Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 17.

A krétakör

Salamon király híres volt bölcsességéről, igazságos ítéleteiről. Egy napon két asszony jelent meg előtte. Az egyikük a következőket mondta:
„Uram, én és ez az asszony ugyanabban a házban lakunk. Nemrégen a világra hoztam egy fiút. Három nappal később neki is fia született. Továbbra is együtt éltünk ugyanabban a házban. Mindegyikünk a saját gyermekét gondozta. De az elmúlt éjszaka ennek az asszonynak meghalt a fia. Erre éjnek idején felkelt, s míg én aludtam, és nem vettem észre, hogy mit cselekszik, elvette a mellemről a fiamat, és a halott gyermeket fektette oda helyette. Virradatkor vettem észre, hogy nem a saját fiam fekszik mellettem.”
A másik asszony azonban ellene szólt: „Hazudsz! A te fiad halt meg, az enyém maradt életben.”
A másik azonban váltig állította, hogy az ő gyermeke az, aki életben maradt.
A király végighallgatta őket, és elgondolkodott a történteken. Nagy csend lett körülötte, mindenki várta az ítéletet. Akkor a király a következőt mondta: „Rajzoljatok egy krétakört a földre, és helyezzétek el benne a gyermeket!”
A szolgák teljesítették a parancsot, és mindenki kíváncsian várta, hogy mi fog történni. Salamon király akkor így szólt az asszonyokhoz:
„Azé lesz a gyermek, aki a kettőtök közül magához tudja húzni őt, az igazi anyának biztosan nagyobb az ereje.”
Akkor az az asszony, akinek meghalt a fia, teljes erejéből maga felé vonta a gyermeket, mert erősen akarta, hogy az övé legyen. A másik asszony azonban megijedt, hogy fájdalmat okoz a kicsinek, és elengedte őt:
„Inkább lemondok róla, minthogy ketté szakítsam!”
Salamon erre meghozta az ítéletet:
„Az az igazi édesanya, aki inkább lemond a gyermekéről, de nem engedi, hogy baja essék. Kapja tehát ő vissza a fiát!”

Feldolgozási, megbeszélési szempontok (10 éves kortól)

Javasolt kérdések és feladatok a történet feldolgozásához
  • Miért állt egymással konfliktusban a két asszony?
  • Vajon mit érezhetett az édesanya, amikor felfedezte, hogy a gyermeke halott?
  • Miért állította, hogy a gyermek az övé?
  • Mit érezhetett az anya, amikor a másik asszony el akarta venni tőle a fiát?
  • Milyen módon bizonyosodott meg Salamon király arról, hogy a két asszony közül melyik a fiú édesanyja?
  • Igazságosnak tartod a király döntését?
  • Valóban bölcs királynak ismerted-e meg Salamont? Indokold a válaszodat!
  • Képzeljétek magatokat Salamon király udvarába!
  • Osszátok ki a szerepeket és játsszátok el a történetet!
  • Egy erre vállalkozó tanuló készítsen helyszíni tv-tudósítást a tárgyalásról!
  • A tárgyalás folyamán a „nézőknek” lehetőségük van levélben, élőszóban, esetleg „telefonon” véleményt nyilvánítani a tárgyalás menetéről és az ítéletről.
  • Készítsetek interjúkat az ítélethirdetés előtt és után mindkét asszonnyal!
  • Meséljetek el az életetekből olyan történeteket, amikor valakivel azért kerültetek konfliktusba, mert mindketten ugyanazt a dolgot (pl. játékot, édességet, kazettát) akartátok megkapni.
  • Sikerült megegyeznetek? Ha nem, ki lett a „győztes”? Milyen érzés volt győztesnek, illetve vesztesnek lenni?

Szűcs Édua rajza

Szűcs Édua rajza

Forrás:
Szekszárdi Júlia: Útvesztők bennünk, köztünk, körülöttünk.
Társadalomismeret 6. osztályosoknak.
Műszaki Könyvkiadó, 1998. 78-80. o.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.05.10.
Ha így megy tovább, jobb, ha továbbképzik magukat a szülők, mert az iskolákban nem lesz ki tanítson
A 60 év felettiek már közel egytizedét teszik ki a tanári gárdának, miközben a 30 évesnél fiatalabbak aránya egyre kisebb lesz, ma már csak 5 százalék. A 30–39 éves korcsoportban is folyamatosan...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.05.09.
Kálmán László: Miért kínozzák a kisiskolásokat olyan nyelvtani feladatokkal, amik még a hivatásos nyelvészeken is kifognak?
Lehet, hogy minden más „tantárggyal” kapcsolatban fel lehet tenni ilyen kérdéseket (bevallom, én már magával a tantárggyal mint intézménnyel sem vagyok megbékélve). Másrészt meg majdnem...
(Forrás: Qubit)
--
2021.05.09.
A PSZ szerint be kell tartani a járványügyi szabályokat, de vissza lehet térni a tantermekb
Szabó Zsuzsa, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke az ATV Start című műsorában felidézte, hogy a PSZ márciusban ezernégyszáz alatti napi megbetegedésekben határozta meg az újranyit...
(Forrás: eduline)
--
2021.05.09.
Középiskolai felvételi – a szakképzés arányai
Így sajnálatos módon a tényeknek megfelelően bejelentett szakképzési előretörés, népszerűségnövekedés nem a technikumban tanulók számának növekedésében jelenik meg: a technikumba...
(Forrás: ckpinfo)
--
2021.05.07.
Kiemelt beruházás lesz a Fudan egyetem
Palkovics László kezdeményezi, hogy a kormány nyilvánítsa nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházássá a kínai Fudan Egyetem építését - mondta az atv.hu kérdésére az innovációs...
(Forrás: 444.hu)
--
2021.05.07.
Maruzsa oltakozásra buzdítja a fiatalokat: \"Ne feledjétek: no vakcina, no party\"
Az egész országban rendben zajlottak eddig az érettségi vizsgák – közölte Maruzsa Zoltán köznevelésügyi államtitkár az Operatív Törzs pénteki sajtótájékoztatóján. Megerősítette...
(Forrás: Magyar Narancs)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep