Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. augusztus 13. szombat, 20:47

A CKP állásfoglalása a szakgimnáziumi változtatásokról

Az 50 civil szervezetet tömörítő Civil Közoktatási Platform augusztus 10-n elfogadta a következő állásfoglalást:

A Civil Közoktatási Platformot növekvő aggodalommal töltik el azok a már megvalósult, illetve tervezett oktatásigazgatási döntések, amelyek általában a szakképzésben, illetve legutóbb specifikusan a szakgimnáziumi képzés területén születtek. A változások nagy részének irányát, a konkrét intézkedések többségét a szakképzés formálódása, a leendő szakemberek színvonalas képzése iránti igények szempontjából alapvetően problematikusnak tartjuk. Ilyenként értékeljük

  • a szakgimnáziumi természettudományos nevelés tantárgyainak oktatását szolgáló időkeret jelentős mértékű csökkentésének, e tantárgyak rendszere átalakításának, valamint a szabadon választható tantárgyak tanulására fordítható óraszám minimálisra csökkentésének, összességében a közismereti képzés órakerete jelentős csökkentésének tervét,
  • a szakgimnáziumi érettségivel kapcsolatos, a jogszabályokban már megjelent változtatásokat.

A szakképzés átalakítására már eddig meghozott, illetve ezután várható, már bejelentett döntések súlyosan veszélyeztetik a szakgimnáziumokban zajló nevelés minőségét, a szakgimnáziumi tanulók számára rendkívül hátrányosak, nekik jelentős érdeksérelmet okoznak. A kerettantervi változtatások 2016. szeptember 1-től történő érvényesítése a feltételek szinte teljes hiánya miatt abszurditás. Az érettségivel kapcsolatos változtatások megszüntetik az egységes érettségi intézményét.

Mindezek miatt a Civil Közoktatási Platform határozottan kéri az oktatásügyi kormányzatot, hogy tegyen lépéseket az érettségit érintő változtatások visszavonására, a megfelelő jogszabály módosítására, illetve mondjon le a szakgimnáziumi képzés tervezett átalakításáról. Tekintettel e már megtörtént, illetve tervezett döntések következményeinek súlyosságára, nem a döntések, a bevezetés elhalasztását javasoljuk, hanem az e lépésekről való végleges lemondást.

Az állásfoglalást a Civil Közoktatási Platform szervezeti megvitatták, elfogadták, annak képviseletére az Ügyvivő Testületet felhatalmazták.

Álláspontunk részletes indoklását külön cikk tartalmazza.

Az állásfoglalást augusztus 11-én cselekvésre, támogatásra, a döntéshozók befolyásolására felszólító kísérőlevéllel együtt elküldtük a következőknek:

  • EMMI, NGM, Földművelésügy, Miniszterelnökség miniszterei és továbbítva illetékes (helyettes) államtitkárai
  • parlamenti pártok elnökei (a Jobbik kivételével; Fideszben a frakcióvezető), a parlamenti kulturális bizottság tagjai
  • diák- és ifjúsági szervezetek (Független Diákparlament, pártok ifjúsági szervezetei, a Jobbik kivételével)
  • iskolafenntartó egyházak (baptista, katolikus, református, evangélikus, MET), szülői szervezetek (MSZOE, Nagycsaládosok Országos Egyesülete, Szülői Összefogás Gyermekeinkért, ESZME)
  • egyéb szervezetek (MGYOSZ, VOSZ)
  • a Köznevelési Kerekasztal kompetens tagjai (Katolikus Pedagógiai Intézet, Nemzeti Pedagógus Kar, Országos Köznevelési Tanács, MTA Közoktatási Elnöki Bizottság, Nemzeti Ifjúsági Tanács)

A beérkező válaszokról tájékoztatni fogunk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.07.31.
Totyik Tamás: Ha nem cselekszik azonnal, a kormánynak vállalnia kell a felelősséget a közoktatás padlóra küldéséért
A Nemzeti alaptanterv bevezetése, az iskolák tömeges kiszervezése (egyházi fenntartású iskolák számának drasztikus megemelkedése), a köznevelési rendszer szétszabdalása (óvodák fenntart...
(Forrás: mérce)
--
2021.07.31.
A harzbergi demokratikus iskola. Benedikt Hageneder írása
gy csoport tanítóképzős diák a bécsi egyházi tanárképző főiskolán (Kirchliche Pädagogische Hochschule – KPH – Wien/Krems) úgy döntött, hogy nem elégszik meg a főiskola nyújtotta...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.07.31.
Kilenc órai iskolakezdést és tanári béremelést - 12 pontos oktatási tervet fogalmazott az ADOM
Az ADOM Diákmozgalom utcai és online aláírásgyűjtésbe kezdett az általuk megfogalmazott 12 oktatási reformjavaslat mellett. A diákszervezet azt szeretné, ha a javaslataikat a jövő évi orsz...
(Forrás: eduline)
--
2021.07.28.
„NE MAGAS LÓRÓL TEKINTSÜNK LE A GYEREKEKRE, HANEM MERJÜNK VELÜK HUMORIZÁLNI” A tavalyi év egyik Szupertanár-jelöltjével beszélgettünk
Van, aki olyan őszinte lelkesedéssel, nyílt átéléssel beszél a munkájáról, hogy már néhány szavából átjön, mennyire imádja, amit csinál. Így van ez a tavalyi Szupertanár-jelölt Poly...
(Forrás: dívány.hu)
--
2021.07.28.
Takaró Mihály vezényletével alakítják át a NAT után a tanárképzést is
Az átalakítás a pedagógusképzés lebutítását vetíti előre a szakemberek szerint. „Egy tanárnak nyilvánvalóan nemcsak az érettségi tananyagot kell tudnia, hanem annál jóval többet....
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.07.28.
A kormány nem megvédi, hanem pajzsként használja a gyerekeket
A gyermekek felhasználása politikai kampányokban nem újszerű, Magyarországon sajnos kifejezetten gyakori probléma. Nem ismeretlen jelenség, amikor politikusok óvodákban, iskolákban parádé...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep