Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. augusztus 6. csütörtök, 10:56

Ez is a IV. Digitális Nemzedék Konferencián történt

Szekció az internetbiztonságról

A IV. Digitális nemzedék konferencia internetbiztonsági szekciójának fő célja az volt, hogy segítséget nyújtson a pedagógusoknak s az ő közvetítésükkel a gyerekeknek és a szülőknek a számítógépen és okoskészülékeken történő internethasználatból fakadó veszélyek és kihívások megismerésében, megelőzésében és leküzdésében.

A szekció első és harmadik előadója, Ombodi Gábor és Szabó Gábor, mindketten a Digitális Tudás Akadémia munkatársai, akik főállásban adják át a digitális világgal kapcsolatos tudásukat diákoknak és pedagógusoknak. Előadásukból kiderült, hogy az eszközök számának rohamos növekedése, a szinte egész napos online jelenlét, a növekvő tartalom- és információ éhség, továbbá a személyes tartalom megosztásának növekvő igénye miatt kiemelten kell foglalkozni a digitális érettség fejlődésével. Előadásuk alapján e területhez tartozik a digitális írástudás fejlesztése, valamint a tudatos és biztonságos internethasználat. Véleményük szerint a digitális írástudás fejlesztésének hangsúlyos eleme egyrészt a tartalom hitelessége, melynek vizsgálatához szükséges az elemző szemléletmód, az online tartalom több – lehetőleg – három forrásból való ellenőrzése. Másfelől elengedhetetlen az online személyes márkával kapcsolatos tájékozottság is, mely a hallottak alapján leginkább a digitális lábnyomnak felel meg. Az online személyes márka tartalmazza mindazt az információt, ami megtalálható rólunk az interneten, az előadók meggyőződése szerint e márka tudatos alakítása nélkülözhetetlen, különösen a munkaerőpiacra való belépés előtt álló gimnáziumi tanulók számára.

A biztonságról és az internet veszélyeinek témáiról Táler Orsolya, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány ügyvezetője beszélt, aki olyan rendkívül fontos fogalmakra hívta fel a résztvevők figyelmét, mint a grooming, a szexting és és a cyberbullying. Megemlítette azt is, hogy e fogalmakra még nem létezik elfogadott magyar kifejezés, ezért előadásában a nemzetközi szakirodalomban elfogadott szavakat használja. Kivételt képez talán a cyberbullying, mivel az ezt kiváltó online zaklatás kifejezés használata egyre inkább elfogadottá válik.

A tárgyalt jelenségek közül az első, a grooming, amely tulajdonképpen bizalomba férkőzést jelent és önmagában nem kapcsolódik az internethez: szexuális abúzusról, kizsákmányolásról van szó. Folyamata során időt és energiát áldoz az elkövető, hogy áldozatának – sokszor annak családjának – bizalmába férkőzzön. A folyamat jól meghatározható lépésekből áll: (1) bizalom kiépítése, (2) függőség kialakítása, (3) izoláció, kontroll. Az előadó meglátása szerint a gyakorisággal kapcsolatos kérdésre nehéz választ adni – nagy a látencia –, az áldozat nehezen kér segítséget: szégyelli magát, bűntudata van, fél az elkövetőtől és az áldozathibáztatástól, valamint attól, hogy nem fog senki hinni neki. A szakember véleménye és tapasztalatai alapján elmondható, hogy az áldozatok félelme sokszor jogos, mert az áldozathibáztatás gyakori jelenség, nemcsak a laikusok, hanem a szakemberek között is. A megelőzésért, az online jelenség tekintetében is offline kell tenni, mert az esetek túlnyomó többségében az elkövető, az áldozat közvetlen környezetéből kerül ki.

A cyberbullying – online zaklatás – sem csupán az áldozat problémája, hanem az egész közösségé. Az áldozat hibáztatásával az elkövető növeli a státuszát, és mellette a segédek, a támogatók és a szemlélők, olykor akár az iskola egész közössége valamilyen formában része a bántalmazásnak.

A szexting, azaz a szexuális tartalmú üzenetek és képek küldése online, növeli a zaklatás áldozatává válás esélyét. A kép elküldésétől kezdve megszűnik a valós kontroll annak felhasználása felett. A zaklatással és a szextinggel kapcsolatban sem felejthetjük el, hogy az válik normává, amit a közösség eltűr, vagy éppen támogat. Táler elmondása szerint azonban az említett jelenségek megoldása azért is nehéz, mivel a kamasz esetenként úgy gondolja: azzal a viselkedéssel válik közkedveltté, amit a „felnőttek világában” népszerűnek lát.

A legfontosabb kérdés mégis az, hogy hogyan segíthetünk? Mindhárom témával kapcsolatban szemmel kell tartanunk a következőket:

  • Ne hibáztassuk az áldozatot!
  • Hallgassuk meg a gyereket, fiatalt!
  • Ne ítélkezzünk!
  • Törekedjünk megfelelő életkeretek és szabályok kialakítására(pl. Mit tehet meg egy felnőtt vagy barát, és mi az, amit nem? Hogyan mondjunk nemet?)

Domonkos Katalin

A prezentációk az alábbi linkeken érhetők el:
Ombodi Gábor: Hitelesség, személyes márka és a közösségi média
Táler Orsolya: Veszélyek: Grooming, Sexting, Cyberbullying

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.07.01.
Első körben magukért kellene kiállni a tanároknak
Egy tanár feladatai között szerepel az is, hogy példát mutasson a diákok számára. Nyilván idehaza ez már egy egyre ritkábban előforduló dolog, de nem szabad elfelejteni, hogy egy normális...
(Forrás: Kolozsvári Szalonna - és hír-telen beszólunk)
--
2022.07.01.
Mindenki félrenézett: egy nevelő tíz éven keresztül bántalmazta a gyerekeket Böjte Csaba intézményeiben
A nem jogerős bírósági ítélet szerint egy nevelő (K. Sz.) tíz éven át szexuálisan bántalmazta a gyermekeket az erdélyi Dévai Szent Ferenc Alapítvány gyermekotthonaiban – adják hírü...
(Forrás: Mérce)
--
2022.07.01.
A FEJLETT ÁLLAMOK KÖZÜL MAGYARORSZÁGON TÁTONG A LEGNAGYOBB SZAKADÉK ISKOLÁZOTTAK ÉS ISKOLÁZATLANOK KÖZÖTT
„Egyre kevesebb igény lesz arra, hogy a rutinszerű kognitív és manuális feladatokat emberek végezzék el, viszont egyre nagyobb szükség lesz a kreatív, jól kommunikáló és fejlett szociá...
(Forrás: Qubit)
--
2022.07.01.
\"Rendes körülmények között eszembe sem jutna távozni\" – elege lett a pilisborosjenői iskola igazgatóhelyettesének
Június 30-ával lemondott közalkalmazotti jogviszonyáról Jávor Csaba, a Pilisborosjenői Német Nemzetiségi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatóhelyettese,26 évig taní...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.29.
Válaszolt a Belügyminisztérium a tanároknak: kevesebb óra nem lesz, nagyobb fizetésemelés csak akkor, ha jól teljesít a gazdaság
A szakszervezetek a nem pedagógusi munkakörben foglalkoztatott oktatási dolgozók béremelését is kérték, egész pontosan azt, hogy az ő garantált alapilletményük ne legyen kevesebb, mint a...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.29.
Az Orbán-kormány sem a tanárok érdemi bérrendezésre, sem munkaterheik csökkentésére nem tett javaslatot a sztrájkbizottsági tárgyaláson
A kormány nevében tárgyaló Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár szerint 10 százaléknál nagyobb mértékű emelés is lehetséges, amennyiben “a gazdaság jól teljesít”. Szabó Zsuzsa...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep