2017. február 14. kedd, 10:53
Bemutatkozik a Közterem program
A szerző Lencse-Csík Orsolya az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán szerzett alapszakos pedagógia, majd mesterszakos neveléstudományi diplomát intézményfejlesztő szakirányon. 2015-ben abszolvált az ELTE Neveléstudományi Doktori Iskolájában. Készségfejlesztő tréner, mely végzettséget a Magyar Pszichológiai Társaság képzésében szerezte. Jelenleg az ELTE PPK Neveléstudományi Intézetében megbízott tanársegéd, a Közterem – osztálytermi közösségépítő program szakmai vezetője, tréner, valamint az Igazgyöngy Alapítvány Toldi Tanodájának önkéntese.
A Közterem program hivatalosan 2015-ben indult a Budaörsi Illyés Gyula Gimnáziumban, kinőve magát a 2013 óta ott jelenlévő, ad-hoc jellegű, osztályfőnöki órákon megvalósuló, rendszertelen, kisebb csapatépítő tevékenységekből. A diákok pozitívan fogadták, hogy egy olyan foglalkozáson vesznek részt, ami nagyban eltér egy hagyományos tanórától, ahol saját magukkal, az osztályukkal foglalkozunk és „játszunk”. Az igény nem csak a diákok, de a pedagógusok oldaláról is megjelent, így a vezetés támogatásával kialakulhatott egy rendszeres, célokkal és tartalommal megtöltött program, ami a diákok közösséggé kovácsolását célozza.
A ma működő Közterem előzménye számos kísérlet és próbálkozás volt az osztályokban olyan tartalmakkal, mint a csapatépítés, a szociális érzékenyítés, ön-és társismeret, valamint diákérdekképviselet, melyeket volt, hogy 90, vagy akár 120 percben valósítottunk meg az osztályokban. Ezeknek a tapasztalatoknak eredményei azok a keretek, tartalmak és működési feltételek, melyek a Közterem programot alkotják. De ennek eredményeképpen alakítottuk ki az osztálytermi foglalkozásaink mellett megjelenő ún. napos foglalkozásokat is, ahol az osztályok intenzív, kb. 6 órás, elsősorban a csapatépítést célzó tréningen vesznek részt. Ebben a folyamatban nagy szerepet kapott az a közös gondolkodás, amit nem csak a csapatunkon belül, hanem a szakmával megosztva is folytattunk, például a Taní-Tani Online folyóiratban publikálva, vagy a konferenciáikon való részvétellel, sőt egyetemi szabadon választott kurzus is épült a téma köré, mely a hallgatók hangját is beemelte a folyamatba.
A Közterem programmal azt szeretnénk elérni, hogy a fiatalok képesek legyenek az egymás közti együttműködésre és versengésre, a hatékony kommunikációra, valamint konfliktusaik és problémáik konstruktív kezelésére, vagyis arra, hogy valódi közösségként működjenek. Tesszük ezt azzal a céllal, hogy ezen képességek és szemlélet birtokában a fiatalokból valóban aktív állampolgárok váljanak, akik fogékonyak az őket körülvevő világra, a közügyekre és hajlandóak is tenni egy élhetőbb társadalomért.
Ennek érdekében jelenleg 60 perces foglalkozásokat tartunk 7-12. évfolyamos korosztálynak olyan modulok mentén szervezve a munkánkat, mint a Csoportdinamika, Hatékony kommunikáció, Együttműködés-versengés, Konfliktuskezelés-problémamegoldás, Aktív állampolgárság. Ez utóbbi modulban nagy szerepet szánunk az iskolai közösségi szolgálat elvégzését támogató tevékenységnek, vagyis partnerek vagyunk a felkészülésben és a feldolgozásban is, hogy a diákoknak és a választott szervezetnek is valóban hasznos tevékenységgel teljesíthessék az előírt 50 órát.
Egy-egy modul legalább egy félévet ölel föl, mely összesen hat 60 perces foglalkozásból áll. Egy alkalom felépítése nagyban hasonlít a tanórákon alkalmazott RJR modellhez, vagyis a bevezetést – ráhangolást követi a jelentésteremtő fő gyakorlat, amit a feldolgozás – reflexió és a lezárás követ. A foglalkozásokon használt gyakorlatok főként a tréning jellegű, játékosabb gyakorlatokból válogatnak, és mára már számos egyedi, köztermes gyakorlatunk is van, amit egy-egy alap tréning gyakorlatból fejlesztettünk, alakítottunk át az osztálytermi és korosztályi sajátosságokhoz és természetesen a Közterem céljaihoz illesztve.
Módszereink és felhasznált eszközeink között a tréning mellett megtalálhatóak a szituatív, szimulációs gyakorlatok, a társasjáték, valamint a közösségi vita is. A foglalkozásaink fókuszában nem csak maga az adott gyakorlat, hanem annak reflektív és kritikus feldolgozása is markáns szerephez jut, ami tulajdonképpen célja és alapja is mind az egyes foglalkozásoknak, mind a teljes programnak.
A reflektivitás a saját működésünk szempontjából is nagyon fontos, így az osztályokban végzett tevékenységünket folyamatosan elemezzük rövid, naplószerű beszámolókban, fókuszált megbeszéléseken, és természetesen rendszeresen blogolunk is róluk. Ezekben a bejegyzésekben őszintén írunk sikereinkről, kudarcainkról, nehézségeinkről és lehetőségeinkről. Az idei gejegyzések közül olvasásra ajánljuk a Hello Közterem!, a Mindenki iskolája, és a Társasjáték, mint tréning bejegyzéseket, melyekben számos újdonságról, kísérleti próbálkozásról is beszámoltunk.
A csapatunk jelenleg 10 tagból áll, a közös nevezőnk pedig a pedagógia. Ennek több területét – mint például tanár, tanító, andragógus, gyógypedagógus – képviseljük, de a pszichológia és a kriminológia is megjelenik egy-egy tag képviseletében, és egyetemi oktató, valamint tanodavezető is van a tagok között. Elkötelezettek vagyunk a Közterem hatékony működésében és fejlesztésében, valamint abban, hogy minél több iskolába eljuttassuk a programot.
Lencse-Csík Orsolya