Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. június 12. péntek, 6:19

Egy józan, megértő barát

Recenzió Peer Krisztina könyvéről

Frissen jelent meg Peer Krisztina Mi bántja a gyerek lelkét? – 150 kérdés gyermekkori pszichés megbetegedésekről (TEA Kiadó, 2015) című munkája. A kötet remek támasz a kisgyermeket nevelő szülőknek, és fontos missziót tölt be a gyermekekkel foglalkozó szakemberek szemléletformálásában is.

„Ha egy hideg estén a gyerek mezítláb rohangál otthon a konyhakövön, majd másnap felfázásra panaszkodik, nem esünk kétségbe a szükségesnél jobban. Pontosan látjuk az ok-okozati összefüggést. Tudjuk, mi a teendő, a helyzet ismerős és átlátható. Nem így a pszichés eredetű megbetegedéseknél.

Miért fáj a gyerek hasa állandóan? Baj, hogy ennyire fél az idegenektől? Túlságosan kötődik hozzám, biztos, hogy egészséges felnőtt lesz belőle? Eleget evett? Túl sokat evett? Biztosan nem lesz anorexiás? Lehet egy kisgyerek depressziós? Normális, hogy nem szólal meg az óvodában? Mi számít egyáltalán normálisnak? Mit csináljak most?” – így szól a kötet beharangozója, jelezve azt a józan és megértő hangvételt, ami mindvégig jellemzi a téma feldolgozását.

Szerencsére a kötet címe csalóka: a pszichés megbetegedéseket bemutató fejezetek beágyazódnak a normalitás, az egészséges fejlődés tárgyalásába; megmutatva egyrészt, hogy nincs éles határ az egészséges fejlődésmenet és a fejlődési zavarok között, másrészt folyamatosan példaként állítva azt a rugalmas, ugyanakkor tényszerű látásmódot, ahogyan a pszichés történésekről gondolkodni, beszélni érdemes.

A kötet, miközben stabil támaszt nyújt, egyúttal energiát is ad a cselekvéshez, a változáshoz. Ebben erősen megtámogatják a pszichológus szerző szövegét az arra reflektáló olvasói kommentek. A webes kultúrából származó forma kötetbe átültetett verziója kiadói telitalálat – immáron a sorozat harmadik kötete jelenik meg Mátyás Lara gondozásában ezzel a szerkesztési koncepcióval. A kötetben tehát érintett szülők, valamint szakemberek folytatnak párbeszédet a szerzővel, ezzel is kitágítva a valóságot, kézzelfoghatóvá téve az olvasó számára a témát. És nem utolsósorban, jelezve az érintett olvasó számára, hogy nincs egyedül…

Balassa Nikoletta színeiben és formáiban is erős illusztrációi jól illeszkednek ehhez a koncepcióhoz: megragadják a figyelmet, és pszichológiai tartalmukban pontos ábrázolásukkal elgondolkodtatnak, további rétegeket adva a szövegben megjelenő értelmezéshez.

Mindebből pedig az következik, hogy a kötet több mint tanácsadó könyv vagy enciklopédia: olyan szemléletformáló munkáról van szó, ami képes lehet elmozdítani vagy éppen megerősíteni a gyermekekkel kapcsolatos attitűdünket.

Földes Petra

Peer Krisztina egy két- és egy négyesztendős gyerek édesanyja. Szakmai pályafutását szociálpedagógusként kezdte, dolgozott gyermekjóléti szolgálatnál családgondozóként, majd egy általános iskolában hátrányos helyzetű fiatalokkal és családjaikkal családi kapcsolattartóként. Mint klinikai szakpszichológus gyermekekkel, kamaszokkal és fiatal felnőttekkel foglalkozik, emellett felnőttképzésben tanít pszichológiát, valamint rendszeresen tart önismereti, készségfejlesztő, kommunikációs és konfliktuskezelő tréningeket pedagógusoknak, szociális szakembereknek és bírósági titkároknak. Az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének elnökségi tagja, a Babanet és a Kölöknet internetes portáloknak szakértője.

A Tea Kiadó Mátyás Lara által szerkesztett sorozatánek ez a harmadik darabja. Reméljük, a sikeres széria folytatódni fog valamennyi olvasó örömére.

Az eddig megjelent kötetek:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.21.
Harcunk a nyelv romlása ellen. Sentei Viktória írása
Számomra most is nehéz kérdés, hogy kijavítsam-e a diákot, az általam helyesnek vélt nyelvi formára, de nem gondolom, hogy ez felesleges lenne. Viszont az új nyelvi elemek megjelenése mindig...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.04.21.
Rendben kinyitottak az óvodák és az iskolák
Mindenhol rendben elindult az oktatás, adataink szerint országosan az óvodákban a gyermekek hatvan százaléka, az iskolákban a tanulók 75 százaléka jelent meg – számolt be lapunknak az újranyit...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.04.21.
Elsős lesz a ovisból? Így lesz könnyebb az átmenet!
Az óvoda nem csak a képességek fejlesztésében és a szocializációs folyamatokban játszik nagy szerepet, hanem az iskolás éveket is előkészíti. Az iskolakezdés mégis okozhat nehézséget...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.04.21.
SZFE: Vidnyánszky nélkül nem beszélget Stumpf
Ma délelőttre a Színház- és Filmművészeti Egyetemről (SZFE) szóló, sokak által várt beszélgetést terveztek a háromnapos Infosztrájk az egyetemi autonómiáért esemény keretén belül...
(Forrás: Népszava)
--
2021.04.21.
Pórul járhat, aki nem jelenik meg az írásbeli érettségin
A múlt évhez hasonlóan főszabály szerint idén is csak az írásbeli érettségi vizsgákat tartják meg, szóbelikre csak speciális esetekben kerülhet sor. Utóbbiba nem tartozik bele, ha valaki...
(Forrás: Népszava)
--
2021.04.21.
Hamarosan a teljes felsőoktatásban kiépül a pártállami rendszer
A tanárképzés leválasztása az ELTE-ről nem menne könnyen, hiszen bár van külön Tanárképző Központ és pedagógiai kar is, a szakmai oktatás ott is a bölcsész- és természettudományi...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep