Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. május 22. vasárnap, 18:40

Irodalmi Kávéház Lackfi Jánossal

Negyedik alkalommal látogatott a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskolába Lackfi János, Prima Primissima-díjas író, költő, műfordító. A kortárs szerző egyetemi tanárom volt, és a Tőle tanult kreatív írás-módszerek komoly szerepet játszanak abban, hogy iskolánkban „online irodalmi műhely” működik, és a szövegírók az évente két-három alkalommal megrendezett irodalmi kávéházban személyesen is találkoznak. Május 17-én délután ismét összegyűlt többgenerációnyi profi és amatőr irodalmár, énekes, táncos és zenész.

Lackfi János jelenléte hatékonyan számolja fel azt az előítéletet, miszerint a költő csakis véresen komoly, fennkölt és patetikus lehet, esetleg érthetetlen, de legalábbis depressziós, és hogy már valószínűleg nem él. Ahogy ő maga fogalmazott, „az irodalomkönyvekben mintha minden verset ugyanaz a szakállas bácsi írt volna, öngyilkossága előtt egy nappal”, ám szerencsére a „Lackfis felolvasásban”, valahol a stand up és a költészet határán, nyoma sincs az efféle komor hatásnak. Végre kiderült, hogy „mire gondolt a költő”, akinek öröme és bánata nincs is olyan messze a földi halandókétól, mint ahogy azt tanulmányaink alapján gondoltuk esetleg. A szerző egyébként épp a napokban ünnepelte születésnapját, ebből az alkalomból Kovács Zsolt, 12.a osztályos tanuló saját készítésű, faragott fadobozzal ajándékozta meg, a fát és rímeket egyaránt „faragó”, kozmás diákok nevében is.

És ez a mostani kávéház sem csak Lackfi János látogatása miatt volt különleges. Eljött hozzánk a Fedél Nélkül, hajléktalanokat támogató kulturális és közéleti folyóirat önkéntese és három szerzője, akik szintén felolvasták néhány írásukat. A Kalyi Jag Roma Nemzetiségi Szakiskolát képviselte a Romano Rat együttes, autentikus cigány népzenével és néptánccal színesítve a délutánt. Megzenésített Lackfi-verset adott elő a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola együttese, a Szigorúan Ellenőrzött Tanulók, és saját szövegeket olvastak fel Bárkay Gergely, Székely Gergő, Zsédely Csongor, kozmás tanulók, Barna Krisztián, Sárospataki Barnabás, egykori kozmás tanulók, valamint Mészáros Róbert, magyar-történelem szakos tanár is.

Bízunk benne, hogy egy-egy ilyen alkalom nemcsak a költészettel szembeni előítéletek tompítására alkalmas. A művészet akár terápia is lehet, mint a nevetés – egy-egy ilyen alkalom megannyi félreértés, konfliktus és keserűség oldására is alkalmas. Reméljük, lesz még lehetőségünk ilyen délutánokat szervezni, melynek nyitott közössége szeretettel vár minden érdeklődőt.

Sulyok Blanka

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep