Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2019. június 7. péntek, 21:03

Építőkövek az önfejlesztéshez: pszichomeditáció

Gyarmathy Éva új könyve

A 90. Ünnepi Könyvhétre jelenik meg Gyarmathy Éva Pszichomeditáció című kötete a Móra Kiadó gondozásában. „Ez a könyv meditációs alapanyag – vallja a szerző – építőköveket kínál, amiből mindenki maga alkotja meg a fejlődését. Nem hagyományos tankönyv, inkább olvasókönyv, amely akár egyéni, akár csoportos önfejlesztésre és képzésre is használható szakmai anyag.

A tanítás, nevelés és általában az emberekkel való foglalkozás a tárgyi tudás és pszichológiai ismeretek mellett lelki energiákat, a személyiség részvételét is kívánja, és ezeknek a megerősítése folyamatos feladatunk. A gyors és egyre gyorsuló technikai-kulturális-társadalmi változások miatt a tanulás életformává vált mindenki számára, akik pedig fejlődő emberekkel foglalkoznak, azok számára sokszoros a kihívás.”

A könyvet a kitűnő Szűcs Édua illusztrálta, aki – mint ezt tőle már megszoktuk – képeivel társalkotója lett a szerzőnek. Nézzétek meg például a következő grafikát, amely a könyv 6. fejezetéhez készült.

Van mit tanulnunk Gyarmathy Évától – többek között – arról, hogy miként készülhetünk fel a körülöttünk lévő világ jelenségeinek jobb megértésére, gyerekeink, tanítványaink nevelődésének hatékonyabb „menedzselésére”.

Ízelítőül álljon itt egy részlet a könyv felvezető fejezetéből.

Minden mindennel összefügg. A tudásunk sokszor inkább afféle kibogozhatatlan szalmakazal, mint szépen fonott kosár. A tudomány a szalmaboglyát csomókba szedi, és rendezi, hogy az ismeretek kévéihez, használhatóbb tudáshoz jussunk. A kévék azonban még csak alapanyagok, amelyekből saját kosarakat és egyéb hasznos eszközöket fonhatunk magunknak.

Ezt a könyvet ilyen egyéni tudásfonásnak szánom. Egy-egy, az életünkben fontos fogalmat, lelki jelenséget a tudomány által letisztított anyagon keresztül mutatok meg. A célom, hogy a tudomány kévéiből olyan szálakat válogassak össze, amelyek készletet alkotnak az olvasó számára a saját lelki kosárfonáshoz.

Mint sok egyéb tudomány, a pszichológiai tudománya is gyorsan halad előre, és fontosnak tartom, hogy az eredményei széles körben eljussanak azokhoz, akik a következő generációk nevelésében kulcsszerepet játszanak. A könyvet egyértelműen olyanoknak szánom, akik érdekeltek a gyerekek nevelésében, és így tulajdonképpen mindenkinek szól ez a könyv. Valamilyen módon mindannyian kapcsolatban vagyunk a gyerekneveléssel, és ennek formális megjelenésével, az oktatással. Nagyon nem mindegy, hogy mi történik ezen a terepen, milyen válaszokat adunk az egyre sorakozó kihívásokra.

A technika megváltoztatta a gyerekek fejlődését, és mindenkinek az életmódját. Egy emberöltőn belül olyan változásokkal kell szembenéznünk, amilyenekkel még soha. Az információk könnyű elérése semmiség ahhoz a jelenséghez képest, ami alapvetően megkérdőjelezi a korábbi viszonyokat, és amivel még soha nem találkozott az emberiség: gyakran a gyerekek tanítják a felnőtteket. Ez azt jelenti, hogy a felnőtteknek a gyereknevelésben és általában a társadalmi helyzetekben sokféleképpen változik a szerepe Bár pontosan nem tudjuk mi vár ránk, de a változásokra fel lehet készülni lelkileg, és aki ehhez keres, talál is információt bőven. Megnyílt az ismeretek felé az út, de nem csak a hiteles tudás felé. Féligazságok és álhírek között bolyong a tudásra vágyó ember.

Ráadásul egyre kevésbé számíthatunk a formális intézményekre a gyerekek fejlődésének támogatásában. Elkerülhetetlen, hogy az egyén és a család saját kezébe vegye a tanulás és fejlődés menedzselését, mert a nagy intézmények nehezen tudnak alkalmazkodni a gyors változásokhoz. A „gerilláké” a jövő.

Az USA hadseregében a 90-es években kezdték felkészíteni a gyors reagálású kis egységeket a „VUCA” betűszóval jelölt helyzetekre: Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguous, magyarul: Változékony, Bizonytalan, Összetett, Zavaros világra. A hidegháború tiszta ellenség-barát leosztásához képest a 21. századra összezavarodott a kép, és nem meghatározhatók az ellenfelek, nem könnyű kiismerni a helyzeteket. Az infokommunikációs társadalom ilyen VUCA világ, ahol kevés a biztos támpont. A régi értékek megkérdőjeleződnek, és az újak még nem forrottak ki.

Minden korábbinál fontosabbá váltak azok az egyének, akik a gyerekek számára elérhetők és a szellemi fejlődéshez támogató környezetet tudnak biztosítani. Család, pedagógus, művész, edző vagy bármilyen egyéb szakember sokat tehet a jelen gyerekeiért, a jövő nemzedékeiért.

Segíteni azonban az tud, aki a saját helyzetét képes stabilizálni (a repülőgépen is felhívják a figyelmet, hogy először a saját oxigén maszkját tegye fel mindenki, utána segítsen másoknak). Ez a könyv is ezzel a szemlélettel íródott. Egy-egy olyan problémából indul ki, amelynek a megoldása az önfejlesztés szempontjából is jelentős, a társas viszonyok megértését is segíti, és a gyerekek nevelése és a tanítás terén kifejezetten fontos ismeret.

Az egyes fejezeteket nem a szokásos tudományos vagy valamilyen hagyományos rendszer szerint állítottam össze. Sokkal inkább kifordítva, és összehozva olyan jelenségeket, amelyek kapcsolata nem látszik egyértelműnek, illetve amelyek a köztudatban gyakran félreértettek. Igyekeztem a témákat minél jobban összekötni a szülői nevelésben és az iskolai életben tapasztalható problémákkal is, hogy egyértelmű legyen, ugyanazokkal a jelenségekkel állunk szemben kicsiben és nagyban, mindenhol.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.03.30.
DK: A közalkalmazotti státusz eltörlése nem szolgálja a tanárok érdekét
A párt úgy véli, a „státusztörvénnyel” a tanárok szakmai szabadsága még jobban csökken, még kiszolgáltatottabbak lesznek a tankerületi központnak. A párt közleményében emlékeztet...
(Forrás: Index)
--
2023.03.30.
Nagyon leszakadtak a magyar kistelepüléseken élők digitális képességei
Az Eurostat friss adatai szerint az Európai Unió 16-74 év közötti lakosainak csak a bő negyede rendelkezik az alapvetőnél magasabb digitális kompetenciákkal. A nagyvárosokban ez az arány 33...
(Forrás: g7.hu)
--
2023.03.29.
Musk, Harari és Wozniak is kéri, hogy álljanak le minden nagyobb mesterséges intelligencia kísérlettel
A Future of Life non-profit kutatóintézet petíciójában azt írják, hatékony mesterséges intelligencia rendszereket csak akkor szabad kifejleszteni, ha biztosak vagyunk abban, hogy a hatásaik...
(Forrás: 444.hu)
--
2023.03.27.
Asperger: a névadó mint szindróma. A náci örökség és a gyógypedagógia emlékezete. Ugrai János írása
Különös módon alakul az Asperger-szindrómának mint elnevezésnek a sorsa. És az elnevezés körüli fordulatok mögött egy jóval súlyosabb dráma húzódik meg. Talán nem árt mindkét aspektusra...
(Forrás: tani-tani online)
--
2023.03.23.
AZ ORSZÁGOS KÖZNEVELÉSI TANÁCS MŰKÖDÉSÉNEK ÉS ÚJJÁVÁLASZTÁSÁNAK ANOMÁLIÁI
Korábban beszámoltunk róla, hogy egy nyílt levéllel kerestük meg az Országos Köznevelési Tanács civil szervezeti képviselőit (OKNT), mivel mandátuma lejárt, de a pedagógus civil szervezeteket...
(Forrás: ckpinfo)
--
2023.03.23.
Komoly kutatáson alapuló rövidfilmsorozat hívja fel a figyelmet az oktatás problémás területeire
Március 5-én délután mutatták be azt az öt, egyenként nyolcperces kisfilmet, amit a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. (T-Tudok Zrt.) és a Kreatív Tanulás és Oktatá...
(Forrás: Qubit)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep