Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. január 16. hétfő, 20:59

Az „Üveghegyen” innen és túl

Az iskolába lépve kibővül azon tevékenységek köre, melyben a jó adottságokkal rendelkező gyerekek hamar megmutathatják rátermettségüket, ambíciózusak, produktumaik nívósabbak társaikénál, erősen akarnak és tudnak is tanulni.

MINDEN GYEREK TEHETSÉGES valamiben! A tehetség felfedezése és azonosítása azonban nagyon összetett folyamat eredménye lehet, hiszen a gyerekek többségéből úgy kell azt előcsalogatnunk szüleik, kollégáink és tanítványaink közreműködésével.

Milyen jelekre figyeljünk?

Kíváncsiság, tanulásvágy – önálló tanulásra való hajlam (iskolába lépés előtt önállóan megtanul olvasni) – sokrétű érdeklődés – kiemelkedő memória – sajátos, gyors gondolkodás (gyakran intuitív, logikai lépésekre nem tudja bontani, de eredményes) – figyelemösszpontosítás, ugyanakkor szétfolyó figyelem, több dologra egyszerre figyelés – jó kommunikációs képesség – alacsony monotóniatűrés (esetleg éppen az ellenkezője) – eredetiség, szokatlanság, másság – kreativitás, meglepő távoli asszociációk (fluencia) – bosszantja a sablon, rákérdez a miértekre, megkérdőjelezi a tanító döntését – vonzódik az újhoz – az érdeklődésének megfelelő feladatot nagy odaadással végzi – igazságérzet – humorérzék – érzelmi intenzitás – sorskérdéseken való gondolkodás – sok energiája van, nehezen fárad el…

Ahhoz, hogy tanítványainkból a maximumot tudjuk kihozni, alaposan ismernünk kell erősségeiket és gyengeségeit. Az erősségekre alapozva, pozitív megerősítéssel fejleszthetőek azok a területek, melyeken nem nyújtanak megfelelő teljesítményt.

A jelek azonban legtöbbször nem bukkannak fel maguktól, a tehetség felismerésének, azonosításának folyamatában sokféle módszert kell alkalmaznunk (kooperatív tanulásszervezés, projekt-módszer, egyéni érdeklődés figyelembe vétele, személyre szabott feladatok), változatos tevékenységi formákkal, differenciált foglalkozással, öndifferenciálással, nyílt végű feladatokkal segítenünk az erősségek megmutatkozását.

Mindezekkel párhuzamosan:

– Meg kell szüntetnünk a tehetség kibontakozásának gátjait! ( helytelen önértékelés – érzelmi labilitás – szociális éretlenség – indulatok, konfliktusok kezelésének hibái)

– Meg kell teremteni a feladatok iránti elkötelezettséget, motiválttá tenni, ugyanakkor megszüntetni a tehetségesekre jellemző maximalizmus okozta frusztrációkat.

– Nem feledkezhetünk meg arról, hogy a gyermek adott társadalmi, szociális, családi környezet normái és elvárásai között él, ezért nagyon fontos a szülőkkel való folyamatos kommunikáció az ellenható kettős követelménytámasztás elkerülésére.

– Az osztályközösségben el kell érnünk, hogy elfogadottá váljanak az egyéni gyengeségek és elfogadottá és elismertté az egyéni erősségek. A kiscsoportos munkák során váljon természetessé az egymás iránti felelősség, a segítségkérés, segítségadás, az építő egymásra utaltság érzése. Mindeközben fejlődjön a tanulók önismerete, önértékelése, pozitív énképük alakuljon ki.

– A pozitív énkép kialakulásában jelentős szerepe van a hatékony teljesítményértékelésnek (ugyanazon teljesítményt megélhetik kudarcként és sikerként is). Kisiskolás korban mindenképpen a rendszeres, humánus, fejlesztő értékelést kell előtérbe helyeznünk!

– Ahhoz, hogy a kisiskolás jól érezze magát a különböző tevékenységek során, miközben személyisége intenzív fejlődésen megy keresztül megfelelő légkört kell kialakítani számára, melyhez szorosan hozzátartozik a tanár-diák, tanár-szülő, diák-diák, szülő-diák kapcsolatok attitűdje is.

– Mindezekhez tanítóként kongruensnek, empatikusnak, megértőnek kell lennünk.

Tanítói létemet az utóbbi tíz évben duplán éltem. Különleges tapasztalatokkal gazdagodtam, olyanokkal, ami csak keveseknek adatik meg. Dolgoztam olyan első osztályban – előző, kedves iskolámban – , amelyben a spontán szegregáció totális méreteket öltött, és a 25 fős csoportban egy sem akadt, akinek ne járt volna ki az egyéni bánásmód. Másfél évi küzdelem után másfél évig élveztem a közös munka gyümölcsét. Hosszú történet, sok-sok tapasztalat! Jobb ember lettem, jobb tanító, általuk!

Jelenleg ének-zene tagozatos általános iskolában dolgozom, a Kaposvári Kodály Zoltán Központi Általános Iskolában. Az intézmény ma Tehetségpontként működik, a művészeti oktatás közel fél évszázados múlttal rendelkezik itt. Negyedikes tagozatos osztályomat két évig tanítottam, most ismét első osztályosaim vannak, ők is zenei osztály. Tehetségesek, kíváncsiak, kritikusak, energia-vámpírok.

2006 óta dolgozom digitális eszközökkel, készítek interaktív tananyagokat nap mint nap. A szülőkkel való kapcsolattartásra létrehoztam egy google-csoportot, mert a gyors információcsere és a szoros együttműködés elengedhetetlen feltétele a mindennapi munkának.

Voltam az „Üveghegyen” innen is, túl is. Nézőpont kérdése, hogy melyik innen, melyik túl. Potoczki Ágnes, a Nap-Kör Tehetségműhely vezetője mondta nemrégiben egy televíziós műsorban: „A tehetséggondozáson keresztül történjenek inkább a gyerekekről szóló megállapítások!”

Így legyen!

Vargáné Kiss Erika
ttneni

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.01.25.
23 év tanítás után felmondott a Karinthy Frigyes Gimnázium tanára, Berta Beáta
Mint írta, most már azt a példát tudja mutatni, amelyet a legfontosabbnak tart: ha valahol nem becsülnek meg, ha a véleményed nem számít, ha megaláznak, mert azt hiszik, megtehetik, akkor ne...
(Forrás: hvg.hu)
--
2023.01.25.
AZ ELIT MINDIG MEG FOGJA SZERVEZNI A SZÍNVONALAS OKTATÁST A GYEREKEINEK, A KORMÁNY PEDIG CSAK A SAJÁT ÉRTELMISÉGI RÉTEGÉNEK KINEVELÉSÉBEN ÉRDEKELT
Van-e egyáltalán válság a hazai oktatásban, lehet-e valódi krízisről beszélni? – lépett egy lépéssel hátrébb a kerekasztalt megnyitó kérdésével a korábban az MTA Molekuláris Farmakol...
(Forrás: Qubit)
--
2023.01.25.
A közszolgálati dolgozók a tanársztrájk mellett mozgósítanak
Boros Péterné, az MKKSZ vezetője tavaly tavasszal elmondta, új sztrájktörvényre is szükség van, mert a jelenlegi a közszférában alkalmazhatatlannak minősül. A pedagógusok pedig – az eln...
(Forrás: Mérce)
--
2023.01.25.
Gábor György–Sükösd Miklós: Egyetemi autonómia vagy pártállami alapítványok?
A fideszes alapítványok létét az Európai Bizottság és 25 európai uniós kormány összeegyeztethetetlennek látja az egyetemi autonómia (és az azon alapuló tudományos, oktatási és tanszabads...
(Forrás: 444.hu)
--
2023.01.25.
Nem tolonganak a magyar egyetemisták, hogy az Erasmus programban külföldön tanuljanak
Vitás kérdés, hogy a nyelvvizsga előírása jó vagy rossz dolog. Az egyetemeknek gondoskodniuk kell arról, hogy a hallgatók minél magasabb szintű, értékes diplomával rendelkezzenek. Ugyanakkor...
(Forrás: Népszava)
--
2023.01.25.
Ezek a legelismertebb, legjobban fizető szakmák 2023-ban: még mindig kevesen vágnak bele?
Nincsenek most könnyű helyzetben a pályaválasztás előtt állók. Nehéz ugyanis olyan szakmát találni, amelyet megbecsülés övez, hasznos tevékenység a társadalom számára, és még jól...
(Forrás: Pénzcentrum)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep