Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

A jövő osztályfőnökei

Interjú Szekszárdi Júliával, az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének elnökével

Mit jelent ma osztályfőnöknek lenni?

Az osztályfőnöki munka lényegesen többet jelent az osztályfőnöki órák megtartásánál. Az osztályfőnök hagyományosan az a pedagógus, aki állandóan az arcvonalban állva a legközvetlenebbül tapasztalja meg az osztályába járó gyerekeken és szüleiken keresztül a társadalom valamennyi feszültségét és problémáját. A problémák sokasodása ismét felhívta a figyelmet az iskolai nevelés fontosságára, s ezen belül az osztályfőnöki szerep általános nélkülözhetetlenségére. Az osztályfőnöki munka ellehetetlenüléséhez nagyban hozzájárult a pedagógusok általános egzisztenciális és szakmai elbizonytalanodása. A megélhetési gondokkal küszködő, állását féltő pedagógustól ugyanis nehezen várható a tanítványok felé való őszinte odafordulás, ami nélkül a hatékony működés nehezen képzelhető el. A helyzeten tovább ront, hogy e feladat ellátására egy méltatlanul alacsony pótlék ellenében az iskola bármelyik pedagógusa kötelezhető. Mindenképpen szükség van e feladatkör méltó elismerésére.

Mikor jött létre az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete, mi hívta életre?

2000 júniusában került megrendezésre a III. Országos Osztályfőnöki Konferencia, amelyen közel 200 pedagógus vett részt. Ott fogalmazódott meg az igény, egy olyan szervezet létrehozására, amely kihangsúlyozza a nevelőmunka fontosságát az intézményes (középiskolai) tevékenységben, amely kulcsszereplőnek tekinti az osztályfőnököt, és tenni kíván azért, hogy a pedagógusképző intézmények a hallgatókat célzottan készítsék fel az osztályfőnöki szerepre. A konferencián megfogalmazott igény kielégítése érdekében alakult meg az a szűkebb szakmai csoport, amely elhatározta az osztályfőnöki munkával foglalkozó egyesület létrehozását.

Kiknek szól ez az Egyesület?

Egy osztályfőnöknek rengeteg feladata van. Többek között olyan adminisztratív munkák sokasága is, amely erőteljesen hozzájárult az osztályfőnöki szerep elhalványulásához, átalakulásához. A mai pedagógustársadalom rendkívül teljesítmény- és versenycentrikus lett az évek során. Az osztályfőnöki szerep a NAT (Nemzeti Alaptanterv) bevezetése óta a korábbiaknál is erősebben függ az adott iskola programjától, a helyi lehetőségektől, a fenntartó által biztosított kondícióktól, az aktuális körülményektől. Az egyesület azoknak és azokhoz szól, akik átérzik e személyre szóló törődés jelentőségét, és nem gondolják úgy, hogy az osztályfőnöki szerepvállalás kimerül a hetente egy órában megtartott osztályfőnöki órával, illetve a hiányzások vezetésével.

Melyek a legfőbb célkitűzései az Osztályfőnökök Egyesületének?

Ez az egyesület egy közhasznú társadalmi szervezet, amely szeretné a témában érintettek számára a tudományt és a gyakorlatot összekapcsolni, e mellett pedig tájékoztatni minden olyan hírről, eredményről és tapasztalatról, amely az osztályfőnökök számára hasznos lehet. Természetesen a weboldalunkon keresztül lehetőséget biztosítunk a tanároknak, hogy a szakmán belüliekkel interaktív módon megosszák ötleteiket, eredményeiket és tapasztalataikat.

Milyen terveik vannak a közeljövőben?

Terveink szerint a következő, negyedik Országos Osztályfőnöki Konferencia, az OKI és a Veszprémi Egyetem Pedagógiai Pszichológiai Tanszékének támogatásával már a mi szervezésünkben kerül megrendezésre ez év szeptember 5-7. között, Balatonfüreden. A Konferencia témái között szerepel majd a család-iskola kapcsolata, a tanár-diák kapcsolat változásai, erkölcsi és jogi szocializáció az osztályban, valamint a felkészülés az osztályfőnöki szerepre a pedagógusképzésben. A Konferencia és az egyesület célja hosszútávon, hogy kialakuljon egyfajta műhelymunka az osztályfőnökök közösségén belül, illetve, hogy a felek megosszák egymással gondolataikat, véleményüket, és állandó dialógus jöjjön létre osztályfőnök és osztályfőnök között.

Gulyás Gábor

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.05.31.
Totyik Tamás: a státusztörvénnyel a kisiskolák bezárását készítik elő
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) új elnöke szerint a státusztörvény bevezetésével a kormány pénzt is akar spórolni, és a pedagógushiányt is el akarja takarni. Totyik Tamás úgy látja...
(Forrás: Hírklikk)
--
2023.05.31.
Pécsen is tüntetnek csütörtökön este pedagógusok, diákok és szülők a státusztörvény ellen
A pécsi demonstráció szervezője, a PONT, vagyis a Pécsi Oktatási-Nevelési Társulás. Az országos méretű tiltakozást Pécs mellett még legalább 14 városban megtartják, ugyanabban az idő...
(Forrás: Szabad Pécs)
--
2023.05.31.
Levették az ifjúsági részlegről a magyar író könyveit a homofób törvény miatt
„A kiadóm kapott egy levelet a Libritől, amiben tájékoztatják őket, hogy három könyvem - Tükörlelkek 1, Tükörlelkek 2, Interferencia (Helena-trilógia 3.) - a két évvel ezelőtt hozott...
(Forrás: Eduline)
--
2023.05.31.
Sátrat állítottak a diákok a Sándor-palotánál, virrasztani fognak
Sátrat állítottak a diákok a Sándor-palotánál, virrasztani fognak. Azt üzenik Novák Katalinnak, ne írja alá a státusztörvényt, mert az „nem tárgyalási alap, az oktatás fejlesztésé...
(Forrás: 444.hu)
--
2023.05.27.
DR. GYURKÓ SZILVIA: „AHOL ÉVEKIG TUD GYEREKEKET BÁNTALMAZNI VALAKI, OTT NEM ÁRTATLAN SENKI”
A titkoknak az a természetük, hogy kiderülnek. Soha nem volt olyan erős a nyilvánosság, mint most. Joggal félhetnek azok, akik eddig bíztak a saját hatalmukban, és abban a képességükben,...
(Forrás: WMN)
--
2023.05.27.
Nem hangsúlyos téma a társadalomban, hogy mi történik a gyermekvédelmi szakellátásban
A társadalomban nagyon sokféle kép él a gyermekeltűnésekkel kapcsolatban. Amikor egy kisgyerek tűnik el egy családból valamilyen fatális véletlen folytán – eltéved, elkóborol, elsodró...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep