Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. május 12. kedd, 14:34

Iskolavezetők a méltányos oktatásért

Kihívások és válaszok az iskolákban

Tudásmegosztás, tapasztalatcsere és innovatív megoldások – ezek mentén folyt 2015 áprilisában a beszélgetés a Tempus Közalapítvány műhelymunkáján, ahol iskolavezetők járták körül a méltányos oktatással kapcsolatos kihívásokat és válaszlehetőségeket. A műhelymunka apropóját az Alma a fán sorozat most megjelent, negyedik interjúkötete adta.

„Az egész társadalom rosszul jár, ha nem tudjuk a méltányos oktatást biztosítani, mert elveszítünk számos tehetséget” – fogalmazott Nahalka István oktatáskutató a rendezvényen. Szerinte a magyar iskolarendszer legnagyobb problémája az „esélyegyenlőtlenség”, hiszen nincs módjuk felemelkedésre azoknak a diákoknak, akik valamilyen szempontból hátránnyal érkeznek az oktatási rendszerbe, pedig a gazdasági életben rájuk is szükség volna.

Révai Nóra nyitóelőadásában szó volt arról, hogy a méltányos oktatást segíti, ha az iskolavezetés a vezetést és a tanulást szorosan összekapcsolja, azaz az intézményben mindenkire tanulóként tekintenek, ugyanakkor elismerik és megbecsülik, hogy az iskola minden szereplője irányíthatja a tanulási-tanítási folyamatokat.

A rendezvényen kerekasztal-beszélgetést is szerveztek, ahol a részt vevő intézményvezetők saját vezetői stratégiájukról, innovációikról, szakmai programjukról osztották meg gondolataikat, valamint arról, hogy mindez hogyan segíti a méltányos oktatás biztosítását – legyen szó általános, illetve szakképző iskoláról, vagy gyógypedagógiai intézményről.

Az Iskolavezetők a méltányos oktatásért című kötetben Csernovitz Adél olyan intézmények vezetőit szólaltatta meg, akik szakmai elhivatottságukkal és az iskolájukban a méltányosság megvalósításában elért eredményekkel hívták fel magukra a figyelmet. Van, aki a náluk működő védőháló szerepét emelte ki, máshol a segítő szervezetek bevonása volt eredményes, de olyan példát is találhatunk, ahol a pedagógusok érzékenyítése, illetve motivációjuk erősítése vezetett a kívánt cél eléréséhez. A B. Tier Noémi által szerkesztett kötet abba a kiadványsorozatba illeszkedik, amely az oktatás világának aktuális kérdéseit járja körül azzal a céllal, hogy a tanítás, a felnövekvő generációk nevelése, de leginkább a tanulás iránt elkötelezett szakmabeliek és laikusok tájékozódását segítse.

A Tempus Közalapítvány tudásmenedzsment tevékenységének részeként 2008 óta vesz részt iskolavezetési témájú nemzetközi együttműködésekben, köztük az Európai Szakpolitikai Hálózat az Iskolavezetésért (EPNoSL) című projektben. Ennek keretében 22 európai ország 43 partnerintézménye végzett kutatásokat. A mostani kiadványban az általuk összegyűjtött tanulmányokat is felhasználták, így az interjúk mellett szó esik a méltányossághoz kapcsolódó irányzatokról, valamint a méltányos oktatással kapcsolatos kihívásokról és válaszokról is.

Az Iskolavezetők a méltányos oktatásért című kiadvány lapozható formában elérhető itt.

Honlapunkon a közeljövőben sorozatban közlünk majd részleteket az egyes interjúkból.

(B. Tier Noémi)

Képek a rendezvényről

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.07.12.
Horn Gábor: Az erősek, a bosszúállók, a kicsinyesek világa
A vasalódeszkás tanár esete is mutatja, hogy a NER oktatáspolitikája megalázza, elsöpri, kiiktatja azt, aki bárhogyan is eltér a sorvezetőtől. Ráadásul az ellenállásnak legjobb szándé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.11.
Pygmalion-effektus vagy fejlesztés? Adalékok és értelmezési lehetőségek az iskolarendszer alulteljesítésének és méltányossági mutatóinak összefüggésrendszerében. Asztalos György írása
Jelen dolgozat egy konkrét, mégis tipikusnak tekinthető intézmény országos kompetenciamérési eredményeire épülő esettanulmány. Ugyanakkor segédletnek is felfogható, ha valaki saját iskol...
(Forrás: tani-tani online)
--
2020.07.11.
A BM, az Emmi és az ORFK sem adott választ arra, hogy valós-e az iskolaőrök véletlenül kiderült fizetése
A kormány az iskolai erőszak megfékezésére bevezeti az iskolaőrséget, amely külön rendészeti szervként jön létre, az őrök pedig gázspray-t, rendőrbotot és bilincset is használhatnak...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.07.10.
Maruzsa: Sikeres volt az idei tanév, hatalmasat csökkent a bukások száma
Sikeresnek értékelte a koronavírus-járvány miatt tantermen kívüli, digitális munkarendben befejezett elmúlt tanév lezárását a köznevelésért felelős államtitkár csütörtökön sajtó...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.09.
SZAKKÉPZÉS – TE MÁR MEGKAPTAD A VÉGKIELÉGÍTÉSEDET?
Mivel a továbbfoglalkoztatást nem vállaló közalkalmazottak jogviszonya 2020. július 1. napjával, automatikusan megszűnik, így a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.07.09.
Klebelsberg Központ: álhír, hogy fejenként 1000 forintos jutalmat kaptak a pedagógusok, mert az intézmények 1000/fő pluszjuttatást kaptak
Fejenként kerek ezer forinttal honorálta pedagógusai egy jelentősebb csoportját a veszprémi tankerület pedagógusnap alkalmából, szemléztük mi is tegnap a magyarnarancs.hu cikkét. Bár a Narancs...
(Forrás: 444.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep