párbeszédet folytat a kormánnyal, ahonnan ÍGÉRETET KAPTAK, HOGY KÉSZÜLNEK TERVEK A PEDAGÓGUSOK SORON KÍVÜLI BEOLTÁSÁRA,
(Forrás: portfolio.hu)
2021.03.22.
A tanár, tanterv és osztály nélküli iskola, melynek nebulóit a Harvardon várják
Évi 30 ezer dolláros tandíjat fizetnek a Szilícum-völgy jómódú családjai, hogy csemetéik a különös San Franciscó-i Brightworks általános és középiskolába járhassanak – ez még az ottani magániskolák mezőnyében sem számít kevésnek. Igaz, a rászorulók támogatást kapnak. A szülők kétharmada a techvilág elit cégeinél vagy startupjainál dolgozik. Az alapító és igazgató, Gever Tulley egykor maga is programozó volt, pedagógiai képzettsége nincs, de az iskola nem ezért különleges. Az elsősöknek fúrógépet, gyufát és egyéb szokatlan dolgokat adnak a kezükbe. Megesett már, hogy egy harmadikos csónakot akart építeni, meg is tette, és a nyolcéves nebuló – iskolai felügyelettel – vízre is szállt vele a Csendes-óceánon. A kisdiákoknak nincs más dolguk, mint hogy azt csinálják, ami érdekli őket.
(Forrás: hvg.hu)
2021.03.22.
Vágóhídon az oktatás?
„Megbotránkoztunk a miniszter úr kijelentésén” – fejezte ki csalódottságát Komjáthy Anna, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) országos választmányának megbízott elnöke, aki arra utalt, hogy a szervezet nyílt levélben kérte a kormányt, soron kívül oltsák be azokat a dolgozókat, akik gyerekekkel foglalkoznak. Kásler Miklós, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) minisztere azonban kedden egy képviselői kérdésre azt válaszolta a Parlamentben: a tanárok ugyanúgy megkapják az oltást, mint minden más magyar állampolgár, életkoruknak és egészségügyi állapotuknak megfelelően.
(Forrás: index)
2021.03.22.
„Először mosolyogtam deriválás közben” – bukdácsoló hazai online oktatás kontra globális osztályterem
Finoman szólva is van mit tanulni az online oktatás hiányosságaiból. Hogy milyen osztályzatot érdemel a hazai oktatásirányítás, azt tapasztalatai alapján döntse el az olvasó, de az bizonyos, hogy a távoktatás minősége nem elégséges. Az átállás a tárca többéves felkészülése ellenére derékba kapta az iskolaügyet, a tanóráknak csak egy része éri el a diákokat, a digitális lehetőségeket kevés intézmény használja ki igazán. A botladozó gyakorlat miatt egyre többen keresik az ingyenes oktatási platformokat. Ezek közül az egyik legnagyobb a Khan Academy, amelynek anyagaiból 120 millióan tanulnak világszerte. A két éve alapított magyar felületen jelenleg 700 videó és több ezer interaktív feladat, szöveges tananyag érhető el, az anyagokat önkéntesek fordítják, a nagyobbaknak szólókat feliratozzák.
(Forrás: Népszava)
2021.03.22.
Sokat költ magára a kormány – Mindenkit előz a magyar bürokrácia
A drága állam működésének, illetve az gazdaság erőteljes támogatásának költségeit valahonnan le kell faragni, így az átlagnál jóval kevesebb jut a környezetvédelemre, szociális kiadásokra és egészségügyre. A magyar állam egészségügyi ráfordításai az elmúlt tíz évben GDP öt százalékáról a 4,5 százalékára mérséklődtek, ami a harmadik legalacsonyabb az EU-ban. A magyar egészségügy alulfinanszírozottsága közismert, miközben a kormány azzal igyekszik cáfolni ezt a tényt, hogy hangsúlyozza, 2010-hez képest nominálisan mennyivel növekedtek az egészségügyre fordított kiadások, ami igaz is, ám a GDP-arányos kiadások csökkentek és messze elmarad az uniós átlagtól. Az egészségügy mellett a közoktatás az, ahol szintén gyengén teljesít a magyar állam, annak ellenére, hogy az erre fordított kiadások – a GDP 4,7 százaléka – pontosan megegyezik az uniós átlaggal. Itt hasonló a gond mint az államigazgatásban: az elégségesnek tűnő források ellenére a rendszer azt rosszul hasznosítja.
(Forrás: Népszava)
2021.03.22.
Tárgyal az államitkár a civilekkel, akik szerint sürgős segítségre van szükségük az oktatás résztvevőinek
Tárgyalhat a közoktatási államtitkár a Láncreakció civil munkacsoporttal, akik többek között a Digitális Oktatási Stratégia 2016 óta késlekedő végrehajtását javasolták a kormánynak, a pedagógusok, szülők, szakmai és civil szervezetek bevonásával. Ercse Kriszta, a Civil Közoktatási Platform szóvivője szerint azonnali segítségre is szükség lenne, többek között az eszközhozzáférés terén valamint a százszázalékos táppénz biztosítására az otthon maradó szülők számára.
(Forrás: Magyar Hang)
2021.03.22.
Zoombi generációt csinálhat a tizenévesekből a járványidőszak
Bár a szakmai szervezetek szerint a kormánynak több forgatókönyvvel is készülnie kellene a májusban kezdődő érettségire, az Emmi a jelek szerint mindent úgy képzel el, mint békeidőben. Arról, hogy talán még sincs minden teljesen kőbe vésve, először Gulyás Gergely szavaiból meríthettek biztatást az érintettek. A múlt heti kormányinfón azt mondta: a tavalyi vírushelyzetben is sikerült lebonyolítani az érettségit, az idei időpontokkal kapcsolatban pedig a kormány azt reméli, hogy addigra magasabb lesz az átoltottság. (Arról viszont nem beszélt, hogy miért nem veszik előre az oltási tervben legalább az érettségi lebonyolításában részt vevő pedagógusokat.)
(Forrás: hvg.hu)
2021.03.22.
Nádori Gergely: Mivel etessük az unikornisokat, avagy mi legyen kötelező irodalom
A kötelezők helyzete rávilágít arra, ami az oktatás igazi problémája: nem a konzervatív dogmatizmus és nem is a liberális értékrelativizmus fenyegeti az iskolákat, hanem az, hogy teljesen érdektelen intézményekké válnak, a bennük történő dolgoknak egyre kevesebb köze lesz ahhoz, ami egyébként a világban történik. Nem csak Jókaival van ez így, fizikából is először el kell magyarázni a diákoknak, hogy mi is a katódcsöves tévé, mielőtt megtanítanánk a működési elvét. A legmenőbb cégek sorra jelentik be, hogy a munkaerő felvételénél nem érdekli őket a végzettség, és a diákok, ha valamit meg akarnak tanulni, nem a tankönyveikhez nyúlnak, hanem a YouTube-hoz. Ami pedig az iskolában történik, egyre inkább valami furcsa rituálé lesz, aminek az őket körülvevő világhoz legfeljebb érintőlegesen van köze.
(Forrás: telex)
2021.03.21.
A balatonfüredi szülők nem adják az Eötvös iskolát a katolikusoknak
Az Eötvös iskola előtt péntek délután több szülő is várta, hogy a szavazási bizottság nyilvánosságra hozza a döntést. Egy a többiektől távolabb álló idősebb férfi azt mondta, a világ eldurvult, a káromkodás, az agresszió a mindennapok részévé vált. Ebben a helyzetben nem árthat, ha gyerekeinket, unokáinkat az egyház elveinek betartása mellett nevelik. Az egy csoportban várakozók szülők viszont nem rejtették véka alá: valamennyien azt szeretnék, hogy a katolikus egyház ne vegye át az iskolát. Egy szülő úgy fogalmazott, ezt azért tartja fontosnak, hogy a gyerekeik majd felnőttként, szabadon dönthessenek arról, milyen vallást vagy világnézetet választanak. Egy másik szülő azért nem tartaná jónak a fenntartóváltást, mert amikor a gyermekét ide íratta be, akkor úgy döntött, a gyerek kapjon világnézetileg semleges oktatást. Ha most a katolikus egyház átvenné az intézményt, becsapva érezné magát.
(Forrás: Magyar Narancs)
2021.03.21.
Nagy az igény a gyerekek poszt-Covid ambulanciájára
A Semmelweis Egyetem I. számú Gyermekgyógyászati Klinika csütörtökön jelentette be, hogy poszt-Covid ambulanciát nyit azoknak a gyermekeknek, akiknél a koronavírus-fertőzésük után hat-nyolc héttel, vagy akár később is az életminőségüket jelentősen rontó, makacs tünetek maradtak fenn. Jelenleg az ambulancia csak szerda délelőtt várja az érintetteket, de az igényekhez igazodva új idősávokat nyitnak meg, mivel már a bejelentés napján júliusig beteltek az időpontok.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2021.03.21.
SZFE KORONAVÍRUS DIGITÁLIS OKTATÁS Belföld Gazdaság Külföld Reflektor Vélemény Fotógaléria ELŐFIZETÉS 4 Uniós segélyből reformálnák az oktatást
A XXI. századi technológiai környezetre épülő, versenyképes köznevelés megteremtését is megcélozta a magyar kormány a 2021-2030 közötti időszakra, a fejlesztéseket az Európai Unió 750 milliárd eurós helyreállítási alapjából valósítanák meg, amelyből mintegy hatezer milliárd forint érkezhet Magyarországra a következő években. A pénzt több területen költenék el, ezek egyike a közoktatás. A pénteken közzétett tervek szerint a főbb célok között szerepel a digitális oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeinek biztosítása a tanulók és a pedagógusok számára, valamint a digitális oktatási megoldások beépítése a mindennapi nevelési-oktatási gyakorlatba.
(Forrás: Népszava)
2021.03.21.
https://madachszinhaz.hu/szindarab/orokke-fogd-a-kezem-szinpadon
Ugyanis már az online teljesített kurzusokért és az így megszerzett kreditekért is jár ösztöndíj a legtöbb nemzetközi programban. Mivel a járványhelyzet miatt jelenleg körülményes az utazás, döntött a virtuális mobilitási programokban igényelhető ösztöndíjakról a Tempus Közalapítvány kuratóriuma. A Tempus Közalapítvány felsőoktatási hallgatók számára a Campus Mundi, a CEEPUS és az Államközi ösztöndíjak esetében tette lehetővé a virtuális mobilitások csökkentett mértékű ösztöndíj támogatását - írják közleményükben.
(Forrás: hvg.hu)
2021.03.18.
A tavalyi negatív rekord után kicsit többen jelentkeztek a felsőoktatásba
Több mint 11 százalékkal többen jelentkeztek a felsőoktatásba, mint tavaly – jelentette be közleményben Schanda Tamás. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese azt nem tette hozzá, hogy a tavalyi volt hosszú idő óta felvételizők számában az abszolút negatív rekord, akkor ez az adat a tavalyelőtti adatokhoz képest 20 százalékkal esett vissza. Persze ettől szép a matematika és a statisztika, hogy akár lehet sikeresnek is beállítani az egy évvel korábbi csúfos eredmény apró korrekcióját.
(Forrás: hvg.hu)
2021.03.18.
Maruzsa Zoltán: úgy készülünk, hogy húsvét után nyissanak az iskolák
A középiskolások november eleje óta digitális tanrendben dolgoznak, de az államtitkár azt reméli, hogy náluk is minél hamarabb vissza lehet állni a jelenléti oktatásra. Úgy fogalmazott, hogy három hét vagy egy hónap múlva olyan kedvező helyzet lehet, hogy mindenki visszatérhet, de előfordulhat, hogy ütemezett visszatérés lesz az oktatási intézményekbe.
„A cél az, hogy minél előbb véget érhessen az oktatásban is a korlátozások”– mondta Maruzsa Zoltán. Beszélt arról is, hogy ellentétben a tavaly tavaszi korlátozásokkal, ezúttal nincsenek kitiltva a diákok és a pedagógusok az iskolákból. „Jelenleg nincs tiltás, ha szükséges egyes tanulók behívása, akkor ez nem lehetetlen, a pedagógusok is oktathatnak az iskolai épületből. Az érettségire készülőknek szervezhető kiscsoportos felkészítők, ezzel élnek is az intézmények” – mondta.
(Forrás: Infostart)
2021.03.18.
PSZ: három lehetséges válasz is van arra, miért maradtak ki az oltási sorrendből a pedagógusok
Arról, hogy számos nemzetközi példával ellentétben, Magyarországon miért nem vették előre a pedagógusokat az oltási sorrendben, sokan sokfélét gondolnak. Az ATV Civil a pályán március 13-i adásának vendégei arra utaltak: az oltási sorrend politikai prioritás, és a határon túliak beoltása sokkal több szavazatot hoz(hat), mint a pedagógusoké. Hisz\' Orbán Viktor maga beszélt arról, hogy az ország azért rendelt 16,5 millió vakcinát, mert a határon túliakra is gondolt. A Pedagógusok Szakszervezete három lehetőséget is el tud képzelni válaszként a kérdésre. Totyik Tamással, a PSZ alelnökével ezekről beszélgettünk.
(Forrás: hírklikk)
2021.03.18.
Általános iskolai tanár: Kásler kijelentése vágóhíd számunkra
A csütörtöki Blikk arról ír, hogy számos tanár mélyen fel van háborodva Kásler Miklós közelmúltbeli kijelentésén, mely szerint a tanárok ugyanúgy megkapják az oltást, mint minden más magyar állampolgár – azaz az életkoruknak és az egészségi állapotuknak megfelelően: röviden, majd ha sorra kerülnek. Az érintettek azonban úgy gondolják, indokolt lenne, ha előrébb kerülnének a sorban. „Nem kérünk többet, csak annyit, mint a hasonlóan veszélyeztetett foglalkozási ágak – bírák, rendvédelmisek – képviselői, akik már megkapták a vakcinát” – fogalmazott Nagy Erzsébet, a PDSZ ügyvivője, aki maga is pécsi tanár. Hozzátette: ha lehetséges volt máshol megszervezni az oltást, elvárjuk, hogy a tanárok, akik még kitettebbek a koronafertőzésnek, ugyanolyan elbírálás alá essenek.
(Forrás: 24.hu)
2021.03.17.
LÁTLELET ELSŐ KÉZBŐL: EGY GIMNÁZIUMI FIZIKATANÁR ELSZOMORÍTÓ ÉVÉRTÉKELŐJE
A cikket a szerző bocsátotta rendelkezésünkre, első megjelenése: https://hvg.hu/360/20210316_Megalazo_besorolas_uj_Nat_COVID_karantenoktatas__Egy_gimnaziumi_fizikatanar_evertekeloje
A személyes élmények összefoglalása minden elemzésnél és állásfoglalásnál jobban rávilágít az oktatás, a pedagógusok elkeserítő helyzetére. A szerző iskolája védelmében a cikket névaláírás nélkül tesszük közzé.
(Forrás: ckpinfo)
2021.03.17.
Magyar Érdemrendet kapott Hoffmann Rózsa, Köves Slomó és Huth Gergely is
Magyar Érdemrend tisztikeresztje polgári tagozata kitütetést kapott többek között Hoffmann Rózsa volt oktatási államtitkár, \"a pedagógusi életpályamodell kidolgozásában, illetve a magyar pedagógusképzés megújításában vállalt kiemelkedő szerepe, valamint az oktatásirányítás területén végzett több évtizedes munkája elismeréseként.
(Forrás: Magyar Narancs)
2021.03.17.
Figyelmezteti majd az Instagram a fiatalokat arra, hogy nem kötelesek válaszolni a kéretlen üzenetekre
Az Instagram olyan biztonsági intézkedéseket tesz közzé, melyek célja a tizenévesek védelme a felnőttek nem kívánt üzeneteivel szemben, írja a BBC. A felnőttek csak olyan fiataloknak küldhetnek majd Instagram-üzenetet, akik követik őket, illetve a fiataloknál megjelenik majd egy figyelmeztetés, amely jelzi, hogy nem kell olyan tartalmakra reagálniuk, amelyek kényelmetlenséget okoznak nekik. A funkció csak akkor fog működni, ha a felhasználó a valós életkorát adja meg: ami nem mindig van így, a fiatalok gyakran hazudnak a korukról, hogy elkerüljék a látható tartalmak korlátozását. Az Instagram közölte, hogy új mesterséges intelligenciát fejleszt azért, hogy segítsen nekik az életkor-ellenőrzésben.
(Forrás: telex)
2021.03.17.
tps://444.hu/2021/03/16/gyermekvedelmi-felelost-nevezett-ki-erdo-peter-a-papkepzesben-mostantol-ez-kulon-tantargy-lesz
Kedden az Országgyűlésben az azonnali kérdések óráján Csányi Tamás jobbikos képviselő a digitális oktatás áráról és a pedagógusok beoltásáról érdeklődött Kásler Miklós miniszternél. Az emberi erőforrások miniszterének válasza nemcsak újabb bizonyítékul szolgált arra, hogy a kormány semmibe veszi a tanárokat, hanem az oktatás állapotán aggódó ellenzék feletti gúnyolódásra is alkalmat adott a fideszes és KDNP-s politikusok számára.
(Forrás: mérce)
2021.03.17.
Gyermekvédelmi felelőst nevezett ki Erdő Péter, a papképzésben mostantól ez külön tantárgy lesz
„Szeretnénk a gyermekvédelem területén megkezdett úton továbblépni, a megelőzésre, a szemléletformálásra és a közös gondolkodásra is nagy hangsúlyt helyezve, hogy az egyház kötelékében dolgozók minél jobban értsék és érezzék ennek a problémának a jelentőségét” – idézi a közlemény Gájert, aki szerint az a cél, hogy a már felállított gyermek- és ifjúságvédelmi rendszereket továbbfejlesszék, illetve új programokat és képzéseket is indítsanak. (Egy kívülálló ezeket a kijelentéseket könnyen érezheti túl általánosnak, de a magyar katolikus egyházban - amelynek másik vezetője nemrég még ilyeneket mondott - már az előrelépést jelent, hogy valaki nyilatkozik a témában, és a probléma jelentőségét hangsúlyozza.)
(Forrás: 444.hu)
2021.03.17.
Műhelyiskola a legnehezebb sorsú tanulóknak
A műhelyiskolai képzés célja, hogy piacképes részszakmához juttassák a hagyományos oktatási rendszerből kieső fiatalokat.
A 2020-ban megújult szakképzési rendszer sokféle irányból érkező fiatal számára teszi lehetővé, hogy a szándékaikhoz és készségeikhez legjobban illeszkedő, a munkaerőpiacon jól értékesíthető tudást sajátíthassanak el. A műhelyiskola program azokon segít, akik a hagyományos oktatást végzettség nélkül, beszűkülő kilátásokkal hagyják el. Az állami fenntartású intézmények közül jelenleg kilencben, köztük Dabason, Nagykanizsán és Tiszalökön szerezhetnek részszakmát tantárgyak és buktatás veszélye nélkül, személyre szabott mentorálással a tanulók.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2021.03.17.
Jóváhagyták az iskolahalasztási kérelmek elsöprő többségét
Cáfolják az Oktatási Hivatal adatai azokat a baloldali vádakat, amelyek szerint az iskolakezdési szabályok megújítása éretlen gyerekek tömegeit kényszeríti idő előtt iskolába. A szakértők 96 százalékban helyt adtak a szülők halasztási kérelmeinek. Ezzel együtt a minisztérium kész tovább finomítani a jogszabályt, hogy azok a gyerekek se szenvedjenek hátrányt, akiknek a szülei nem tudnak hatékonyan fellépni az érdekükben.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2021.03.17.
A szegényeket érinti a legrosszabbul a digitális oktatás
A technikai ellátottság több helyen valóban javult valamennyit, de ennél sokkal markánsabb állami segítségnyújtásra lett volna szükség – állítja Szűcs Tamás, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének Borsod-Abaúj-Zemplén és Heves megyei regionális ügyvivője. Szerinte a legszegényebb régiókban, településeken szinte semmit nem változott a helyzet tavalyhoz képest. Különösen az általános iskolák vannak nehéz helyzetben, ahol sokszor rendszergazdák sincsenek, hogy beüzemeljék az eszközöket, szoftvereket. Tapasztalatai szerint a szegény családok eszközellátottsága sem javult, s az iskolák sem tudnak elég laptopot, tabletet kölcsönözni. Összességében úgy látja, hogy elkezdődött valamiféle módszertani megújulás a digitális oktatás terén, de paradigmaváltásról továbbra sem lehet beszélni.
(Forrás: Népszava)
2021.03.17.
Nemzeti Pedagógus Kar: az operatív törzs foglalkozik a tanárok soron kívüli oltásának kérdésével
A Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) elnöke az ATV Híradónak arról beszélt, úgy tudják, az operatív törzsnél foglalkoznak a \"soron kívüli\" oltás kérdésével. A pedagógusokat a kritikus foglalkoztatottsági kategóriába sorolják, és az idősek, valamint a krónikus betegek után következhetnek – árulta el Horváth Péter, a szervezet elnöke. Az ATV az Emberi Erőforrások Minisztériumát (Emmi) is kereste, de egyelőre nem kaptak választ. Kásler Miklós, az Emmi minisztere azonban a tegnapi parlamenti ülésen úgy nyilatkozott: \"A tanárok ugyanúgy megkapják az oltást, mint minden más magyar állampolgár, az életkoruk és egészségügyi állapotuknak megfelelően\". A miniszter mondataiból tehát továbbra is úgy tűnik, nem lesz \"soron kívüli\" oltás az oktatásban.
(Forrás: eduline)
2021.03.17.
Aki megteheti, tényleg otthon tartja a gyerekeit: kevesen vannak az ügyeletes óvodákban
Több budapesti kerületben mindössze harminc-negyven óvodás felügyeletét kellett megszervezni a múlt héten, az Eduline által kikért adatok alapján sok helyen a gyerekek mindössze öt százalékát vitték be az ügyeletes óvodákba. Van, ahol hetente tesztelik az intézmények dolgozóit, máshol az alacsony létszám ellenére „járványügyi megfontolásokból” az összes óvodát nyitva tartják.
(Forrás: eduline)
2021.03.17.
Elkészült a mesterterv: így menekítik ki az SZFE diákjait külföldi egyetemekre
Öt európai egyetem veheti át formálisan a Színház- és Filmművészeti Egyetem 150 hallgatóját: az intézmények vállalták, hogy elismerik a diákok eddigi kreditjeit, és segítik őket abban, hogy tovább folytathassák a munkát az oktatóikkal a Freeszfe Egyesületen belül. Közben az oktatás már megkezdődött a Freeszfe-n, ahol hamarosan Tarr Béla is tanítani fog.
(Forrás: hvg.hu)
2021.03.17.
Segélykiáltás a most üres osztálytermekből
Most, hogy az ország összes iskolája ismét az online térbe vonult, újbb és újabb cikkek, tanulmányok, vélemények látnak napvilágot a távolságtartást betartó oktatás hátrányairól. Tanárok, diákok, szülők szólalnak fel rendszeresen, és mondják el, milyen újfajta akadályokkal kell megküzdeniük ebben a helyzetben. Mindannyian ezerszer hallottuk már, mennyi gond és nehézség adódik most. Talán éppen ezért kezdtem felfigyelni arra, hogy a megszólaló gyerekek sokszor bizony azt is megemlítik, hogy mi az, ami jó számukra az online oktatási formában. Talán azért nem halljuk meg ezeket a mondatokat a panaszáradatban, mert apróságokról, jelentéktelennek tűnő dolgokról szólnak. Pedig valami nagyon fontos dolgora világítanak rá.
(Forrás: Alterkata blog)
2021.03.12.
„A múltat nem megváltoztatni, hanem megismertetni kell a fiatalokkal” interjú takaró Mihállyal
Fenyő D. György, a Magyartanárok Egyesületének alelnöke visszalépésről beszélt a magyarérettségit illetően, egy interjúban úgy fogalmazott, „a sok tény és adat bemagoltatása mellett nem marad idő az olvasás megszerettetésére”. Mit gondol erről?
– Az új követelményrendszer alapján 2023-ban vizsgáznak először a tanulók. Az alelnök által elmondottak véleménynek látszó, nem jóindulatú feltételezések, hiszen amíg nem ismeri valaki a feladatsort, addig csak feltételezheti, hogy az „magoláson” alapuló, lexikális adatokat kérdez. Amikor megjelennek majd az érettségi próbafeladatsorok, abból ki fog derülni, hogy nem igaz, amit Fenyő D. György állít.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2021.03.12.
Emmi: várják ki a sorukat a tanárok Juhász Dániel Publikálás dátum
Továbbra sincs tervben, hogy a pedagógusok és más oktatási dolgozók külön csoportként elsőbbséget élvezzenek az oltási rendben – legalábbis ez derült ki az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) lapunknak küldött tájékoztatásából.
A szaktárcát azt követően kerestük meg, hogy a Pedagógusok Szakszervezete, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete és a Civil Közoktatási Platform is azt kérte, a tavaszi szünet végéig, vagyis április 7-ig haladéktalanul oltsák be az ezt igénylő oktatási dolgozókat. Miután március 8-tól óvoda- és iskolazárást rendelt el a kormány, erre most gyorsan és egyszerűbben sort lehetne keríteni – ahogy azt meg is tették az ügyészségi és bírósági dolgozók esetében.
(Forrás: Népszava)
2021.03.12.
A szakszervezet 100 százalékos táppénzt követel az otthon maradt szülőknek V.
Az általános iskolák és az óvodák március 8-i bezárása óta csak indokolt esetben, a szülő munkavégzése vagy a védekezésben való részvétele miatt lehet óvodai vagy iskolai ügyeletet kérni a gyerekeknek a tavaszi szünet végéig (eredetileg egyáltalán nem engedélyezte volna a kormány az ügyeletet, de egy nap alatt meggondolták magukat). Mivel így ez a lehetőség csak egy szűk kör számára érhető el, a szülők többségének otthon kell megoldania valahogy ezt az időszakot. Ez azoknak a családoknak is komoly kihívás, ahol a szülők tudnak otthonról dolgozni, ahol viszont erre nincs lehetőség, ott vagy a nagyszülőkre bízzák a gyereket, vagy felváltva vesznek ki szabadságot.
(Forrás: Népszava)
2021.03.12.
Diákok tízezreit veszélyezteti a lemorzsolódás Magyarországon
Miközben Nógrád megyében minden ötödik általános iskolás a lemorzsolódás határán billeg, addig a budapestieknek csupán a 4,11 százalékát veszélyezteti a korai iskolaelhagyás. Még mindig a szakképző iskolák adatai a legaggasztóbbak: Győr-Moson-Sopron megye kivételével országszerte 10 százalék felett van a nagyot rontók aránya. A koronavírus világszerte növeli a lemorzsolódással veszélyeztetettek számát. Az UNICEF legfrisebb adatai szerint 214 millió diák – vagyis minden hetedik gyerek – háromnegyed éve nem jár iskolába, ehelyett otthon tanul. Így számos országban magas annak a kockázata, hogy akik egy éve nem mehettek be az iskolába, azok már sosem térnek vissza az osztályterembe.
(Forrás: eduline)
2021.03.12.
NEM KÖSZÖN, NEM AD HELYET: TÉNYLEG EGYRE TISZTELETLENEBBEK A MAI GYEREKEK?
Sokszor láttam, hogy a gyerekek a zavarukat palástolják a csúnya viselkedéssel, lazának próbálnak mutatkozni, közben csak egyszerűen nem tudnak mit kezdeni a helyzettel. Ilyen lehet például egy vendéglőben szépen megterített asztal, ahol már több evőeszköz, több pohár, valamint ruhaszalvéta van az asztalon. Úgy gondolom, hogy ha ismerik a szabályokat, akkor magabiztosabbak is lesznek. Ez elindít egy folyamatot, ami egymás iránti kölcsönös tiszteletet, megértést eredményez. Nem lesz ciki udvariasnak lenni, hiszen jó érzés, ha az embertársaink megbecsüléssel vannak irántunk. Bízom abban, hogy ha mások véleménye nem is számít sok embernél, azért a saját értékrendjével mindenki tisztában van, és ha tiszteletet, megbecsülést vár el a másik embertől, ő maga is ezt adja. A kioktató stílus azonban egyáltalán nem célravezető. Helyette, amint említettem, a szülői minta lehet a legfontosabb, valamint a beszélgetés.
(Forrás: divany.hu)
2021.03.10.
Nyáry Krisztián: A gyerekek jobban értenék Jókait, ha a kortárs írókkal együtt tanítanák
Az ideologikus „vitakultúra” a szemünk láttára válik általánossá. A közösségi média harci tereppé vált, a meggyőzés már nem cél, csak a földbe döngölés. Erről a szeriőz sajtónak is érdemes lenne tudomást vennie, mielőtt kattintásvadász címekkel tovább szítja az indulatokat. Nagyon könnyű valakit a vélt politikai véleménye kapcsán címkézni, mert hiszen akkor már nincs szükség érvekre, csak leszámolásra. Hasonló verbális lincselésnek volt már áldozata egy-egy gyerekverse miatt Varró Dániel, Lackfi János és korábban Tóth Krisztina is.
(Forrás: hvg.hu)
2021.03.10.
Balla István: Maruzsa államtitkár világossága
Most is számos iskolában panaszkodtak arról, hogy ők ugyan szívesen használtak volna más platformot az online oktatáshoz (és ahol ez így is volt, ott működött is az online oktatás), de a tankerületek leszóltak, hogy márpedig a KRÉTA-t kell, hiszen az a kötelező. A fiaskó után viszont azt írja a Klebelsberg Központ, hogy „minden intézmény maga dönt arról, hogy a tantermen kívüli digitális munkarend során milyen felületet, online platformot használ.\"
(Forrás: hvg.hu)
2021.03.08.
Szegregáció vagy integráció…? Petrikné Jánossy Csilla írása
Vizsgálódásunk tárgya: a segítségre, támogatásra szorulók, azaz a különleges figyelmet igénylők, az SNI-sek, a részképességzavarral élők helyzete. A többségi, a köznyelv szerint „normál” óvódákban, iskolákban elképzelhető, hogy egy-egy lelkes pedagógus kivételes érzékkel veszi észre és fejleszti, juttatja kiváló eredményekhez hátrányokkal küzdő nebulóját, aki így megkapja a neki szükséges segítséget a többségi intézményben, az „átlagos” gyermekek közé integrálódva. Jelen közoktatásunk hirdetett célkitűzése ez a megoldás lenne, de nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy vannak olyan esetek – sajnos egyre növekvő arányban – amikor az adott problémát az integráció keretein belül nem, vagy nem az elvárható eredményekkel lehet csak megoldani. Magyarán: ha a támogatásra szoruló gyermek nem kapja meg a megfelelő terápiát, megsegítést, olyan képességtartalékai maradhatnak kihasználatlanul, amely tartalékok esetleges kimunkálása során a gyermek későbbi életkilátásai, munkaerőpiaci potenciái jelentősen javulhatnának.
(Forrás: tani-tani online)
2021.03.08.
Modernizációba kényszerítve
2019-ben hozta létre a magyar kormány az első vagyonkezelő alapítványt, melyből kísérleti jelleggel a Budapesti Corvinus Egyetem intézményi modellváltását finanszírozta. Az alapítványi fenntartás előnyeit nem győzi hangsúlyozni a kormány, azóta több intézmény erre a sorsa jutott, többek között a Színház- és Filmművészeti Egyetem is, amely azonban az egyetem és a művészet autonómiáját féltve, hangot adott követeléseinek. - Mit jelent a sokat hangoztatott „modellváltás” az egyetemeken? Az SZFE példáján keresztül Liszkay Lizi, a DRÓT gyakornoka igyekezett összefoglalni erre a kérdésre a választ.
(Forrás: Drót.eu)
2021.03.08.
Csikorog a KRÉTA az általános digitális oktatás első napján
NEM ELŐSZÖR VAN GOND A KRÉTA-RENDSZERREL. Februárban is többször tört borsot a tanárok orra alá. Ez akkor és most is azért okoz a szokásosnál nagyobb kellemetlenséget a pedagógusoknak és a diákoknak, mert a rendszeren keresztül érhető el az úgynevezett Digitális Kollaboráció Tér (DKT) is, amit azért fejlesztettek ki, hogy a digitális munkarendben szükségtelenné tegye más oktatási szoftverek használatát. A hiba oka nem a szerverek elleni rosszindulatú támadás, a leállást túlterhelés okozta. Azok a diákok, akiknek iskolája az eKRÉTA-rendszer használatát jelölte ki digitális kapcsolattartásra, jogszerűen hivatkozhatnak a hibára távolmaradásuk okaként. A rendszer helyreállításán a szolgáltató szakemberei dolgoznak, az várhatóan déltől újra elérhető lesz.
(Forrás: index)
2021.03.08.
Az iskolaőröknek nem jár home office
Az iskolaőrök zöme az online oktatás idején is bejár dolgozni, néhányukat ideiglenesen másik iskolába vezényelték vagy a helyi kapitányságon kaptak megbízást – tudta meg a rendőrségtől a Magyar Nemzet. A kormánylap cikke szerint az online oktatásra történő átállás összesen 73 iskolaőrt érintett eddig, a következő hónap során pedig várhatóan még többen kapnak pótfeladatokat az iskolazár kiterjesztése miatt.
(Forrás: Népszava)
2021.03.08.
Dr. Sófi Gyula: A gyerekek 25–30 százalékának van pszichés gondja, és ezen a Covid tovább ront
Szorongás, halálfélelem, tisztálkodási kényszer – csak néhány olyan pszichés probléma, amely jelentősen gyakoribb lett a gyermekek és a serdülők között a járvány kezdete óta. Sófi Gyula, a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet pszichiátriai osztályának osztályvezető főorvosa beszél a krónikus stresszhelyzet maradandó következményeiről, valamint a szülők és a társadalom feladatairól. Interjú.
(Forrás: hvg.hu)
2021.03.06.
Az óvodákban és iskolákban is lesz hétfőtől gyermekfelügyelet
Hétfőtől április 7-ig, a tavaszi szünet végéig bezárnak az óvodák, az iskolák pedig online oktatásra térnek át. A kormány mindenkit arra kér, hogy ha van erre módja, akkor otthon oldja meg a gyermekfelügyeletet. Ha azonban valakinek a munkája nem teszi lehetővé, hogy otthon maradjon gyermekével, vagy nem tud gondoskodni a gyermekfelügyeletről, akkor – az önkormányzatok kérésére – lehetővé teszik, hogy hétfőtől az óvodákban, az iskolákban is legyen gyermekfelügyelet – mondta Gulyás.
(Forrás: telex)
2021.03.05.
A már meghirdetett felvételiket nem törlik a középiskolákban, kollégiumban az érettségizők maradhatnak
A kollégiumokból nem kell mindenkinek kiköltöznie a következő egy hónapban, az intézményvezető az idén érettségizőknek bennlakást, és méltányossági kérelem alapján ezt az arra rászorulóknak is engedélyezheti. A versenyszerűen sportolók is maradhatnak a jóváhagyott nevelési programmal rendelkező kollégiumokban, de maximum tízfős edzéseket tarthatnak nekik.
Kásler azt írta, hogy az iskoláknak nem kell megszervezniük a gyermekfelügyeletet a kontaktusszám csökkentése érdekében, de biztosítani kell a tanulók étkeztetését a veszélyhelyzet ideje alatt. Ez az esetükben is elvitelt vagy kiszállítást jelent.
(Forrás: telex)
2021.03.05.
Maruzsa digitális oktatást jelent be, a kormány rendkívüli iskolai szünetről posztol
Miután Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár pénteken bejelentette, hogy hétfőtől az óvodákban rendkívüli szünet lesz, az iskolák pedig tantermen kívüli, digitális munkarendre állnak át, a kormány is kiadott egy hivatalos Facebook-posztot az oktatást érintő szigorításokról. Csakhogy a kormány bejegyzésében nem azt írják, hogy az iskolák online oktatásra állnak át, hanem azt, hogy az óvodákhoz hasonlóan az iskolákban is rendkívüli szünet lesz.
(Forrás: telex)
2021.03.05.
Ercse Kriszta: A tanárok a kormányzat elhanyagolt, veszélyeztetett és bántalmazott gyerekei
Nem kérdezik meg őket soha semmiről. A körülöttük kialakított szabályozási környezet tökéletesen ellehetetleníti, hogy autonóm, kreatív, felelős szakemberként, hivatásukhoz méltó módon működhessenek. A 2010-es kormányváltáskor mézesmadzagként belengetett ígéreteket és azok beteljesülését ahhoz lehet hasonlítani, mint mikor valaki az internetről rendeli meg az esküvői ruháját: az előzetes képek párizsi divattervezők költeményeivel kecsegtetnek, ám a postás – olcsón – egy gyűrött, műszálas, elszabott rongydarabot kézbesít.
(Forrás: g7.hu)
2021.03.05.
„Miért? Digitális oktatás lesz? Jaj, de jó, egész nap biciklizhetek az utcán!”
Majdnem pontosan egy évre a hirtelen bejelentett iskolabezárás után most újra tantermen kívüli digitális munkarendre állnak át az iskolák. A lépés várható volt, de nem sokkal felkészültebb a rendszer erre, mint egy éve. A pedagógusok és a szülők azt remélik, hogy tényleg csak áprilisig tart a lezárás, mert most már konkrét tapasztalatok mutatják: a távoktatás nemhogy nem hatékony, sok helyen nem is működik.
(Forrás: hvg.hu)
2021.03.03.
Irodalom és cancel culture: Nyáry Krisztián a kötelezőkről és a vitakultúráról
Az író úgy véli, hogy a tananyagban, kánonban szereplő műveket reflektálatlanul semmiképpen nem kell a gyerekek kezébe adni. Nyáry a legnagyobb problémának a kronologikus irodalomoktatást látja: „A legnehezebbekkel, Homérosszal, Zrínyivel kezdjük, és ez elriasztja azokat a gyerekeket, akik otthonról nem hoztak magukkal magas szintű szövegolvasási készségeket.”
(Forrás: hvg.hu)
2021.03.03.
Sorra fújják le a szóbeli felvételi vizsgákat a középiskolák a járványhelyzet miatt
Több budapesti és vidéki középiskolában törölték a szóbeli felvételi vizsgákat a fokozódó járványhelyzet miatt, erről az elmúlt napokban értesítették a szülőket és a diákokat. Máshol már korábban úgy döntöttek, hogy idén online szóbeliztetik a jelentkezőket, de a Radnóti-gimnáziumban például hagyományos felvételi lesz - igaz, a diákoknak FFP2-es maszkot kell majd viselniük.
(Forrás: eduline)
2021.03.03.
Ezekben a pillanatokban tarolja le a koronavírus a magyar iskolákat – Azonnali zárást kérnek a tanárok
Egyre több iskolában és óvodában terjed a koronavírus-járvány, az adatok gyakorlatilag napról napra romlanak. Ha a kormány nem zárja be az iskolákat, akkor hamarosan a koronavírus-járvány lehetetlenítheti el a tantermi oktatást, hiszen egyre több a beteg gyerek és a tanár. A koronavírus-járvány harmadik hullámának egyik gócpontját az iskolák jelentik. A Portfolio megkeresésére a Pedagógusok Szakszervezete közölte: a fertőzések nagy száma miatt tantermen kívüli oktatást kellene elrendelni az általános iskolákban is. Mindemellett olyan lépéseket kérnek a kormánytól, amelyek segítenének visszaszorítani a fertőzés terjedését. A másik szakszervezet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete már korábban Orbán Viktorhoz fordult, hogy zárják be az iskolákat.
(Forrás: portfolio.hu)
2021.03.03.
Hiánypótló mesterségesintelligencia-oktatás indul
A gazdaság minden szegmensében használják már a mesterséges intelligenciát (MI), vagyis a munkaerőpiacra kerülőknek tisztában kell lenniük az új technológia mibenlétével. Azonban erre dedikált üzleti képzés a hazai felsőoktatásban eddig nem volt. Ezt a hiányt pótlandó indítja el a tavaszi szemesztertől a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) pénzügyi és számviteli, illetve a külkereskedelmi karának minden alapszakán, valamint a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) a marketing mesterszakon a Microsoft nemzetközi MI Üzleti Iskola nevű tananyag oktatását.
(Forrás: Magyar Nemzet)
2021.03.03.
A Nemzeti Pedagógus Kar győri elnöke a differenciált döntések híve
A járványhelyzettől függetlenül is abban hiszek, hogy a szükséges teendőket helyben, de legalábbis a lokális viszonyok ismeretében érdemes meghozni. Jelenleg az általános iskolákban hagyományos keretek között tartják az órákat, a hat- és nyolcévfolyamos gimnáziumi osztályokban vegyes, míg a középiskolákban digitális oktatás folyik. Ha újra sorra kerülnek karanténba az osztályok, betegednek meg a tanárok, akkor indokolt lehet, hogy adott iskolában vagy akár kisebb városban teljesen digitális oktatásra térjenek át. Ehhez alaposan mérlegelni kell a helyi járványadatokat, az egészségügy leterheltségét.A teljes digitális áttérés oktatásszakmailag és gazdaságilag is súlyos károkkal járna. Tavaly tavasszal bebizonyosodott, hogy az alsós kisdiákok nehezen kezelik az eszközöket, a kistelepüléseken a számítógépek, az internet hiánya is gondot jelent. A családokra pedig óriási terhet róna, ha újra meg kellene oldaniuk a felügyeletet. Ez a 7. osztályig elengedhetetlen.
(Forrás: Kis Alföld)
2021.03.03.
Akiknek már idegen a tekenő – Zárszó a „Jókai-riadalomhoz”
Tanulhatunk-e valamit a Jókai-riadalomból? Talán annyit, hogy még sincs akkora baj. Nagyon is él a hagyomány, s bizony sokkal nagyobb a kötőereje, mint az előbb kifejtettem: éppen úgy feszülnek egymásnak a Jókait olvashatatlannak tartók és piedesztálra emelők, mint hajdanán Kisfaludy Sándor és Berzsenyi Dániel hívei, vagy a Nyugat és a Magyar Figyelő előzetői, majd Kelet Népe és a Szabad Szó olvasói, még később pedig a „Kicsi ország”-hoz ragaszkodók vagy az azon felháborodók. Paradox módon tehát a hagyomány körüli perpatvar az, ami nagyon is mélyen magyar hagyomány. Mégis beleléptünk ugyanabba a patakba?
(Forrás: válasz online)
2021.03.03.
A teljes magyar felsőoktatásra új finanszírozási rendszert vezet be a kormány
A kormány tervei szerint az egész felsőoktatásra vonatkozóan bevezetnek egy „háromlábú” finanszírozási rendszert, amelyben külön támogatás vonatkozik az oktatás költségeire (továbbra is hallgatóarányos elosztásban), az üzemeltetés, az épületek fenntartásának fedezésére és a tudományos, kutatási tevékenység finanszírozására – írta a lap. Az osztrák mintán alapuló megoldás célja, hogy a felsőoktatási intézmények versenyképesebbé váljanak. A szereplőket az objektíven mérhető és számon kérhető minőségi és mennyiségi teljesítményelvárások meghatározásával teszik érdekeltté a hatékonyság és a minőség javításában – közölte a lappal az Innovációs és Technológiai Minisztérium. A részletszabályok kidolgozása még folyamatban van.
(Forrás: 24.hu)
2021.03.03.
PEDAGÓGUSMINŐSÍTÉSEK: KIS ÖRÖM AZ ÜRÖMBEN
A 65/2021. számú kormányrendelet, melyet szokás szerint az érintettek feje felett fogadott el a kormány, a sok rossz hír mellett tartalmaz egy pozitívumot is azok számára, akik még nem minősíttették magukat, és nyugdíj előtt állnak.Arról még nincsenek fogalmaink, hogy milyen az, mikor ilyen módon csap le a törvény szigora, erre csak 2022-ben került volna először sor, és a mostani halasztással éppen ezt odázta el a kormány. Hivatkozási alapként a járványt használja, és valóban nem is hiányzik egy ilyen púp most senkinek a hátára. De minden bizonnyal az is közrejátszik a halasztásban, hogy kevesen jelentkeztek a minősítésre önként, és olyan sok kötelező minősítést kellene lefolytatni, hogy az kivitelezhetetlenné vált. Arról nem is beszélve, hogy ha mindenki kikerülne a rendszerből, akinek elvileg ki kéne, akkor jó eséllyel megbénulna az oktatás, az ő helyükre ugyanis nincs kit felvenni.
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
2021.03.03.
Riasztóak az iskolai járványadatok
Bár a szakmai és érdekvédelmi szervezetek szerint mérlegelésre már nem nagyon van idő, az Emberi Erőforrások Minisztériuma az atv.hu megkeresésére azzal próbálta nyugtatni a kedélyeket, hogy jelenleg feleannyi köznevelési intézményben van érvényben részleges vagy teljes tanügyi elrendelés, mint a második hullám tetőzésekor. Azt viszont elfelejtették megemlíteni, hogy az esetszámok most talán a korábbinál is meredekebben emelkednek. Müller Cecília két hete jelentette be, hogy elkezdődött a harmadik hullám, az ezt megelőző hét csütörtökén – február 11-én – még 107 óvoda és 208 iskola volt érintett. A tegnapi, március 2-ai adatközlés szerint már 273 óvodában és 536 iskolában kellett rendkívüli szünetet, illetve részleges vagy teljes digitális oktatást elrendelni.
(Forrás: Népszava)
2021.03.02.
„HA MÉG EGYSZER LE KELL IDE ÜLNÖM… VÉGEM” – EGY ÉV ZOOM-TANÍTÁSÁNAK TAPASZTALATAI
Rengeteget segített, megkönnyítette az amúgy egyáltalán nem könnyű digitális oktatást, digitális életet. A gyerekekkel közösen megértettük, hogyan kell némítani, képernyőt megosztani, táblára írni. Aztán jöttek a magasabb szintek, a „breakout room”-ok használata, amivel nagyon jól lehetett csoportos, páros feladatokat végezni. A korona pedig az volt – nem, nem az, hanem a valódi korona –, amikor élő Zoomot közvetítettünk a Facebookon. Szóval úgy tartottam élő előadást, hogy közben streamként kikerült a közösségi oldalra is. (Balatoni József)
(Forrás: wmn.hu)
2021.03.02.
TÖBB TANULMÁNY IS ARRA UTAL, HOGY AZ ISKOLÁBA JÁRÁS KEVÉSBÉ VESZÉLYES, MINT EDDIG GONDOLTUK
A leírt kutatási eredmények utalnak rá, hogy nem miattuk terjed a fertőzés, ez pedig érv az iskolák óvatos nyitva tartása mellett. Minden eredményt a helyén kell kezelni - az idézett tanulmányok is ezt teszik, és felhívják a figyelmet arra, hogy milyen körülmények csökkenthetik az általánosítás lehetőségét (értsd érvényes-e Magyarországra egy amerikai megfigyelés), vagy milyen ismeretlen tényezők változtathatják meg az eredmények értelmezését.
(Forrás: Qubit)
2021.03.02.
PDSZ: A tanároknak nem a 26, hanem a 84 százaléka oltatná be magát
A PDSZ 1674 oktatásban dolgozót kérdezett meg a témában és ebből az derült ki, hogy 84 százalékuk beoltatná magát. Az is kiderült a felmérésből az oltást beadatni szándékozók kétharmada nem bízik az Európai Gyógyszerügynökség által jóvá nem hagyott vakcinákban. Jelenleg két ilyen Magyarországon használt vakcina van, a kínai Sinopharm és az orosz Szputnyik V. A tanárok nagy része a Pfizer, a Moderna és az AstraZeneca-vakcináknak szavazott bizalmat. A PDSZ közleménye szerint az oltást elutasítók két fő okot jelöltek meg: hogy tartanak az oltás nyomán később kialakuló egészségártalmaktól, illetve nem bíznak abban, hogy a kormány igazat mond az oltásokról.
(Forrás: hvg.hu)
2021.03.02.
Megújuló matekérettségi: emelt szintre nehéz lesz a felkészülés
Jelentősen, mintegy 20 százalékkal csökkenni fognak a középszintű matematika érettségi új, 2023 szeptemberétől bevezetésre kerülő vizsgakövetelményei. Ugyanakkor közép- és emelt szinten is megjelennek új, elemző típusú feladatok – derült ki a Népszava birtokába került, még egyeztetés alatt álló részletes vizsgakövetelmények tervezetéből. Középszintről eltűnt például a trigonometrikus függvények (szinusz, koszinusz) értelmezése. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke, Totyik Tamás szerint bár az új követelményrendszer tervezete a matematika esetében kompatibilis az új Nemzeti alaptantervvel (NAT) – amit tavaly szeptembertől kezdtek bevezetni felmenő rendszerben –, de úgy véli, a felkészítés, különösen emelt szintre, komoly nehézségekbe fog ütközni.
(Forrás: Népszava)
2021.03.02.
Megküzdés a kulturális stresszel – könyvajánló – Gyarmathy Éva: Az infokommunikációs kor generációi
A 20. század szülötteként élek a 21. században, és úgy igyekszem feldolgozni a kulturális sokkot, amit az egyre gyorsuló változás okoz, hogy elemzem a jelenségeket, és keresem a biztos pontokat a bizonytalanban. Egy poszthumán világban építgetek olyan hidakat, amelyek alapjai a emberiesség és tudomány, tudva, hogy egy átmeneti korszakban teszem ezt, amikor az embertelenség és a tudományellenesség gyorsan terjedő, sok helyen hivatalosan is elfogadott, sőt támogatott jelenségekké lettek.
(Forrás: Kölöknet)
2021.03.02.
A tanárokat is megosztja az azonnali iskolabezárás
A Nemzeti Pedagógus Kar máig következetesen azt az álláspontot képviseli, amennyiben az egészségügyi adatok, előrejelzések indokolják, az iskolabezárások a területileg illetékes népegészségügyi központok javaslatára legfeljebb egy adott térségben, adott régióban történjenek meg. Ez az egyik helyes irány. Továbbra is ugyanolyan jó megoldásnak tartják, ha a koronavírus olyannyira érinti a közösséget, hogy ettől ellehetetlenül a jelenléti oktatás, az iskola kérésére az oktatási hivatal elrendelheti az ideiglenes digitális átállást, vagy akár a vegyes rendszerű oktatást. Nyilván kialakulhat az a helyzet is, amikor indokolttá válik a központi, minden egyes iskolát érintő bezárás, ám ezt alapvetően egészségügyi döntésnek, nem pedig oktatáspolitikai kérdésnek tekintenénk
(Forrás: index)
2021.03.01.
A projektmódszer és a nyitott oktatás. Falko Peschel írása (Fordította: Fóti Péter)
Ha a projektek „hobbi”-hetekké vagy sajtóbemutatóvá torzulnak, akkor a projektoktatás céljai már nem elérhetőek. Demokráciát, a cselekvőképesség fejlesztését, csoportmunkát, problémamegoldó gondolkodást ebben már nem találhatunk, de ebben az esetben már nem is ezek a célok. A projektmunkát ennek alapján joggal tartják túl időigényes munkaformának, amely nem sok tanulási eredményhez vezet. Ezért ha szeretnénk elérni azt, hogy a projektoktatás ne veszítse el az értékét, akkor az iskolákban csak olyan tervek esetében kellene „projektekről” beszélnünk, amelyek valódi helyzetekben, a gyerekek igényeiből születnek. Egyéb esetben inkább könnyebben tágítható fogalmakat kellene használnunk: projektorientált tanításról vagy munkaközösségekről, témaközpontú tanítási órákról vagy iskolai akcióhetekről beszélhetnénk.
(Forrás: tani-tani online)
2021.03.01.
Egyre sürgetőbb kérdés a teljes iskolazárás
A PDSZ pénteken levélben kérte Orbán Viktor miniszterelnököt, hogy az egyre súlyosbodó járványhelyzet miatt rendeljen el digitális munkarendet valamennyi köznevelési intézményben és a szakképzés területén. Úgy tűnik azonban, hogy ennek szükségességéről döntéshozói szinten sincs egyetértés. A hvg.hu érdeklődésére az operatív törzs pénteken azt közölte, a teljes iskolai lezárást az adatok még nem támasztják alá. Néhány órával később, a Hír TV péntek esti műsorában Galgóczi Ágnes, a Nemzeti Népegészségügyi Központ járványügyi osztályvezetője viszont már arról beszélt, a járványügyi adatok szerint a gyerekek körében erőteljesen terjed a fertőzés, ezért megfontolandó lenne, ha egy rövid időre – két hétre – az iskolák minden évfolyamán átállnának digitális oktatásra. Vasárnap lapunk is érdeklődött a Koronavírus Sajtóközpontnál, Galgóczi Ágnes nyilatkozata után változtattak-e álláspontjukon, de megkeresésünkre ugyanazt a választ kaptuk, mint a hvg.hu: szerintük a teljes lezárás szükségességét az adatok továbbra sem támasztják alá, de az operatív törzs és a kormány folyamatosan nyomon követi a járványhelyzet alakulását, és indokolt esetben meghozza a szükséges döntéseket.
(Forrás: Népszava)
2021.03.01.
\"Sokszor elkeseredve és reményt vesztetten állok neki egy-egy napnak”
\"Annak örülnék, ha annyit keresnék, amiből valamennyit félre lehetne tenni, hogy anyagilag biztonságban tudhassam a családomat” – mondta az Eduline-nak Tóth Tamás tanító, akinek \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"Ezért fogom elhagyni a pedagóguspályát” című videóját néhány nap alatt több mint ötvenezren nézték meg. Öt éve diplomázott tanítóként, jelenleg első osztályosokat tanít, mellette fogyatékossággal élő és hátrányos helyzetű gyerekekkel dolgozik önkéntesként.
(Forrás: Eduline)
2021.03.01.
Feleannyi iskolában van korlátozás, mint a második hullám tetőzésekor
Február 26-án még azt közölte az operatív törzs a hvg.hu-val, hogy az iskolák 2,4 százalékában kellett a teljes intézményre nézve tantermen kívüli, digitális munkarendet elrendelni. Azt is közölték, hogy egy teljes lezárás szükségességét az adatok még nem támasztják alá. Müller Cecília az operatív törzs hétfői tájékoztatóján már azt mondta, hogy nem zárható ki, hogy további intézkedések bevezetésére lesz szükség, így a digitális oktatásra való teljes átállásra, mindennap értékelik az adatokat és az európai tendenciákat.
(Forrás: hvg.hu)
2021.03.01.
Róth Elza: Heti nemzethalál – kultúrharc a Senki Szigetén
A „vita” azonban már csak azért is teljesen tartalmatlan árnyékboxolás, mert Tóth Krisztina, sajnos, illúziók rabja. Nincs élő diák, aki Az arany emberből tanulna élni, már az csoda, ha a Vaskapu végtelenül hosszú leírásán átvergődik bárki, nemhogy nemi szerepfelfogást tanulna Jókaitól. Saját kora népszerű irodalmának sztárját, Jókait réges-régen nem olvassák már, tök mindegy, szerepel-e a kötelező olvasmányok listáján, vagy sem.
(Forrás: hvg.hu)
2021.03.01.
NINCS BIZONYÍTOTT HASZNUK AZ ISKOLABEZÁRÁSOKNAK, DE NAGY KÁRT OKOZNAK A GYEREKEKNEK
Most a British Medical Journal sokszerzős szerkesztőségi cikke azt állítja, hogy az iskolabezárások járványügyi hasznát nem támasztják alá a kutatások, viszont a gyerekekre nagyon ártalmasak. 8,8 millió brit iskolás tapasztalta meg az elmúlt két évben az iskolabezárások és vizsgák törlése miatt okozta törést az oktatásában. (Nagy-Britanniában az általános és középiskolákat is bezárták.). De az egész világon bezártak iskolák a járványhelyzet miatt, holott nincs egyértelmű bizonyíték arra, hogy emiatt lassabban terjed a koronavírus-járvány. Az iskolabezárások káros hatásával ugyanakkor nincsenek eléggé tisztában a döntéshozók.
(Forrás: azonnali.hu)