Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. április 9. vasárnap, 17:05

Amikor a cérna szakad…

Holnap első órában elbeszélő fogalmazást fogok íratni. Címe ez lesz: Mi történt kedden a 7. órában? Én tudom mi történt kedden a 7. órában, hiszen én tartottam azt a bizonyos órát. Kíváncsi vagyok, az osztály tagjai külön-külön hogy fognak visszaemlékezni arra a bizonyos órára? Az is lehet, hogy a cím alatt üresen maradnak a sorok. Benne van a pakliban.

Egyébként nem történt semmi kirívó, csak most nálam is bepróbálkoztak azzal, amit már régóta bizonyos órákon megengedhettek maguknak. Az osztály lejtmenetre kapcsolt hetek óta. Kialakult a kemény mag, a hangadók csicskáztatják a gyengébbeket, beszólogatnak mindenkinek, uralják a terepet, késve jönnek be órára, lelépnek az órákról, sportot űznek abból, melyikük mer jobban pimaszkodni a tanárokkal.

Nálam pedig elszakadt a cérna. Megtettem azt, amit már hosszú-hosszú ideje nem tettem: ordítani kezdtem velük. Percekig tartott, a tőlünk távoli osztályokban is meghallották. Meglepődtek. Tőlem nem megszokott ez a stílus. Azt hittem ettől kissé majd magukba szállnak… Naív lélek, én! Ma ugyan nem volt velük órám, de volt szerencsém meghallani, ahogy előre szervezkedtek az angoltanár ellen. – Milyen hangulatban van? Kicsináljuk? Kicsinálták.

Na ezért határoztam el, hogy holnap éhgyomorra fogalmazást íratok arról, mi történt kedden a 7. órában, illetve miért történnek ezek a dolgok. Tudom, hogy csend lesz. Nagy-nagy csend és vakaródzás. Rájuk fér.

Itt akár be is fejezhetném. Van egy nem könnyű gyógypedagógiai előkészítő osztály, pimaszkodott, én meg most jól felkaptam a vizet, aztán betartok nekik. Ha ez ilyen egyszerű lenne…

Emlékszel még mit mondott József Attila? Valami olyat, hogy érted haragszom, nem ellened. Kb.

Az osztály összetétele nagyon vegyes. Értelmiségi családból származó DOWN-szindrómás csupa jóindulat gyerek, aki összerezzen minden erőszak láttán, és aki a saját kis nyelvén otthon tolmácsolja, mi történt ma az iskolában. Nincs idő a fejlesztésére – elveszi a fegyelmezésre szánt idő. – Agydaganattal műtött gyerek, írni-olvasni-számolni nem tud, csak egyszemélyes helyzetben kezelhető, könnyen befolyásolható, amit tanul az csak hallás után történik, ez pedig főleg a trágárság.–17 éves középsúlyos értelmi fogyatékos gyerek, kedves, motíválható, de csicskáztatják, gyomorgörcsökkel jön és megy. – Viszonylag jó képességű autista gyerek, aki nálunk inkább csak visszafejlődik a tudásban, több idő kéne a differenciálásra, viszont az agresszióját előhozta az osztályban uralkodó légkör. – Enyhe fokban értelmi sérült gyerekek, jól lehetne haladni velük, ha… –A kemény mag. Nem szívesen írom le, de leírom. Mindegyikük rendezetlen szociális hátterű cigány családból érkezett. Nem részletezem. Nem is ítélkezem. Csak tényeket közlök.

Utálom az értekezleteket. Persze tűrtőztetem magam, de amikor már a 4. órában ragozzuk a semmit, ott is vakarom, ahol nem viszket. Ha belegondolok, hogy az értelmi fogyatékos gyereknek heti háromszor van 7. órája, plusz kétszer 8., sőt 9. órája, akkor kezdem, ha nem is érteni az agressziót, de legalábbis kapisgálni.

Ha jól emlékszem, egy gimnáziumi tanulónak a 70-es években általában legfeljebb 5-6,. elvétve 7 órája volt. Igaz, akkor még szombaton is volt tanítás. Mégis volt idő pihenésre. Most az 5 tesi óra (rohadtul megutáltatták sok gyerekkel, csak jelzem!), meg az etika, meg fejlesztő órák (du. háromig, négyig!) miatt délutánra a gyerekből marad egy kifacsart citrom. Másnap pedig újra beszáll a mókuskerékbe. Öt kemény napon át.

Csoda ha fáradt, ha agresszív? Kérdezném, csak nincs kitől.

Bennem, felnőttben, gyógypedagógusban felmerül a kérdés: Erről szól-e a gyógypedagógia? Erről kellene-e szólni a gyógypedagógiának? Azt, hogy amikor én átvettem a gyógypedagógusi oklevelemet nem erre esküdtem fel, azt holtbiztosan állíthatom.

Pfeifer Erzsébet

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep