Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. augusztus 13. szombat, 20:47

A CKP állásfoglalása a szakgimnáziumi változtatásokról

Az 50 civil szervezetet tömörítő Civil Közoktatási Platform augusztus 10-n elfogadta a következő állásfoglalást:

A Civil Közoktatási Platformot növekvő aggodalommal töltik el azok a már megvalósult, illetve tervezett oktatásigazgatási döntések, amelyek általában a szakképzésben, illetve legutóbb specifikusan a szakgimnáziumi képzés területén születtek. A változások nagy részének irányát, a konkrét intézkedések többségét a szakképzés formálódása, a leendő szakemberek színvonalas képzése iránti igények szempontjából alapvetően problematikusnak tartjuk. Ilyenként értékeljük

  • a szakgimnáziumi természettudományos nevelés tantárgyainak oktatását szolgáló időkeret jelentős mértékű csökkentésének, e tantárgyak rendszere átalakításának, valamint a szabadon választható tantárgyak tanulására fordítható óraszám minimálisra csökkentésének, összességében a közismereti képzés órakerete jelentős csökkentésének tervét,
  • a szakgimnáziumi érettségivel kapcsolatos, a jogszabályokban már megjelent változtatásokat.

A szakképzés átalakítására már eddig meghozott, illetve ezután várható, már bejelentett döntések súlyosan veszélyeztetik a szakgimnáziumokban zajló nevelés minőségét, a szakgimnáziumi tanulók számára rendkívül hátrányosak, nekik jelentős érdeksérelmet okoznak. A kerettantervi változtatások 2016. szeptember 1-től történő érvényesítése a feltételek szinte teljes hiánya miatt abszurditás. Az érettségivel kapcsolatos változtatások megszüntetik az egységes érettségi intézményét.

Mindezek miatt a Civil Közoktatási Platform határozottan kéri az oktatásügyi kormányzatot, hogy tegyen lépéseket az érettségit érintő változtatások visszavonására, a megfelelő jogszabály módosítására, illetve mondjon le a szakgimnáziumi képzés tervezett átalakításáról. Tekintettel e már megtörtént, illetve tervezett döntések következményeinek súlyosságára, nem a döntések, a bevezetés elhalasztását javasoljuk, hanem az e lépésekről való végleges lemondást.

Az állásfoglalást a Civil Közoktatási Platform szervezeti megvitatták, elfogadták, annak képviseletére az Ügyvivő Testületet felhatalmazták.

Álláspontunk részletes indoklását külön cikk tartalmazza.

Az állásfoglalást augusztus 11-én cselekvésre, támogatásra, a döntéshozók befolyásolására felszólító kísérőlevéllel együtt elküldtük a következőknek:

  • EMMI, NGM, Földművelésügy, Miniszterelnökség miniszterei és továbbítva illetékes (helyettes) államtitkárai
  • parlamenti pártok elnökei (a Jobbik kivételével; Fideszben a frakcióvezető), a parlamenti kulturális bizottság tagjai
  • diák- és ifjúsági szervezetek (Független Diákparlament, pártok ifjúsági szervezetei, a Jobbik kivételével)
  • iskolafenntartó egyházak (baptista, katolikus, református, evangélikus, MET), szülői szervezetek (MSZOE, Nagycsaládosok Országos Egyesülete, Szülői Összefogás Gyermekeinkért, ESZME)
  • egyéb szervezetek (MGYOSZ, VOSZ)
  • a Köznevelési Kerekasztal kompetens tagjai (Katolikus Pedagógiai Intézet, Nemzeti Pedagógus Kar, Országos Köznevelési Tanács, MTA Közoktatási Elnöki Bizottság, Nemzeti Ifjúsági Tanács)

A beérkező válaszokról tájékoztatni fogunk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep