Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. november 18. péntek, 16:59
Címkék:

A Magyar reformpedagógiai törekvések című könyvsorozat

Ha reformpedagógiáról beszélünk, általában külföldi iskolák jutnak az eszünkbe: Waldorf, Montessori, Freinet stb. Kevesen tudják, hogy amíg nem tiltották be, hazánkban is működött egy olyan iskola, amely megvalósította a reformpedagógia elveit. 2005 szeptember 15-én ünnepelhette volna a Domokos Lászlóné által létrehozott és működtetett budai Új Iskola alapításának 90. évfordulóját. Ha lenne. Ha valamely más intézmény felvállalta volna a jogutódlást. Valóságosan vagy képletesen. Ma már egyértelmű tény: ez volt hazánkban az első, alternatív iskola. Egy megvalósult álom a boldog iskoláról. Az alapítő Domokos Lászlóné Löllbach Emma születésének 120. évfordulójának alkalmából a Magyar Pedagógiai Társaság a magyar reformiskolával foglalkozó könyvsorozat kiadását kezdeményezte. Valamennyi kolléga figyelmébe ajánljuk a megjelent köteteket. A Taní-tani című folyóirat 33. és 34. száma több izgalmas dokumentumot közöl az iskola életéről, a volt tanítványok visszaemlékezéseiből, illetve az „Emma nénivel” folytatott levelezésükből.

A magyar reformpedagógia múlt századi történetének fontos szereplője volt Domokos Lászlóné Löllbach Emma iskolaalapító-reformer tanár. 2005. április 7-én volt születésének 120., ugyanez év szeptemberében pedig az általa működtetett budai Új Iskola alapításának 90. évfordulója. A Magyar Pedagógiai Társaság az emlékév alkalmából kezdeményezte a magyar reformiskolával foglalkozó könyvsorozat kiadását.

A sorozatban elsőként Áment Erzsébet: A budai Új Iskola című kötete jelent meg. A könyv bemutatja az európai reformiskolák és a magyar intézmény hasonlóságait és különbségeit, az átvett és továbbfejlesztett vagy csak a magyar gyakorlatban alkalmazott módszereket. Röviden ismerteti az alapító életútját és az 1915–1949-ig működő iskola egykori tanítványainak visszaemlékezéseit interjúk, levelek formájában.

A kötetet Göncz Árpád ajánlja az olvasóknak, aki elemi iskolásként volt az intézmény tanulója.

Megjelent 2005-ben, az OPKM gondozásában. Terjedelme: 106 oldal. Ára: 550 Ft.

A sorozat 2. kötete Áment Erzsébet: Emmi néni iskolája címmel jelent meg. Ez az alapító és az iskola összefonódó története Löllbach Emma születésétől haláláig, illetve az iskola megnyitásától bezárásáig. Tanúi lehetünk a reformpedagógiai módszerek gyakorlati alkalmazásának és annak a küzdelemnek, amelyet a tantestület folytat a „boldog iskola” megvalósításáért, többnyire gáncsoskodás és meg nem értés közepette. A kötetet a szerző ajánlja.

A könyv megjelent 2005-ben, az OPKM gondozásában. Terjedelme: 95 oldal. Ára: 550 Ft.

A sorozat 3. kötete Domokos Lászlóné: Az alkottató tanítás című előadása és cikkgyűjteménye 1908–1928-ig. A kötet írásai a kezdeti irodalmi „zsengéktől” és fordításoktól az Új Iskola reformpedagógiai módszerének kidolgozásáig mutatja be a szerző szépírói-szakírói kvalitásait. Trencsényi László könyvajánlásában a szerzőt munkája és írásai alapján a „pedagógia modern klasszikusának” és az első, hazai alternatív iskolakoncepció megalkotójának nevezi. Ez a néhai Löllbach Emma igazgató-tanárnő számára nemcsak terminus technicust jelent, hanem rehabilitációt a pedagógiában és a szakirodalomban. Köszönet érte.

A könyv megjelent 2005-ben. Szerkesztette: Áment Erzsébet. Kiadta az OPKM.
Terjedelme: 138 oldal. Ára: 1200 Ft.

A sorozat 4. kötete Domokos Lászlóné: Korszerű kérdések a nevelésben című előadása és cikkgyűjteménye 1928–1941-ig. Írásaiban nemcsak a gyermek, hanem a kutató tanár is fontos szereplő: tőle függ az iskola nevelési eszménye, ennek megvalósulása, a tanulók önálló tevékenysége, a kutató és felfedező gyermek kíváncsiságának ébrentartása, az önműködő munkacsoportok motiválása, az alkotó munka megalapozása, a gyermeki választás szabadságának biztosítása. Az utókor számára megszívlelendő Jáki László ajánlása, mely egyúttal a sorozatszerkesztő kívánsága is: „Szeretnénk remélni, hogy a XXI. század pedagógusai nemcsak olvassák, hanem munkájukban felhasználják mindazt, ami még ma is érvényes.”

A könyv 2005-ben jelent meg. Szerkesztette: Áment Erzsébet. Kiadta az OPKM.
Terjedelme: 224 oldal. Ára: 1300 Ft.

A kötetek beszerezhetők egyenként vagy együtt a szerzőtől. Áment Erzsébet üzenetrögzítős telefonszáma: 1/315-4276, elektronikus címe: e.a.ament@freemail.hu.

A 3. és a 4. kötet kapható az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeumban Budapesten, a Könyves Kálmán körút 40-ben.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep