Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2013. október 20. vasárnap, 12:42

Nyílt levél Dr. Hoffmann Rózsa köznevelésért felelős államtitkár asszonynak

Tisztelt Államtitkár Asszony!

Az alább olvasható gondolatsor egy interneten összekovácsolódott munkavállalói csoport hosszas szakmai beszélgetésének eredménye. Szándékunk szerint megpróbálunk bekerülni abba az információs vérkeringésbe, amely a közoktatásban lezajló béremelésből kimaradt dolgozók problémáival foglalkozik.

Kik a csoportunk tagjai? Mi az iskolákban, óvodákban, pedagógiai szakszolgálatoknál, nem pedagógus munkakörben foglalkoztatott iskolatitkárok, óvodatitkárok, dajkák, kollégiumi titkárok, adminisztrátorok, laboránsok, pedagógiai asszisztensek, rendszergazdák, ügyintézők vagyunk, akiket összefoglaló néven „nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő alkalmazottként” határoz meg a Köznevelési Törvény.

Vajon mennyire közismert tény az, hogy a közalkalmazotti bértábla fizetési kategóriáinak „egybecsúszása” miatt, most már nincs különbség egy szakmunkás végzettségű, de sok ledolgozott évvel rendelkező, és egy felsőfokú szakképesítésű, 24 éve dolgozó közalkalmazott bére között?

Nem számít a munkakör, az anyagi felelősség, a fizetéseket a garantált bérminimumra kell kiegészíteni, ami jelenleg bruttó 114.000,- Ft.

A KSH adatai szerint ma Magyarországon a bruttó átlagkereset: 228.400.- Ft!

Nagyon sok helyen átgondolatlan és felelőtlen munkaügyi átszervezések is történtek. Egy intézményen, sokszor egy irodán belül dolgozó munkatársakat más-más munkáltatóhoz rendelték. Intézményenként pld. egy iskolatitkárt (adminisztrátort) a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ foglalkoztat, visszavéve minden eddigi fizetésen kívüli juttatást (ebédutalványokat, bérletet, SZÉP-kártyát, egyéb bérmaradványból származó jutalmakat, stb). Kollégáink azon csoportját, akiket a helyi önkormányzatok (illetve az önkormányzatok megbízásából különböző külső cégek) foglalkoztatnak „technikai dolgozók” néven munkáltatóik, persze lehetőségeikhez mérten más-más összegben – évente többször is kiosztott, egész havi fizetéssel megegyező jutalmakkal, havonta járó étkezési utalványokkal próbálják segíteni.

Ezek az intézkedések felesleges feszültséget generáltak a „nem pedagógus munkakörben” dolgozó kollégáink között is, akik hasonló munkakörökben dolgoznak, hasonló fontossággal bíró feladatokat látnak el, mégis jelentős fizetésbeli különbségeket kellett tapasztalniuk a béren kívüli egyéb juttatások tekintetében.

Tisztában vagyunk azzal, hogy jelenleg a pedagógus életpályamodell bevezetése zajlik, de mi is velük, értük és a felnövekvő ifjúságért dolgozunk. A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy egyre kevesebben tudjuk elfogadni azt a méltatlan helyzetet, amely az elvárt munka mennyisége, minősége valamint az érte járó fizetség és megbecsülés óriásira nőtt különbsége miatt jött létre.

Rengeteg és sokrétű munkát végzünk a ma Magyarországon szakképzettségünknek megfelelően adható legalacsonyabb munkabérért, béren kívüli juttatást pedig nem kapunk.

A közoktatási intézményeknél eddig soha nem látott mértékben nőtt a meghirdetett adminisztratív álláshelyek száma, és valószínűleg ezeken a területeken a fluktuáció tovább fog erősödni. Egyre többen hagyják el a pályát azok a magas munkakultúrájú kollégáink is, akik sok éves tapasztalatukkal jelentősen hozzájárultak az intézményen belüli sikeres és hatékony munkavégzéshez. A kényszerűségből pályán maradóknál a stressz tovább nő, a motiváltság, az intézmény iránti lojalitás és a munkamorál értelemszerűen csökken, ezért végső soron a munkáltatóinkat is hátrányosan érintheti, ha mielőbb nem orvosolják a munkafeltételek kritikus hibáit.

Összefogásunk célja a figyelemfelkeltés!

Nincs hivatalos érdekképviseletünk, elveszünk a nagy közalkalmazotti masszában!

Nincs senki, aki értünk is felemelje a szavát, ezért szinte láthatatlanok vagyunk!

Most, 2013 októberében minden különösebb szervezkedés nélkül összehozott minket a sors és az internet, így a közös beszélgetések után, a nyilvánosságot választva, megtépázott önbecsüléssel, mielőbbi válaszát várva tesszük fel a kérdést:

Tisztelt Államtitkár Asszony!

Tényleg ennyi az értéke ennek a munkának?

Magyarország, 2013-10-15
Tisztelettel:

A béremelésből kimaradt több ezer dolgozó nevében
149 fő iskolatitkár, óvodatitkár, dajka, kollégiumi titkár, adminisztrátor, laboráns, pedagógiai asszisztens, rendszergazda és ügyintéző az ország minden tájáról.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.11.30.
Három fővárosi gimnáziumból összesen 8 tanárt rúgtak ki polgári engedetlenség miatt
A hvg.hu információi szerint a kirúgott tanárok közül hatan a Karinthy Frigyes Gimnáziumban dolgoznak. Ők azok, akik az első figyelmeztetés után a tankerület elé vonultak diákjaikkal egy...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.11.30.
Kirúgták három budapesti gimnázium nyolc tanárát
A munkáltatói jogokat gyakorló tankerületi igazgatók - a Belügyminisztérium elvi álláspontját követve - december 1-jei hatállyal három fővárosi gimnázium nyolc pedagógusának szüntetik...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.11.28.
Takáts Előd, a Corvinus rektora: \"A legtehetségesebb diákok elvándorlása egy csendes nemzeti katasztrófa”
A végzősök nyelvvizsga-kötelezettségének eltörlése differenciálni fogja a diplomák értékét – értenek egyet azok az egyetemi rektorok, akiket egyebek között arról kérdeztünk, milyen...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.11.28.
Mától a budapesti Vörösmarty Mihály Gimnázium 28 tanára is \"gördülő\" sztrájkba kezd
A 28 aláíró tanár november 28-tól vesz részt a más iskolákban is meghirdetett gördülő sztrájkban. Hozzáteszik, amint a 9 követelésük végrehajtását megkezdik, azonnal felfüggesztik...
(Forrás: Eduline)
--
2022.11.28.
Vera Jourová magyar tanárokat és hallgatókat fogad Brüsszelben holnap
Az Európai Bizottság értékekért felelős alelnöke egy nappal azelőtt folytat eszmecserét a magyar pedagógusok és hallgatók képviselőivel, hogy az Ursula von der Leyen vezette testület á...
(Forrás: ATV)
--
2022.11.28.
L. Ritók Nóra: A gyermekvédelmi és a szociális törvény miatt rosszabb a helyzet, mint a 80-as években
Mert ha mindent megoldunk az állam helyett adományokból, akkor az állam hátra dől és nem is fordít erőforrásokat a megoldásra, hiszen nélküle is rendeződik minden. Lehet azt is mondani,...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep