Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. augusztus 29. hétfő, 9:35

A Tanítanék Mozgalom kiáltványa

A Tanítanék Mozgalom szeretné nyilvánvalóvá tenni, hogy milyen értékek mentén működik. Kiáltványunkban felvázoljuk a víziónkat arról, hogy milyen társadalmi céljaink vannak, és mindez hogyan függ össze az oktatásüggyel.

Elismerjük, hogy a jelenlegi kormány rendelkezik a közoktatás irányítása felett. Sajnos azonban azt látjuk, hogy ez a kormány sem az általunk képviselt alapértékeket, sem az általunk javasolt gyakorlati formákat, eszközöket nem hajlandó átemelni, befogadni, megvalósítani. Amíg ez így van, addig nyomást fogunk gyakorolni rá.

A Tanítanék Mozgalom nem működik együtt szélsőséges eszméket valló szervezetekkel. Viszont sem a liberális, sem a konzervatív, sem a szociáldemokrata értékektől nem határolódunk el – csakis azoktól a pártoktól, melyek ezekkel az értékekkel visszaélnek, ahogy az emberek bizalmával is.

Ami nekünk számít, az a szakmaiság és az emberség. Szívesen együtt működünk bármilyen előremutató, a demokratikus értékek szerint cselekvő és békés szervezettel, mozgalommal vagy magánszeméllyel, ahogy eddig is.

Szeptemberi kiáltvány negyed századdal a rendszerváltás után

A magyar kormány tudtával és közreműködésével gyerekek éheznek és kallódnak el, gyógyítható betegek halnak meg, családok kerülnek az utcára, egészséges fákat vágnak ki, segítségre szoruló embereket börtönöznek be, közalkalmazottakat aláznak meg, a valódi híreket egyre több felületen fedi el a propaganda, miközben verőemberek védik az urizáló hatalmat.

Mi úgy gondoljuk, hogy ez elfogadhatatlan.

Mi úgy gondoljuk, hogy meg tudjuk változtatni.

Mi úgy gondoljuk, hogy cselekednünk kell.

Állampolgárok vagyunk, és nem alattvalók. Mi vagyunk a mindenkori kormány megbízói, nekünk tartoznak elszámolással. Felelősséget kell vállalnunk önmagunkért és a kiszolgáltatottakért.

Kiszolgáltatottak például a gyerekek – és ha nem kapnak megfelelő oktatást, azok is maradnak. Manipulálható, megfélemlíthető, megalázható, önállótlan alattvalók lesznek, pedig lehetnének képzett, önbizalommal teli, sikeres és felelősségteljes állampolgárok is.

A magyar állami iskolák jelenleg nagyrészt alkalmatlanok arra, hogy a gyerekeket helyzetbe hozzák. A pedagógusok megemelkedett óraszáma és adminisztrációs terhei, a felelőtlen, átgondolatlan átszervezésekből fakadó káosz, a kötelezően előírt, felesleges ismeretektől hemzsegő tananyag megakadályozza a tanárokat abban, hogy a legfontosabb feladatukat teljesítsék: hogy egyénileg odafigyeljenek a gyerekekre.

A magyar iskolások teljesítménye évről évre romlik nemzetközi összehasonlításban. Ha egy gyerek családjának nincs pénze különórákra, szinte lehetetlenné válik a sikeres továbbtanulás. Ha egy gyerek családjában krízishelyzet van, akkor kimarad az iskolából, lemarad az érettségiről, a szakképesítésről is. Talán kivándorló lesz, talán munkanélküli, talán közmunkás. Az iskola ma elmélyíti és bebetonozza a társadalmi különbségeket.

Ha az iskolában töltött idő csupa szorongás és kudarc, akkor a gyerek sérül, és nagy eséllyel lesz belőle helyét nem találó, bezárkózó vagy épp agresszív felnőtt. Olyan ember, aki a megoldást mástól várja, aki a felelősséget nem vállalja, az elesettet pedig megalázza, ahogy őt is megalázták annak idején.

Pedig lehetne kiút. Kiút a nyomorból, a tudatlanságból, kiút a reménytelenségből.

A Tanítanék Mozgalom hosszú távú célja az iskolák légkörének, módszertanának, gyakorlatának megváltoztatása. Olyan iskolát akarunk,

  • melynek megszervezésébe a tanárok, az oktatást segítő kollégák, a szülők és életkoruknak megfelelően a diákok is bekapcsolódnak,
  • ahol modern pedagógiai módszerekkel tanulnak a gyerekek életszerű, hasznos ismereteket,
  • ahol a pedagógust alkotó értelmiséginek tekintik, aki szabadon alkalmazkodhat tanítványai igényeihez, sőt, ezt el is várják tőle,
  • ahol kibontakoztatják a gyerekek tehetségét, akiknek pedig nehézségük van, nem büntetést, hanem segítséget kapnak,
  • ahol a tanulás öröm, ahol a tisztelet a tanárok és a diákok között kölcsönös.

Hiszünk abban, hogy azok a gyerekek válnak a társadalom sikeres, felelősségteljes és emberséges tagjaivá, akik megtapasztalják az emberséges bánásmódot, a demokratikus légkört, és azt, hogy tanulni érdemes!

Ahhoz, hogy ezt elérjük, széles körű társadalmi támogatottságra és hálózatépítésre van szükség. Ha már elég sokan vagyunk, képesek leszünk nyomást gyakorolni a mindenkori kormányra. A közoktatás Magyarországon nem függhet pártpolitikai, hatalmi játszmáktól.

Sokfelől indultunk, de egy irányba tartunk. Gyerekeink, unokáink és saját magunk jövőjét nekünk kell kezünkbe venni!

Ne féljetek! Gyertek velünk! Csatlakozzatok!

2016.09.06.

Tanítanék Mozgalom

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.05.
A már meghirdetett felvételiket nem törlik a középiskolákban, kollégiumban az érettségizők maradhatnak
A kollégiumokból nem kell mindenkinek kiköltöznie a következő egy hónapban, az intézményvezető az idén érettségizőknek bennlakást, és méltányossági kérelem alapján ezt az arra rá...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Maruzsa digitális oktatást jelent be, a kormány rendkívüli iskolai szünetről posztol
Miután Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár pénteken bejelentette, hogy hétfőtől az óvodákban rendkívüli szünet lesz, az iskolák pedig tantermen kívüli, digitális munkarendre...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Ercse Kriszta: A tanárok a kormányzat elhanyagolt, veszélyeztetett és bántalmazott gyerekei
Nem kérdezik meg őket soha semmiről. A körülöttük kialakított szabályozási környezet tökéletesen ellehetetleníti, hogy autonóm, kreatív, felelős szakemberként, hivatásukhoz méltó...
(Forrás: g7.hu)
--
2021.03.05.
„Miért? Digitális oktatás lesz? Jaj, de jó, egész nap biciklizhetek az utcán!”
Majdnem pontosan egy évre a hirtelen bejelentett iskolabezárás után most újra tantermen kívüli digitális munkarendre állnak át az iskolák. A lépés várható volt, de nem sokkal felkészü...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Irodalom és cancel culture: Nyáry Krisztián a kötelezőkről és a vitakultúráról
Az író úgy véli, hogy a tananyagban, kánonban szereplő műveket reflektálatlanul semmiképpen nem kell a gyerekek kezébe adni. Nyáry a legnagyobb problémának a kronologikus irodalomoktatást...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Sorra fújják le a szóbeli felvételi vizsgákat a középiskolák a járványhelyzet miatt
Több budapesti és vidéki középiskolában törölték a szóbeli felvételi vizsgákat a fokozódó járványhelyzet miatt, erről az elmúlt napokban értesítették a szülőket és a diákokat....
(Forrás: eduline)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep