Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. március 10. kedd, 9:49

Hidak – Kultúraközvetítés a magyartanításban

Szekció a Digitális nemzedék konferencián

A Z generáció már a középiskolában van, tanítványaink valamennyien együtt nőttek fel a kütyükkel. Hogyan távoznak majd az iskolából? Érintetlenül, bezárva a saját világukba, egyedül azt tartva hitelesnek? Vagy sikerül átadnunk valamit az idősebb generációk hagyományokban gyökerező kultúrájából?  És mindeközben velünk mi történik? Megértjük-e őket? Megismerjük-e az ő világukat? Egy szó, mint száz: építünk-e hidakat kellő mennyiségben ahhoz, hogy később is lehetséges legyen rajtuk a közlekedés? Ezekre a kérdésekre keresnek válaszokat a szekció előadói.

Gergelyi Katalin a pesterzsébeti Nagy László Általános Iskola és Gimnázium tanára. 2008 óta foglalkozik az IKT-eszközök bevonásával a magyartanításba. Munkája során igyekszik olyan eszközöket alkalmazni, amelyek illeszkednek a Z generáció karakteréhez, keresi a leginkább működőképes, fejlesztő, építő módszereket, melyek közül kiemelt szerep jut a projekt alapú tanítás-tanulásnak. Kísérletei az érdeklődők számára könnyen hozzáférhetők, pl. weboldala, az Interaktív irodalomkönyv és projektjei is elérhetőek az interneten.

Fegyverneki Gergő a Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium magyar – mozgóképkultúra- és médiaismeret szakos tanára először a Debreceni Egyetemen, majd az Eszterházy Károly Főiskolán diplomázott. Korábban újságíróként dolgozott, majd hátrányos helyzetű gyerekek tanodai foglalkoztatásában is részt vett. Mindennapi munkája során találta ki a digitáliskultúra-azonos pedagógia fogalmát. E szerint a digitális nemzedék iskolai sikerére pozitív hatással vannak az IKT-s tanítási és tanulási módszerek. Élményszerű óráin éppen ezért a dramatikus játékok, meseterápiás elemek mellett diákjaival szívesen használják ki a modern eszközök adta lehetőségeket. Az irodalmat az élet tantárgyának tartja, ezért különösen fontos számára, hogy megszerettesse tanulóival a különbőző szövegeket. A távolinak tűnő világok jelentéseit gyakran szófelhők és háromdimenziós prezik formájájában szólaltatja meg a mai fiatalok körében. A digitális bennszülöttek a Gergő bácsi internetes tantermében is követhetik óráit. A magyartanárok megváltozott szerepéről írt tanulmányának megjelensését a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Közoktatási Szakosztálya támogatta.

Sulyok Blanka az újpesti Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola magyar és német szakos tanára. 2010-ben végzett a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Az elmúlt években fokozatosan, empátiával és a diákok érdeklődését figyelembe véve vonta be az irodalom világába tanítványait, akikkel létrehoztak egy virtuális szövegalkotó műhelyt, a „Kozmaköltészet-Friss Forgácsok” facebook-csoportot. A csoport tagja lett idő közben Lackfi János író, költő is, akinek Sulyok Blanka az egyetemen tanítványa volt, és akit mesterének és példaképének tart. Lackfi János visszatérő vendége az iskolában évente többször megrendezett irodalmi kávéházaknak, de a csoporthoz csatlakoztak és jártak már a Kozmában a neves slammerek közül is néhányan: Csider István, Horváth Kristóf, Kemény Zsófi, Pion István és Simon Márton. „Leginkább azt szeretném, ha a tanítványaim megszeretnék az irodalmat. Hogy ne csak a tanműhelyben éljék át, milyen érzés „az anyagot formálni”.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.02.26.
Több hun, több Mátyás - Vizsgakövetelmények az új történelem érettségire
A középkor témakörében első helyre kerül az „iszlám világ”, ahol már középszinten is ismerni kell Mohamed tanításait és a Koránt, az iszlám terjeszkedésének és „feltartóztat...
(Forrás: Népszava)
--
2021.02.26.
öbb Alaptörvény-sértést talált az Ab a 2019-es köznevelési törvénymódosításban
A köznevelési törvény 2019-es módosítása miatt 56 ellenzéki képviselő fordult az Ab-hoz. Általában is kifogásolták, hogy a törvény rövid felkészülési időt adott és tele van szerint...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.02.26.
... informatikai oktatással kezdődik, nem hazafias neveléssel
A Szovjetunióból szabadult Észtország sok áldozat és megszorítás árán integrálódott, és lassan felzárkózik a Nyugathoz, a világ egyik legjobban digitalizált országává vált. Magyarorsz...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.02.26.
Vajon lesz-e végre modern a magyar oktatás?
\"Belátva, hogy a középiskolásoknak egy teljes tanéve volt abnormális, esélyünk lenne arra, hogy változtassunk akár a számonkérések és értékelések rendszerén, akár a tananyagszervez...
(Forrás: Klubrádió)
--
2021.02.22.
Több általános iskolában teljesen online oktatásra állnak át a héten
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma azt közölte, hogy február 22-én összesen 159 óvodában van rendkívüli szünet, illetve 250 iskolában van elrendelt tantermen kívüli, digitális munkarend...
(Forrás: telex)
--
2021.02.22.
Wass Albert igen, a magyar nyelv finnugor származása nem kerülhet elő a magyar érettségi témái között
Az eddigi hat helyett már tíz szerző életműve lesz kötelező tétel a megújuló magyar nyelv és irodalom érettségin, az új nevek között szerepel a Horthy-korszak egyik legnépszerűbb ír...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep