Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. április 3. hétfő, 12:33
Címkék:

Jogok az iskolában 2006

Beszámoló egy konferenciáról

A Jogismeret Alapítvány március 31-én megrendezte Jogok az iskolában 2006 című konferenciáját. Az alapítvány, melynek célja többek között a nem jogász szakemberek segítése a jogalkalmazásban, mindig is nagy érdeklődést tanúsított az iskola világa iránt. Terveik szerint a konferencia nem egyszeri rendezvény – ahogyan a címben szereplő évszám is sugallja –: ezentúl rendszeresen, minden évben igyekeznek majd hasonló tanácskozást szervezni.

A plenáris előadások témáinak tükrében láthatjuk, hogy a szervezők igyekeztek alaposan körüljárni az iskola és a jogalkalmazás problémáját: a témák között megjelenik az oktatásirányítás, a gyermekvédelem, a pedagógus mint munkavállaló s végül mintegy csattanóként az iskolahasználó partnerek (jogvitáinak) nézőpontja.

Sajnos a konferencia programja másként alakult: a gyermekvédelmi előadásra felkért Gáspár Károly, az ICSSZEM főosztályvezetője március közepén tragikus autóbalesetben életét vesztette. Rendkívüli felkészültsége még sokáig hiányozni fog, ahogyan a konferencián is nagyon hiányzott az előadói pulpitusról. Ezúton is tisztelettel emlékezünk, ahogyan a konferencia is emlékezett a kiváló szakemberre.

Az előadások sorát Friss Péter, az OM főosztályvezetője kezdte, témája „A közoktatás jogi szabályozásának változásai” volt. Előadásában áttekintette az elmúlt évek legjelentősebb jogszabályi változásait, s részben ezzel is összefüggésben beszélt a pedagógus szerep átalakulásáról, majd megemlítette, hogy az új pedagógusképzés (master fokozat) követelményei között szerepelnek bizonyos jogalkalmazói kompetenciák – vagyis a továbbiakban a felsőoktatás is részt vesz majd, a maga módján, a pedagógusok jogtudatosabb működésének megalapozásában.

Dr. Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok miniszteri biztosa előadásának címe: „Tipikus jogalkalmazási problémák a közoktatásban” volt, ám ő, némiképp eltérve a meghirdetett témától, kissé távolabbról tekintett a problémára. Aáry szerint kulcsfontosságú az oktatás megítélésében, hogy az oktatás: közszolgáltatás, vagyis közügy, amelynek irányításában – véleménye szerint – a széles helyi nyilvánosságnak lényegesen nagyobb szerepet kellene játszania.

Bírálta azt a hazai gyakorlatot, hogy számos, helyben releváns szakmai kérdésben a törvényhozói akarat dönt, s így helyileg szabályozható, a helyi viszonyokra érzékeny kérdések (például a szöveges értékelés) kerülnek be a közoktatási törvénybe. Hangsúlyozta, hogy az iskola olyan társadalmi problémák kezelésének kulcsfontosságú intézménye, mint a drogprevenció, a szexuális felvilágosítás vagy az agresszió, amelyek hatása messze túlmutat az iskolán. Ezért az iskola munkája közügy, ám ebből az is következik, hogy munkájához a környezettől (például civilek, rendőrség, pártfogó felügyelők stb.) segítséget kell kapnia. Aáry-Tamás Lajos tehát a közoktatás igazi rendszerváltását, éspedig a közszolgáltatás iránti helyi felelősség megjelenését siettette előadásában.

Csizmár Gábor munkaügyi miniszter „A pedagógusok foglalkoztatásának aktuális munkaügyi kérdései” címmel összefoglalta az úgynevezett foglalkoztatási kedvezményekkel kapcsolatos ismereteket (bizonyos feltételeknek megfelelő munkaerő, pl. pályakezdő, GYES-ről visszatérő, 50 év feletti stb. alkalmazása esetén a munkaadót járulékfizetési kedvezmény illeti meg); egyes új, részmunkaidős foglalkoztatási formák jellemzőit; a bérek alakulásával kapcsolatos jogszabályi kérdéseket (így a 13. havi fizetés sorsának „rendeződését”, amit a továbbiakban egységesen január 16-án fizetnek ki); valamint bemutatta az FMM új kiadványát, a Munkavállalói jogok Jogkereső CD-t, amely célkitűzésében tökéletesen megfelel a szervező Jogismeret Alapítvány filozófiájának, amennyiben a civil jogalkalmazást kívánja segíteni.

A konferencia délután hat szekcióban folytatta munkáját, ahol a hátrányos helyzet, sajátos nevelési igények, diákjogok, munkáltatói jogok, fegyelmi és kártérítési felelősség, gyermekvédelem témáiban mélyedhettek el és cserélhettek eszmét az érdeklődők.

A szervezők gondoskodtak arról, hogy a le- és megjegyzett gondolatokon túlmenően a későbbiekben is használható munícióval térjenek haza a résztvevők. Így a konferencia csomagja tartalmazta Dr. Bíró Endre legfrissebb, Jogok az iskolában – 2006 című kötetét, amely alcímében (Iskolajogi problémák és jogpedagógiai kérdőjelek) jelzi, hogy a szerző ezúttal is élő összefüggéseiben tárgyalja iskola és jog viszonyát. A résztvevők megkapták ezenkívül a fent említett Jogkereső CD-t, valamit a Jogismeret Alapítvány gondozásában készült, iskolai jogi normákat összegyűjtő plakátot.

A szervezők a szekciók munkája nyomán felvázolt problématérképeket fel kívánják használni további munkájukban, s a következő „Jog az iskolában” konferencia előkészítésében. Bízunk benne, hogy lesz jövőre is…

Földes Petra

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.03.23.
AZ ORSZÁGOS KÖZNEVELÉSI TANÁCS MŰKÖDÉSÉNEK ÉS ÚJJÁVÁLASZTÁSÁNAK ANOMÁLIÁI
Korábban beszámoltunk róla, hogy egy nyílt levéllel kerestük meg az Országos Köznevelési Tanács civil szervezeti képviselőit (OKNT), mivel mandátuma lejárt, de a pedagógus civil szervezeteket...
(Forrás: ckpinfo)
--
2023.03.23.
Komoly kutatáson alapuló rövidfilmsorozat hívja fel a figyelmet az oktatás problémás területeire
Március 5-én délután mutatták be azt az öt, egyenként nyolcperces kisfilmet, amit a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. (T-Tudok Zrt.) és a Kreatív Tanulás és Oktatá...
(Forrás: Qubit)
--
2023.03.23.
Elliot Aronson szociálpszichológus: Kötelezővé tenném a kritikus gondolkodás oktatását – a HVG exkluzív interjúja
Egy vezetőnek a politikai ellenfelei közül kellene válogatnia a munkatársait, hogy elkerülje az önbecsapás csapdáját – állítja Elliot Aronson, A társas lény című szociálpszichológiai...
(Forrás: hvg.hu)
--
2023.03.22.
Ez a szakadék széle – új pályára kényszerült a Trefort vezetőtanára
Sikeres szakember, népszerű tanár volt, aki rengeteget dolgozott a természettudományos pedagógushiány felszámolásáért. Szakmány Csaba, a Trefort vezetőtanára, akit a kémiaoktatás fejleszt...
(Forrás: válasz online)
--
2023.03.21.
Ne játssz a pénzzel! Vagy mégis?
Tizenötödik éve zászlóshajója a pénzügyi tudatosság oktatásának a Magyar Nemzeti Bank, a Diákhitel Központ és a Magyar Bankszövetség által közösen létrehozott Pénziránytű Alapí...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.03.21.
Aligha kerülnek a gimnáziumok alapítványi egyetemi fenntartásba
Felröppent a hír, hogy „modellváltás” kezdődhet a közoktatásban, miután a Szinyei Merse Pál Gimnázium az alapítványi működésű Óbudai Egyetem fenntartásába kerülhet. Oktatáskutat...
(Forrás: hírklikk)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep