Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. március 7. kedd, 7:06
Címkék:

Szelíd szavak – nemcsak az agresszióról

IllusztrációÚjabb kötet jelent meg a Dinasztia Tankönyvkiadó Modern pedagógia a gyakorlatban című sorozatában. Dr. Buda Mariann Óriás leszel? – A tehetséges gyerek című, inspiráló könyve után ezúttal napjaink egyik legégetőbb problémáját: a gyermeki agresszió kérdését tárgyalja. Érdemes rögtön a címnél elidőzni: Tehetünk ellene? – A gyermeki agresszió – olvashatjuk a borítón, pontosan ugyanabban a struktúrában, ahogyan a szerző korábbi, tehetségről szóló könyvénél. A kérdő módban megfogalmazott címek beszélgetésre, együtt gondolkodásra invitálnak, nyitott, befogadó attitűdöt teremtenek az olvasóban. S aki ezzel az attitűddel veszi kézbe a kötetet, nem fog csalódni.

A könyv bevezetője szerint szülőknek szól, s a kiadó – tankönyvkiadóként – mégis (?) fontosnak tartotta megjelentetését. Végre egy gesztus, melyben tetten érhető: valaki tudja, hogy egy nevelés van! Hogy ugyanaz a gyermek jelenik meg otthon és az iskolában, s hogy mi magunk is, nevelőként, olykor aktuálisan a pedagógusi, olykor pedig a szülői professzióban, de mindvégig ugyanazok a személyek vagyunk!

Buda Mariann könyve megszólítja a szülőket. A szöveg hozzájuk beszél, folyamatosan fenntartva a szinte személyes kontaktust, ám olvasás közben valami nagyon érdekes dolog történik: a téma okos, de mindvégig könnyű, mesélő hangnemben való kibontása kissé eltávolítja az olvasót a szülői szereptől, s létrehoz egyfajta távlatot, a jobb áttekintést biztosító perspektívát. Innen nézve a szülői viselkedés, a családi kapcsolatok rendszere valami nagyon izgalmas, szövevényes, ám megérthető világ, s saját viselkedésünk éppúgy megérthető benne, mint a gyermeké.

S ezen a ponton már valóban mindegy, hogy Buda Mariann kinek „címezi” mondandóját: mert az anya-gyerek kapcsolatról, az érzelmek kifejezéséről és dekódolásáról vagy a feszültségtűrésről és fejlesztéséről szólva nemcsak tényszerű ismereteket közöl; sokkal inkább egy mindenki számára használható megközelítésmódot kínál az emberi problémák megértéséhez. Mert tudnunk kell, hogy a viselkedésrepertoár a környezetre (vagyis ránk) reagálva alakul ki.

Sokszor nem vesszük számításba, hogy a gyermeket nem (csak) verbálisan kifejezett szándékaink, utasításaink, kinyilvánított igényeink irányítják, hanem sokkal inkább valódi érzelmeink, akár saját magunk előtt sem ismert félelmeink, vágyaink, rejtett várakozásaink szerint „működik”… Néha, kis túlzással, az az érzésem: az agresszió témája csak illusztrálja mindazt, amit a szerző a harmonikus gyermekkor tényezőiről – illetve ennél is sokkal többről, a harmonikus emberi együttélésről – elmond nekünk.

Mégsem kell csalódni azoknak sem, akiket az agresszió „érdekel”, s akár konkrét útmutatást remélve veszik kézbe a könyvet. Bár, ami az útmutatás nyomán kibontakozik, nem lesz (mert ez esetben nincs) királyi út. Az algoritmus nem egyfajta „agresszióellenes kúráról”, sokkal inkább a gyermek agresszív viselkedéseinek minél pontosabb megismeréséről, a támogató környezet és a helyes nevelői magatartás kialakításáról szól. A feladat nagy, a szöveg mégis reményt kelt: valahogyan a sorok között megbújik a hit (sőt tudás), hogy mindez megcsinálható…

Jó lenne, ha Dr. Buda Mariann könyvét minden gyermekekkel foglalkozó felnőtt ember kezébe vehetné. S túl ezen, a pedagógusoknak nagyon melegen ajánlom még két okból. Az egyik már a tartalomjegyzéket fellapozva kitűnik: ugyanis, bár szülőknek szól a könyv, a szerző a pedagógusokra is gondol benne egy fejezet erejéig. Ám a másik érvem ennél sokkal érdemibb: aki gyermekekkel és szüleikkel foglalkozik, óhatatlanul gondol valamit, gondolkodik valahogyan a gyermek-felnőtt kapcsolatokról. S ezeket a gondolatokat nagyon érdemes megmérni, továbbgondolni Dr. Buda Mariann könyvének tükrében…

Földes Petra

Dr. Buda Mariann: Tehetünk ellene? – A gyermeki agresszió
Dinasztia Tankönyvkiadó, Budapest, 2005
Ára: 1490,- Ft

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.11.26.
ORSZÁGOS AZ ELÉGEDETLENSÉG – AZ ŐSZI TILTAKOZÁSI HULLÁM 2000 ESEMÉNYE LÁTHATÓ TÉRKÉPÜNKÖN
napi térképek után most elkészült az őszi tiltakozások – sztrájkok, polgári engedetlenség, élőláncok, szolidaritási akciók – egyesített térképe. A térképen mintegy 300 telep...
(Forrás: ckpinfo)
--
2022.11.24.
Toplistás tankerületi vezetők: mindenki kétmillió forintnál nagyobb jutalmat kapott
„Bár Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ vezetője áll a tankerületi hierarchia csúcsán, meglepő módon az 1,7 milliós összeggel nem ő kapta a legmagasabb motivációs elismerést 2021...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2022.11.24.
Súlyos bizonyítványt kapott a magyar oktatás
Egy új uniós jelentés adatokkal bizonyítja a magyar oktatás teljes kudarcát: az iskolai eredmények romlanak, az oktatásra fordított állami pénz kevés, egyre többen hullanak ki idő előtt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.11.24.
Kampányt hirdetett egy pedagóguscsoport, hogy kiderüljön, mit (nem) tud venni egy tanár a nettó órabéréből
Akciókampányt hirdetett a Pedagógus Egység nevű, a tanársztrájkhullám támogatására alakult csoport, hogy minél többeket rávegyen arra, hogy a nettó órabérét kiszámolva szembesüljö...
(Forrás: Mérce)
--
2022.11.23.
AZ UKRAJNAI MENEKÜLT GYEREKEKNEK NEM FELZÁRKÓZTATÁSRA, HANEM POZITÍV ÉLMÉNYEKRE LENNE SZÜKSÉGÜK AZ ISKOLÁBAN
Milyen szerepet tölthet be a művészet az oktatásban? Hogyan használható a kreatív pedagógia eszköztára a hátrányos helyzetű gyerekek tanulási folyamataiban? Hogyan segíthetnék a külö...
(Forrás: Qubit)
--
2022.11.23.
„Komfortot találok a vagdosásban” – pánik, önsértés és mentális zavarok a gyermekeknél
„Kisebb lett a világ”, „ha valaki rámnéz, sírni tudnék”, „el akarok tűnni valahova”, „addig ütöm a bordáimat, amíg be nem húzódnak”, „nem lenne-e könnyebb, ha nem lenné...
(Forrás: Mandiner)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep