Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. január 16. hétfő, 20:59

Az „Üveghegyen” innen és túl

Az iskolába lépve kibővül azon tevékenységek köre, melyben a jó adottságokkal rendelkező gyerekek hamar megmutathatják rátermettségüket, ambíciózusak, produktumaik nívósabbak társaikénál, erősen akarnak és tudnak is tanulni.

MINDEN GYEREK TEHETSÉGES valamiben! A tehetség felfedezése és azonosítása azonban nagyon összetett folyamat eredménye lehet, hiszen a gyerekek többségéből úgy kell azt előcsalogatnunk szüleik, kollégáink és tanítványaink közreműködésével.

Milyen jelekre figyeljünk?

Kíváncsiság, tanulásvágy – önálló tanulásra való hajlam (iskolába lépés előtt önállóan megtanul olvasni) – sokrétű érdeklődés – kiemelkedő memória – sajátos, gyors gondolkodás (gyakran intuitív, logikai lépésekre nem tudja bontani, de eredményes) – figyelemösszpontosítás, ugyanakkor szétfolyó figyelem, több dologra egyszerre figyelés – jó kommunikációs képesség – alacsony monotóniatűrés (esetleg éppen az ellenkezője) – eredetiség, szokatlanság, másság – kreativitás, meglepő távoli asszociációk (fluencia) – bosszantja a sablon, rákérdez a miértekre, megkérdőjelezi a tanító döntését – vonzódik az újhoz – az érdeklődésének megfelelő feladatot nagy odaadással végzi – igazságérzet – humorérzék – érzelmi intenzitás – sorskérdéseken való gondolkodás – sok energiája van, nehezen fárad el…

Ahhoz, hogy tanítványainkból a maximumot tudjuk kihozni, alaposan ismernünk kell erősségeiket és gyengeségeit. Az erősségekre alapozva, pozitív megerősítéssel fejleszthetőek azok a területek, melyeken nem nyújtanak megfelelő teljesítményt.

A jelek azonban legtöbbször nem bukkannak fel maguktól, a tehetség felismerésének, azonosításának folyamatában sokféle módszert kell alkalmaznunk (kooperatív tanulásszervezés, projekt-módszer, egyéni érdeklődés figyelembe vétele, személyre szabott feladatok), változatos tevékenységi formákkal, differenciált foglalkozással, öndifferenciálással, nyílt végű feladatokkal segítenünk az erősségek megmutatkozását.

Mindezekkel párhuzamosan:

– Meg kell szüntetnünk a tehetség kibontakozásának gátjait! ( helytelen önértékelés – érzelmi labilitás – szociális éretlenség – indulatok, konfliktusok kezelésének hibái)

– Meg kell teremteni a feladatok iránti elkötelezettséget, motiválttá tenni, ugyanakkor megszüntetni a tehetségesekre jellemző maximalizmus okozta frusztrációkat.

– Nem feledkezhetünk meg arról, hogy a gyermek adott társadalmi, szociális, családi környezet normái és elvárásai között él, ezért nagyon fontos a szülőkkel való folyamatos kommunikáció az ellenható kettős követelménytámasztás elkerülésére.

– Az osztályközösségben el kell érnünk, hogy elfogadottá váljanak az egyéni gyengeségek és elfogadottá és elismertté az egyéni erősségek. A kiscsoportos munkák során váljon természetessé az egymás iránti felelősség, a segítségkérés, segítségadás, az építő egymásra utaltság érzése. Mindeközben fejlődjön a tanulók önismerete, önértékelése, pozitív énképük alakuljon ki.

– A pozitív énkép kialakulásában jelentős szerepe van a hatékony teljesítményértékelésnek (ugyanazon teljesítményt megélhetik kudarcként és sikerként is). Kisiskolás korban mindenképpen a rendszeres, humánus, fejlesztő értékelést kell előtérbe helyeznünk!

– Ahhoz, hogy a kisiskolás jól érezze magát a különböző tevékenységek során, miközben személyisége intenzív fejlődésen megy keresztül megfelelő légkört kell kialakítani számára, melyhez szorosan hozzátartozik a tanár-diák, tanár-szülő, diák-diák, szülő-diák kapcsolatok attitűdje is.

– Mindezekhez tanítóként kongruensnek, empatikusnak, megértőnek kell lennünk.

Tanítói létemet az utóbbi tíz évben duplán éltem. Különleges tapasztalatokkal gazdagodtam, olyanokkal, ami csak keveseknek adatik meg. Dolgoztam olyan első osztályban – előző, kedves iskolámban – , amelyben a spontán szegregáció totális méreteket öltött, és a 25 fős csoportban egy sem akadt, akinek ne járt volna ki az egyéni bánásmód. Másfél évi küzdelem után másfél évig élveztem a közös munka gyümölcsét. Hosszú történet, sok-sok tapasztalat! Jobb ember lettem, jobb tanító, általuk!

Jelenleg ének-zene tagozatos általános iskolában dolgozom, a Kaposvári Kodály Zoltán Központi Általános Iskolában. Az intézmény ma Tehetségpontként működik, a művészeti oktatás közel fél évszázados múlttal rendelkezik itt. Negyedikes tagozatos osztályomat két évig tanítottam, most ismét első osztályosaim vannak, ők is zenei osztály. Tehetségesek, kíváncsiak, kritikusak, energia-vámpírok.

2006 óta dolgozom digitális eszközökkel, készítek interaktív tananyagokat nap mint nap. A szülőkkel való kapcsolattartásra létrehoztam egy google-csoportot, mert a gyors információcsere és a szoros együttműködés elengedhetetlen feltétele a mindennapi munkának.

Voltam az „Üveghegyen” innen is, túl is. Nézőpont kérdése, hogy melyik innen, melyik túl. Potoczki Ágnes, a Nap-Kör Tehetségműhely vezetője mondta nemrégiben egy televíziós műsorban: „A tehetséggondozáson keresztül történjenek inkább a gyerekekről szóló megállapítások!”

Így legyen!

Vargáné Kiss Erika
ttneni

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.01.22.
Maruzsa Zoltán: a felvételin a szülők nem léphetnek az iskolákba – exkluzív interjú
Az ismert biztonsági óvintézkedések maradéktalan betartása végett, a korábbi évekkel ellentétben jóval több helyre lettek beosztva a jelentkezők – általános iskolákat is bevonva –,...
(Forrás: infostart)
--
2021.01.22.
Lázméréssel kezdődik a holnapi felvételi
Az érettségik során már alkalmazott és bevált járványügyi szabályok szigorú betartása mellett tartják meg holnap a középiskolai felvételi vizsgákat – közölte lapunkkal az Emberi Er...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.01.22.
Felvételi a vírus árnyékában
Az Oktatási Hivatal tájékoztatója szerint a koronavírus-járvány miatt elrendelt intézkedések megegyeznek a tavalyi érettségin bevezetett szabályokkal: mindenhol biztosítani kell a kézfert...
(Forrás: Népszava)
--
2021.01.22.
Távoktatással indulhat a következő félév az egyetemeken
A kormány dönteni fog a február 1-je utáni szabályokról, de jelen pillanatban változtatás nem várható. Tehát nagy valószínűséggel az egyetemek a korábbi távoktatás szerint kell, hogy...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.01.21.
Belebetegszenek, belefáradnak a tanárok a Covid alatti oktatásba
Súlyos mentális, és bürokratikus munkaügyi terheltség, romló kapcsolat a diákokkal és szüleikkel, kevés érdemi intézményes segítség. Ezek voltak azok a leggyakrabban leírt körülmények...
(Forrás: mérce)
--
2021.01.21.
TANÍTÁSHIÁNYOS FELKÉSZÜLÉSSEL ÉS JÁRVÁNYÜGYI KÉRDŐJELEKKEL INDULNAK SZOMBATON A KÖZÉPISKOLAI FELVÉTELIK
A mostani 10, 12 és 14 éves felvételizőknek ráadásul nemcsak a digitális oktatás hiányosságai miatti ismerethiánnyal, hanem a világjárvány mentális következményeivel is meg kell birkó...
(Forrás: Qubit)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep