Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. január 11. szerda, 15:05

Sallai Éva – Szekszárdi Júlia

„Fortélyos félelem igazgat…”

Szülői vélemény az iskoláról

Mozart Varázsfuvola című operájában a szerecsen Monostatos és a madárember Papageno egymást megpillantva riadtan menekül a számára ismeretlen és különös lénytől. Ez a jelenet egyre gyakrabban idéződik fel bennem, amikor azt tapasztalom, hogy szülők és pedagógusok kölcsönösen valami titokzatos és veszélyes ellenfelet látnak a másikban.

Felháborodott szülő telefonál be a délelőtti Napközben című interaktív műsorba. Elmeséli, hogy a gyereke hazahozott egy kérdőívet, amelyen a szülőnek kellett véleményt mondania az iskola működéséről, a pedagógusokról, az osztályfőnökről. Mivel a gyerek szerint a kitöltés önkéntes volt, a szülő úgy döntött, nem válaszol a kérdésekre. A kérdőíveket állítólag csak az „osztályfőnök néhány kedvence” adta be. Néhány nap múlva a történetet elmesélő szülő, mivel gyereke szerint az osztályfőnök igencsak mérges volt a kérdőív beadásának elmaradása miatt, kitöltötte a lapot. Mivel a leadó személye így feltételezhetően nem maradhatott titokban, a szülő („gyermeke védelmében”) csupa közömbös választ adott.

Ha ebben az egyedi esetben próbáljuk fellelni az általánosítható problémákat, többek között a következő kérdések vethetők fel.

  • Az iskolai kérdőív kitöltésének önkéntességét törvény garantálja. Nyomást gyakorolhat-e a gyerekekre a pedagógus, hogy a szülők kitöltsék ezt a kérdőívet? Elmarasztalható-e a kérdőív kitöltésének megtagadását számon kérő pedagógus, ha sejthető, hogy saját felettese megköveteli tőle, hogy a kitöltött ívek visszaérkezzenek?
  • Ha nem biztosított a kérdőívek anonimitása, egy kölcsönös függőségi helyzetben elvárható-e a szülőtől, hogy őszintén leírja, ha valamivel nem ért egyet? Meg tudja-e védeni a gyerekét, ha az elmarasztaló vélemény után nehezebb lesz a helyzete az iskolában? És ki tudja-e védeni a pedagógus azt a vádat, hogy valamelyik gyerek nem a szülője kritikája miatt kapott gyenge jegyet?
  • Hogyan kezeli az iskolavezetés a szülői véleményeket? Milyen szerepet játszanak ezek a tanárok minősítésében? Milyen módon törődnek az adott iskolában az ilyen módon felszínre kerülő problémákkal, konfliktusokkal?
  • Mit tanul, milyen tapasztalatokat szerez ezekből a helyzetekből a gyerek, aki egyszerű kézbesítőként hozza-viszi a kérdőívet? Vajon miként dolgozza fel szülője és pedagógusa ehhez kapcsolódó megjegyzéseit?

A rádióműsorban szülők és pedagógusok azt engedték sejtetni, hogy még a legjobb szándékkal kiadott kérdőívek esetében is számos buktató rejlik a véleménygyűjtés ezen módjában.

A szülő általában gyereke iskolai élményei, valamint saját személyes benyomásai alapján alkot véleményt az iskoláról, s ez a vélemény természetéből adódóan szubjektív. A megélt történések hatása többnyire nagyon erős, az aktuális események nagymértékben meghatározzák az iskola működéséről, a pedagógusokról alkotott képet. A kérdőívekből nyert adatok statisztikai értékelése önmagában nem adhat pontos visszajelzést az intézményről, a pedagógusról. Még akkor sem, ha a szülő nem tart a retorziótól vagy azért, mert az intézmény légköre alapján ez a gyanú fel sem merül, vagy pedig azért, mert sikerül garantálni az anonimitást.

A rádiós beszélgetésen jelen lévő oktatási biztos szerint az iskola közszolgáltatás, a szülőknek tehát joguk van ezt a szolgáltatást minősíteni. Ezzel lényegében egyet lehet érteni, de úgy vélem, nem hagyható figyelmen kívül, milyen módon, milyen tartalommal történik ez, és ami a leglényegesebb: létezik-e az iskola és a szülők, a pedagógus és a család között olyan minőségű kapcsolat, amely ilyen formában is lehetővé teszi a szülői vélemények őszinte megfogalmazását. Ha hiányzik a kölcsönös bizalom, a hasonló véleménygyűjtések könnyen formálissá, konfliktusok gerjesztőjévé válhatnak.

Ezek pedig csak tovább rontják a helyzetet, mélyítik a szakadékot szülők és pedagógusok között. Ha a szülői vélemények nem kölcsönös tiszteleten és bizalmon alapuló együttműködés keretei között fogalmazódnak meg, ha a pedagógusnak jó oka van félni attól, hogy a szülők részéről váratlan támadások érhetik, s ezáltal veszélybe kerülhet még a munkahelye is, nem várható sok jó a minőségbiztosításnak ettől a módjától.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.05.27.
DR. GYURKÓ SZILVIA: „AHOL ÉVEKIG TUD GYEREKEKET BÁNTALMAZNI VALAKI, OTT NEM ÁRTATLAN SENKI”
A titkoknak az a természetük, hogy kiderülnek. Soha nem volt olyan erős a nyilvánosság, mint most. Joggal félhetnek azok, akik eddig bíztak a saját hatalmukban, és abban a képességükben,...
(Forrás: WMN)
--
2023.05.27.
Nem hangsúlyos téma a társadalomban, hogy mi történik a gyermekvédelmi szakellátásban
A társadalomban nagyon sokféle kép él a gyermekeltűnésekkel kapcsolatban. Amikor egy kisgyerek tűnik el egy családból valamilyen fatális véletlen folytán – eltéved, elkóborol, elsodró...
(Forrás: Népszava)
--
2023.05.27.
Kiakadt a magyar apuka: a sporttagozatos suliban felmondtak a tesitanárok, az informatikai szakközépben nincs informatikatanár
Korchma Zsombor beszámolója szerint a helyzet így a 2022/2023-as tanév vége felé a következő:Az informatikai szakközépiskolába járó fiának szeptemberben volt informatikatanára utoljára...
(Forrás: rtl.hu)
--
2023.05.27.
Tiltakoznak a diákok, mert érettségi közben rúgták ki a történelemtanárukat
A hivatalos indoklás szerint azért kellett elbocsátani M.-et, mert szakmai minősítése 2 százalékkal elmaradt a központilag előírt szinttől. Úgy tudjuk, hogy a szakmai elkötelezettséget é...
(Forrás: 444.hu)
--
2023.05.27.
Hiánypótló egyetemi szakképzés indul a MOME-n
Az itthon és külföldön egyaránt dinamikusan fejlődő szolgáltatástervezési szakmában egyre több vállalat és intézmény keres service designert, hogy segítségükkel tökéletesítsék szolg...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2023.05.27.
„Ne csak mi tudjuk, hogy baj van” – mindkét elsős osztály tanítónője elmegy a hosszúhetényi suliból
Két elsős osztály is indulna ősszel, de mindkét kijelölt tanítónő elmegy a hosszúhetényi általános iskolából. A hír meglepte, elkeserítette a szülőket, akik dühösek és cselekedni...
(Forrás: Telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep