Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. május 12. kedd, 14:34

Iskolavezetők a méltányos oktatásért

Kihívások és válaszok az iskolákban

Tudásmegosztás, tapasztalatcsere és innovatív megoldások – ezek mentén folyt 2015 áprilisában a beszélgetés a Tempus Közalapítvány műhelymunkáján, ahol iskolavezetők járták körül a méltányos oktatással kapcsolatos kihívásokat és válaszlehetőségeket. A műhelymunka apropóját az Alma a fán sorozat most megjelent, negyedik interjúkötete adta.

„Az egész társadalom rosszul jár, ha nem tudjuk a méltányos oktatást biztosítani, mert elveszítünk számos tehetséget” – fogalmazott Nahalka István oktatáskutató a rendezvényen. Szerinte a magyar iskolarendszer legnagyobb problémája az „esélyegyenlőtlenség”, hiszen nincs módjuk felemelkedésre azoknak a diákoknak, akik valamilyen szempontból hátránnyal érkeznek az oktatási rendszerbe, pedig a gazdasági életben rájuk is szükség volna.

Révai Nóra nyitóelőadásában szó volt arról, hogy a méltányos oktatást segíti, ha az iskolavezetés a vezetést és a tanulást szorosan összekapcsolja, azaz az intézményben mindenkire tanulóként tekintenek, ugyanakkor elismerik és megbecsülik, hogy az iskola minden szereplője irányíthatja a tanulási-tanítási folyamatokat.

A rendezvényen kerekasztal-beszélgetést is szerveztek, ahol a részt vevő intézményvezetők saját vezetői stratégiájukról, innovációikról, szakmai programjukról osztották meg gondolataikat, valamint arról, hogy mindez hogyan segíti a méltányos oktatás biztosítását – legyen szó általános, illetve szakképző iskoláról, vagy gyógypedagógiai intézményről.

Az Iskolavezetők a méltányos oktatásért című kötetben Csernovitz Adél olyan intézmények vezetőit szólaltatta meg, akik szakmai elhivatottságukkal és az iskolájukban a méltányosság megvalósításában elért eredményekkel hívták fel magukra a figyelmet. Van, aki a náluk működő védőháló szerepét emelte ki, máshol a segítő szervezetek bevonása volt eredményes, de olyan példát is találhatunk, ahol a pedagógusok érzékenyítése, illetve motivációjuk erősítése vezetett a kívánt cél eléréséhez. A B. Tier Noémi által szerkesztett kötet abba a kiadványsorozatba illeszkedik, amely az oktatás világának aktuális kérdéseit járja körül azzal a céllal, hogy a tanítás, a felnövekvő generációk nevelése, de leginkább a tanulás iránt elkötelezett szakmabeliek és laikusok tájékozódását segítse.

A Tempus Közalapítvány tudásmenedzsment tevékenységének részeként 2008 óta vesz részt iskolavezetési témájú nemzetközi együttműködésekben, köztük az Európai Szakpolitikai Hálózat az Iskolavezetésért (EPNoSL) című projektben. Ennek keretében 22 európai ország 43 partnerintézménye végzett kutatásokat. A mostani kiadványban az általuk összegyűjtött tanulmányokat is felhasználták, így az interjúk mellett szó esik a méltányossághoz kapcsolódó irányzatokról, valamint a méltányos oktatással kapcsolatos kihívásokról és válaszokról is.

Az Iskolavezetők a méltányos oktatásért című kiadvány lapozható formában elérhető itt.

Honlapunkon a közeljövőben sorozatban közlünk majd részleteket az egyes interjúkból.

(B. Tier Noémi)

Képek a rendezvényről

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.07.28.
„NE MAGAS LÓRÓL TEKINTSÜNK LE A GYEREKEKRE, HANEM MERJÜNK VELÜK HUMORIZÁLNI” A tavalyi év egyik Szupertanár-jelöltjével beszélgettünk
Van, aki olyan őszinte lelkesedéssel, nyílt átéléssel beszél a munkájáról, hogy már néhány szavából átjön, mennyire imádja, amit csinál. Így van ez a tavalyi Szupertanár-jelölt Poly...
(Forrás: dívány.hu)
--
2021.07.28.
Takaró Mihály vezényletével alakítják át a NAT után a tanárképzést is
Az átalakítás a pedagógusképzés lebutítását vetíti előre a szakemberek szerint. „Egy tanárnak nyilvánvalóan nemcsak az érettségi tananyagot kell tudnia, hanem annál jóval többet....
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.07.28.
A kormány nem megvédi, hanem pajzsként használja a gyerekeket
A gyermekek felhasználása politikai kampányokban nem újszerű, Magyarországon sajnos kifejezetten gyakori probléma. Nem ismeretlen jelenség, amikor politikusok óvodákban, iskolákban parádé...
(Forrás: mérce)
--
2021.07.28.
A pszichológusokat félelemben tartja az LMBTQ-lobbi
Netflix, Instagram, TikTok és Facebook – csak néhány azok közül a felületek közül, amelyek kontrollálatlan használata drasztikus hatással lehet a fiatalok szexuális fejlődésére. Az É...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.07.28.
Egyre nagyobb a fejetlenség a diákok oltása körül, máris visszavonták az iskolai igényfelmérést
Horváth Péter iskolaigazgató, a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) elnöke szerint az eredeti tervek teljesen életszerűtlenek voltak, szinte teljesen kivitelezhetetlen lett volna a nyári szünet közep...
(Forrás: Népszava)
--
2021.07.28.
A nyári szünet alatt, az iskolaigazgatóknak kell megszervezniük a 12–18 éves diákok oltását
Az oltási kampány több százezer tanulót érinthet még úgy is, hogy májustól már egyszer volt lehetőségük a 16–18 éves középiskolásoknak az oltás igénylésére. A Központi Statisztikai...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep