Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. november 18. péntek, 16:59
Címkék:

A Magyar reformpedagógiai törekvések című könyvsorozat

Ha reformpedagógiáról beszélünk, általában külföldi iskolák jutnak az eszünkbe: Waldorf, Montessori, Freinet stb. Kevesen tudják, hogy amíg nem tiltották be, hazánkban is működött egy olyan iskola, amely megvalósította a reformpedagógia elveit. 2005 szeptember 15-én ünnepelhette volna a Domokos Lászlóné által létrehozott és működtetett budai Új Iskola alapításának 90. évfordulóját. Ha lenne. Ha valamely más intézmény felvállalta volna a jogutódlást. Valóságosan vagy képletesen. Ma már egyértelmű tény: ez volt hazánkban az első, alternatív iskola. Egy megvalósult álom a boldog iskoláról. Az alapítő Domokos Lászlóné Löllbach Emma születésének 120. évfordulójának alkalmából a Magyar Pedagógiai Társaság a magyar reformiskolával foglalkozó könyvsorozat kiadását kezdeményezte. Valamennyi kolléga figyelmébe ajánljuk a megjelent köteteket. A Taní-tani című folyóirat 33. és 34. száma több izgalmas dokumentumot közöl az iskola életéről, a volt tanítványok visszaemlékezéseiből, illetve az „Emma nénivel” folytatott levelezésükből.

A magyar reformpedagógia múlt századi történetének fontos szereplője volt Domokos Lászlóné Löllbach Emma iskolaalapító-reformer tanár. 2005. április 7-én volt születésének 120., ugyanez év szeptemberében pedig az általa működtetett budai Új Iskola alapításának 90. évfordulója. A Magyar Pedagógiai Társaság az emlékév alkalmából kezdeményezte a magyar reformiskolával foglalkozó könyvsorozat kiadását.

A sorozatban elsőként Áment Erzsébet: A budai Új Iskola című kötete jelent meg. A könyv bemutatja az európai reformiskolák és a magyar intézmény hasonlóságait és különbségeit, az átvett és továbbfejlesztett vagy csak a magyar gyakorlatban alkalmazott módszereket. Röviden ismerteti az alapító életútját és az 1915–1949-ig működő iskola egykori tanítványainak visszaemlékezéseit interjúk, levelek formájában.

A kötetet Göncz Árpád ajánlja az olvasóknak, aki elemi iskolásként volt az intézmény tanulója.

Megjelent 2005-ben, az OPKM gondozásában. Terjedelme: 106 oldal. Ára: 550 Ft.

A sorozat 2. kötete Áment Erzsébet: Emmi néni iskolája címmel jelent meg. Ez az alapító és az iskola összefonódó története Löllbach Emma születésétől haláláig, illetve az iskola megnyitásától bezárásáig. Tanúi lehetünk a reformpedagógiai módszerek gyakorlati alkalmazásának és annak a küzdelemnek, amelyet a tantestület folytat a „boldog iskola” megvalósításáért, többnyire gáncsoskodás és meg nem értés közepette. A kötetet a szerző ajánlja.

A könyv megjelent 2005-ben, az OPKM gondozásában. Terjedelme: 95 oldal. Ára: 550 Ft.

A sorozat 3. kötete Domokos Lászlóné: Az alkottató tanítás című előadása és cikkgyűjteménye 1908–1928-ig. A kötet írásai a kezdeti irodalmi „zsengéktől” és fordításoktól az Új Iskola reformpedagógiai módszerének kidolgozásáig mutatja be a szerző szépírói-szakírói kvalitásait. Trencsényi László könyvajánlásában a szerzőt munkája és írásai alapján a „pedagógia modern klasszikusának” és az első, hazai alternatív iskolakoncepció megalkotójának nevezi. Ez a néhai Löllbach Emma igazgató-tanárnő számára nemcsak terminus technicust jelent, hanem rehabilitációt a pedagógiában és a szakirodalomban. Köszönet érte.

A könyv megjelent 2005-ben. Szerkesztette: Áment Erzsébet. Kiadta az OPKM.
Terjedelme: 138 oldal. Ára: 1200 Ft.

A sorozat 4. kötete Domokos Lászlóné: Korszerű kérdések a nevelésben című előadása és cikkgyűjteménye 1928–1941-ig. Írásaiban nemcsak a gyermek, hanem a kutató tanár is fontos szereplő: tőle függ az iskola nevelési eszménye, ennek megvalósulása, a tanulók önálló tevékenysége, a kutató és felfedező gyermek kíváncsiságának ébrentartása, az önműködő munkacsoportok motiválása, az alkotó munka megalapozása, a gyermeki választás szabadságának biztosítása. Az utókor számára megszívlelendő Jáki László ajánlása, mely egyúttal a sorozatszerkesztő kívánsága is: „Szeretnénk remélni, hogy a XXI. század pedagógusai nemcsak olvassák, hanem munkájukban felhasználják mindazt, ami még ma is érvényes.”

A könyv 2005-ben jelent meg. Szerkesztette: Áment Erzsébet. Kiadta az OPKM.
Terjedelme: 224 oldal. Ára: 1300 Ft.

A kötetek beszerezhetők egyenként vagy együtt a szerzőtől. Áment Erzsébet üzenetrögzítős telefonszáma: 1/315-4276, elektronikus címe: e.a.ament@freemail.hu.

A 3. és a 4. kötet kapható az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeumban Budapesten, a Könyves Kálmán körút 40-ben.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.05.27.
DR. GYURKÓ SZILVIA: „AHOL ÉVEKIG TUD GYEREKEKET BÁNTALMAZNI VALAKI, OTT NEM ÁRTATLAN SENKI”
A titkoknak az a természetük, hogy kiderülnek. Soha nem volt olyan erős a nyilvánosság, mint most. Joggal félhetnek azok, akik eddig bíztak a saját hatalmukban, és abban a képességükben,...
(Forrás: WMN)
--
2023.05.27.
Nem hangsúlyos téma a társadalomban, hogy mi történik a gyermekvédelmi szakellátásban
A társadalomban nagyon sokféle kép él a gyermekeltűnésekkel kapcsolatban. Amikor egy kisgyerek tűnik el egy családból valamilyen fatális véletlen folytán – eltéved, elkóborol, elsodró...
(Forrás: Népszava)
--
2023.05.27.
Kiakadt a magyar apuka: a sporttagozatos suliban felmondtak a tesitanárok, az informatikai szakközépben nincs informatikatanár
Korchma Zsombor beszámolója szerint a helyzet így a 2022/2023-as tanév vége felé a következő:Az informatikai szakközépiskolába járó fiának szeptemberben volt informatikatanára utoljára...
(Forrás: rtl.hu)
--
2023.05.27.
Tiltakoznak a diákok, mert érettségi közben rúgták ki a történelemtanárukat
A hivatalos indoklás szerint azért kellett elbocsátani M.-et, mert szakmai minősítése 2 százalékkal elmaradt a központilag előírt szinttől. Úgy tudjuk, hogy a szakmai elkötelezettséget é...
(Forrás: 444.hu)
--
2023.05.27.
Hiánypótló egyetemi szakképzés indul a MOME-n
Az itthon és külföldön egyaránt dinamikusan fejlődő szolgáltatástervezési szakmában egyre több vállalat és intézmény keres service designert, hogy segítségükkel tökéletesítsék szolg...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2023.05.27.
„Ne csak mi tudjuk, hogy baj van” – mindkét elsős osztály tanítónője elmegy a hosszúhetényi suliból
Két elsős osztály is indulna ősszel, de mindkét kijelölt tanítónő elmegy a hosszúhetényi általános iskolából. A hír meglepte, elkeserítette a szülőket, akik dühösek és cselekedni...
(Forrás: Telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep