Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. március 3. kedd, 17:52

A tanulás, a problémák, meg minden.

Beszámoló a – 42 – Pedagógiai problémahelyzetek feldolgozása blockbusterek segítségével című tanulmánykötet bemutatójáról

2020. február 11-én (január 42-én) sor került a – 42 – Pedagógiai problémahelyzetek feldolgozása blockbusterek segítségével című tanulmánykötet bemutatójára, melyen nem csak a kötet szerzői és a téma iránt érdeklődők vettek részt, hanem tiszteletüket tették a neveléstudományi diszciplína, valamint az Athenaeum Kiadó képviselői is. A rendezvénynek a Kodolányi János Egyetem adott otthont. A rendezvényt Szabó Tibor Benjámin, az Athenaeum Kiadó ügyvezetője és Nagy Ádám, a kötet szerkesztője nyitotta meg: beszámoltak a – 42 – gyökereiről, illetve annak újdonságértékéről, célközönségéről, sajátosságairól

Vissza a jövőbe – honnan az ötlet?

A Nagy Ádám és Lőrincz Andrea szerkesztésében megjelent, 28 szerző, összesen 42 tanulmányát tartalmazó „fantasztikus” kötet nem egyedülálló darab a magyar könyvpalettán. 2016-ban jelent meg az első olyan kötet, mely a fantasztikus világokon keresztül dolgozott fel tudományos tényeket, végzett diszciplináris elemzéseket. Ez a kötet Tóth Csaba A sci-fi politológiája c. munkája volt, melyet hamar, a következő évben egy folytatás követett, Fantasztikus világok címmel, ebben tizenöt szerző mutatta be kitalált univerzumok társadalmi és közéleti kérdéseit. „E második kötet után logikus volt a sorozat folytatása, kiterjesztése más, rokon területekre: hiszen a képzelet univerzumainak lakói nemcsak politikai rendszereket építenek vagy háborúznak: emellett dolgoznak, mindennapi életüket élik, tanulnak és tanítanak is.” Nagy Ádám és Tóth Csaba közös munkájának köszönhetően 2018-ban napvilágot látott a Nevelj Jedit! A képzelet pedagógiája című kötet, amely egy, a fantasztikus világok pedagógiáját elemző munka. Ez a sorozat 2019-ben töretlenül haladt előre a Párhuzamos univerzumok című kötettel, majd 2020-ban az Egy galaxissal odébb című munkával gyarapszik a felsorolás. Ezen munkák hatására, valahol a Nevelj Jedit! és a Párhuzamos univerzumok között félúton, egy oldalágon hajtott ki a – 42 –, és célul tűzte ki, hogy a korábban megjelent darabokkal ellentétben, ne általános értelemben vett problémákkal foglalkozzon, hanem konkrét pedagógiai helyzeteket dolgozzon fel, s megoldási stratégiákat kínáljon az egyes szituációk feloldásához.

Mi is a – 42 -?

Jelen segédlet a pedagógusoknak szól. Van ugyanis a tanulásnak egy széles, igen lényeges korosztálya: a ma általános és középiskolásai, valamint óvodásai. Ráadásul a közösségben történő tanulási folyamatban százával rajzolódnak ki olyan problémahelyzetek, amelyek feltérképezése, átbeszélése, feloldása konkrét – a mindennapi pedagógiai gyakorlatot érintő – feladat. Tanulás-facilitátorként, pedagógusként mindnyájan tudunk olyan szituációkat mondani, amelyet egy közösségnek, osztálynak, csoportnak tudnia kell kezelni. Ezen problémahelyzetek egy részét – szám szerint 42-őt – igyekszünk számba venni és olyan filmeket hozni mintának, amelyeken keresztül elérhetők, megszólíthatók a ma gyermekei-fiataljai. A kötet újdonságértéke abban áll, hogy a feldolgozást a blockbusterek (Harry Potter, Star Wars, X-men stb.) – azaz a korosztály által jobbára ismert, jobbára nézett világok – bevonásával végzi. Mivel a gyerekek-fiatalok jó része ezen világokban otthonosan mozog, így az abból való minta, apropó, párhuzam vélhetőleg jobban képes megszólítani és bevonni őket, mint a számukra ismeretlen, tőlük idegen megközelítések.

Egy-egy elemző munka az alábbiak szerint épül fel: az adott probléma kapcsán jellemző példa leírása; a problémahelyzet bemutatása; az elemzést segítő film, filmrészlet ismertetése és pedagógiai elemzése; a tudományos/pedagógiai háttér megrajzolása; a feldolgozás lehetséges útjainak, a diákokkal való interakció vezérfonalainak feltérképezése.

A könyvben nagyobb tematikus egységekre tagolva megtalálhatóak a problémahelyzeteket feldolgozó tanulmányok, amelyek címei a témáról és a felhasznált fantáziavilágról egyaránt árulkodnak. Bár a böngészés közben az olvasó fantáziavilág szerint is választhat az olvasmányok közül, mi a problémahelyzeteket tekintettük vezérfonálnak. A témák a tantervben nem szereplő általános nevelési helyzetek, a közösség önmozgásai, a deviancia, a családi ügyek megjelenése az iskolában, a különleges kezelést igénylő gyerekek, a tanár-diák helyzetek, a kirekesztés, bántalmazás és a társas kapcsolatok témakörében mozognak.

Az se rettentse el az olvasót, ha éppen nem jártas Stephen King vagy Harry Potter háza táján. A kötet szerzői mindent megtettek annak érdekében, hogy egy ismeretlen terep is ismerőssé váljon, s kedvet hozzanak a más világokba való bepillantásra. A témák fókuszáltságának ellenére „hobbi irodalomként” is lehetséges a kötet forgatása, hiszen az egyes univerzumokat más-más aspektusból megvilágítva tágítja az értelmezést, és mélyíti a kedvenceinkhez kapcsolódó tudásunkat, illetve a hozzájuk való viszonyunkat.

Reméljük, tudunk egyfajta választ adni a kötetben felvetett problémákra, ha nem is oly módon, mint Douglas Adams Galaxis útikalauz stopposoknak című ikonikus regénye – amelyre a kötet címe szándékosan utal –, amelyben az életet, a világmindenséget, meg minden mást is érintő végső kérdésre is ez a válasz. Persze ott meg a Végső Kérdést nem tudja senki.

A kötet bemutatását és ajánlását követően Trencsényi László osztotta meg velünk a kötet kapcsán megfogalmazott gondolatait. Elmondta, hogy nagyon fontosnak tartja a – 42 – létrejöttét és a mögötte álló szakmai összefogást, valamint azt, hogy a pedagógia mai hullámzó tengerén vannak olyan szakemberek, akik azon dolgoznak, hogy a mindennapok hőseinek, a pedagógusoknak olyan eszközöket adjanak a kezükbe, amelyekkel közelebb kerülhetnek a diákjaikhoz, ezáltal hatékonyabban oktathatják, nevelhetik azt a generációt, melynek kezében ott van a jövő.

A bemutató második blokkjában három szerző saját munkásságán keresztül igyekezett közelebb hozni a közönséget a – 42 – tartalmához. Kedvcsinálóként Melinda Mikusová Harry Potter és a bullying, Horváth László Bosszúállók, gyülekező! – egy szuperhős csapat fejlődésének szakaszai, valamint Rónay Zoltán Emberi jogok és agresszió az iskolában és a varázsvilágban című előadását hallhattuk, melyeket a kérdések, vélemények és javaslatok megfogalmazása követett "Az alábbi linkeken, a tartalomjegyzék mellett, ezen szerzők tanulmányai is elérhetők: Melinda Mikusová, Horváth László, Rónay Zoltán; tartalomjegyzék – 42 – tanulmányok.

Lőrincz Andrea

Legyen Neked is kezedben a Válasz!
Ha a kötet tartalma felkeltette az érdeklődésed, a linken elérhető űrlap kitöltésével rendeld meg Te is!

A kötet pontos adatai: Lőrincz Andrea, Nagy Ádám (szerk.): 42 – Pedagógiai problémahelyzetek feldolgozása blockbusterek segítségével. Kodolányi János Egyetem, Bp, 2019.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep