Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. április 3. hétfő, 12:33
Címkék:

Jogok az iskolában 2006

Beszámoló egy konferenciáról

A Jogismeret Alapítvány március 31-én megrendezte Jogok az iskolában 2006 című konferenciáját. Az alapítvány, melynek célja többek között a nem jogász szakemberek segítése a jogalkalmazásban, mindig is nagy érdeklődést tanúsított az iskola világa iránt. Terveik szerint a konferencia nem egyszeri rendezvény – ahogyan a címben szereplő évszám is sugallja –: ezentúl rendszeresen, minden évben igyekeznek majd hasonló tanácskozást szervezni.

A plenáris előadások témáinak tükrében láthatjuk, hogy a szervezők igyekeztek alaposan körüljárni az iskola és a jogalkalmazás problémáját: a témák között megjelenik az oktatásirányítás, a gyermekvédelem, a pedagógus mint munkavállaló s végül mintegy csattanóként az iskolahasználó partnerek (jogvitáinak) nézőpontja.

Sajnos a konferencia programja másként alakult: a gyermekvédelmi előadásra felkért Gáspár Károly, az ICSSZEM főosztályvezetője március közepén tragikus autóbalesetben életét vesztette. Rendkívüli felkészültsége még sokáig hiányozni fog, ahogyan a konferencián is nagyon hiányzott az előadói pulpitusról. Ezúton is tisztelettel emlékezünk, ahogyan a konferencia is emlékezett a kiváló szakemberre.

Az előadások sorát Friss Péter, az OM főosztályvezetője kezdte, témája „A közoktatás jogi szabályozásának változásai” volt. Előadásában áttekintette az elmúlt évek legjelentősebb jogszabályi változásait, s részben ezzel is összefüggésben beszélt a pedagógus szerep átalakulásáról, majd megemlítette, hogy az új pedagógusképzés (master fokozat) követelményei között szerepelnek bizonyos jogalkalmazói kompetenciák – vagyis a továbbiakban a felsőoktatás is részt vesz majd, a maga módján, a pedagógusok jogtudatosabb működésének megalapozásában.

Dr. Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok miniszteri biztosa előadásának címe: „Tipikus jogalkalmazási problémák a közoktatásban” volt, ám ő, némiképp eltérve a meghirdetett témától, kissé távolabbról tekintett a problémára. Aáry szerint kulcsfontosságú az oktatás megítélésében, hogy az oktatás: közszolgáltatás, vagyis közügy, amelynek irányításában – véleménye szerint – a széles helyi nyilvánosságnak lényegesen nagyobb szerepet kellene játszania.

Bírálta azt a hazai gyakorlatot, hogy számos, helyben releváns szakmai kérdésben a törvényhozói akarat dönt, s így helyileg szabályozható, a helyi viszonyokra érzékeny kérdések (például a szöveges értékelés) kerülnek be a közoktatási törvénybe. Hangsúlyozta, hogy az iskola olyan társadalmi problémák kezelésének kulcsfontosságú intézménye, mint a drogprevenció, a szexuális felvilágosítás vagy az agresszió, amelyek hatása messze túlmutat az iskolán. Ezért az iskola munkája közügy, ám ebből az is következik, hogy munkájához a környezettől (például civilek, rendőrség, pártfogó felügyelők stb.) segítséget kell kapnia. Aáry-Tamás Lajos tehát a közoktatás igazi rendszerváltását, éspedig a közszolgáltatás iránti helyi felelősség megjelenését siettette előadásában.

Csizmár Gábor munkaügyi miniszter „A pedagógusok foglalkoztatásának aktuális munkaügyi kérdései” címmel összefoglalta az úgynevezett foglalkoztatási kedvezményekkel kapcsolatos ismereteket (bizonyos feltételeknek megfelelő munkaerő, pl. pályakezdő, GYES-ről visszatérő, 50 év feletti stb. alkalmazása esetén a munkaadót járulékfizetési kedvezmény illeti meg); egyes új, részmunkaidős foglalkoztatási formák jellemzőit; a bérek alakulásával kapcsolatos jogszabályi kérdéseket (így a 13. havi fizetés sorsának „rendeződését”, amit a továbbiakban egységesen január 16-án fizetnek ki); valamint bemutatta az FMM új kiadványát, a Munkavállalói jogok Jogkereső CD-t, amely célkitűzésében tökéletesen megfelel a szervező Jogismeret Alapítvány filozófiájának, amennyiben a civil jogalkalmazást kívánja segíteni.

A konferencia délután hat szekcióban folytatta munkáját, ahol a hátrányos helyzet, sajátos nevelési igények, diákjogok, munkáltatói jogok, fegyelmi és kártérítési felelősség, gyermekvédelem témáiban mélyedhettek el és cserélhettek eszmét az érdeklődők.

A szervezők gondoskodtak arról, hogy a le- és megjegyzett gondolatokon túlmenően a későbbiekben is használható munícióval térjenek haza a résztvevők. Így a konferencia csomagja tartalmazta Dr. Bíró Endre legfrissebb, Jogok az iskolában – 2006 című kötetét, amely alcímében (Iskolajogi problémák és jogpedagógiai kérdőjelek) jelzi, hogy a szerző ezúttal is élő összefüggéseiben tárgyalja iskola és jog viszonyát. A résztvevők megkapták ezenkívül a fent említett Jogkereső CD-t, valamit a Jogismeret Alapítvány gondozásában készült, iskolai jogi normákat összegyűjtő plakátot.

A szervezők a szekciók munkája nyomán felvázolt problématérképeket fel kívánják használni további munkájukban, s a következő „Jog az iskolában” konferencia előkészítésében. Bízunk benne, hogy lesz jövőre is…

Földes Petra

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.25.
Tanügyi intézkedés nincs, de sok iskolában alig van tanár, aki tanítana
Tanügyi intézkedés jelenleg egy iskolában sincs, ugyanis nemrég módosultak a karanténszabályok, az oltatlanokra öt nap karantén vár, aki viszont be van oltva és nincs pozitív teszteredmé...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.25.
Ránki Sára: ELBALTÁZOTT ÍRÁSBELIK
Összegezve: az idei felvételi feladatsor sem azt kéri számon, amit tanítunk. Nem indulnak a gyerekek egyenlő esélyekkel, eleve nem tudnak egyenlő esélyekkel indulni. Gondoljunk a Covid okozta...
(Forrás: Jelen)
--
2022.01.25.
A kormány szeretné, ha úgy sztrájkolnának a tanárok, hogy azért tanítanak is közben
Nem jutott eredményre a kormánnyal folytatott tárgyalások során a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének és a Pedagógusok Szakszervezetének közös sztrájkbizottsága. Pedig már hónapok...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.01.25.
UZSALYNÉ PÉCSI RITA A TRANSZHATÁSRÓL, AZ OKOSESZKÖZMENTES ISKOLÁKRÓL ÉS A SZÜLŐI MINTÁRÓL
Hirtelen lett az életünk része a kütyüvilág, nem alakult még ki a kultúrája, nem vagyunk tudatosak. Sikeres elvonót irányító kutató is van olyan, aki azt mondja magáról, hogy maga is leszok...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2022.01.24.
„A feladatsorok összeállítói egyáltalán nem vettek tudomást arról, mi történt az elmúlt két évben\"
Ezekkel a feladatokkal ki lehet deríteni, hogy egy diák tudja-e, mi a különbség a képző, a jel és a rag között, vagy felismer-e egy magas hangrendű szót. Arról viszont semmit nem tudunk meg...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.24.
Ónody-Molnár Dóra: TÖMEGESEN KERÜLNEK KI AZ ISKOLÁKBÓL OLYAN FIATALOK, AKIK NEM TUDNAK SEM ÍRNI, SEM OLVASNI, SEM SZÁMOLNI – 2. rész
A tanárok szavaiból kiderül: nem a „lemorzsi” miatt csökken a statisztikában a buktatások száma, hanem azért, mert az elszegregálódó iskolákban a pedagógusok felhagytak a buktatással...
(Forrás: Jelen)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep