Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. július 29. szerda, 14:15

Ez is a IV. Digitális Nemzedék Konferencián történt

A Bűvösvölgy projekt

Bűvösvölgy Magyarország első médiaértés-oktató központja, amelyet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság hozott létre. A központ feladata, hogy megtanítsa a magyar gyerekeknek, hogyan használják tudatosabban és biztonságosabban a médiát. Célja, hogy az ide látogató gyerekek játszva, aktív alkotófolyamatok során tanulják meg azt, hogyan hat rájuk a média. Ebben egy egyedülálló eszközpark és képzett animátorok segítik őket Magyarország első médiaértés-oktató központjában.

A 2015-ös Digitális nemzedék konferenciára meghívtuk néhány a projektben dolgozó szakembert és olyan pedagógusokat, akik már szereztek személyes tapasztalatokat a központ tevékenységében.

A témával foglalkozó szekciót Császár Miklós a Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ szakmai vezetője nyitotta meg. Röviden ismertette a projektet, melynek elsődleges feladata a tartalomkészítés folyamatának megértése, valamint a médiaműködés kritikus szemléletű elemzésének kialakítása a gyermekekben.

Első előadóként Fábián László − az ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola magyar − médiaismeret oktató tanára − Tapasztalatok a digitális nemzedék médiaoktatásával kapcsolatban című előadásával bevezette a hallgatóságot a mozgóképkultúra és médiaismeret oktatásának jelenkori helyzetébe és kihívásaiba. Bevezetőjében elhangzott, hogy véleménye szerint a mozgóképkultúra és médiaismeret oktatása nem illeszkedik a rendszerbe. Az előadó említette a választhatóság, az alacsony óraszám problémáját, valamint annak ellenére, hogy a médiaismeret szabadon választható érettségi tantárggyá vált, mégis rendszeridegenként hat, hiszen nem kapcsolódik hozzá emelt szintű érettségi. Előadása második felében saját iskolájában, diákjai körében végzett médiabefogadási szokások témakörében végzett kutatásába engedett bepillantást, melyből leginkább a filmekkel kapcsolatos fogyasztási szokásokat és magatartást ismerhettük meg.

Ezt követően Sipos Edina Judit, az oktatóközpont pedagógiai konzulensének részletes tájékoztatása következet a projektről. Megtudhattuk, hogy hat téma köré szerveződnek a foglalkozások: újságszerkesztés, reklám-, film-, híradó-, valamint rádióműsor készítés, internet és mobilkommunikáció. Elsősorban 9-16 éves fiatalok csoportjai érkezhetnek a központba, ezen kívül tervezik pedagógus továbbképzés indítását fővárosi és vidéki helyszíneken egyaránt. A központban a képzés létrehozását azért is tartják fontosnak, mert jelenleg a médiaoktatás nem önálló tantárgyként szerepel, hanem több műveltségi területhez is kapcsolódik, ezért nem szakirányú végzettséggel rendelkező tanárokra hárul a médiával kapcsolatos ismeretek átadása. Ennek következménye az is, hogy a bűvösvölgybeli látogatást megelőzően, a honlapról letölthető − a diákok előzetes médiaismeretének mélységéhez igazodó (kezdő, haladó szint) − felkészítő tananyagok feldolgozása elengedhetetlen. A központban eltöltött idő hatékony kihasználása érdekében a tanulóknak már előre el kell sajátítaniuk a különböző projektelemek teljesítéséhez nélkülözhetetlen ismeretek egy részét.

A szekció zárásaként Kiss Zsuzsa és Bíróné Szabó Brigitta, a projektben osztályukkal már részt vett pedagógusok beszéltek tapasztalataikról, mely során fényképekkel illusztrált bepillantást kaptunk abba, ahogy a diákoknak lehetőségük volt rádiós hangstúdió kipróbálására, elkészíthették saját kisfilmjüket, forgathattak reklámot, szerkeszthettek híradót, kipróbálhatták a hírolvasást, egy termékbemutató rendezése során pedig sorra vehették a különböző hatástechnikákat. Végül beszámoltak arról, hogyan dolgozták fel órai keretek között diákjaikkal a projektek tapasztalatait.

Domonkos Katalin

A prezentációk linkjei
Fábián László: Tapasztalatok a digitális nemzedék médiaoktatásával kapcsolatban
Sipos Edina Judit: A Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ a hétköznapokban
Kiss Zsuzsa és Bíróné Szabó Brigitta: Bűvösvölgy pedagógusszemmel

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.06.
Az óvodákban és iskolákban is lesz hétfőtől gyermekfelügyelet
Hétfőtől április 7-ig, a tavaszi szünet végéig bezárnak az óvodák, az iskolák pedig online oktatásra térnek át. A kormány mindenkit arra kér, hogy ha van erre módja, akkor otthon oldja...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
A már meghirdetett felvételiket nem törlik a középiskolákban, kollégiumban az érettségizők maradhatnak
A kollégiumokból nem kell mindenkinek kiköltöznie a következő egy hónapban, az intézményvezető az idén érettségizőknek bennlakást, és méltányossági kérelem alapján ezt az arra rá...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Maruzsa digitális oktatást jelent be, a kormány rendkívüli iskolai szünetről posztol
Miután Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár pénteken bejelentette, hogy hétfőtől az óvodákban rendkívüli szünet lesz, az iskolák pedig tantermen kívüli, digitális munkarendre...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Ercse Kriszta: A tanárok a kormányzat elhanyagolt, veszélyeztetett és bántalmazott gyerekei
Nem kérdezik meg őket soha semmiről. A körülöttük kialakított szabályozási környezet tökéletesen ellehetetleníti, hogy autonóm, kreatív, felelős szakemberként, hivatásukhoz méltó...
(Forrás: g7.hu)
--
2021.03.05.
„Miért? Digitális oktatás lesz? Jaj, de jó, egész nap biciklizhetek az utcán!”
Majdnem pontosan egy évre a hirtelen bejelentett iskolabezárás után most újra tantermen kívüli digitális munkarendre állnak át az iskolák. A lépés várható volt, de nem sokkal felkészü...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Irodalom és cancel culture: Nyáry Krisztián a kötelezőkről és a vitakultúráról
Az író úgy véli, hogy a tananyagban, kánonban szereplő műveket reflektálatlanul semmiképpen nem kell a gyerekek kezébe adni. Nyáry a legnagyobb problémának a kronologikus irodalomoktatást...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep