Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2013. november 2. szombat, 7:02

OFOE Filmklub – Ébredés

A Budapest Film Zrt és az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete szeretettel várja az érdeklődőket a Felnőtteknek gyerekekről című sorozatának következő vetítésén. Ez alkalommal az Ébredés című, 2012-ben készült angol filmet nézzük meg.

Időpont: november 5. 17:30
Helyszín: Kino Café, 1137 Szent István krt. 16.
Jegyár: 700 Ft

Rufus Norris megrázó filmdrámájában, az Ébredés (Broken) című, Észak-Londonban játszódó filmben a vagány ifjú hölgy, a tizenegy éves Skunk számára a nyári szünet épp csak elkezdődött, csupa remek program várna rá. Ehelyett szemtanúja lesz annak, ahogy a szemben lakó, otromba Mr. Oswald szinte agyonveri Ricket, a kedves, kicsit zavarodott fiút, aki szintén a szomszédban lakik. Az apja igyekszik segíteni félelmein, de az otthon, a környék, az iskola – mégis mind álnok tereppé válik számára, ahol a boldog gyermekkori bizonyosság helyét átveszi a kétség, és egy bonyolult, meghasadt világ képe. Skunk utolsó vigasza Rickkel való kimondatlan barátsága, de végül egy olyan választás elé kerül, amelyben neki kell döntenie: marad-e ebben a most megismert világban, vagy elhagyja örökre.

Nem is találhattak volna jobbat a Titanic Filmfesztivál zárófilmje gyanánt. Nem túl sötét, de mégis komor, komoly témát feszeget. Nem túl vicces, de vannak benne pillanatok. Ízléses dramedy. Valahogy így kéne ilyesmit rendezni: semmi giccs, visszafogottság az érzelmek terén is. Érződik rajta a profi forgatókönyv is. Persze nem világmegváltó, de maga kategóriájában 5-ös. Szerethető, jó karakterekkel van teli, és itt sincs olyan, akit tud utálni az ember igazán. Még a legnegatívabb szereplőből is kihoznak valami emberit a végére. Hasonló egyébként ez, mint A vadászat, de az csak egy mellékszál lesz, ami ott a főszál. (Vélemények)

Különös film az Ébredés, csak lassan hódítja meg magának a nézőjét. Szinte a teljes film egy utcasarok környékén játszódik: itt állnak annak a három, különböző okból diszfunkcionális családnak a házai, akik a film végére igazán sorsfordító események révén kerülnek kapcsolatba egymással. Merthogy egy idő után a kezdeti apró-cseprő események elkezdenek súlyossá válni, és ezzel párhuzamosan a korábban modorosnak ható filmnyelv is megtalálja a saját funkcióját — a színészek pedig már ez elején is jók, főleg Tim Roth és az elsőfilmes kiskamasz főszereplő, Eloise Laurence. A szintén elsőfilmes rendező Rufus Norris nem váltja meg a világot ezzel a lassan építkező, a szokásosnál több nézői empátiát és odafigyelést igénylő alkotásával, de a kitartóakat szép élményekhez juttatja a végére. (Külvárosi angol drámák, gyereklányszemmel)

Az Ébredést az eddig főleg színházi berkekben forgolódó Rufus Norris jegyzi rendezőként, Daniel Clay hasonló (Broken) című kortárs bestsellere alapján. A fentiek tekintetében talán nem meglepetés, hogy fontos a történet helyszíne: Észak-London, kertváros. A lakópark egyik zsákutcájának végében tulajdonképpen együtt él az angol társadalom egyik szép szelete. Archie (Tim Roth) ügyvédként a tehetős felső-középosztály tagja, nagy autóval, zilált magánélettel. Buckley-ék tipikus kispolgárok, kisautóval – és szintén zilált magánélettel. A három lányát egyedül nevelő, tehát szintén zilált életű, hirtelen haragú Oswald pedig a munkásosztály (anti)hőse. A filmben elmesélt történések ezúttal ugyan nem a társadalmi disszonanciából fakadnak, a kommunikációképtelenség, illetve az egymás iránt tanúsított ellenséges közöny, a bizalmatlanság azonban szépen visszavezethető az eltérő társadalmi osztályok közti nehéz átjárhatóságra. (Addig rúgd, míg fekszik!)

A film egyik legnagyobb érdeme, hogy a rengeteg tragédia ellenére nem fest önsajnálattal és bánattal teli, egyszínű sötét képet. A néző a rendezőnek köszönhetően gyermeki nézőpontból tekint rá problémáktól hemzsegő, züllött világra. A tizenegy éves Skunk, aki egyre tanácstalanabbul figyeli a körülötte élő felnőttek viselkedését. Az őt alakító, elsőfilmes fiatal színésznőben Norris igazi kincsre bukkant: Eloise Laurence a maga természetességében létezik a kamera előtt. Kellőképpen elmélyített karaktere pedig lehetőséget biztosít arra, hogy az élet naposabb oldalának eseményeibe is bepillanthassunk. Az apa-lánya kapcsolat jelenetei a legmeghatóbbak, de Skunk a furcsa szomszéd fiút, Ricket is megérti. A kislány karakterének segítségével Norris remekül egyensúlyoz az erőszakos jelenetek brutalitása, illetve a bensőséges kapcsolatokat ábrázoló epizódok szívet melengető hangulata között. (Megtört ébredés)

A film a rendező első nagyjátékfilmjeként a Legjobb Brit Független Film díját nyerte el 2012-ben. Az idei budapesti Titanic Filmfesztiválon zárófilmként vetítették. A világpremier óta a Skunk szerepét alakító Eloise Laurence-re a kritikusok nagy reménységként tekintenek.

Eredeti cím: Broken; Műfaj: feliratos angol filmdráma; Rendező: Rufus Norris; Író: Daniel Clay; Forgatókönyvíró: Mark O’Rowe; Operatőr: Rob Hardy; Producer: Bill Kenwright, Dixie Linder; Executive producer: Joe Oppenheimer; Vágó: Victoria Boydell; Játékidő: 91 perc; A film forgalmazója: Szuez Film; Hazai mozi bemutató: 2013. április 25. Főszereplők: Tim Roth (Archie), Eloise Laurence (Skunk), Cillian Murphy (Mike Kiernan), Rory Kinnear (Bob Oswald), Bill Milner (Jed), Zana Marjanović (Kasia). Korhatár: 16 (Mozinéző)


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.17.
Az egyik legdrágább brit elitiskola csapatát is legyőzte két magyar diák az oxfordi vitaversenyen
Magyar gimnazisták nyerték meg a legnevesebb nemzetközi vitaverseny döntőjét – a tizedikes diákok „újonc” kategóriában indultak az oxfordi versenyen, és az egyik legrégebbi brit magá...
(Forrás: eduline)
--
2021.04.17.
Életveszély miatt nem engedik iskolába vezető orvosok és egészségügyi dolgozók a gyerekeiket
Egyre több egészségügyi dolgozó, orvos jelzi, hogy nem engedi iskolába a gyerekeit a jelenlegi járványügyi helyzetben – értesült a Portfolio. Döntésüket a vírus gyors terjedésével magyar...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.04.17.
Balla István: Tényleg belefér egy-egy pofon a nevelési folyamatba?
Szerencsére elmúlt a 18., a 19. század, azt is gondolhatnánk, hogy a 21. században már az ütéske, a legyintéske, továbbá a vessző nem épp a nevelési fősodorhoz tartozik. Ám időnként...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.17.
„Nincsenek külön szülők és külön munkavállalók” – öt nagy szakszervezet állt ki az iskolanyitás ellen
Közös nyilatkozatban állt ki öt nagy szakszervezeti konföderáció az iskolák hétfői nyitása ellen, miután múlt pénteken kiderült: bár a kormány visszakozott, így a középiskolásokat...
(Forrás: mérce)
--
2021.04.17.
Palkovics László felel a Diákvárosért a Fudan Egyetem campusáért
A kabinet fenntartja szándékát a Budapest Diákváros megvalósítására, egyetért azzal, hogy a Budapest Diákváros mellett a Fudan Hungary Egyetem budapesti oktatási-kutatási és adminisztrat...
(Forrás: Infostart)
--
2021.04.17.
Orbán Viktor sincs meggyőződve arról, hogy kell-e iskolanyitás, szerinte a kormány a WHO javaslatát követi
A miniszterelnök saját elmondása alapján sincsen meggyőződve az iskolanyitás időszerűségéről. Szerinte a kormány a WHO (Egészségügyi Világszervezet) protokollja szerint jár el a kérd...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep