2020. március 3. kedd, 17:52
A tanulás, a problémák, meg minden.
Beszámoló a – 42 – Pedagógiai problémahelyzetek feldolgozása blockbusterek segítségével című tanulmánykötet bemutatójáról
2020. február 11-én (január 42-én) sor került a – 42 – Pedagógiai problémahelyzetek feldolgozása blockbusterek segítségével című tanulmánykötet bemutatójára, melyen nem csak a kötet szerzői és a téma iránt érdeklődők vettek részt, hanem tiszteletüket tették a neveléstudományi diszciplína, valamint az Athenaeum Kiadó képviselői is. A rendezvénynek a Kodolányi János Egyetem adott otthont. A rendezvényt Szabó Tibor Benjámin, az Athenaeum Kiadó ügyvezetője és Nagy Ádám, a kötet szerkesztője nyitotta meg: beszámoltak a – 42 – gyökereiről, illetve annak újdonságértékéről, célközönségéről, sajátosságairól
Vissza a jövőbe – honnan az ötlet?
A Nagy Ádám és Lőrincz Andrea szerkesztésében megjelent, 28 szerző, összesen 42 tanulmányát tartalmazó „fantasztikus” kötet nem egyedülálló darab a magyar könyvpalettán. 2016-ban jelent meg az első olyan kötet, mely a fantasztikus világokon keresztül dolgozott fel tudományos tényeket, végzett diszciplináris elemzéseket. Ez a kötet Tóth Csaba A sci-fi politológiája c. munkája volt, melyet hamar, a következő évben egy folytatás követett, Fantasztikus világok címmel, ebben tizenöt szerző mutatta be kitalált univerzumok társadalmi és közéleti kérdéseit. „E második kötet után logikus volt a sorozat folytatása, kiterjesztése más, rokon területekre: hiszen a képzelet univerzumainak lakói nemcsak politikai rendszereket építenek vagy háborúznak: emellett dolgoznak, mindennapi életüket élik, tanulnak és tanítanak is.” Nagy Ádám és Tóth Csaba közös munkájának köszönhetően 2018-ban napvilágot látott a Nevelj Jedit! A képzelet pedagógiája című kötet, amely egy, a fantasztikus világok pedagógiáját elemző munka. Ez a sorozat 2019-ben töretlenül haladt előre a Párhuzamos univerzumok című kötettel, majd 2020-ban az Egy galaxissal odébb című munkával gyarapszik a felsorolás. Ezen munkák hatására, valahol a Nevelj Jedit! és a Párhuzamos univerzumok között félúton, egy oldalágon hajtott ki a – 42 –, és célul tűzte ki, hogy a korábban megjelent darabokkal ellentétben, ne általános értelemben vett problémákkal foglalkozzon, hanem konkrét pedagógiai helyzeteket dolgozzon fel, s megoldási stratégiákat kínáljon az egyes szituációk feloldásához.
Mi is a – 42 -?
Jelen segédlet a pedagógusoknak szól. Van ugyanis a tanulásnak egy széles, igen lényeges korosztálya: a ma általános és középiskolásai, valamint óvodásai. Ráadásul a közösségben történő tanulási folyamatban százával rajzolódnak ki olyan problémahelyzetek, amelyek feltérképezése, átbeszélése, feloldása konkrét – a mindennapi pedagógiai gyakorlatot érintő – feladat. Tanulás-facilitátorként, pedagógusként mindnyájan tudunk olyan szituációkat mondani, amelyet egy közösségnek, osztálynak, csoportnak tudnia kell kezelni. Ezen problémahelyzetek egy részét – szám szerint 42-őt – igyekszünk számba venni és olyan filmeket hozni mintának, amelyeken keresztül elérhetők, megszólíthatók a ma gyermekei-fiataljai. A kötet újdonságértéke abban áll, hogy a feldolgozást a blockbusterek (Harry Potter, Star Wars, X-men stb.) – azaz a korosztály által jobbára ismert, jobbára nézett világok – bevonásával végzi. Mivel a gyerekek-fiatalok jó része ezen világokban otthonosan mozog, így az abból való minta, apropó, párhuzam vélhetőleg jobban képes megszólítani és bevonni őket, mint a számukra ismeretlen, tőlük idegen megközelítések.
Egy-egy elemző munka az alábbiak szerint épül fel: az adott probléma kapcsán jellemző példa leírása; a problémahelyzet bemutatása; az elemzést segítő film, filmrészlet ismertetése és pedagógiai elemzése; a tudományos/pedagógiai háttér megrajzolása; a feldolgozás lehetséges útjainak, a diákokkal való interakció vezérfonalainak feltérképezése.
A könyvben nagyobb tematikus egységekre tagolva megtalálhatóak a problémahelyzeteket feldolgozó tanulmányok, amelyek címei a témáról és a felhasznált fantáziavilágról egyaránt árulkodnak. Bár a böngészés közben az olvasó fantáziavilág szerint is választhat az olvasmányok közül, mi a problémahelyzeteket tekintettük vezérfonálnak. A témák a tantervben nem szereplő általános nevelési helyzetek, a közösség önmozgásai, a deviancia, a családi ügyek megjelenése az iskolában, a különleges kezelést igénylő gyerekek, a tanár-diák helyzetek, a kirekesztés, bántalmazás és a társas kapcsolatok témakörében mozognak.
Az se rettentse el az olvasót, ha éppen nem jártas Stephen King vagy Harry Potter háza táján. A kötet szerzői mindent megtettek annak érdekében, hogy egy ismeretlen terep is ismerőssé váljon, s kedvet hozzanak a más világokba való bepillantásra. A témák fókuszáltságának ellenére „hobbi irodalomként” is lehetséges a kötet forgatása, hiszen az egyes univerzumokat más-más aspektusból megvilágítva tágítja az értelmezést, és mélyíti a kedvenceinkhez kapcsolódó tudásunkat, illetve a hozzájuk való viszonyunkat.
Reméljük, tudunk egyfajta választ adni a kötetben felvetett problémákra, ha nem is oly módon, mint Douglas Adams Galaxis útikalauz stopposoknak című ikonikus regénye – amelyre a kötet címe szándékosan utal –, amelyben az életet, a világmindenséget, meg minden mást is érintő végső kérdésre is ez a válasz. Persze ott meg a Végső Kérdést nem tudja senki.
A kötet bemutatását és ajánlását követően Trencsényi László osztotta meg velünk a kötet kapcsán megfogalmazott gondolatait. Elmondta, hogy nagyon fontosnak tartja a – 42 – létrejöttét és a mögötte álló szakmai összefogást, valamint azt, hogy a pedagógia mai hullámzó tengerén vannak olyan szakemberek, akik azon dolgoznak, hogy a mindennapok hőseinek, a pedagógusoknak olyan eszközöket adjanak a kezükbe, amelyekkel közelebb kerülhetnek a diákjaikhoz, ezáltal hatékonyabban oktathatják, nevelhetik azt a generációt, melynek kezében ott van a jövő.
A bemutató második blokkjában három szerző saját munkásságán keresztül igyekezett közelebb hozni a közönséget a – 42 – tartalmához. Kedvcsinálóként Melinda Mikusová Harry Potter és a bullying, Horváth László Bosszúállók, gyülekező! – egy szuperhős csapat fejlődésének szakaszai, valamint Rónay Zoltán Emberi jogok és agresszió az iskolában és a varázsvilágban című előadását hallhattuk, melyeket a kérdések, vélemények és javaslatok megfogalmazása követett "Az alábbi linkeken, a tartalomjegyzék mellett, ezen szerzők tanulmányai is elérhetők: Melinda Mikusová, Horváth László, Rónay Zoltán; tartalomjegyzék – 42 – tanulmányok.
Lőrincz Andrea
Legyen Neked is kezedben a Válasz!
Ha a kötet tartalma felkeltette az érdeklődésed, a linken elérhető űrlap kitöltésével rendeld meg Te is!
A kötet pontos adatai: Lőrincz Andrea, Nagy Ádám (szerk.): 42 – Pedagógiai problémahelyzetek feldolgozása blockbusterek segítségével. Kodolányi János Egyetem, Bp, 2019.