Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. június 12. péntek, 6:19

Egy józan, megértő barát

Recenzió Peer Krisztina könyvéről

Frissen jelent meg Peer Krisztina Mi bántja a gyerek lelkét? – 150 kérdés gyermekkori pszichés megbetegedésekről (TEA Kiadó, 2015) című munkája. A kötet remek támasz a kisgyermeket nevelő szülőknek, és fontos missziót tölt be a gyermekekkel foglalkozó szakemberek szemléletformálásában is.

„Ha egy hideg estén a gyerek mezítláb rohangál otthon a konyhakövön, majd másnap felfázásra panaszkodik, nem esünk kétségbe a szükségesnél jobban. Pontosan látjuk az ok-okozati összefüggést. Tudjuk, mi a teendő, a helyzet ismerős és átlátható. Nem így a pszichés eredetű megbetegedéseknél.

Miért fáj a gyerek hasa állandóan? Baj, hogy ennyire fél az idegenektől? Túlságosan kötődik hozzám, biztos, hogy egészséges felnőtt lesz belőle? Eleget evett? Túl sokat evett? Biztosan nem lesz anorexiás? Lehet egy kisgyerek depressziós? Normális, hogy nem szólal meg az óvodában? Mi számít egyáltalán normálisnak? Mit csináljak most?” – így szól a kötet beharangozója, jelezve azt a józan és megértő hangvételt, ami mindvégig jellemzi a téma feldolgozását.

Szerencsére a kötet címe csalóka: a pszichés megbetegedéseket bemutató fejezetek beágyazódnak a normalitás, az egészséges fejlődés tárgyalásába; megmutatva egyrészt, hogy nincs éles határ az egészséges fejlődésmenet és a fejlődési zavarok között, másrészt folyamatosan példaként állítva azt a rugalmas, ugyanakkor tényszerű látásmódot, ahogyan a pszichés történésekről gondolkodni, beszélni érdemes.

A kötet, miközben stabil támaszt nyújt, egyúttal energiát is ad a cselekvéshez, a változáshoz. Ebben erősen megtámogatják a pszichológus szerző szövegét az arra reflektáló olvasói kommentek. A webes kultúrából származó forma kötetbe átültetett verziója kiadói telitalálat – immáron a sorozat harmadik kötete jelenik meg Mátyás Lara gondozásában ezzel a szerkesztési koncepcióval. A kötetben tehát érintett szülők, valamint szakemberek folytatnak párbeszédet a szerzővel, ezzel is kitágítva a valóságot, kézzelfoghatóvá téve az olvasó számára a témát. És nem utolsósorban, jelezve az érintett olvasó számára, hogy nincs egyedül…

Balassa Nikoletta színeiben és formáiban is erős illusztrációi jól illeszkednek ehhez a koncepcióhoz: megragadják a figyelmet, és pszichológiai tartalmukban pontos ábrázolásukkal elgondolkodtatnak, további rétegeket adva a szövegben megjelenő értelmezéshez.

Mindebből pedig az következik, hogy a kötet több mint tanácsadó könyv vagy enciklopédia: olyan szemléletformáló munkáról van szó, ami képes lehet elmozdítani vagy éppen megerősíteni a gyermekekkel kapcsolatos attitűdünket.

Földes Petra

Peer Krisztina egy két- és egy négyesztendős gyerek édesanyja. Szakmai pályafutását szociálpedagógusként kezdte, dolgozott gyermekjóléti szolgálatnál családgondozóként, majd egy általános iskolában hátrányos helyzetű fiatalokkal és családjaikkal családi kapcsolattartóként. Mint klinikai szakpszichológus gyermekekkel, kamaszokkal és fiatal felnőttekkel foglalkozik, emellett felnőttképzésben tanít pszichológiát, valamint rendszeresen tart önismereti, készségfejlesztő, kommunikációs és konfliktuskezelő tréningeket pedagógusoknak, szociális szakembereknek és bírósági titkároknak. Az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének elnökségi tagja, a Babanet és a Kölöknet internetes portáloknak szakértője.

A Tea Kiadó Mátyás Lara által szerkesztett sorozatánek ez a harmadik darabja. Reméljük, a sikeres széria folytatódni fog valamennyi olvasó örömére.

Az eddig megjelent kötetek:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep