Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
?>
2016. augusztus 29. hétfő, 9:35

A Tanítanék Mozgalom kiáltványa

A Tanítanék Mozgalom szeretné nyilvánvalóvá tenni, hogy milyen értékek mentén működik. Kiáltványunkban felvázoljuk a víziónkat arról, hogy milyen társadalmi céljaink vannak, és mindez hogyan függ össze az oktatásüggyel.

Elismerjük, hogy a jelenlegi kormány rendelkezik a közoktatás irányítása felett. Sajnos azonban azt látjuk, hogy ez a kormány sem az általunk képviselt alapértékeket, sem az általunk javasolt gyakorlati formákat, eszközöket nem hajlandó átemelni, befogadni, megvalósítani. Amíg ez így van, addig nyomást fogunk gyakorolni rá.

A Tanítanék Mozgalom nem működik együtt szélsőséges eszméket valló szervezetekkel. Viszont sem a liberális, sem a konzervatív, sem a szociáldemokrata értékektől nem határolódunk el – csakis azoktól a pártoktól, melyek ezekkel az értékekkel visszaélnek, ahogy az emberek bizalmával is.

Ami nekünk számít, az a szakmaiság és az emberség. Szívesen együtt működünk bármilyen előremutató, a demokratikus értékek szerint cselekvő és békés szervezettel, mozgalommal vagy magánszeméllyel, ahogy eddig is.

Szeptemberi kiáltvány negyed századdal a rendszerváltás után

A magyar kormány tudtával és közreműködésével gyerekek éheznek és kallódnak el, gyógyítható betegek halnak meg, családok kerülnek az utcára, egészséges fákat vágnak ki, segítségre szoruló embereket börtönöznek be, közalkalmazottakat aláznak meg, a valódi híreket egyre több felületen fedi el a propaganda, miközben verőemberek védik az urizáló hatalmat.

Mi úgy gondoljuk, hogy ez elfogadhatatlan.

Mi úgy gondoljuk, hogy meg tudjuk változtatni.

Mi úgy gondoljuk, hogy cselekednünk kell.

Állampolgárok vagyunk, és nem alattvalók. Mi vagyunk a mindenkori kormány megbízói, nekünk tartoznak elszámolással. Felelősséget kell vállalnunk önmagunkért és a kiszolgáltatottakért.

Kiszolgáltatottak például a gyerekek – és ha nem kapnak megfelelő oktatást, azok is maradnak. Manipulálható, megfélemlíthető, megalázható, önállótlan alattvalók lesznek, pedig lehetnének képzett, önbizalommal teli, sikeres és felelősségteljes állampolgárok is.

A magyar állami iskolák jelenleg nagyrészt alkalmatlanok arra, hogy a gyerekeket helyzetbe hozzák. A pedagógusok megemelkedett óraszáma és adminisztrációs terhei, a felelőtlen, átgondolatlan átszervezésekből fakadó káosz, a kötelezően előírt, felesleges ismeretektől hemzsegő tananyag megakadályozza a tanárokat abban, hogy a legfontosabb feladatukat teljesítsék: hogy egyénileg odafigyeljenek a gyerekekre.

A magyar iskolások teljesítménye évről évre romlik nemzetközi összehasonlításban. Ha egy gyerek családjának nincs pénze különórákra, szinte lehetetlenné válik a sikeres továbbtanulás. Ha egy gyerek családjában krízishelyzet van, akkor kimarad az iskolából, lemarad az érettségiről, a szakképesítésről is. Talán kivándorló lesz, talán munkanélküli, talán közmunkás. Az iskola ma elmélyíti és bebetonozza a társadalmi különbségeket.

Ha az iskolában töltött idő csupa szorongás és kudarc, akkor a gyerek sérül, és nagy eséllyel lesz belőle helyét nem találó, bezárkózó vagy épp agresszív felnőtt. Olyan ember, aki a megoldást mástól várja, aki a felelősséget nem vállalja, az elesettet pedig megalázza, ahogy őt is megalázták annak idején.

Pedig lehetne kiút. Kiút a nyomorból, a tudatlanságból, kiút a reménytelenségből.

A Tanítanék Mozgalom hosszú távú célja az iskolák légkörének, módszertanának, gyakorlatának megváltoztatása. Olyan iskolát akarunk,

  • melynek megszervezésébe a tanárok, az oktatást segítő kollégák, a szülők és életkoruknak megfelelően a diákok is bekapcsolódnak,
  • ahol modern pedagógiai módszerekkel tanulnak a gyerekek életszerű, hasznos ismereteket,
  • ahol a pedagógust alkotó értelmiséginek tekintik, aki szabadon alkalmazkodhat tanítványai igényeihez, sőt, ezt el is várják tőle,
  • ahol kibontakoztatják a gyerekek tehetségét, akiknek pedig nehézségük van, nem büntetést, hanem segítséget kapnak,
  • ahol a tanulás öröm, ahol a tisztelet a tanárok és a diákok között kölcsönös.

Hiszünk abban, hogy azok a gyerekek válnak a társadalom sikeres, felelősségteljes és emberséges tagjaivá, akik megtapasztalják az emberséges bánásmódot, a demokratikus légkört, és azt, hogy tanulni érdemes!

Ahhoz, hogy ezt elérjük, széles körű társadalmi támogatottságra és hálózatépítésre van szükség. Ha már elég sokan vagyunk, képesek leszünk nyomást gyakorolni a mindenkori kormányra. A közoktatás Magyarországon nem függhet pártpolitikai, hatalmi játszmáktól.

Sokfelől indultunk, de egy irányba tartunk. Gyerekeink, unokáink és saját magunk jövőjét nekünk kell kezünkbe venni!

Ne féljetek! Gyertek velünk! Csatlakozzatok!

2016.09.06.

Tanítanék Mozgalom

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
--
2023.07.15.
A státusztörvény miatt elhagyja a tanári pályát Jocó bácsi, az ország kedvelt pedagógusa
Elhagyja a tanári pályát Balatoni József, vagy ahogy mindenki ismeri, Jocó bácsi. A közel százezer követővel bíró pedagógus úgy fogalmazott, „a lelkem egy darabja most kicsit belehal ebbe...
(Forrás: Index)
--
2023.07.09.
Kiválóan fejlesztő általános iskolák. Asztalos György írása
Egy intézmény akkor kerül fel a kiválóan teljesítők listájára, ha az elmúlt öt kompetenciamérésen legalább egyszer a „sárga pont” felette van a „kék vonalnak”. Vagyis a gyerekek...
(Forrás: tani-tani online)
--
2023.07.09.
Pedagógusoknak, rendőröknek ad havi 150 ezres albérlet-támogatást Terézváros
Három éven át havi bruttó 150 ezer forintos albérlet-támogatást nyújt 18 olyan munkavállalónak Terézváros, akik az állami szférában dolgoznak nehéz körülmények között, ezzel is pr...
(Forrás: Telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep