Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2013. július 16. kedd, 16:49

A „Gondolkodjunk együtt a digitális állampolgárságról!” kurzus tapasztalatai

Július elsején indult el az interneten a Virtuális Egyetem kurzusa, amely iránt már az előkészületek során nagy érdeklődés mutatkozott, több százan csatlakoztak az esemény Facebook oldalára. Az azóta nagy intenzitással zajló kurzus első szakaszának eseményeiről ad tudósítást a kurzus egyik vezetője: Tóth Renáta.

„Az internet olyan, mint egy…” Te hogyan fejeznéd be a mondatot? A Virtuális egyetem „Gondolkodjunk együtt a digitális állampolgárságról!” című kurzusa, amely mindenkinek szól, nem csak pedagógusoknak 2013. július 1.-én indult. Hogyan éljük az online életünket ma és hogyan szeretnénk holnap? Van-e online és offline életünk, személyiségünk? Elkerülhetjük-e, hogy digitális állampolgárokká váljunk? Mit jelent a digitális élet az iskolában, a munkahelyen és otthon? Hogyan magyarázzuk el a szomszédunknak, hogy mi a digitális állampolgárság? Hogyan növelhetjük digitális tudatosságunkat, hatékonyságunkat és eredményességünket? Ezekre a kérdésekre keressük a választ együtt.

Nem mindennapi tudásmegosztó ez a kurzus, hanem a rövid online előadások után mindenkit közös beszélgetésekre és vitákra hívunk, így mindenki elmondhatja a saját véleményét és meglátását az adott témával kapcsolatban. Az előadások rögzített formában később, online formában  is elérhetők maradnak. A csoport online kommunikációs felülete egy Facebook-csoport, ahol interaktív gyakorlati feladatok követik az előadásokat. A kurzus egy rövid bemutatkozó videóval kezdődött, ahol, mi szervezők bemutatkoztunk és összefoglaltuk a kurzussal kapcsolatos főbb tudnivalókat. Ezután arra kértük a résztvevőket, hogy írják le, mi motiválta őket, hogy megnyomják a csatlakozás gombot? Az első előadás elsősorban azoknak szólt, akik nem ismerik vagy szeretnék jobban megismerni a kurzuson használt web 2.0 eszközöket, erről Habók Lilla (IT elemző-tervező, ELTE PPK Neveléstudományi Intézet PhD hallgató és óraadó) tartott előadást, amely elérhető ezen a linken. Az előadás alatt és után kérdéseket is fel lehetett tenni. Egyik kedves, lelkes és aktív résztvevőnk, Tokaji Ildikó (magyar-angol szakos tanár) javasolta, hogy használjunk egy másik web 2.0 eszközt is, ezért felkértük, hogy tartson az OneNote eszközről egy előadást, amely ezen a linken elérhető. Az első kiscsoportos beszélgetésre ezután került sor „Mi a digitális állampolgárság, ki a digitális állampolgár?” címmel. Tokaji Ildikó előadása után lehetősége volt a résztvevőknek, hogy kipróbálják a Google Hangout eszközt. 2013. július 8-án Szabó Orsi (pszichológus, tréner) „Digitális személyiség, identitás, digitális lábnyom” címmel tartotta meg az első online vitaindító előadást, amelyet két kiscsoportos beszélgetés, illetve vita  is követett, majd „Digitális én”, „Az én digitális lábnyomom” és „Okostelefon az órán (órai anyagok és IKT eszközök)” címekkel újabb kiscsoportos beszélgetések következtek. 2013. július 11-én Varga-Tóth Katalin (közgazdász tanár, ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskola PhD-hallgató) „IKT kompetencia: tanárok és tanulók, elvárások, tények, hétköznapi babonák” címmel tartott előadást, amely elérhető ezen a linken, természetesen ezt is beszélgetés követte, ahol elképzeltük a jövő iskoláját. Folyamatosan közösen szerkesztjük a tudásmegosztó digitális falunkat, digitális könyvjelzőinket és a digitális állampolgárság fogalomtérképét.

Nagyon örülünk, mi szervezők (Habók Lilla, Lévai Dóra, Szabó Orsi, Takács Anita, Tóth Renáta, Varga-Tóth Katalin), hogy ilyen sok aktív tagja van a kurzusnak, és nagyon sok izgalmas véleményt, ötletet hallottunk eddig és sok érdekes téma került szóba.

Tóth Renáta

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.06.29.
Válaszolt a Belügyminisztérium a tanároknak: kevesebb óra nem lesz, nagyobb fizetésemelés csak akkor, ha jól teljesít a gazdaság
A szakszervezetek a nem pedagógusi munkakörben foglalkoztatott oktatási dolgozók béremelését is kérték, egész pontosan azt, hogy az ő garantált alapilletményük ne legyen kevesebb, mint a...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.29.
Az Orbán-kormány sem a tanárok érdemi bérrendezésre, sem munkaterheik csökkentésére nem tett javaslatot a sztrájkbizottsági tárgyaláson
A kormány nevében tárgyaló Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár szerint 10 százaléknál nagyobb mértékű emelés is lehetséges, amennyiben “a gazdaság jól teljesít”. Szabó Zsuzsa...
(Forrás: Népszava)
--
2022.06.29.
Üres kézzel távoztak a tanárok a második sztrájkbizottsági egyeztetésről Botos Tamás OKTATÁS június 28., kedd 20:17 5
Az érdekvédelmi képviselet vitatja, hogy ez bérfejlesztés, szerintük ágazati-szakmai pótlék, amit be kellene építeni a tanárok bérébe. Szabó hozzátette: várják a kormány ezenfelüli...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.06.27.
A MAGYAR ISKOLARENDSZERBEN KUTYAVILÁG VÁR A KÜLFÖLDRŐL HAZATÉRŐ GYEREKEKRE
„A magyar oktatási rendszer merevsége nagyon erős gátja tud lenni a migrációs motivációnak. Egy magyar szülő tízszer meggondolja, hogy kitegye a gyerekét annak, hogy elmenjenek, aztán k...
(Forrás: Qubit)
--
2022.06.27.
Csendben több mint a duplájára emelik az egyik diákhitel kamatát
Július 1-től 1,99%-ról 4,99%-ra emelkedik a szabad felhasználású Diákhitel 1 kamata, derül ki annak hivatalos honlapjáról, erre olvasónk hívta fel a figyelmünket. A felsőoktatási önkö...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.27.
Egyre több a felekezeti iskola, van már olyan tankerület, ahol több diák jár egyházi általánosba, mint államiba
Az egyházi oktatás-nevelés térnyerése nem a felekezeti oktatás iránti növekvő igények, és nem is szakmai szempontok alapján alakult ki: az a 2010 óta tartó “oktatáspolitika“ része,...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep