Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. július 29. szerda, 14:15

Ez is a IV. Digitális Nemzedék Konferencián történt

A Bűvösvölgy projekt

Bűvösvölgy Magyarország első médiaértés-oktató központja, amelyet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság hozott létre. A központ feladata, hogy megtanítsa a magyar gyerekeknek, hogyan használják tudatosabban és biztonságosabban a médiát. Célja, hogy az ide látogató gyerekek játszva, aktív alkotófolyamatok során tanulják meg azt, hogyan hat rájuk a média. Ebben egy egyedülálló eszközpark és képzett animátorok segítik őket Magyarország első médiaértés-oktató központjában.

A 2015-ös Digitális nemzedék konferenciára meghívtuk néhány a projektben dolgozó szakembert és olyan pedagógusokat, akik már szereztek személyes tapasztalatokat a központ tevékenységében.

A témával foglalkozó szekciót Császár Miklós a Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ szakmai vezetője nyitotta meg. Röviden ismertette a projektet, melynek elsődleges feladata a tartalomkészítés folyamatának megértése, valamint a médiaműködés kritikus szemléletű elemzésének kialakítása a gyermekekben.

Első előadóként Fábián László − az ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola magyar − médiaismeret oktató tanára − Tapasztalatok a digitális nemzedék médiaoktatásával kapcsolatban című előadásával bevezette a hallgatóságot a mozgóképkultúra és médiaismeret oktatásának jelenkori helyzetébe és kihívásaiba. Bevezetőjében elhangzott, hogy véleménye szerint a mozgóképkultúra és médiaismeret oktatása nem illeszkedik a rendszerbe. Az előadó említette a választhatóság, az alacsony óraszám problémáját, valamint annak ellenére, hogy a médiaismeret szabadon választható érettségi tantárggyá vált, mégis rendszeridegenként hat, hiszen nem kapcsolódik hozzá emelt szintű érettségi. Előadása második felében saját iskolájában, diákjai körében végzett médiabefogadási szokások témakörében végzett kutatásába engedett bepillantást, melyből leginkább a filmekkel kapcsolatos fogyasztási szokásokat és magatartást ismerhettük meg.

Ezt követően Sipos Edina Judit, az oktatóközpont pedagógiai konzulensének részletes tájékoztatása következet a projektről. Megtudhattuk, hogy hat téma köré szerveződnek a foglalkozások: újságszerkesztés, reklám-, film-, híradó-, valamint rádióműsor készítés, internet és mobilkommunikáció. Elsősorban 9-16 éves fiatalok csoportjai érkezhetnek a központba, ezen kívül tervezik pedagógus továbbképzés indítását fővárosi és vidéki helyszíneken egyaránt. A központban a képzés létrehozását azért is tartják fontosnak, mert jelenleg a médiaoktatás nem önálló tantárgyként szerepel, hanem több műveltségi területhez is kapcsolódik, ezért nem szakirányú végzettséggel rendelkező tanárokra hárul a médiával kapcsolatos ismeretek átadása. Ennek következménye az is, hogy a bűvösvölgybeli látogatást megelőzően, a honlapról letölthető − a diákok előzetes médiaismeretének mélységéhez igazodó (kezdő, haladó szint) − felkészítő tananyagok feldolgozása elengedhetetlen. A központban eltöltött idő hatékony kihasználása érdekében a tanulóknak már előre el kell sajátítaniuk a különböző projektelemek teljesítéséhez nélkülözhetetlen ismeretek egy részét.

A szekció zárásaként Kiss Zsuzsa és Bíróné Szabó Brigitta, a projektben osztályukkal már részt vett pedagógusok beszéltek tapasztalataikról, mely során fényképekkel illusztrált bepillantást kaptunk abba, ahogy a diákoknak lehetőségük volt rádiós hangstúdió kipróbálására, elkészíthették saját kisfilmjüket, forgathattak reklámot, szerkeszthettek híradót, kipróbálhatták a hírolvasást, egy termékbemutató rendezése során pedig sorra vehették a különböző hatástechnikákat. Végül beszámoltak arról, hogyan dolgozták fel órai keretek között diákjaikkal a projektek tapasztalatait.

Domonkos Katalin

A prezentációk linkjei
Fábián László: Tapasztalatok a digitális nemzedék médiaoktatásával kapcsolatban
Sipos Edina Judit: A Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ a hétköznapokban
Kiss Zsuzsa és Bíróné Szabó Brigitta: Bűvösvölgy pedagógusszemmel

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.12.06.
A katekizmusra hivatkozva buzdítanak polgári engedetlenségre a híres katolikus iskola tanárai
„Az állampolgárt lelkiismerete kötelezi arra, hogy ne engedelmeskedjék a polgári hatóságok előírásainak, amikor ezek ellenkeznek az erkölcsi rend követelményeivel, a személyek alapvető...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.12.06.
Totyik Tamás: a pedagóguselbocsátások még nagyobb ellenállást szülnek
Totyik Tamás az InfoRádió érdeklődésére megerősítette, hogy az elbocsátások az Európai Bizottság érdeklődését is felkeltették: a jogvédelmet ellátó jogászoknál arról érdeklődtek...
(Forrás: Infostart)
--
2022.12.06.
A POLGÁRI ENGEDETLENSÉG NEM LEHETŐSÉG, HANEM KÖTELESSÉG
“Újabb erős jelzést kapott mind a társadalom, mind pedig a döntéshozók: egyre többen és egyre hangosabban mondják ki, hogy elég volt abból, ami ebben az országban – különösen az oktat...
(Forrás: Szemlélek)
--
2022.12.05.
Csaknem ezer pedagógus tiltakozott hétfőn, a Parlamentbe is bejutottak
A Belügyminisztérium elé a Kölcsey Ferenc Gimnázium tanárai szervezték a demonstrációt, szolidaritásul a múlt héten kirúgott 8 tanárral. A Kölcseyből még októberben rúgtak ki 5 taná...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.12.03.
Zárthelyi a kibertérben. Bessenyei István szatírája
„Mennél több helyen kezdték azonban használni a pegasus.edu 5.0 programot, annál nagyobb adattömeg halmozódott fel, amelynek folyamatos értékelésére egyre inkább meghaladta az oktatási...
(Forrás: tani-tani online)
--
2022.12.03.
Kirúgott tanár a Klebelsberg előtti tüntetésen: „Nem a hivatásomat, hanem a magyar jövőképemet vette el a kormány”
Szombat délután 5 órára tüntetést hirdetett a Klebelsberg Központ budapesti épülete elé a Tanítanék Mozgalom. Helyi tudósítónk szerint délután ötre nagy tömeg gyűlt össze az inté...
(Forrás: telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep