Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. november 22. vasárnap, 20:01

Büntetés nélküli nevelés

Beszámoló egy sikeres konferenciáról

Az Értsünk szót létrehozói, dr. Skita Erika és Turáni Szabolcs, , mindketten trénerek és mediátorok, két gyermek szülei. 2010 óta tréningeken, workshopokon és előadásokon adják át az ismereteket, és segítik a szülőket – és 2012 óta a pedagógusokat is – hogy megismerjék az empátiára és együttműködésre építő kommunikációt, valamint az érzelmi intelligencia készségek használatát, valamint az ezekre épülő nevelési szemléletet.

Kiemelten fontosnak tartják, hogy szemléletváltást tudjanak elérni a szülők és pedagógusok körében, hogy megismertessék őket azokkal az eszközökkel, amelyek nem csak hatékonyabbak, mint a régen rögzült, ám kevéssé működő fordulatok, hanem építik is a felnőtt-gyerek kapcsolatokat.

Az elmúlt években több, mint 500 szülővel és 250 pedagógussal találkoztak, előadások, tanfolyamok során, határon innen és túl. Mindeközben kiemelkedően sok kérdést kaptak a büntetéssel kapcsolatban, és a tanfolyamaik résztvevői is általában ezzel a területtel boldogultak nehezebben, így az elmúlt évek tapasztalatai alapján konferenciát szerveztek. A rendezvényre 2015. október 19-én, a Lurdy konferenciaközpontban került sor.

Az első részben dr. Skita Erika és Turáni Szabolcs beszélt a büntetés elméletéről, és alkalmazásának problémáiról, majd kitértek arra is, hogyan, milyen alapokról indulva, milyen módszerekkel helyettesíthető a büntetés jelenléte a családok mindennapjaiban.

Mivel a büntetés igen mélyen gyökerezik a gyereknevelés múltjában, sokan elhárítják a változtatás lehetőségét is. A konferencia résztvevői azonban már tettek egy nagy lépést, hiszen azért vettek részt az előadáson és a beszélgetésen, hogy segítséget kapjanak a szándékuk gyakorlatba ültetéséhez.

A konferencia második részében a meghívott vendégek – Dr. Gyurkó Szilvia gyermekjogi szakértő és Puskás Péter az Aszódi Javítóintézet igazgatója – csatlakoztak a házigazdákhoz egy rendhagyó kerekasztal beszélgetésre.

A beszélgetésben szó volt arról, – Dr. Gyurkó Szilvia által indított gondolatmenetet követve, hogy milyen valódi igényei vannak a gyerekeknek, és hogyan oldható meg, hogy ezek a szülői igényekkel összeegyeztethetőek legyenek; illetve a gyerekekkel szemben elkövetett jogsértő cselekményekről is – hiszen 2005. január 1 óta tilos akár csak egy pofont is adni a gyereknek, ám sokan ennek ellenére fizikai büntetést alkalmaznak.

Ezt követően került sor a másik különleges témára: hogyan küzd meg a javítóintézeti gyerekek nevelésének, támogatásának modellje azzal az alaphelyzettel, hogy ezek a fiatalok már eleve büntetéssel indulnak?

A beszélgetést követően a résztvevők feltehették a kérdéseiket, és a kerekasztal résztvevői pedig válaszoltak rájuk. A kimaradt kérdéseket egy több, mint 30 perces videóban minden résztvevő megkapta emailen, ahogy a konferenciáról készült grafikus jegyzetet is.

Az Értsünk szót párosa a konferencia értékeléseként hozzáfűzte, hogy a téma valóban nagyon sok családot érint és olyan kérdéseket feszeget, amelyeket nehéz egy este alatt megválaszolni.

A témáról november 12-től online tanfolyamot indítottak, „Büntetés nélkül” címmel.

Bővebb információ: www.ertsunkszot.hu/buntetes-nelkul

Egy üzenet

  1. Péter szerint:

    Ez egy igen fontos kérdést feszegető konferencia volt. Egy üzleti vállalkozáshoz kötődő kezdeményezés, amely kitárja a kapuit a potenciális megrendelők, ügyfelek előtt, akiket majd a büntetés mélküli nevelés képseeégére treníroz.
    Napjainkban folyamatosan van jelen a kérdés, lehet-e, sőt, szabad-e a felnövekvő generációkat büntetés nélkül nevelni. Ám mindvégig tisztázatlan marad, hogy mit tartsunk büntetésnek, és hol húzódik a határ. Jól jön ez az állapot a keménykedőknek, érzéketlen kegyetlenkedőknek, és jól jön a magukat jogvédőnek nevező "mindent jobban tudó" hivatásos civileknek is.
    Sikerült elérnünk, hogy olyanná vált a társadalom ebben az elbizonytalanadásban, hogy képes figyelmen kívül hagyni saját cselekedeteinek a következményeit, és a felelőtlen cselekedetekre is felmentést ad – önmagának.
    Lásd Questor károsultakat, devizahiteleseket, iskolakerülőkből lett munkanélkülieket, stb.

    A cselekedetnek kell legyen következménye. Elismerés vagy elmarasztalás. Az iskolában is. Az elmarasztalás azonban nem feltétlenül bünetés. Sőt. De ha a büntetés valameilyen kedvezmény megvonása, akkor annak is lehet helye, ha az elmarasztalás enyhe formái eredménytelenek voltak. Ezt nem lenne szabad figyelmen kívül hagyni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep