Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. január 11. szerda, 15:05

Sallai Éva – Szekszárdi Júlia

„Fortélyos félelem igazgat…”

Szülői vélemény az iskoláról

Mozart Varázsfuvola című operájában a szerecsen Monostatos és a madárember Papageno egymást megpillantva riadtan menekül a számára ismeretlen és különös lénytől. Ez a jelenet egyre gyakrabban idéződik fel bennem, amikor azt tapasztalom, hogy szülők és pedagógusok kölcsönösen valami titokzatos és veszélyes ellenfelet látnak a másikban.

Felháborodott szülő telefonál be a délelőtti Napközben című interaktív műsorba. Elmeséli, hogy a gyereke hazahozott egy kérdőívet, amelyen a szülőnek kellett véleményt mondania az iskola működéséről, a pedagógusokról, az osztályfőnökről. Mivel a gyerek szerint a kitöltés önkéntes volt, a szülő úgy döntött, nem válaszol a kérdésekre. A kérdőíveket állítólag csak az „osztályfőnök néhány kedvence” adta be. Néhány nap múlva a történetet elmesélő szülő, mivel gyereke szerint az osztályfőnök igencsak mérges volt a kérdőív beadásának elmaradása miatt, kitöltötte a lapot. Mivel a leadó személye így feltételezhetően nem maradhatott titokban, a szülő („gyermeke védelmében”) csupa közömbös választ adott.

Ha ebben az egyedi esetben próbáljuk fellelni az általánosítható problémákat, többek között a következő kérdések vethetők fel.

  • Az iskolai kérdőív kitöltésének önkéntességét törvény garantálja. Nyomást gyakorolhat-e a gyerekekre a pedagógus, hogy a szülők kitöltsék ezt a kérdőívet? Elmarasztalható-e a kérdőív kitöltésének megtagadását számon kérő pedagógus, ha sejthető, hogy saját felettese megköveteli tőle, hogy a kitöltött ívek visszaérkezzenek?
  • Ha nem biztosított a kérdőívek anonimitása, egy kölcsönös függőségi helyzetben elvárható-e a szülőtől, hogy őszintén leírja, ha valamivel nem ért egyet? Meg tudja-e védeni a gyerekét, ha az elmarasztaló vélemény után nehezebb lesz a helyzete az iskolában? És ki tudja-e védeni a pedagógus azt a vádat, hogy valamelyik gyerek nem a szülője kritikája miatt kapott gyenge jegyet?
  • Hogyan kezeli az iskolavezetés a szülői véleményeket? Milyen szerepet játszanak ezek a tanárok minősítésében? Milyen módon törődnek az adott iskolában az ilyen módon felszínre kerülő problémákkal, konfliktusokkal?
  • Mit tanul, milyen tapasztalatokat szerez ezekből a helyzetekből a gyerek, aki egyszerű kézbesítőként hozza-viszi a kérdőívet? Vajon miként dolgozza fel szülője és pedagógusa ehhez kapcsolódó megjegyzéseit?

A rádióműsorban szülők és pedagógusok azt engedték sejtetni, hogy még a legjobb szándékkal kiadott kérdőívek esetében is számos buktató rejlik a véleménygyűjtés ezen módjában.

A szülő általában gyereke iskolai élményei, valamint saját személyes benyomásai alapján alkot véleményt az iskoláról, s ez a vélemény természetéből adódóan szubjektív. A megélt történések hatása többnyire nagyon erős, az aktuális események nagymértékben meghatározzák az iskola működéséről, a pedagógusokról alkotott képet. A kérdőívekből nyert adatok statisztikai értékelése önmagában nem adhat pontos visszajelzést az intézményről, a pedagógusról. Még akkor sem, ha a szülő nem tart a retorziótól vagy azért, mert az intézmény légköre alapján ez a gyanú fel sem merül, vagy pedig azért, mert sikerül garantálni az anonimitást.

A rádiós beszélgetésen jelen lévő oktatási biztos szerint az iskola közszolgáltatás, a szülőknek tehát joguk van ezt a szolgáltatást minősíteni. Ezzel lényegében egyet lehet érteni, de úgy vélem, nem hagyható figyelmen kívül, milyen módon, milyen tartalommal történik ez, és ami a leglényegesebb: létezik-e az iskola és a szülők, a pedagógus és a család között olyan minőségű kapcsolat, amely ilyen formában is lehetővé teszi a szülői vélemények őszinte megfogalmazását. Ha hiányzik a kölcsönös bizalom, a hasonló véleménygyűjtések könnyen formálissá, konfliktusok gerjesztőjévé válhatnak.

Ezek pedig csak tovább rontják a helyzetet, mélyítik a szakadékot szülők és pedagógusok között. Ha a szülői vélemények nem kölcsönös tiszteleten és bizalmon alapuló együttműködés keretei között fogalmazódnak meg, ha a pedagógusnak jó oka van félni attól, hogy a szülők részéről váratlan támadások érhetik, s ezáltal veszélybe kerülhet még a munkahelye is, nem várható sok jó a minőségbiztosításnak ettől a módjától.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.29.
\"Mindenki felkészült\" - mi vár a diákokra és a tanárokra október 1-től?
Nem csak a diákoknak, hanem a tanároknak is kötelező a lázmérés az iskolába való belépéskor. Így nem először merül fel a kérdés: \"ki fogja reggel a közel 500, de máshol akár 1500...
(Forrás: eduline)
--
2020.09.29.
Harmincperces koronavírusteszttel szűrik az iskolásokat Bécsben
Új koronavírus-gyorstesztet fejlesztett ki a bécsi Donaustadt Klinika (Klinik Donaustadt), ami már 30 perc alatt kimutatja a fertőzést – közölték a módszert kidolgozó illetékesek. Az Armin...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.27.
Rétvári Bence a magyar oktatáspolitikáról dicsekedett, csak pár dolgot elfelejtett megemlíteni
Rétvári egy fontos dolgot elmulasztott megemlíteni: Magyarországon még így is igen keveset költ az állam az oktatásra. Ugyanebből az anyagból kiderül például, hogy az egy tanuló teljes (á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.26.
MIT TEHETSZ, HA A MUNKAHELYED NEM BIZTONSÁGOS?
Sajnos a kormány és a felelős minisztérium magukra hagyta a munkavállalóit. Csak abban bízhatunk, hogy a nagy focimeccs végeztével talán hajlandóak lesznek szembe nézni a valósággal, és...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.09.26.
Vajda Zsuzsanna: Az erő kultusza: gumibotos rendfenntartók az iskolában
Más országokban, ahol alacsonyabb a büntethetőségi korhatár (például Svájcban vagy Hollandiában) megfelelő infrastruktúra, a gyerekek és fiatalok korrekciós nevelését szolgáló intézetek...
(Forrás: mérce)
--
2020.09.26.
Ami az iskolákban történik, sokkal inkább emberkísérlet, mint a szuperkupadöntő
Mivel nem jelent meg egységes, minden iskolára kötelező előírás, zavaros helyzet alakult ki az oktatási intézményekben. Mindezt Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke egy...
(Forrás: 24.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep