Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. március 7. kedd, 7:06
Címkék:

Szelíd szavak – nemcsak az agresszióról

IllusztrációÚjabb kötet jelent meg a Dinasztia Tankönyvkiadó Modern pedagógia a gyakorlatban című sorozatában. Dr. Buda Mariann Óriás leszel? – A tehetséges gyerek című, inspiráló könyve után ezúttal napjaink egyik legégetőbb problémáját: a gyermeki agresszió kérdését tárgyalja. Érdemes rögtön a címnél elidőzni: Tehetünk ellene? – A gyermeki agresszió – olvashatjuk a borítón, pontosan ugyanabban a struktúrában, ahogyan a szerző korábbi, tehetségről szóló könyvénél. A kérdő módban megfogalmazott címek beszélgetésre, együtt gondolkodásra invitálnak, nyitott, befogadó attitűdöt teremtenek az olvasóban. S aki ezzel az attitűddel veszi kézbe a kötetet, nem fog csalódni.

A könyv bevezetője szerint szülőknek szól, s a kiadó – tankönyvkiadóként – mégis (?) fontosnak tartotta megjelentetését. Végre egy gesztus, melyben tetten érhető: valaki tudja, hogy egy nevelés van! Hogy ugyanaz a gyermek jelenik meg otthon és az iskolában, s hogy mi magunk is, nevelőként, olykor aktuálisan a pedagógusi, olykor pedig a szülői professzióban, de mindvégig ugyanazok a személyek vagyunk!

Buda Mariann könyve megszólítja a szülőket. A szöveg hozzájuk beszél, folyamatosan fenntartva a szinte személyes kontaktust, ám olvasás közben valami nagyon érdekes dolog történik: a téma okos, de mindvégig könnyű, mesélő hangnemben való kibontása kissé eltávolítja az olvasót a szülői szereptől, s létrehoz egyfajta távlatot, a jobb áttekintést biztosító perspektívát. Innen nézve a szülői viselkedés, a családi kapcsolatok rendszere valami nagyon izgalmas, szövevényes, ám megérthető világ, s saját viselkedésünk éppúgy megérthető benne, mint a gyermeké.

S ezen a ponton már valóban mindegy, hogy Buda Mariann kinek „címezi” mondandóját: mert az anya-gyerek kapcsolatról, az érzelmek kifejezéséről és dekódolásáról vagy a feszültségtűrésről és fejlesztéséről szólva nemcsak tényszerű ismereteket közöl; sokkal inkább egy mindenki számára használható megközelítésmódot kínál az emberi problémák megértéséhez. Mert tudnunk kell, hogy a viselkedésrepertoár a környezetre (vagyis ránk) reagálva alakul ki.

Sokszor nem vesszük számításba, hogy a gyermeket nem (csak) verbálisan kifejezett szándékaink, utasításaink, kinyilvánított igényeink irányítják, hanem sokkal inkább valódi érzelmeink, akár saját magunk előtt sem ismert félelmeink, vágyaink, rejtett várakozásaink szerint „működik”… Néha, kis túlzással, az az érzésem: az agresszió témája csak illusztrálja mindazt, amit a szerző a harmonikus gyermekkor tényezőiről – illetve ennél is sokkal többről, a harmonikus emberi együttélésről – elmond nekünk.

Mégsem kell csalódni azoknak sem, akiket az agresszió „érdekel”, s akár konkrét útmutatást remélve veszik kézbe a könyvet. Bár, ami az útmutatás nyomán kibontakozik, nem lesz (mert ez esetben nincs) királyi út. Az algoritmus nem egyfajta „agresszióellenes kúráról”, sokkal inkább a gyermek agresszív viselkedéseinek minél pontosabb megismeréséről, a támogató környezet és a helyes nevelői magatartás kialakításáról szól. A feladat nagy, a szöveg mégis reményt kelt: valahogyan a sorok között megbújik a hit (sőt tudás), hogy mindez megcsinálható…

Jó lenne, ha Dr. Buda Mariann könyvét minden gyermekekkel foglalkozó felnőtt ember kezébe vehetné. S túl ezen, a pedagógusoknak nagyon melegen ajánlom még két okból. Az egyik már a tartalomjegyzéket fellapozva kitűnik: ugyanis, bár szülőknek szól a könyv, a szerző a pedagógusokra is gondol benne egy fejezet erejéig. Ám a másik érvem ennél sokkal érdemibb: aki gyermekekkel és szüleikkel foglalkozik, óhatatlanul gondol valamit, gondolkodik valahogyan a gyermek-felnőtt kapcsolatokról. S ezeket a gondolatokat nagyon érdemes megmérni, továbbgondolni Dr. Buda Mariann könyvének tükrében…

Földes Petra

Dr. Buda Mariann: Tehetünk ellene? – A gyermeki agresszió
Dinasztia Tankönyvkiadó, Budapest, 2005
Ára: 1490,- Ft

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.07.01.
Első körben magukért kellene kiállni a tanároknak
Egy tanár feladatai között szerepel az is, hogy példát mutasson a diákok számára. Nyilván idehaza ez már egy egyre ritkábban előforduló dolog, de nem szabad elfelejteni, hogy egy normális...
(Forrás: Kolozsvári Szalonna - és hír-telen beszólunk)
--
2022.07.01.
Mindenki félrenézett: egy nevelő tíz éven keresztül bántalmazta a gyerekeket Böjte Csaba intézményeiben
A nem jogerős bírósági ítélet szerint egy nevelő (K. Sz.) tíz éven át szexuálisan bántalmazta a gyermekeket az erdélyi Dévai Szent Ferenc Alapítvány gyermekotthonaiban – adják hírü...
(Forrás: Mérce)
--
2022.07.01.
A FEJLETT ÁLLAMOK KÖZÜL MAGYARORSZÁGON TÁTONG A LEGNAGYOBB SZAKADÉK ISKOLÁZOTTAK ÉS ISKOLÁZATLANOK KÖZÖTT
„Egyre kevesebb igény lesz arra, hogy a rutinszerű kognitív és manuális feladatokat emberek végezzék el, viszont egyre nagyobb szükség lesz a kreatív, jól kommunikáló és fejlett szociá...
(Forrás: Qubit)
--
2022.07.01.
\"Rendes körülmények között eszembe sem jutna távozni\" – elege lett a pilisborosjenői iskola igazgatóhelyettesének
Június 30-ával lemondott közalkalmazotti jogviszonyáról Jávor Csaba, a Pilisborosjenői Német Nemzetiségi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatóhelyettese,26 évig taní...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.29.
Válaszolt a Belügyminisztérium a tanároknak: kevesebb óra nem lesz, nagyobb fizetésemelés csak akkor, ha jól teljesít a gazdaság
A szakszervezetek a nem pedagógusi munkakörben foglalkoztatott oktatási dolgozók béremelését is kérték, egész pontosan azt, hogy az ő garantált alapilletményük ne legyen kevesebb, mint a...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.29.
Az Orbán-kormány sem a tanárok érdemi bérrendezésre, sem munkaterheik csökkentésére nem tett javaslatot a sztrájkbizottsági tárgyaláson
A kormány nevében tárgyaló Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár szerint 10 százaléknál nagyobb mértékű emelés is lehetséges, amennyiben “a gazdaság jól teljesít”. Szabó Zsuzsa...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep