A Budapest Film Zrt és az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete szeretettel várja az érdeklődőket a Felnőtteknek gyerekekről című sorozatának következő vetítésén. Ez alkalommal az Ébredés című, 2012-ben készült angol filmet nézzük meg.
Időpont: november 5. 17:30
Helyszín: Kino Café, 1137 Szent István krt. 16.
Jegyár: 700 Ft
Rufus Norris megrázó filmdrámájában, az Ébredés (Broken) című, Észak-Londonban játszódó filmben a vagány ifjú hölgy, a tizenegy éves Skunk számára a nyári szünet épp csak elkezdődött, csupa remek program várna rá. Ehelyett szemtanúja lesz annak, ahogy a szemben lakó, otromba Mr. Oswald szinte agyonveri Ricket, a kedves, kicsit zavarodott fiút, aki szintén a szomszédban lakik. Az apja igyekszik segíteni félelmein, de az otthon, a környék, az iskola – mégis mind álnok tereppé válik számára, ahol a boldog gyermekkori bizonyosság helyét átveszi a kétség, és egy bonyolult, meghasadt világ képe. Skunk utolsó vigasza Rickkel való kimondatlan barátsága, de végül egy olyan választás elé kerül, amelyben neki kell döntenie: marad-e ebben a most megismert világban, vagy elhagyja örökre.
Nem is találhattak volna jobbat a Titanic Filmfesztivál zárófilmje gyanánt. Nem túl sötét, de mégis komor, komoly témát feszeget. Nem túl vicces, de vannak benne pillanatok. Ízléses dramedy. Valahogy így kéne ilyesmit rendezni: semmi giccs, visszafogottság az érzelmek terén is. Érződik rajta a profi forgatókönyv is. Persze nem világmegváltó, de maga kategóriájában 5-ös. Szerethető, jó karakterekkel van teli, és itt sincs olyan, akit tud utálni az ember igazán. Még a legnegatívabb szereplőből is kihoznak valami emberit a végére. Hasonló egyébként ez, mint A vadászat, de az csak egy mellékszál lesz, ami ott a főszál. (Vélemények)
Különös film az Ébredés, csak lassan hódítja meg magának a nézőjét. Szinte a teljes film egy utcasarok környékén játszódik: itt állnak annak a három, különböző okból diszfunkcionális családnak a házai, akik a film végére igazán sorsfordító események révén kerülnek kapcsolatba egymással. Merthogy egy idő után a kezdeti apró-cseprő események elkezdenek súlyossá válni, és ezzel párhuzamosan a korábban modorosnak ható filmnyelv is megtalálja a saját funkcióját — a színészek pedig már ez elején is jók, főleg Tim Roth és az elsőfilmes kiskamasz főszereplő, Eloise Laurence. A szintén elsőfilmes rendező Rufus Norris nem váltja meg a világot ezzel a lassan építkező, a szokásosnál több nézői empátiát és odafigyelést igénylő alkotásával, de a kitartóakat szép élményekhez juttatja a végére. (Külvárosi angol drámák, gyereklányszemmel)
Az Ébredést az eddig főleg színházi berkekben forgolódó Rufus Norris jegyzi rendezőként, Daniel Clay hasonló (Broken) című kortárs bestsellere alapján. A fentiek tekintetében talán nem meglepetés, hogy fontos a történet helyszíne: Észak-London, kertváros. A lakópark egyik zsákutcájának végében tulajdonképpen együtt él az angol társadalom egyik szép szelete. Archie (Tim Roth) ügyvédként a tehetős felső-középosztály tagja, nagy autóval, zilált magánélettel. Buckley-ék tipikus kispolgárok, kisautóval – és szintén zilált magánélettel. A három lányát egyedül nevelő, tehát szintén zilált életű, hirtelen haragú Oswald pedig a munkásosztály (anti)hőse. A filmben elmesélt történések ezúttal ugyan nem a társadalmi disszonanciából fakadnak, a kommunikációképtelenség, illetve az egymás iránt tanúsított ellenséges közöny, a bizalmatlanság azonban szépen visszavezethető az eltérő társadalmi osztályok közti nehéz átjárhatóságra. (Addig rúgd, míg fekszik!)
A film egyik legnagyobb érdeme, hogy a rengeteg tragédia ellenére nem fest önsajnálattal és bánattal teli, egyszínű sötét képet. A néző a rendezőnek köszönhetően gyermeki nézőpontból tekint rá problémáktól hemzsegő, züllött világra. A tizenegy éves Skunk, aki egyre tanácstalanabbul figyeli a körülötte élő felnőttek viselkedését. Az őt alakító, elsőfilmes fiatal színésznőben Norris igazi kincsre bukkant: Eloise Laurence a maga természetességében létezik a kamera előtt. Kellőképpen elmélyített karaktere pedig lehetőséget biztosít arra, hogy az élet naposabb oldalának eseményeibe is bepillanthassunk. Az apa-lánya kapcsolat jelenetei a legmeghatóbbak, de Skunk a furcsa szomszéd fiút, Ricket is megérti. A kislány karakterének segítségével Norris remekül egyensúlyoz az erőszakos jelenetek brutalitása, illetve a bensőséges kapcsolatokat ábrázoló epizódok szívet melengető hangulata között. (Megtört ébredés)
A film a rendező első nagyjátékfilmjeként a Legjobb Brit Független Film díját nyerte el 2012-ben. Az idei budapesti Titanic Filmfesztiválon zárófilmként vetítették. A világpremier óta a Skunk szerepét alakító Eloise Laurence-re a kritikusok nagy reménységként tekintenek.
Eredeti cím: Broken; Műfaj: feliratos angol filmdráma; Rendező: Rufus Norris; Író: Daniel Clay; Forgatókönyvíró: Mark O’Rowe; Operatőr: Rob Hardy; Producer: Bill Kenwright, Dixie Linder; Executive producer: Joe Oppenheimer; Vágó: Victoria Boydell; Játékidő: 91 perc; A film forgalmazója: Szuez Film; Hazai mozi bemutató: 2013. április 25. Főszereplők: Tim Roth (Archie), Eloise Laurence (Skunk), Cillian Murphy (Mike Kiernan), Rory Kinnear (Bob Oswald), Bill Milner (Jed), Zana Marjanović (Kasia). Korhatár: 16 (Mozinéző)
2023.11.21. A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel... (Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21. Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg... (Forrás: Eduline)
2023.07.15. Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur... (Forrás: Index)