Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. július 29. szerda, 14:15

Ez is a IV. Digitális Nemzedék Konferencián történt

A Bűvösvölgy projekt

Bűvösvölgy Magyarország első médiaértés-oktató központja, amelyet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság hozott létre. A központ feladata, hogy megtanítsa a magyar gyerekeknek, hogyan használják tudatosabban és biztonságosabban a médiát. Célja, hogy az ide látogató gyerekek játszva, aktív alkotófolyamatok során tanulják meg azt, hogyan hat rájuk a média. Ebben egy egyedülálló eszközpark és képzett animátorok segítik őket Magyarország első médiaértés-oktató központjában.

A 2015-ös Digitális nemzedék konferenciára meghívtuk néhány a projektben dolgozó szakembert és olyan pedagógusokat, akik már szereztek személyes tapasztalatokat a központ tevékenységében.

A témával foglalkozó szekciót Császár Miklós a Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ szakmai vezetője nyitotta meg. Röviden ismertette a projektet, melynek elsődleges feladata a tartalomkészítés folyamatának megértése, valamint a médiaműködés kritikus szemléletű elemzésének kialakítása a gyermekekben.

Első előadóként Fábián László − az ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola magyar − médiaismeret oktató tanára − Tapasztalatok a digitális nemzedék médiaoktatásával kapcsolatban című előadásával bevezette a hallgatóságot a mozgóképkultúra és médiaismeret oktatásának jelenkori helyzetébe és kihívásaiba. Bevezetőjében elhangzott, hogy véleménye szerint a mozgóképkultúra és médiaismeret oktatása nem illeszkedik a rendszerbe. Az előadó említette a választhatóság, az alacsony óraszám problémáját, valamint annak ellenére, hogy a médiaismeret szabadon választható érettségi tantárggyá vált, mégis rendszeridegenként hat, hiszen nem kapcsolódik hozzá emelt szintű érettségi. Előadása második felében saját iskolájában, diákjai körében végzett médiabefogadási szokások témakörében végzett kutatásába engedett bepillantást, melyből leginkább a filmekkel kapcsolatos fogyasztási szokásokat és magatartást ismerhettük meg.

Ezt követően Sipos Edina Judit, az oktatóközpont pedagógiai konzulensének részletes tájékoztatása következet a projektről. Megtudhattuk, hogy hat téma köré szerveződnek a foglalkozások: újságszerkesztés, reklám-, film-, híradó-, valamint rádióműsor készítés, internet és mobilkommunikáció. Elsősorban 9-16 éves fiatalok csoportjai érkezhetnek a központba, ezen kívül tervezik pedagógus továbbképzés indítását fővárosi és vidéki helyszíneken egyaránt. A központban a képzés létrehozását azért is tartják fontosnak, mert jelenleg a médiaoktatás nem önálló tantárgyként szerepel, hanem több műveltségi területhez is kapcsolódik, ezért nem szakirányú végzettséggel rendelkező tanárokra hárul a médiával kapcsolatos ismeretek átadása. Ennek következménye az is, hogy a bűvösvölgybeli látogatást megelőzően, a honlapról letölthető − a diákok előzetes médiaismeretének mélységéhez igazodó (kezdő, haladó szint) − felkészítő tananyagok feldolgozása elengedhetetlen. A központban eltöltött idő hatékony kihasználása érdekében a tanulóknak már előre el kell sajátítaniuk a különböző projektelemek teljesítéséhez nélkülözhetetlen ismeretek egy részét.

A szekció zárásaként Kiss Zsuzsa és Bíróné Szabó Brigitta, a projektben osztályukkal már részt vett pedagógusok beszéltek tapasztalataikról, mely során fényképekkel illusztrált bepillantást kaptunk abba, ahogy a diákoknak lehetőségük volt rádiós hangstúdió kipróbálására, elkészíthették saját kisfilmjüket, forgathattak reklámot, szerkeszthettek híradót, kipróbálhatták a hírolvasást, egy termékbemutató rendezése során pedig sorra vehették a különböző hatástechnikákat. Végül beszámoltak arról, hogyan dolgozták fel órai keretek között diákjaikkal a projektek tapasztalatait.

Domonkos Katalin

A prezentációk linkjei
Fábián László: Tapasztalatok a digitális nemzedék médiaoktatásával kapcsolatban
Sipos Edina Judit: A Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ a hétköznapokban
Kiss Zsuzsa és Bíróné Szabó Brigitta: Bűvösvölgy pedagógusszemmel

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.06.04.
Ideje átgondolni a pályaválasztást: a mesterséges intelligencia arannyal kövezi ki a karrierutakat
A mesterséges intelligencia viharos gyorsasággal írja át a munka világát, több millió munkahelyet szüntet meg, viszont kutatók szerint legalább ennyi új munkalehetőséget teremt. Szakért...
(Forrás: Index)
--
2023.06.03.
A köznevelési államtitkár megállapította, hogy a holnap iskolája nem lehet olyan, mint a tegnapi
Maruzsa Zoltán elmondta, hogy a magyar köznevelés 11 935 helyszínen zajlik, és 1,5 millió óvodást és tanulót szolgál ki. Hozzátette: éppen tíz éve vette át az állam e hatalmas intézm...
(Forrás: Hírklikk)
--
2023.06.03.
Két XII. kerületi iskolában is az alapítványon keresztül támogatják pénzzel a tanárokat a szülők
A Telexnek a Szülői Összefogás Közösség képviselője azt mondta: érti azokat a szülőket, akik próbálják fenntartani a rendszert a gyerekeik érdekében, de ez szerinte csak „pillanatnyi...
(Forrás: Telex)
--
2023.06.03.
Bűnösnek mondták ki a magyar kormány elleni diáktüntetés egyik részvevőjét
A „Gyerekeket bántasz! 7IGEN-nel a gyermekbántalmazó rendszer ellen” elnevezésű megmozduláson a résztvevők tömegesen megindultak az Oktogontól a Fidesz Magyar Polgári Szövetség Budapest...
(Forrás: Index)
--
2023.06.03.
Vérellátó: sikeres volt a középiskolai edukációs program
A vérellátó szolgálat pénteki, MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a programmal több mint 12 400 fiatalt értek el. A főleg biológia, testnevelés vagy osztályfőnöki óra keretében elhangzott...
(Forrás: Index)
--
2023.06.02.
MOST AKKOR KI AKADÁLYOZZA, HOGY 800 EZRES FIZETÉSE LEGYEN A TANÁROKNAK?
A kormány közel 800 milliárd forintot fordítana a pedagógusok béremelésére, nagyrészt EU-s forrásból. Egyszer azt mondják, már minden akadály elhárult az uniós finanszírozás elől, m...
(Forrás: lakmusz.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep