Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. november 18. péntek, 16:59
Címkék:

A Magyar reformpedagógiai törekvések című könyvsorozat

Ha reformpedagógiáról beszélünk, általában külföldi iskolák jutnak az eszünkbe: Waldorf, Montessori, Freinet stb. Kevesen tudják, hogy amíg nem tiltották be, hazánkban is működött egy olyan iskola, amely megvalósította a reformpedagógia elveit. 2005 szeptember 15-én ünnepelhette volna a Domokos Lászlóné által létrehozott és működtetett budai Új Iskola alapításának 90. évfordulóját. Ha lenne. Ha valamely más intézmény felvállalta volna a jogutódlást. Valóságosan vagy képletesen. Ma már egyértelmű tény: ez volt hazánkban az első, alternatív iskola. Egy megvalósult álom a boldog iskoláról. Az alapítő Domokos Lászlóné Löllbach Emma születésének 120. évfordulójának alkalmából a Magyar Pedagógiai Társaság a magyar reformiskolával foglalkozó könyvsorozat kiadását kezdeményezte. Valamennyi kolléga figyelmébe ajánljuk a megjelent köteteket. A Taní-tani című folyóirat 33. és 34. száma több izgalmas dokumentumot közöl az iskola életéről, a volt tanítványok visszaemlékezéseiből, illetve az „Emma nénivel” folytatott levelezésükből.

A magyar reformpedagógia múlt századi történetének fontos szereplője volt Domokos Lászlóné Löllbach Emma iskolaalapító-reformer tanár. 2005. április 7-én volt születésének 120., ugyanez év szeptemberében pedig az általa működtetett budai Új Iskola alapításának 90. évfordulója. A Magyar Pedagógiai Társaság az emlékév alkalmából kezdeményezte a magyar reformiskolával foglalkozó könyvsorozat kiadását.

A sorozatban elsőként Áment Erzsébet: A budai Új Iskola című kötete jelent meg. A könyv bemutatja az európai reformiskolák és a magyar intézmény hasonlóságait és különbségeit, az átvett és továbbfejlesztett vagy csak a magyar gyakorlatban alkalmazott módszereket. Röviden ismerteti az alapító életútját és az 1915–1949-ig működő iskola egykori tanítványainak visszaemlékezéseit interjúk, levelek formájában.

A kötetet Göncz Árpád ajánlja az olvasóknak, aki elemi iskolásként volt az intézmény tanulója.

Megjelent 2005-ben, az OPKM gondozásában. Terjedelme: 106 oldal. Ára: 550 Ft.

A sorozat 2. kötete Áment Erzsébet: Emmi néni iskolája címmel jelent meg. Ez az alapító és az iskola összefonódó története Löllbach Emma születésétől haláláig, illetve az iskola megnyitásától bezárásáig. Tanúi lehetünk a reformpedagógiai módszerek gyakorlati alkalmazásának és annak a küzdelemnek, amelyet a tantestület folytat a „boldog iskola” megvalósításáért, többnyire gáncsoskodás és meg nem értés közepette. A kötetet a szerző ajánlja.

A könyv megjelent 2005-ben, az OPKM gondozásában. Terjedelme: 95 oldal. Ára: 550 Ft.

A sorozat 3. kötete Domokos Lászlóné: Az alkottató tanítás című előadása és cikkgyűjteménye 1908–1928-ig. A kötet írásai a kezdeti irodalmi „zsengéktől” és fordításoktól az Új Iskola reformpedagógiai módszerének kidolgozásáig mutatja be a szerző szépírói-szakírói kvalitásait. Trencsényi László könyvajánlásában a szerzőt munkája és írásai alapján a „pedagógia modern klasszikusának” és az első, hazai alternatív iskolakoncepció megalkotójának nevezi. Ez a néhai Löllbach Emma igazgató-tanárnő számára nemcsak terminus technicust jelent, hanem rehabilitációt a pedagógiában és a szakirodalomban. Köszönet érte.

A könyv megjelent 2005-ben. Szerkesztette: Áment Erzsébet. Kiadta az OPKM.
Terjedelme: 138 oldal. Ára: 1200 Ft.

A sorozat 4. kötete Domokos Lászlóné: Korszerű kérdések a nevelésben című előadása és cikkgyűjteménye 1928–1941-ig. Írásaiban nemcsak a gyermek, hanem a kutató tanár is fontos szereplő: tőle függ az iskola nevelési eszménye, ennek megvalósulása, a tanulók önálló tevékenysége, a kutató és felfedező gyermek kíváncsiságának ébrentartása, az önműködő munkacsoportok motiválása, az alkotó munka megalapozása, a gyermeki választás szabadságának biztosítása. Az utókor számára megszívlelendő Jáki László ajánlása, mely egyúttal a sorozatszerkesztő kívánsága is: „Szeretnénk remélni, hogy a XXI. század pedagógusai nemcsak olvassák, hanem munkájukban felhasználják mindazt, ami még ma is érvényes.”

A könyv 2005-ben jelent meg. Szerkesztette: Áment Erzsébet. Kiadta az OPKM.
Terjedelme: 224 oldal. Ára: 1300 Ft.

A kötetek beszerezhetők egyenként vagy együtt a szerzőtől. Áment Erzsébet üzenetrögzítős telefonszáma: 1/315-4276, elektronikus címe: e.a.ament@freemail.hu.

A 3. és a 4. kötet kapható az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeumban Budapesten, a Könyves Kálmán körút 40-ben.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.20.
L. Ritók Nóra: Ami beleég az emberbe
Ezek a történetek nem múlnak. És mindig jönnek újabbak. Küzdünk, harcolunk, végre az egyik helyen már nem jellemzők, de akkor felbukkan egy másik faluban. Vagy egy odaköltöző családban...
(Forrás: hvg.hu/a nyomor széle )
--
2020.09.19.
Az alsósok szülei is bemehetnek gyerekükkel a lázmérésre
Az érdekképviselet vezetője megkésettnek látja a hőmérőzést. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke, Szabó Zsuzsa nemrég azt nyilatkozta lapunknak, nemhogy iskolaorvosokból, még...
(Forrás: Népszava)
--
2020.09.19.
ásler: Kizárt, hogy minden osztályban megjelenjen a koronavírus
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának vezetője hozzátette, számoltak azzal, hogy a vírus megjelenik az iskolákban, azt azonban kizárta, hogy mindegyik osztályban feltűnik a koronavírus....
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.19.
Több helyen az iskolaőrök lettek a maszkfelelősök, portások
Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy pozitívan fogadták a tanárok és a diákok a szeptember elsején munkába állt iskolaőröket, igaz, a jelenlétük nem mindenkinek tetszik – tudta meg...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.18.
A tanári elköteleződésről. Fontos-e, és mitől függ? Gönczöl Enikő írása
Aki ismeri az iskolák világát, az tudja, hogy az oktatásban semmilyen külső szándék nem válik valóra az ott dolgozók elköteleződése nélkül. Ezt akár szerencsének is tekinthetjük, amikor...
(Forrás: tani-tani online)
--
2020.09.18.
„Bőgtem az első tanítási napon” – Halácsy Péter az Indexnek
A gyerekeit szerette volna egy újragondolt iskolai struktúrában taníttatni Halácsy Péter, a Prezi társalapítója, de miután nem találta a neki legjobban tetsző iskolát, a barátaival sajá...
(Forrás: index)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep