Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. augusztus 13. szombat, 20:47

A CKP állásfoglalása a szakgimnáziumi változtatásokról

Az 50 civil szervezetet tömörítő Civil Közoktatási Platform augusztus 10-n elfogadta a következő állásfoglalást:

A Civil Közoktatási Platformot növekvő aggodalommal töltik el azok a már megvalósult, illetve tervezett oktatásigazgatási döntések, amelyek általában a szakképzésben, illetve legutóbb specifikusan a szakgimnáziumi képzés területén születtek. A változások nagy részének irányát, a konkrét intézkedések többségét a szakképzés formálódása, a leendő szakemberek színvonalas képzése iránti igények szempontjából alapvetően problematikusnak tartjuk. Ilyenként értékeljük

  • a szakgimnáziumi természettudományos nevelés tantárgyainak oktatását szolgáló időkeret jelentős mértékű csökkentésének, e tantárgyak rendszere átalakításának, valamint a szabadon választható tantárgyak tanulására fordítható óraszám minimálisra csökkentésének, összességében a közismereti képzés órakerete jelentős csökkentésének tervét,
  • a szakgimnáziumi érettségivel kapcsolatos, a jogszabályokban már megjelent változtatásokat.

A szakképzés átalakítására már eddig meghozott, illetve ezután várható, már bejelentett döntések súlyosan veszélyeztetik a szakgimnáziumokban zajló nevelés minőségét, a szakgimnáziumi tanulók számára rendkívül hátrányosak, nekik jelentős érdeksérelmet okoznak. A kerettantervi változtatások 2016. szeptember 1-től történő érvényesítése a feltételek szinte teljes hiánya miatt abszurditás. Az érettségivel kapcsolatos változtatások megszüntetik az egységes érettségi intézményét.

Mindezek miatt a Civil Közoktatási Platform határozottan kéri az oktatásügyi kormányzatot, hogy tegyen lépéseket az érettségit érintő változtatások visszavonására, a megfelelő jogszabály módosítására, illetve mondjon le a szakgimnáziumi képzés tervezett átalakításáról. Tekintettel e már megtörtént, illetve tervezett döntések következményeinek súlyosságára, nem a döntések, a bevezetés elhalasztását javasoljuk, hanem az e lépésekről való végleges lemondást.

Az állásfoglalást a Civil Közoktatási Platform szervezeti megvitatták, elfogadták, annak képviseletére az Ügyvivő Testületet felhatalmazták.

Álláspontunk részletes indoklását külön cikk tartalmazza.

Az állásfoglalást augusztus 11-én cselekvésre, támogatásra, a döntéshozók befolyásolására felszólító kísérőlevéllel együtt elküldtük a következőknek:

  • EMMI, NGM, Földművelésügy, Miniszterelnökség miniszterei és továbbítva illetékes (helyettes) államtitkárai
  • parlamenti pártok elnökei (a Jobbik kivételével; Fideszben a frakcióvezető), a parlamenti kulturális bizottság tagjai
  • diák- és ifjúsági szervezetek (Független Diákparlament, pártok ifjúsági szervezetei, a Jobbik kivételével)
  • iskolafenntartó egyházak (baptista, katolikus, református, evangélikus, MET), szülői szervezetek (MSZOE, Nagycsaládosok Országos Egyesülete, Szülői Összefogás Gyermekeinkért, ESZME)
  • egyéb szervezetek (MGYOSZ, VOSZ)
  • a Köznevelési Kerekasztal kompetens tagjai (Katolikus Pedagógiai Intézet, Nemzeti Pedagógus Kar, Országos Köznevelési Tanács, MTA Közoktatási Elnöki Bizottság, Nemzeti Ifjúsági Tanács)

A beérkező válaszokról tájékoztatni fogunk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.03.
Irodalom és cancel culture: Nyáry Krisztián a kötelezőkről és a vitakultúráról
Az író úgy véli, hogy a tananyagban, kánonban szereplő műveket reflektálatlanul semmiképpen nem kell a gyerekek kezébe adni. Nyáry a legnagyobb problémának a kronologikus irodalomoktatást...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Sorra fújják le a szóbeli felvételi vizsgákat a középiskolák a járványhelyzet miatt
Több budapesti és vidéki középiskolában törölték a szóbeli felvételi vizsgákat a fokozódó járványhelyzet miatt, erről az elmúlt napokban értesítették a szülőket és a diákokat....
(Forrás: eduline)
--
2021.03.03.
Ezekben a pillanatokban tarolja le a koronavírus a magyar iskolákat – Azonnali zárást kérnek a tanárok
Egyre több iskolában és óvodában terjed a koronavírus-járvány, az adatok gyakorlatilag napról napra romlanak. Ha a kormány nem zárja be az iskolákat, akkor hamarosan a koronavírus-járvá...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.03.03.
Hiánypótló mesterségesintelligencia-oktatás indul
A gazdaság minden szegmensében használják már a mesterséges intelligenciát (MI), vagyis a munkaerőpiacra kerülőknek tisztában kell lenniük az új technológia mibenlétével. Azonban erre...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.03.03.
A Nemzeti Pedagógus Kar győri elnöke a differenciált döntések híve
A járványhelyzettől függetlenül is abban hiszek, hogy a szükséges teendőket helyben, de legalábbis a lokális viszonyok ismeretében érdemes meghozni. Jelenleg az általános iskolákban hagyom...
(Forrás: Kis Alföld)
--
2021.03.03.
Akiknek már idegen a tekenő – Zárszó a „Jókai-riadalomhoz”
Tanulhatunk-e valamit a Jókai-riadalomból? Talán annyit, hogy még sincs akkora baj. Nagyon is él a hagyomány, s bizony sokkal nagyobb a kötőereje, mint az előbb kifejtettem: éppen úgy feszü...
(Forrás: válasz online)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep