Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. május 12. kedd, 14:34

Iskolavezetők a méltányos oktatásért

Kihívások és válaszok az iskolákban

Tudásmegosztás, tapasztalatcsere és innovatív megoldások – ezek mentén folyt 2015 áprilisában a beszélgetés a Tempus Közalapítvány műhelymunkáján, ahol iskolavezetők járták körül a méltányos oktatással kapcsolatos kihívásokat és válaszlehetőségeket. A műhelymunka apropóját az Alma a fán sorozat most megjelent, negyedik interjúkötete adta.

„Az egész társadalom rosszul jár, ha nem tudjuk a méltányos oktatást biztosítani, mert elveszítünk számos tehetséget” – fogalmazott Nahalka István oktatáskutató a rendezvényen. Szerinte a magyar iskolarendszer legnagyobb problémája az „esélyegyenlőtlenség”, hiszen nincs módjuk felemelkedésre azoknak a diákoknak, akik valamilyen szempontból hátránnyal érkeznek az oktatási rendszerbe, pedig a gazdasági életben rájuk is szükség volna.

Révai Nóra nyitóelőadásában szó volt arról, hogy a méltányos oktatást segíti, ha az iskolavezetés a vezetést és a tanulást szorosan összekapcsolja, azaz az intézményben mindenkire tanulóként tekintenek, ugyanakkor elismerik és megbecsülik, hogy az iskola minden szereplője irányíthatja a tanulási-tanítási folyamatokat.

A rendezvényen kerekasztal-beszélgetést is szerveztek, ahol a részt vevő intézményvezetők saját vezetői stratégiájukról, innovációikról, szakmai programjukról osztották meg gondolataikat, valamint arról, hogy mindez hogyan segíti a méltányos oktatás biztosítását – legyen szó általános, illetve szakképző iskoláról, vagy gyógypedagógiai intézményről.

Az Iskolavezetők a méltányos oktatásért című kötetben Csernovitz Adél olyan intézmények vezetőit szólaltatta meg, akik szakmai elhivatottságukkal és az iskolájukban a méltányosság megvalósításában elért eredményekkel hívták fel magukra a figyelmet. Van, aki a náluk működő védőháló szerepét emelte ki, máshol a segítő szervezetek bevonása volt eredményes, de olyan példát is találhatunk, ahol a pedagógusok érzékenyítése, illetve motivációjuk erősítése vezetett a kívánt cél eléréséhez. A B. Tier Noémi által szerkesztett kötet abba a kiadványsorozatba illeszkedik, amely az oktatás világának aktuális kérdéseit járja körül azzal a céllal, hogy a tanítás, a felnövekvő generációk nevelése, de leginkább a tanulás iránt elkötelezett szakmabeliek és laikusok tájékozódását segítse.

A Tempus Közalapítvány tudásmenedzsment tevékenységének részeként 2008 óta vesz részt iskolavezetési témájú nemzetközi együttműködésekben, köztük az Európai Szakpolitikai Hálózat az Iskolavezetésért (EPNoSL) című projektben. Ennek keretében 22 európai ország 43 partnerintézménye végzett kutatásokat. A mostani kiadványban az általuk összegyűjtött tanulmányokat is felhasználták, így az interjúk mellett szó esik a méltányossághoz kapcsolódó irányzatokról, valamint a méltányos oktatással kapcsolatos kihívásokról és válaszokról is.

Az Iskolavezetők a méltányos oktatásért című kiadvány lapozható formában elérhető itt.

Honlapunkon a közeljövőben sorozatban közlünk majd részleteket az egyes interjúkból.

(B. Tier Noémi)

Képek a rendezvényről

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.05.27.
DR. GYURKÓ SZILVIA: „AHOL ÉVEKIG TUD GYEREKEKET BÁNTALMAZNI VALAKI, OTT NEM ÁRTATLAN SENKI”
A titkoknak az a természetük, hogy kiderülnek. Soha nem volt olyan erős a nyilvánosság, mint most. Joggal félhetnek azok, akik eddig bíztak a saját hatalmukban, és abban a képességükben,...
(Forrás: WMN)
--
2023.05.27.
Nem hangsúlyos téma a társadalomban, hogy mi történik a gyermekvédelmi szakellátásban
A társadalomban nagyon sokféle kép él a gyermekeltűnésekkel kapcsolatban. Amikor egy kisgyerek tűnik el egy családból valamilyen fatális véletlen folytán – eltéved, elkóborol, elsodró...
(Forrás: Népszava)
--
2023.05.27.
Kiakadt a magyar apuka: a sporttagozatos suliban felmondtak a tesitanárok, az informatikai szakközépben nincs informatikatanár
Korchma Zsombor beszámolója szerint a helyzet így a 2022/2023-as tanév vége felé a következő:Az informatikai szakközépiskolába járó fiának szeptemberben volt informatikatanára utoljára...
(Forrás: rtl.hu)
--
2023.05.27.
Tiltakoznak a diákok, mert érettségi közben rúgták ki a történelemtanárukat
A hivatalos indoklás szerint azért kellett elbocsátani M.-et, mert szakmai minősítése 2 százalékkal elmaradt a központilag előírt szinttől. Úgy tudjuk, hogy a szakmai elkötelezettséget é...
(Forrás: 444.hu)
--
2023.05.27.
Hiánypótló egyetemi szakképzés indul a MOME-n
Az itthon és külföldön egyaránt dinamikusan fejlődő szolgáltatástervezési szakmában egyre több vállalat és intézmény keres service designert, hogy segítségükkel tökéletesítsék szolg...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2023.05.27.
„Ne csak mi tudjuk, hogy baj van” – mindkét elsős osztály tanítónője elmegy a hosszúhetényi suliból
Két elsős osztály is indulna ősszel, de mindkét kijelölt tanítónő elmegy a hosszúhetényi általános iskolából. A hír meglepte, elkeserítette a szülőket, akik dühösek és cselekedni...
(Forrás: Telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep