Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. április 18. szombat, 11:32

Értékelés és osztályozás a távoktatásban


Táv oktatok,
jegyet adok,
hisz (attól) vagyok.

A távoktatásban (digitális munkarend) az értékelés és osztályozás mostani gyakorlata az általános iskolában szakmai rémálommá vált. Persze előtte sem volt rendezett, jól szabályozott terület.

A régi elv, hogy folyamatot értékelünk, nem kimenetet, hiszen tanterveket veszünk alapul. Nem az van a naplóban, és ez alapján a bizonyítványban értékelve, hová jutott el a gyerek, hanem az, hogyan haladt előre. Hétről, hétre, hónapról hónapra érdemjegyekkel jelezzük, hogyan áll a tanuló az adott értékelési pontokon. Majd a tanév végén ezek átlaga lesz az osztályzat a bizonyítványban. A „hagyomány” a folyamatszabályozás, és erre irányuló értékelés.

A folyamatértékelés a felzárkózók számára különösen hátrányos. (Ha elégtelenről indul, és közepesre tornázza fel magát, az átlag miatt akkor is csak elégséges a végén.)

Viszont az eredeti szabályozást erősen kikezdte – többek között – a pedagógusi tekintély mélyrepülése. Jórészt szülői nyomásra beszivárgott a kimenetértékelés is a folyamat értékelése mellé. Szinte mindenhol van már mód a javításra. Az adott értékelési pontokon is (dolgozatok újraíratása), de inkább a ciklus végén jellemző, amikor a szülők észbe kapnak. Értékelési gyakorlatunk a kimenet és folyamatszabályozás logikátlan kuszasága. Jó példa a következetlenségre, ami egy osztályozó értekezletünkön történt. Megkérdeztem, hogy az átlagba az első félévi jegyeket is bele kell-e számolni, vagy csak a félévi jegyet vonjam bele. Az a döntés született, hogy egyiket se. „Az első félévet már értékeltük.”

A tekintélyvesztés másik következménye a felülértékelési gyakorlat. (Különösen a nyomulós szülők gyerekeinél. De a többinél sem árt…) Jó jegyekért senki sem reklamál, a rosszaknál viszont egyre bátrabban… S nem csak a szakmai tekintélynek van mélyrepülése, hanem a szaktudásunknak is. Pedig ezeknek hiányában az enyhe minősítések védhetetlenek.

S nyűgnek ott van még ráadásul a felelősség kérdése. Mennyiben a pedagógus sara, ha a gyerek nem tudja, amit kellene? Az rossz jegy minősíti a pedagógust is? S hiába hatékony, jó tanár valaki, akkor is kerülhet bajba, ha nem megfelelően értékel. A konkrét követelményrendszer hiányzik a minősítések megalapozásához.

Saját élményem is bizonyítja, hogy ez jelenleg mennyire szabályozatlan. Volt nálam szakfelügyeleti ellenőrzés. Eléjük tettem, a kerettantervi értékelési szempontsort. („A fejlesztés várható eredménye” a 2. osztályos ciklus végén magyarból.) Kérdeztem pár maszatolt megfogalmazásról, hogyan kell értelmezni. Nem tudták ők sem. Majd megkérdeztem, hogy akkor szerintük, ha mindezt tudja a gyerek, az az elégséges, vagy a jeles? Esetleg közepes? Nem tudták, azt mondták, ilyesmivel nem foglalkoztak a tanfolyamon, amin felkészítették őket (a pedagógusok szakmai munkájának ellenőrzésére).

Az értékelés és a minősítés eddig ment, ahogyan tudott. Mindenki másképp csinálta. Szabályozás helyett hagyományok, alkuk, helyi szokások kusza keveréke alapján, több-kevesebb feszültséggel ugyan, de valahogy működni látszott.

Mitől lett ez sokkoló rémálom?

Mert az értékelés – minden fogyatékossága ellenére – mára a legfontosabb pedagógiai eszközzé vált. A pedagógusok zöme ezzel motivál, és fegyelmez. S a szülőknek is gyakran fontosabb a jegy, mint az, hogy mit tud már a gyerek, és mit nem. Ők sem tudják igazán, hogy mire is lenne szüksége a gyereknek a jövőben. Jobb híján sokan a saját iskolai tapasztalataikat veszik alapul, azt várják el a gyerekük számára, amit ők kaptak. A jegy a kockacukor és a korbács is.

A távoktatással a pedagógusok elvesztették ezt az eszközt. Digitális technikákkal az eddigi jegyforrások: beszámoltatási, számonkérési technikák (dolgozat, teszt, feleltetés, jegyzetellenőrzés, órai munka, stb.) érvénytelenné váltak, megbízhatatlanok. (Bár vannak erre "kreatív" megoldások. Láttam videót, amin bekötött szemű gyerek mondta a verset… ) De a jegyosztogatás annyira fontos, hogy sokan inkább nem is veszik figyelembe, hogy témazáró dolgozataik, tesztjeik, feleltetéseik, stb. az osztálytermen kívül érvénytelenek. Csinálják tovább, hiszen a „munkarend” marad, csak „digitális”. Persze meg fogjuk ezt is „okosban” oldani, mint minden mást eddig is. Ami egyedül necces lehet, az a „pallosjogunk”. A buktatás eddig alkalmas volt a pedagógiai kudarcok exportálására.

Jelen körülmények között vajon hogyan élhetünk majd ezzel a hagyományos eszközzel?

Már most borzolja a kedélyeket mindez, de fokozódni fog a gond, hiszen a közeljövőben bizonyítványokat kell majd kiállítani…

Csorba József
tanító-szociológus

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.06.23.
Sok pedagógus dolgozik árufeltöltőként a nyári szünetben
Az alacsony fizetés miatt egyre több pedagógus kényszerül arra, hogy a vakáció alatt is munkát vállaljon – erről beszélt az Indexnek a Pedagógusok Szakszervezetének két vezetője. Szab...
(Forrás: index)
--
2022.06.23.
Elfogadták a gyermekvédelmi szabályozást Romániában
A román parlament kedden elfogadta a gyermekek szexuális felvilágosításáról – hivatalos megfogalmazásban: egészségügyi neveléséről – szóló törvényt, amelynek végleges formájár...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2022.06.23.
Pintér Sándor „racionalizálást” hirdetett, több száz iskola kezdhet félni
Tíz év alatt több mint másfélszeresére nőtt azoknak az általános iskolásoknak az aránya, akik száz főnél kisebb létszámú iskolákba járnak az állami oktatásban. Nem véletlen tehá...
(Forrás: Népszava)
--
2022.06.23.
Lista: ezekből a középiskolákból jutott be a legtöbb diák az irodalom és nyelvtan OKTV döntőjébe
A szolnoki Verseghy Ferenc Gimnáziumból jutott be a legtöbb diák az irodalom OKTV döntőjébe, míg a nyelvtanból szervezett versenyre a veszprémi Vetési Albert Gimnáziumból. Mutatjuk az Orsz...
(Forrás: Eduline)
--
2022.06.23.
Színes, szagos és illegális, de egyre több tini szívja
Viharos sebességgel terjed a tinédzserek, sőt már az általános iskolások között is „a dohányzás legújabb generációjaként” reklámozott, eldobható elektromos cigaretta, az Elf Bar,...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.22.
„A rendőrséget lehet így hatékonyan szervezni, az oktatást viszont nem!”
A magyar oktatási rendszer aktuális teljesítményéről a minisztériumban sincs rendes visszajelzés, nem tudjuk, mi történik az iskolákban, és arról sincs konszenzus, mit várunk az iskolát...
(Forrás: g7.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep