Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. augusztus 13. szombat, 20:47

A CKP állásfoglalása a szakgimnáziumi változtatásokról

Az 50 civil szervezetet tömörítő Civil Közoktatási Platform augusztus 10-n elfogadta a következő állásfoglalást:

A Civil Közoktatási Platformot növekvő aggodalommal töltik el azok a már megvalósult, illetve tervezett oktatásigazgatási döntések, amelyek általában a szakképzésben, illetve legutóbb specifikusan a szakgimnáziumi képzés területén születtek. A változások nagy részének irányát, a konkrét intézkedések többségét a szakképzés formálódása, a leendő szakemberek színvonalas képzése iránti igények szempontjából alapvetően problematikusnak tartjuk. Ilyenként értékeljük

  • a szakgimnáziumi természettudományos nevelés tantárgyainak oktatását szolgáló időkeret jelentős mértékű csökkentésének, e tantárgyak rendszere átalakításának, valamint a szabadon választható tantárgyak tanulására fordítható óraszám minimálisra csökkentésének, összességében a közismereti képzés órakerete jelentős csökkentésének tervét,
  • a szakgimnáziumi érettségivel kapcsolatos, a jogszabályokban már megjelent változtatásokat.

A szakképzés átalakítására már eddig meghozott, illetve ezután várható, már bejelentett döntések súlyosan veszélyeztetik a szakgimnáziumokban zajló nevelés minőségét, a szakgimnáziumi tanulók számára rendkívül hátrányosak, nekik jelentős érdeksérelmet okoznak. A kerettantervi változtatások 2016. szeptember 1-től történő érvényesítése a feltételek szinte teljes hiánya miatt abszurditás. Az érettségivel kapcsolatos változtatások megszüntetik az egységes érettségi intézményét.

Mindezek miatt a Civil Közoktatási Platform határozottan kéri az oktatásügyi kormányzatot, hogy tegyen lépéseket az érettségit érintő változtatások visszavonására, a megfelelő jogszabály módosítására, illetve mondjon le a szakgimnáziumi képzés tervezett átalakításáról. Tekintettel e már megtörtént, illetve tervezett döntések következményeinek súlyosságára, nem a döntések, a bevezetés elhalasztását javasoljuk, hanem az e lépésekről való végleges lemondást.

Az állásfoglalást a Civil Közoktatási Platform szervezeti megvitatták, elfogadták, annak képviseletére az Ügyvivő Testületet felhatalmazták.

Álláspontunk részletes indoklását külön cikk tartalmazza.

Az állásfoglalást augusztus 11-én cselekvésre, támogatásra, a döntéshozók befolyásolására felszólító kísérőlevéllel együtt elküldtük a következőknek:

  • EMMI, NGM, Földművelésügy, Miniszterelnökség miniszterei és továbbítva illetékes (helyettes) államtitkárai
  • parlamenti pártok elnökei (a Jobbik kivételével; Fideszben a frakcióvezető), a parlamenti kulturális bizottság tagjai
  • diák- és ifjúsági szervezetek (Független Diákparlament, pártok ifjúsági szervezetei, a Jobbik kivételével)
  • iskolafenntartó egyházak (baptista, katolikus, református, evangélikus, MET), szülői szervezetek (MSZOE, Nagycsaládosok Országos Egyesülete, Szülői Összefogás Gyermekeinkért, ESZME)
  • egyéb szervezetek (MGYOSZ, VOSZ)
  • a Köznevelési Kerekasztal kompetens tagjai (Katolikus Pedagógiai Intézet, Nemzeti Pedagógus Kar, Országos Köznevelési Tanács, MTA Közoktatási Elnöki Bizottság, Nemzeti Ifjúsági Tanács)

A beérkező válaszokról tájékoztatni fogunk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep