Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. augusztus 6. csütörtök, 10:56

Ez is a IV. Digitális Nemzedék Konferencián történt

Szekció az internetbiztonságról

A IV. Digitális nemzedék konferencia internetbiztonsági szekciójának fő célja az volt, hogy segítséget nyújtson a pedagógusoknak s az ő közvetítésükkel a gyerekeknek és a szülőknek a számítógépen és okoskészülékeken történő internethasználatból fakadó veszélyek és kihívások megismerésében, megelőzésében és leküzdésében.

A szekció első és harmadik előadója, Ombodi Gábor és Szabó Gábor, mindketten a Digitális Tudás Akadémia munkatársai, akik főállásban adják át a digitális világgal kapcsolatos tudásukat diákoknak és pedagógusoknak. Előadásukból kiderült, hogy az eszközök számának rohamos növekedése, a szinte egész napos online jelenlét, a növekvő tartalom- és információ éhség, továbbá a személyes tartalom megosztásának növekvő igénye miatt kiemelten kell foglalkozni a digitális érettség fejlődésével. Előadásuk alapján e területhez tartozik a digitális írástudás fejlesztése, valamint a tudatos és biztonságos internethasználat. Véleményük szerint a digitális írástudás fejlesztésének hangsúlyos eleme egyrészt a tartalom hitelessége, melynek vizsgálatához szükséges az elemző szemléletmód, az online tartalom több – lehetőleg – három forrásból való ellenőrzése. Másfelől elengedhetetlen az online személyes márkával kapcsolatos tájékozottság is, mely a hallottak alapján leginkább a digitális lábnyomnak felel meg. Az online személyes márka tartalmazza mindazt az információt, ami megtalálható rólunk az interneten, az előadók meggyőződése szerint e márka tudatos alakítása nélkülözhetetlen, különösen a munkaerőpiacra való belépés előtt álló gimnáziumi tanulók számára.

A biztonságról és az internet veszélyeinek témáiról Táler Orsolya, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány ügyvezetője beszélt, aki olyan rendkívül fontos fogalmakra hívta fel a résztvevők figyelmét, mint a grooming, a szexting és és a cyberbullying. Megemlítette azt is, hogy e fogalmakra még nem létezik elfogadott magyar kifejezés, ezért előadásában a nemzetközi szakirodalomban elfogadott szavakat használja. Kivételt képez talán a cyberbullying, mivel az ezt kiváltó online zaklatás kifejezés használata egyre inkább elfogadottá válik.

A tárgyalt jelenségek közül az első, a grooming, amely tulajdonképpen bizalomba férkőzést jelent és önmagában nem kapcsolódik az internethez: szexuális abúzusról, kizsákmányolásról van szó. Folyamata során időt és energiát áldoz az elkövető, hogy áldozatának – sokszor annak családjának – bizalmába férkőzzön. A folyamat jól meghatározható lépésekből áll: (1) bizalom kiépítése, (2) függőség kialakítása, (3) izoláció, kontroll. Az előadó meglátása szerint a gyakorisággal kapcsolatos kérdésre nehéz választ adni – nagy a látencia –, az áldozat nehezen kér segítséget: szégyelli magát, bűntudata van, fél az elkövetőtől és az áldozathibáztatástól, valamint attól, hogy nem fog senki hinni neki. A szakember véleménye és tapasztalatai alapján elmondható, hogy az áldozatok félelme sokszor jogos, mert az áldozathibáztatás gyakori jelenség, nemcsak a laikusok, hanem a szakemberek között is. A megelőzésért, az online jelenség tekintetében is offline kell tenni, mert az esetek túlnyomó többségében az elkövető, az áldozat közvetlen környezetéből kerül ki.

A cyberbullying – online zaklatás – sem csupán az áldozat problémája, hanem az egész közösségé. Az áldozat hibáztatásával az elkövető növeli a státuszát, és mellette a segédek, a támogatók és a szemlélők, olykor akár az iskola egész közössége valamilyen formában része a bántalmazásnak.

A szexting, azaz a szexuális tartalmú üzenetek és képek küldése online, növeli a zaklatás áldozatává válás esélyét. A kép elküldésétől kezdve megszűnik a valós kontroll annak felhasználása felett. A zaklatással és a szextinggel kapcsolatban sem felejthetjük el, hogy az válik normává, amit a közösség eltűr, vagy éppen támogat. Táler elmondása szerint azonban az említett jelenségek megoldása azért is nehéz, mivel a kamasz esetenként úgy gondolja: azzal a viselkedéssel válik közkedveltté, amit a „felnőttek világában” népszerűnek lát.

A legfontosabb kérdés mégis az, hogy hogyan segíthetünk? Mindhárom témával kapcsolatban szemmel kell tartanunk a következőket:

  • Ne hibáztassuk az áldozatot!
  • Hallgassuk meg a gyereket, fiatalt!
  • Ne ítélkezzünk!
  • Törekedjünk megfelelő életkeretek és szabályok kialakítására(pl. Mit tehet meg egy felnőtt vagy barát, és mi az, amit nem? Hogyan mondjunk nemet?)

Domonkos Katalin

A prezentációk az alábbi linkeken érhetők el:
Ombodi Gábor: Hitelesség, személyes márka és a közösségi média
Táler Orsolya: Veszélyek: Grooming, Sexting, Cyberbullying

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.10.16.
Lelki problémája van a gyereknek? Várhatja, hogy ellássák!
Jelenleg félelmetesen hosszú sorok kígyóznak a gyermekpszichológusokat foglalkoztató pedagógiai szakszolgálatok előtt, akárcsak a gyerekpszichiátriai ambulanciákon. Miközben az állami mellett...
(Forrás: index)
--
2021.10.16.
Mit tegyél, ha bántják és kiközösítik a gyerekedet?
Kevés szívfájdítóbb dolog létezik szülő számára, mint amikor azt tapasztalja, hogy a suliban bántják, kiközösítik a gyerekét. Az áldozat szégyenkezik, gyakran titkolja mindazt, amit...
(Forrás: családi net)
--
2021.10.16.
A pedagógusok szerint a kormány slendriánsága miatt fulladt kudarcba az első sztrájktárgyalásuk
A Pedagógus Szakszervezet (PSZ) felháborítónak tartja, hogy a közös sztrájkbizottságban nem volt nevesítve, csak a PDSZ. Így a levél Kisfaludy Lászlót csak a PDSZ-szel való tárgyalásra...
(Forrás: Mérce)
--
2021.10.16.
Minden francia iskolában megemlékeztek a meggyilkolt történelemtanárról
A pedagógust egy évvel ezelőtt egy csecsen terrorista azért ölt meg kegyetlenül, mert a szólásszabadságról tartott óráján Mohamed profétáról készült karikatúrákat is bemutatott. Az...
(Forrás: Infostart)
--
2021.10.16.
Tizenhat Pest megyei iskola fejlesztését gyorsította fel a kormány
Összesen tizenhat, a budapesti agglomerációhoz tartozó település iskolafejlesztési programját nyilvánították nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé csütörtökön. A kiadott...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.10.16.
Hol kezdődik az autonómia a pedagógiában?
A tapasztalatok azt igazolják, hogy temérdek probléma halmozódik fel az oktatás, még inkább a nevelés világában. Ám a legnagyobb gond éppen az, hogy a nevelés társadalmi tekintélye és...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep